herzeleid Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Poenget var at du gjør akuratt det samme som du anklager han over for. Har forøvrig sensurert innlegget mitt slik at du skal kunne svare på det 1 Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Jeg snakker om lovverket. At du ikke kan lovverket, er ikke mitt problem. Argumentasjonen din er ugyldig, min er gyldig. Forhold deg til realiteten i debatten. Akkurat, nettopp type lærerargumentasjon: "Det jeg sier er gyldig, det du sier er ugyldig. Forhold deg til virkeligheten"... Forventer du virkelig at den slags holdninger ikke møter motstand? Og du gjør akkurat det samme selv. Vi andre skjønner ikke noenting, vi andre klarer ikke se det. Vi andre skjønner det ikke. For det du sier er rett, det andre sier må være feil, du har rett. Det du sier det er hva som er gyldig, det vi andre sier er ugyldig. Vi klarer ikke å se virkeligheten sånn den er. Du klarer det, vi feiler totalt i dette. Vi har holdninger som kommer til å møte motstand, du har ikke. Vi klarer aldri å holde oss til tema, du gjør alltid dette. Vi diskuterer bare person, aldri du. Alt du sier er riktig, alt vi sier er feil. Alle dine tips og triks er riktig, alt vi mener er ikke riktig. Skriver vi med feil attitude for deg, så velger du å ikke svare, fordi det er "så unødvendig og stygt" selvom vi svarer deg uansett hva du skriver. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Lærerne har godt av motstand! Di må bare takle det,di valgte selv og bli lærere og tåler dem ikke all dritten er det opp til dem hva di vil gjøre med det. Hva med elevene? Har de godt av motstand, i form av dårligere lærere? Personlig synes jeg det er litt merkelig å i første omgang ønske mere ansvar over på elevene, og deretter tilsynelatende legge skylda på all dårlig læring på elevene. Om man vil ha ansvar for egen læring, så får man i mindre grad legge skylda på omgivelsene når det går dårlig også. AtW 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Elevene har selv ett ansvar for å gjøre sine lærere/veiledere gode nok. Lærereren blir ikke bedre enn det du gjør ham til! Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Men når skolen ikke klarer å lære deg noe og du blir stemplet som pøbelunge i flere år. Det er greit liksom? Hvis ikke skolen klarer å lære deg noe er det fordi du ikke vil lære noe. Det varierer. Vis det er læreren som feiler fra sin side, og eleven er villig til å lære er det tydlig hvor problemet ligger. Jeg sier ikke hvilken side som tar feil her. Lærerne har godt av motstand! Di må bare takle det,di valgte selv og bli lærere og tåler dem ikke all dritten er det opp til dem hva di vil gjøre med det. En slik holdning bare styrker min tro på at du selv ikke ønsker å lære noe. Læreren er ikke mora di eller psykologen din. Det viktigste kriteriet for å lære er at du vil lære. Jeg lurere på. Lærere har godt av "litt" motstand, så de kan stille spørsmål med hva de gjør, så de videre kan ha tro på seg selv. På en annen side, "motstand" som i over hva de faktisk kan gjøre noe med tjener lite til inget formål i dagens system. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) Det varierer. Vis det er læreren som feiler fra sin side, og eleven er villig til å lære er det tydlig hvor problemet ligger. Jeg sier ikke hvilken side som tar feil her. Selv om det er en "dårlig" lærer vil eleven alltid kunne lære noe hvis han ønsker det. Dersom det er en "dårlig" elev som ikke gidder/vil lære noe spiller det ingen rolle hva læreren gjør. Læreren er bare til hjelp og støtte, det er eleven selv som må lære. Et av de store problemene er jo at mange forventer at læreren står og dytter lærdom ned i gapet på elevene. Det skjer selvsagt ikke. Læring er en aktiv prosess. Det er elevens jobb å lære når han er på skolen. Læreren kan selvsagt prøve å hjelpe eleven til å forstå viktigheten av å lære, og å få en glede ved faget. Men i bunn og grunn er det irrelevant. Livet er ikke en lek, du må gjøre ting som du ikke nødvendigvis synes er gøy. Dette er også en viktig lærdom som du uansett vil møte siden på jobb. Endret 7. januar 2011 av Reg2000 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Reg2000: Jeg sier meg enig. Dog, jeg ville ha foretrukket om lærere på barneskolen hadde gjordt sitt for å gjøre en god job med å lære ungene å lære. Det hadde jo vært en fordel Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Elevene har selv ett ansvar for å gjøre sine lærere/veiledere gode nok. Lærereren blir ikke bedre enn det du gjør ham til! Feil. Alt annsvar ligger på lærerne da de er der av egen, fri vilje mens elevene er der under tvang! Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Enn dem som er ferdig med tvanget, og studerer av fri vilje, hva syns du om det? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Blir jo en annen sak, men det er uansett lærernes annsvar at undervisningen skal gå greit ettersom det er dem som jobber med å undervise. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Nå må du ikke sparke deg selv i foten. Jeg sier ikke at det er gyldig fordi jeg sier det. Jeg argumenterer for hvorfor, og jeg gjør det veldig tydelig også. At du ikke forstår argumentasjonen, og ikke vet hva et argument er, betyr vel heller at du er på feilt forum? Det er en egen "klagemur" på dette forumet, om det er alt du ønsker å gjøre. Og det snakker du om... :!: Jeg har flere ganger i denne tråden nevnt at jeg ikke er interessert i å besvar euseriøse innlegg og da kommer nettopp tåpeligheter som "ikke vet hva et argument er" og alt det andre søppelet som du skriver i det første avsnittet inn! Men kan jo besvare denne ene gangen for å se om du unngår den slags heretter. Jeg er selvfølgelig interessert i dette temaet, og det er årsaken til at jeg er innpå denne tråden og leser alt som kommer opp. At jeg er interessert i dette betyr likevel ikke at du har rett i det du sier; jeg kan fortsatt mene at grunnskole burde være lovpålagt, og du tar fortsatt helt opplagt feil dersom du mener at det ikke er ulovlig å ta selvmord. Å tro noe annet er selvnarr. Bullshit! Alle har full rett til å selv bestemme om de ønsker å leve eller ikke! Ingen ber om å komme til verden før de blir født og ønsker man ikke å leve så er det i ens fulle rett å gjøre slutt på livet! Men det er uansett ikke tema for diskusjonen. Du kamn fortsette å mene at skolen er nødvenddig, men så lenge alt sammen skal være lagt opp etter lærernes prinsipper og det skal være plikt å møte opp og arbeide der hver eneste dag så må bare lærerne og alle andre som jobber innen utdanning samt foreldre forvente at de blir møtt med motstand! Tvang har til alle tider i verdenshistorien møtt motstand og til tider opprør og skolen er ikke noe unntak! Prøver lærerne å tøffe seg for de igjen, strammer de grepet for de igjen og tar de i en elev for de igjen! Og liker de ikke det kan de bare slutte i jobben! Det viktige er at elevene er interesserte i å møte opp og interesserte i å følge med. Jeg husker godt en musikktime i 6. klasse der ingen hørte ette rpå læreren som til slutt gikk og dermed begynte klassen å ha tikken oppe på pultene. Andre ganger var med en undervisningsinnspektør som ikke oppnådde annet enn at hele klassen bortsett fra to-tre stykker nynnet "mmmmmmmmmmmmmmmm" i kor uten å gjøre noe. Den slags blir man ikke kvitt med det systemet som er i dag. Tvert imot må lærerne bare forvente seg slike hendelser. Til tema så er det som vekker størst oppmerksomhet hos meg det at det er noen som ikke klarer skolen, det er noen som stritt og alltid møter med motstand, og også hvordan modenhet generelt sett alltid fører til trivsel i skolesystemet. :!: Akkurat som om lærerne er særlig modne... Hører ikke elevene på dem så hever d estemmen og gjør ikke elvene som de sier så sender de elevene ut eller går selv... Dette med trivsel har vært tatt opp flere ganger i det offentlige og siden det er mye problemer med skolen så må man jo bare konkludere med at det nåværende systemet ikke skaper trivsel. Du er kanskje ikke stor nok til å ha sett forskjellen mellom elever på grunnskole, videregående og universitet/høyskole? Det er forresten på dette premisset at det blir større frihet i videregående opplæring, enn i grunnskole. Dèt og selvsagt at man før eller siden blir nødt til å nærme seg noe yrke. Er du helt sikker på at du er stor nok til å ha opplevd det selv? Det er helt uinteresaangt om det er større frihet på videregående og høyere trinn da det er grunnskolen jeg snakke rom her ettersom det er det som er under tvang. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) Glimti: edit. fjernet of Topic Ellers så er det jo spennende å lese om din skolehverdag (enda en gang) men hadde satt pris på om du heller redegjorde mer for hvordan ditt skolesystem skal fungere og svarte på spørsmålene du fikk til dette. Hittil har du vært veldig ivrig etter å snakke om hvor onde lærere er og hvordan elever skal få mat og vann og gode stoler, men jeg har sett lite fra deg om hvordan skolen skal fungere og oppnå de målene du ønsker(hva er de?) utover at eleven skal ville være der. Endret 7. januar 2011 av herzeleid 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Glimti: jeg tror han har gjort det ganske klart at han sier at det er ulovelig å ta selvmord, ikke umulig. Norges lover osv. Således er det ikke bulshit, som du er så glad i å si, men faktisk helt korrekt, selv om det ikke har veldig mye med saken å gjøre. Forstår ikke at du gidder å krangle på noe som det som er beviselig feil. Ulovelig å ta selvmord... Hvordan kan liksom noen bestemme eller lage lover om noe sånt? Men det e ruansett ike tema så det var enf eil å begynne å diskutere det. Ellers så er det jo spennende å lese om din skolehverdag (enda en gang) men hadde satt pris på om du heller redegjorde mer for hvordan ditt skolesystem skal fungere og svarte på spørsmålene du fikk til dette. Hittil har du vært veldig ivrig etter å snakke om hvor onde lærere er og hvordan elever skal få mat og vann og gode stoler, men jeg har sett lite fra deg om hvordan skolen skal fungere og oppnå de målene du ønsker(hva er de?) utover at eleven skal ville være der. Når jeg forteller om disse tingene jeg huske rer det for å forklare hvor lite respekt lærerne egentlig har og at det ikke hjelper med tittler som "undervisningsinnspektør" heller samt at lærerne kun har respekt og autoritet dersom elevene gir dem det. Og dermed er det e t godt argument mot det folk sier om at lærerne automatisk har krav på respekt fordi de er lærere. Begynne rå bli temmelig av å poengtere det nå. Ellers har jeg snakket om endringer i skolesystemet ja, men det er aldri noen som har vært interessert i å ta det opp bortsett fra å si at d e ikke mener det vil bli til det bedre og ingen har snakket om andre endringer så da la jeg det like godt på hyllen. Er du interessert i å vite mine tanekr om en anderledes skole eller ikke? Elers så hadde jeg tenkt å besvare deg da jeg var inom her sist, men med den meningsløse quotingen din (wall of quote som det kalles" samt at du har lagt enkelte ting opp som en dialog så er det egentlig ganske vanskelig å forstår hva som er blitt besvart før og hva du egentlig vil ha svar på nå. Hvis du kunne begynne å quote kun de linjene som er relevante istedefor flere innlegg etter hverandre så alt ble mer oversiktelig hadde det hjulpet betraktelig. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Nå samlet jeg en del spørsmål til deg til slutt som jeg tror skulle være ganske greie å forstå. Du nevnte du skulle svare om jeg endret det og det er til og med gjort så da er det bare å skrive i vei. Jeg tror jeg, og flere, har vært klare på at vi gjerne vil høre mer om ditt alternativ, men da ikke bareskolemat og stoler men hvordan du skal få til ett fungerende skolesystem under dine premisser 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Ja, som blivende lærer er det faktisk spennende å høre seriøse tanker rundt hvordan man kan holde elevenes interesse. Det menes 100 % seriøst, hvis du har noe å komme med inviterer jeg deg til å komme med det. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) Reg2000: Jeg sier meg enig. Dog, jeg ville ha foretrukket om lærere på barneskolen hadde gjordt sitt for å gjøre en god job med å lære ungene å lære. Det hadde jo vært en fordel Ja selvsagt må de jo det, men det jeg nevnte utelukker jo ikke at lærerne gjør en god jobb. Det er bare det at generelt sett snakkes det utrolig lite om hva eleven må gjøre. Elevene har et ansvar de og, men et av problemene er at de ikke er bevisste på dette. Endret 7. januar 2011 av Reg2000 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Elevene har selv ett ansvar for å gjøre sine lærere/veiledere gode nok. Lærereren blir ikke bedre enn det du gjør ham til! Feil. Alt annsvar ligger på lærerne da de er der av egen, fri vilje mens elevene er der under tvang! Javel så sier vi det, og da betyr det vel at jeg som er tvunget til å fortsette på "Livets Skole" skal gå rundt å forlange det optimale av alle andre rundt meg selv, men slett ikke det samme av meg selv!? Jeg står for min opprinnelige påstand, og slenger med denne: "Du kan leie en hest til bekken, men du kan ikke tvinge han til å drikke" Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Javel så sier vi det, og da betyr det vel at jeg som er tvunget til å fortsette på "Livets Skole" skal gå rundt å forlange det optimale av alle andre rundt meg selv, men slett ikke det samme av meg selv!? Jeg snakket ikke om livet, men om den tvunge grunnskolen. Jeg står for min opprinnelige påstand, og slenger med denne: "Du kan leie en hest til bekken, men du kan ikke tvinge han til å drikke" Godt sitat som passer fint når det gjelder å tvinge elevene til skolen! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Javel så sier vi det, og da betyr det vel at jeg som er tvunget til å fortsette på "Livets Skole" skal gå rundt å forlange det optimale av alle andre rundt meg selv, men slett ikke det samme av meg selv!? Jeg snakket ikke om livet, men om den tvunge grunnskolen. Jeg står for min opprinnelige påstand, og slenger med denne: "Du kan leie en hest til bekken, men du kan ikke tvinge han til å drikke" Godt sitat som passer fint når det gjelder å tvinge elevene til skolen! Grunnskolen er vel en del av "livet"? Hvorfor skal man fraskrive seg sitt eget ansvar bare fordi Mor Stat "tvinger" deg til å bli så smart som Mor Stat vil ha deg? Hvis du ikke liker Mor Stat - har du faktisk flere valg enn å gå på skolen og forlange det "umulige" av alle andre enn deg selv. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Grunnskolen er vel en del av "livet"? Det må ikke være det. Hvorfor skal man fraskrive seg sitt eget ansvar bare fordi Mor Stat "tvinger" deg til å bli så smart som Mor Stat vil ha deg? Fordi du ikke har bedt om noe ansvar i utgangspunktet. Hvis du ikke liker Mor Stat - har du faktisk flere valg enn å gå på skolen og forlange det "umulige" av alle andre enn deg selv. Hva tenker du på? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg