After Dark Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Hva er poenget med å gå tilbake i tiden egentlig? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Hva er poenget med å gå tilbake i tiden egentlig? Vi alle vet at ikke alt var bedre før, men mange unge tror at alt er bedre i dag. Det er tull, mye var bedre før. Skolen er et eksempel på det. Skolesystemet vi hadde før hippigenerasjonen kom fungerte i langt større grad enn koseskolen vi har i dag. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Hva er poenget med å gå tilbake i tiden egentlig? Å tro at historien et tog som beveger seg fremover på en opplagt skinnegang, hvor fremskrittet er gjeldende år for år, er både naivt og avleggs. Ofte har man behov for å se på konsekvenser av politiske valg, for så å endre praksis, dersom ulempene veier opp for fordelene, i negativ retning. Endret 17. februar 2010 av de la Mancha 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Hva er poenget med å gå tilbake i tiden egentlig? Vi alle vet at ikke alt var bedre før, men mange unge tror at alt er bedre i dag. Det er tull, mye var bedre før. Skolen er et eksempel på det. Skolesystemet vi hadde før hippigenerasjonen kom fungerte i langt større grad enn koseskolen vi har i dag. For å gjøre det helt klart så slås og stikkes lærere ned i dag og det fortjener de fullt og helt! Før var lærerne voldlige mot elevene og nå høster de bare fruktene av det selvom det er i langt mindre grad enn det de selv gjorde mot elevene. Ved å innføre gamle regler i skolene igjen ville man ha fått orden på barneskoleelevene som ville blitt redde og muligens sluttet å møte opp og lagret hat i seg som sikkert ville kommet til overflaten igjen med årene mens ungdomsskoleelevene ville slått igjen og folk ville plent ha nektet å ta videregående. Hvis lærere tror at de kan være autoritære og voldlige for så å få elevene til å høre på seg så har de misslykkes og kan bare finne en annen jobb. Liker de seg ikke med lærerjobben med de reglene de har i dag kan de bare slutte! Hva er poenget med å gå tilbake i tiden egentlig? Å tro at historien et tog som beveger seg fremover på en opplagt skinnegang, hvor fremskrittet er gjeldende år for år, er både naivt og avleggs. Ofte har man behov for å se på konsekvenser av politiske valg, for så å endre praksis, dersom ulempene veier opp for fordelene, i negativ retning. Skjønner ikke helt poenget ditt her. Vil du snakke om politikere eller forholdet mellom lærere og elever som er det tråden handler om? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Å påstå at lærere fortjener å bli utsatt for vold er rett og slett riv ruskende galskap. Skole og utdannelse er et privilegium, uheldigvis virker det som om for mange unge anser det for å være fullstendig unødvendig Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) For å gjøre det helt klart så slås og stikkes lærere ned i dag og det fortjener de fullt og helt! Før var lærerne voldlige mot elevene og nå høster de bare fruktene av det selvom det er i langt mindre grad enn det de selv gjorde mot elevene. Beklager, men jeg respekterer lærerene på skolen og synes ikke de fortjener å bli slått ned. Ved å innføre gamle regler i skolene igjen ville man ha fått orden på barneskoleelevene som ville blitt redde og muligens sluttet å møte opp og lagret hat i seg som sikkert ville kommet til overflaten igjen med årene mens ungdomsskoleelevene ville slått igjen og folk ville plent ha nektet å ta videregående. Redde for å møte opp, fordi de kan få kjeft og straff (ikke fysisk) hvis de gjør noe galt. Jeg tviler. Jeg tror de fleste vil vise en hele annen respekt for læreren, og det vil bli langt mindre bråk og langt bedre resultater. F.eks. gjensitting bør innføres igjen, lærerne bør kunne kaste en elev ut av klasserommet og de bør bli mye tøffere på fravær. Husk på at jeg sa 1960-skolen var bedre enn i dag, ikke at 1930-skolen var bedre enn i dag. Hvis lærere tror at de kan være autoritære og voldlige for så å få elevene til å høre på seg så har de misslykkes og kan bare finne en annen jobb. Liker de seg ikke med lærerjobben med de reglene de har i dag kan de bare slutte! Det er det lærerene gjør. Blir skolen bedre fordi vi får desperat mangel på lærere? Endret 18. februar 2010 av Camlon Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) Det er jo helt forkastelig det som blir sagt om at det er helt ok å slå og stikke ned en lærer. Hva med de som nettopp er kommet ut fra lærerhøyskolen? Det virker som at utsagnet er et resultat av urettferdig behandling i skoleverket selv, i kombinasjon med ekstrem umodenhet. Uansett så er det forkastelig, men nesten på grensen til det humoristiske. Endret 18. februar 2010 av Jens72 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Elever ble utsatt for lærervold før i tiden og blir det fortsatt selvom det er i langt mindre grad. Og det er noe som heter "Som man sår skal man høste" så det er helt riktig og rettferdig med elevvold mot lærere! Dette har ingen ting med galskap å gjøre, men med logikk. Nå er det forøvrig slik at dersom lærerne ikke mener at de får den autoriteten og/eller respekten de mener de har krav på så kan de bare slutte og finne seg andre jobber. Det er ingen som tvinger dem til å bli lærere. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Lærere skal ikke godta det. Problemet er at lærere står helt uten hjelpemidler til å forsvare seg med. Svarer de så smeller det, legger de hånd på elev blir det helvete. De har lov å forsvare seg, men de har ikke lov å benytte fysisk avstraffelse. Er en viss forskjell der De elevene som driver på sånn driter i skolen uansett så trusler om 2 i standpunkt og nedsatt oppførsel/ snakk med rektor virker like bra som ett klapp på skulderen... Dette tror jeg jamnt over ikke stemmer. Ungdomsskoleelever er sjelden så tøffe som de later som. Det vet jeg, fordi jeg var nokså ille selv, i den alderen. Lenke til kommentar
Miamor Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Elever ble utsatt for lærervold før i tiden og blir det fortsatt selvom det er i langt mindre grad. Og det er noe som heter "Som man sår skal man høste" så det er helt riktig og rettferdig med elevvold mot lærere! Dette har ingen ting med galskap å gjøre, men med logikk. Nå er det forøvrig slik at dersom lærerne ikke mener at de får den autoriteten og/eller respekten de mener de har krav på så kan de bare slutte og finne seg andre jobber. Det er ingen som tvinger dem til å bli lærere. Du er virkelig på bærtur, for å si det pent. Synes den artikkelen var helt forkastelig. Hvis man skal godta å bli kalt hore og å bli spyttet på - hva er det egentlig man lærer elevene sine? Det er trist og synd på de elevene som sliter, men dette er faktisk noe andre instanser enn skolen må ta seg av. Lærere har ingen kompetanse til å ordne opp i slike forhold. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Hvis du kaller det helt forkastelig at lærere bør tåle å bli spyttet på og bli kalt hore, hva synes du da om at folk i denne tråden støtter at lærere begynner med fysisk avstraffelse igjen? hva mener du støtte til lærervold er? Skal det være langt værre at lærere blir spyttet på? De kan forøvrig lett unngå det ved å ikke oppføre seg som hatobjekter, noe lærere som regel gjør! Lenke til kommentar
Miamor Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Jeg er for en skole helt uten vold, men en skole med mye mer disiplin synes jeg må til Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Men nå er det en gang slik at lærerne høster som de sår. Oppfører de seg som maktsyke hatobjekter blir de behandlet som maktsyke hatobjekter og dersom de tror at de kan innføre disiplin og være autoritære ved å heve stemmen og komme med trussler så fortjener de å få akkurat den samme behandlingen tilbake! Lenke til kommentar
Miamor Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Hatobjekter? Du virker utrolig bitter.. Og litt for umoden til at jeg gidder å diskutere dette med deg. Heldigvis blir det nok folk av deg når du vokser opp, du også Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Voks opp selv... Jeg er faktisk seriøs og fyllte nylig 26 og dette er ganske enkelt. Ta et eksempel: Hadde en engelsklærerinne en gang som konstant ble sint for den minste uro og som hevet stemmen øyeblikkelig. Langsint var hun også. Og selvsagt ble hun sintere og sintere etterhvert som mer skjedde så si at dersom en elev hadde glemt å sette mobilen på lydløs så den ringte i begynnelsen av time så ble ikke det så ille, men dersom en annen hadde en klokke som pep i midten av timen ble lærerinnen plutelig mye sintere pga. at dette var andre gang noe forstyrret roen selvom det dreide seg om en helt annen elev og da sier det seg selv at de elevene som blir mest skreket til uten at det er noen grunn til det begynner å hate lærerne mer. Så ja, du kan kalle lærere hatobjekter ettersom de skriker mer til noen elver enn andre og dersom gjør seg mer upopulære hos noen og noen faktisk begynner å hate dem. Og det er jo forskjellsbehandling så det er helt natrulig. Den engelsklærerinnen husker jeg sa "Førstemann får litt kjeft, andremann får litt kjeft og tredjemann for all kjeft". Altså bevist forskjellsbehandling. Og etter en stund med den oppførslen så er det helt naturlig at lærerne får igjen! Lenke til kommentar
Miamor Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Så fordi hun drev med forskjellsbehandling, fortjener hun å bli spyttet på? Herlighet.. Enig i at det er håpløst, men det er enda mer bak mål å mene at hun fortjener å bli hetset tilbake. Jeg har vært borti gode lærere, dårlige lærere, smarte lærere, svake lærere, usikre lærere, autoritære lærere - men aldri noen som har fortjent å bli spyttet på. I min verden så er det noen år siden vi beveget oss ut av hulene og startet å oppføre oss litt siviliserte. Dermed forventer jeg at folk over 4 år klarer å løse ting på en litt mer voksen måte, enn å kalle noen horer. Det vitner bare om lav intelligens. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Hva med "Som man sår skal man høste"... Lenke til kommentar
Miamor Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Igjen: sivilisert samfunn. Selv om hun virker som en håpløs lærer, så finnes det voksne måter å ta dette opp på. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Man kan ikke bare fremstå som voksen og fornuftig ved å snakke om hva som er sivilisert. Desverre er det slik at man gjerne har de samme lærerne gjennom flere år og gjerne flere ganger i uken og når man treffes så ofte og det blir uoverenstemmelser så ofte så setter det spor. har forøvrig ikke selv spyttet på lærere eller regelrett slått dem, med slengt vekk armen deres om de prøvde å ta på meg samt kalt dem forskjellige ting og det er jeg garantert ikke alene om og dersom de ikke forstår at de vil få svar på samme måte som de oppfører seg så har de havnet i feil job og bør bare slutte! Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Så siden lærere for lenge siden slo elever er det greit å stikke ned lærere ? Herlig, litt som at alle negere har rett til å ha hvite som slaver siden noen hvite hadde noen negerslaver for lenge siden. Lærerne må helt klart få tilbake autoriteten og orden i klasserommene. Merket det for min egen del hvordan "koseskolen" gjorde at jeg ikke gadd å gjøre særlig til innsats på skolen og gjorde meg til en bråkete elev. At "taperelevene" skal regelrett misshandle lærere er jo helt på tryne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg