Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Grunnskolen er vel en del av "livet"? Det må ikke være det. Hvorfor skal man fraskrive seg sitt eget ansvar bare fordi Mor Stat "tvinger" deg til å bli så smart som Mor Stat vil ha deg? Fordi du ikke har bedt om noe ansvar i utgangspunktet. Hvis du ikke liker Mor Stat - har du faktisk flere valg enn å gå på skolen og forlange det "umulige" av alle andre enn deg selv. Hva tenker du på? Neivel, du mener altså at begynnelsen av livet egentlig ikke hører med i "livsløpet"!? Forklar gjerne litt nærmere den saken! Ok, du har ikke bedt om ansvar, og vil heller ikke ha noe, eller du vil bare ikke ha noe ansvar for akkurat den biten som diskuteres her. Hva da med at barn har en viss frihet og med modning får de utvidet den, men hvis de ikke evner eller vil ta ansvaret som følger med det å forvalte sin personlige frihet, ja så kommer Mor Stat inn med sine søte Sosionomer og mange fine forordninger og "hjelper" deg. Ansvaret forsvinner altså ikke. Man har flere valg enn det å grave seg ned i grøfta og skylde på andre. Man kan jo bare slutte på skolen for eksempel. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Neivel, du mener altså at begynnelsen av livet egentlig ikke hører med i "livsløpet"!? Forklar gjerne litt nærmere den saken! Jeg mener akkurat det jeg skrev: At grunnskolen ikke må være en del av livsløpet. Den beskrivelsen din av livet som en skole er latterlig uansett! Ok, du har ikke bedt om ansvar, og vil heller ikke ha noe, eller du vil bare ikke ha noe ansvar for akkurat den biten som diskuteres her. Hva da med at barn har en viss frihet og med modning får de utvidet den, men hvis de ikke evner eller vil ta ansvaret som følger med det å forvalte sin personlige frihet, ja så kommer Mor Stat inn med sine søte Sosionomer og mange fine forordninger og "hjelper" deg. Ansvaret forsvinner altså ikke. Hva er det egentlig du mener med dette? Man har flere valg enn det å grave seg ned i grøfta og skylde på andre. Man kan jo bare slutte på skolen for eksempel. Jeg er absolutt for at det skal være frivillig med skole, men det er det altså ikke i dagens samfunn. Man kan sekvsagt la være å møte opp, men det er ikke det samme som å slutte slik du skriver her. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Synes du virkelig at du har fremstått som noe godt eksempel selv kansje? Slutt nå å snakk om bruker og hold deg til saken. Dette bedrevitergreiene med "Vi vet best" er nettopp det som har ført til motstanden mot skolen og lærerne! Jeg diskuterte ikke bruker - om det var meg du kommenterte til. Jeg diskuterte argumentene dine, som er fraværende. Jeg ser ut til å også måtte minne deg på at du enda ikke har svart på noen av kommentarene du har fått. Er du i det hele tatt ute etter å diskutere, her? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Jo, du har gått på bruker. les gjennom det du har skrevet og se selv. Forøvrig er denne tråden blitt mindre og mindre interessang, men jeg skal nok få besvart det som er å besvare. Imidlertid er det andre tråder jeg prioriterer mer for tiden så denne tar jeg innimellom. Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Var og hørte Kari Pape snakke forrige mandag. Hun kom innom dette med læring og at den nye barnehagesjefen i Oslo hadde uttalt "at barn kan alfabetet og telle til 100 når de går ut av barnehagen er prioritet nummer en!". Verken for de i barnehagen, barneskolen eller ungdomsskolen er det å kunne telle langt og skrive mye viktig. Det viktigste er at dette er mennesker, og det aller beste vi kan gi dem er omsorg. Du kan være så akademisk smart du bare vil, men man får ikke bruk for noe av det hvis man ikke blir tatt godt vare på sine første år. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Det viktigste å lære er helt grunnleggende basis som feks. lese og skrive, pluss og minus, gange og dele, norsk og engelsk samt noe annet. Med å kutte ut all unødvendig "lærdom skolen driver med eller gjre den delen valgfri kunne skoleårene vært kortet inn kraftig. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) Da legger jeg alt dette tullet bak meg, og forsøker på nytt: Jeg er selvfølgelig interessert i dette temaet, og det er årsaken til at jeg er innpå denne tråden og leser alt som kommer opp. At jeg er interessert i dette betyr likevel ikke at du har rett i det du sier; jeg kan fortsatt mene at grunnskole burde være lovpålagt, og du tar fortsatt helt opplagt feil dersom du mener at det ikke er ulovlig å ta selvmord. Å tro noe annet er selvnarr. Bullshit! Alle har full rett til å selv bestemme om de ønsker å leve eller ikke! Ingen ber om å komme til verden før de blir født og ønsker man ikke å leve så er det i ens fulle rett å gjøre slutt på livet! Men det er uansett ikke tema for diskusjonen. Det er tema for diskusjon, fordi det er en klar sammenheng mellom hvilke rettigheter vi har. Jeg prøver å fremme et poeng her: Det er, jamfør lovverket, ulovlig å ta selvmord. Dette er fakta, og hva du mener om saken er helt irrelevant i denne sammenheng. Det er akkurat like mye et faktum som det er et faktum at grunnskole er en tvangsinstitusjon. Noen av konsekvensene ved å ta selvmord er blant annet at man ikke er gyldig videreførelse av arv, ved forsøk blir man tvangsinnlagt eller fengslet alt ettersom situasjonen. Det er straffbart, og ulovlig jamfør lovverket. Hvorfor poengterer jeg dette? Du hevder at vi har rett til å være fraværende grunnskole. Jeg er uenig, og jeg baserer dette på at grunnskole er en nødvendighet for å verne majoriteten i samfunnet. Dette er samme prinsipp som all lovgivning er basert på. Du kamn fortsette å mene at skolen er nødvenddig, men så lenge alt sammen skal være lagt opp etter lærernes prinsipper og det skal være plikt å møte opp og arbeide der hver eneste dag så må bare lærerne og alle andre som jobber innen utdanning samt foreldre forvente at de blir møtt med motstand! Nå vet jeg ikke hvor god hukommelse du har, men ser du over det jeg har skrevet tidligere i denne tråden så burde det komme klart frem at jeg er for store endringer i skolesystemet akkurat rundt dette, jeg er likevel ikke "radikal" på den måten du er: Jeg mener at i og med grunnskolens posisjon som en tvangsinstitusjon, er skolesystemet pliktig å verne om elevens interesser, på akkurat samme måte som dagens fengsler er pliktig å verne om sine innsatte, psykiatriske instutisjoner er pliktig om å verne om sine pasienter, og militæret er pliktig å verne om sine styrker. Staten har på samme måte, og er ifølge lovverket, pliktig til å verne om samtlige borgere. Det ligger likevel i grunnskolens funksjon som en instutisjon å gjennomføre sin hensikt, og dette er i all forkorthet å opplyse om kunnskaper som er viktige for vårt levekår. Det er mye jeg mener ikke er nødvendig å ha i en grunnskole, og mye jeg mener burde vært valgfritt, og mye jeg mener mangler, men dette er en helt annen diskusjon. Tvang har til alle tider i verdenshistorien møtt motstand og til tider opprør og skolen er ikke noe unntak![..] Videre beskriver du overgrep. Jeg ønsker å gjøre et klart skille mellom tvang og overgrep, som i at lærerens yrkesrolle medfører til en viss grad tvang, men ikke overgrep som i maktmisbruk slik du beskriver. Velger en elev å forlate et klasserom, er det lite som burde stå i en lærers makt til å forhindre dette. En lærer kan ikke tvinge en elev til å delta, for det medfører overgrep. Deltakelse bør komme gjennom inspirasjon, og der er uheldigvis veldig mange av dagens lærere alt for dårlige. Til tema så er det som vekker størst oppmerksomhet hos meg det at det er noen som ikke klarer skolen, det er noen som stritt og alltid møter med motstand, og også hvordan modenhet generelt sett alltid fører til trivsel i skolesystemet. :!: Akkurat som om lærerne er særlig modne... Hører ikke elevene på dem så hever d estemmen og gjør ikke elvene som de sier så sender de elevene ut eller går selv... Dette med trivsel har vært tatt opp flere ganger i det offentlige og siden det er mye problemer med skolen så må man jo bare konkludere med at det nåværende systemet ikke skaper trivsel. Du drar spesifikke tilfeller over til det generelle. Aristoteles og Hume hadde tatt å filleristet deg for dette. Jeg mente uansett ikke å starte en slik "siden den andre parten er like dårlig, er det greit uansett.."-argumentasjon. Det er akkurat like dårlig oppførsel av en lærer å bruke sin autoritet til sin egen fordel, utenom skolens hensikt. Argumentene burde alltid råde, også i en uenighet mellom lærer og elev. Det eksisterer dog mange eksempler på lærere som handler mer "riktig", og klarer å skape trivsel. Jeg mener at det er mulig også i dagens skolesystem, selv om jeg personlig er for å innføre spesifikke endringer. Kan du argumentere utifra hvordan skolen er ment å virke som et system i dag, hvordan dette eksplisitt skaper dårlig trivsel? Tilfellene du nevner er jo uten unntak dårlige lærere. Du er kanskje ikke stor nok til å ha sett forskjellen mellom elever på grunnskole, videregående og universitet/høyskole? Det er forresten på dette premisset at det blir større frihet i videregående opplæring, enn i grunnskole. Dèt og selvsagt at man før eller siden blir nødt til å nærme seg noe yrke. Er du helt sikker på at du er stor nok til å ha opplevd det selv? Det er helt uinteresaangt om det er større frihet på videregående og høyere trinn da det er grunnskolen jeg snakke rom her ettersom det er det som er under tvang. Jeg er såpass gammel at jeg aktivt opplever denne diskusjonen som den andre part, om du forstår meg rett. Det virker kanskje uinteressant for deg, men jeg kan slå mange poenger med dette: Det generelle er at personer som tar videregående opplæring har et spesifikt formål med sin utdanning. Dette gir jo såklart en større motivasjon til å gå gjennom skolegangen. Det er kanskje heller like greit å ikke lure seg selv med det første; videregående opplæring er også "tvang" fra samfunnet, og "alle" som går gjennom det opplever det som den samme tvang som grunnskolen er nettopp fordi dens hensikt (som er den samme!). Det er dog heller ikke uvanlig å finne elever som har et ganske definert liv allerede i ungdomsskole, og til og med barneskole. Fra syvendeklasse begynte jeg med R1-faget på videregående, av interesse. Det er også mange tilfeller med grunnskole-elever som får tildelt fast arbeidsplass, og med dette som grunnlag får fritak fra grunnskole. En som stadig havnet i konflikt med skolesystemet begynte å arbeide i familiebedrift i niendeklasse, og fikk fritak fra den generelle grunnskoleopplæringen. Det er ikke absolutt tvang, men det er tvang i den grad at det er en nødvendig sikring for arbeidsmarkedet hvor du før eller siden blir tvunget av samfunnet til å finne deg. ------------------------ Jeg føler at diskusjonen mer handler om hvilke friheter du mener at elever burde ha, som de ikke har begrunnet i dagens skolesystem. Hvordan spesifikke lærere behandler elever dårlig har ganske lite med diskusjonen å gjøre, da vi fleste er enige i at kvaliteten på dagens lærere ofte er for dårlig. Endret 7. januar 2011 av cuadro 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Det viktigste å lære er helt grunnleggende basis som feks. lese og skrive, pluss og minus, gange og dele, norsk og engelsk samt noe annet. Med å kutte ut all unødvendig "lærdom skolen driver med eller gjre den delen valgfri kunne skoleårene vært kortet inn kraftig. Sa det er ikke viktig a ha en forstaelse for samfunnet sann at man stemmer litt mer klokt? Hva med a lare litt mer matte siden mange jobber krever en del mattekunnskaper. Og det er ikke bare a lare seg norsk og engelsk. Det krever mye arbeid. Ikke glem at folkene er Norges viktigste ressuss. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Mitt poeng er at det i flrste omgang holder med basiskunnskapene og så kan de som er interessertte eller so sikter mot mer utdanning eller jobber det det trengs gå videre i faget. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) Det er faktisk slik skolesystemet er lagt opp i dag. Du er bare ikke enig med Kunnskapsdepartementet om definisjonen av basiskunnskaper. Endret 7. januar 2011 av tofagerl 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Vil ikke si at det er lagt opp slik nei. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Eh, jo... Det er hele poenget med _grunn_skolen. Videregående er yrkesforberedende, mens universitet og høgskole er utdanning til yrker. Du kan være uenig så mye du vil, men du tar - som vanlig - feil. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Nei, det er du som tar feil. En masse av det bullshitet som inkluderes i grunnskolen er nemlig unødvendig og mye av det er faktisk fullstendig bortkastet! Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 (endret) Nei, det er du som tar feil. En masse av det bullshitet som inkluderes i grunnskolen er nemlig unødvendig og mye av det er faktisk fullstendig bortkastet! Det er en del som er unødvendig ja, men det er mye som er nødvendig også. F.eks. er det ikke viktig å lære Norges og verdens historie? Sannsynligvis i en bedre grad enn norske studenter gjør i dag. Er det ikke viktig å lære seg analyseeganskaper sånn at du kan forstå det du leser? Er det ikke viktig å lære om relgioner sånn at folk kan forstå de forskjellige relgionene rundt seg? Er det ikke viktig å lære elementøre mattekunnskaper sånn at universitetene ikke må lære studentene sine algebra og det er også en evne som trenger praksis. Det er sikkert noe som er unødvendig, f.eks. nynorsk men det er mye som er nødvendig og det er ikke sjangs for at elevene vil lære det om skolen er frivilig. Endret 8. januar 2011 av Camlon 3 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Grunnskolen er jo faktisk et minimum av hva myndighetene mener er nødvendig for at vi skal kunne klare oss i hverdagen og videre i livet. Ett minimum av skolegang er jo også nødvendig i ett demokrati for å fremme en viss forståelse av samfunnet rundt seg, geografien og mekanismene som får verden til å gå rundt. Altså er det faktisk snakk om de basisferdighetene Glimti snakker om, selv om man selvfølgelig kan være uenige om nøyaktig hva som er nødvendig. 2 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Grunnskolen er jo faktisk et minimum av hva myndighetene mener er nødvendig for at vi skal kunne klare oss i hverdagen og videre i livet. Og så kommer selveste titusenkronersspørsmålet: Er det nødvendigvis riktig bare fordi myndighetene mener det? Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Du klarer deg ikke gjennom livet med bare grunnskole - i så fall vil du slite. Det er for lite praktisk til at en ikke-akademiker kan greie seg uten videre opplæring. 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Ikke nødvendigvis nei. Jeg mener at de som er interesserte i og/ elelr har behov for videre kunnskaper om et eller flere "områder/felt" kan ta dette mens de som ikke trenger dette klarer seg med basiskunnskapene. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Prøv å søke jobb på noe annet enn bensinstasjoner med bare grunnskole. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Grunnskolen er jo faktisk et minimum av hva myndighetene mener er nødvendig for at vi skal kunne klare oss i hverdagen og videre i livet. Og så kommer selveste titusenkronersspørsmålet: Er det nødvendigvis riktig bare fordi myndighetene mener det? Selvfølgelig ikke, og det har jeg vell aldri heller påstått. Men som sagt, vi lærer oss i grunnskolen basiskunnskaper, slik du ønsker, som vi kan velge å følge videre eller la være. Hva som er nødvendig kan diskuteres, og det endres antagelig regelmessig gjennom skolereformer. Dette gjennom demokratiet der vi velger de partiene vi mener har mest fornuftig politikk. Det er forøvrig fortsatt mange ubesvarte spørsmål her og jeg tror det har blitt gjort ganske klart at vi er intereserte i å høre om din alternative skole. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg