Gå til innhold

Lærerne må tåle å bli spyttet på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor skulle foreldre ha noen rett til å holde noen som helst displin når barna ikke bor hos de og er barn av de av egen fri vilje? Mener du barn skal ha like stor råderett og frihet som voksne?

 

AtW

 

Kansje ikke helt lik, men de burde hatt mer rettigheter og mer frihet enn de har i dag. Men det er ikke tema for tråden ettersom den dreier seg om forholdet mellom elever og lærere.

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

For å gjøre det klart, du har tatt til orde for ett skolesystem som vi med temmelig stor sikkerhet kan si at ville gått kjempedårlig. Du tar til orde for ett system der elevene kommer og går som de vil (eller aldri kommer) og der lærerne ikke har noen makt til å gjøre noe som helst.

 

For å gjøre det klart: Det er din tolkning.

 

Alternativet vi tar til orde for er dagens system, med noen endringer, som er milevis unna ditt.

 

Hvilke endringer tenker du på?

 

Vi har altså to vanvittig ulike systemer, men du ser ut til å være missfornøyd med at vi ikke synes diskusjonen om polstrede stoler og hva slags drikke man kan ha med på skolen er mye viktigere?

 

Jeg snakker om elevenes trivsel samt interesse for å være på skolen mens dere snakke rom å pine og plage dem mest mulig.

 

Og igjen: Mener du at en seksåring vet bedre enn sine foreldre hva som er best for han/henne?

 

Du tar dette fra hvor da?

1:Første avsnittet ditt må du gjerne utdype da dette er noe du har blitt konfrontert med veldig mange ganger og aldri svart ordentlig på, underlig nok. Hva er det som er min tolkning? At elever kommer og går som de vil (eller aldri kommer) og læærerne ikke kan gjøre noe for å opprettholde ro er du vell enig i at er din skolepolitikk? Og vi er vell enige om at dette ikke vil fungere i praksis?

 

2:Ingen av oss snakker om å pine elever, det er nok litt misforstått. Endringene vi tar til orde for varrierer fra person til person, vi to har i allefall blitt enige om noen punkter tidligere i tråden. Men de fleste her er enige om at elever ikke kan komme og gå som de vil og at om ikke læreren en gang kan notere navn, så vil det bli vanskelig å holde roen (for ikke å snakke om evaluere aktivitet i timen).

 

3:Du har jo konsekvent unngått å svare på dette spørsmålet gang på gang, men gått langt i å hinte til at det er dette du mener.

 

"Herzeleid:"Hvorfor en gutt på seks ikke skal bestemme alle aspekter ved livet sitt selv? Nei, du kan jo lure :p

Glimti:Hvorfor folk får barn når de bare skal torturere og plage dem, nei du kan jo lure..."

 

"Hvorfor skal foreldre bestemme egentlig? hvis de fødte barnet kun for å plagge han/henne så er de jo bevisst barnemisshandlere og burde aldri hatt annsvar for noe som helst!"

 

"herzeleid:Om det at foreldrene vet bedre for barnet enn det seks år gamle barnet selv hva som er best for det, er bullshit for deg, da forstår jeg at du kaller det jeg sier det også, selv om du ikke kan peke på at det ikke stemmer heller."

"Glimti:Det som den ene oppfatter som best trenger ikke den andre å oppfatte som best og det den ene opplever som best for den trenger ikke å være best for den andre. Voksne er noe stort såppel som konstant tror at de vet best og den eneste grunnen tila t d efår barn er at de vil ha noen å skrike til og bestemme over."

 

Som du sikkert ser selv har du unngått spørsmålene men gått langt i å anntyde at du mener foreldre ikke vet bedre enn barnet på seks år. Så kanskje du endelig vil svare?

 

Ser forøvrig at du fortsatt har unngått å svare på store deler av innlegget mitt og jeg tror egentlig det kun kan tolkes på en måte. Jeg mistenker at du egentlig innser at systemet ditt ikke kan fungere og derfor velger hva du skal svare på slik du gjør nå. Men vis gjerne at jeg har feil.

 

Jeg vet ikke hvordan jeg skal tolke at det enda ikke har kommet noe svar?

 

Du glemte visst å svare på denne Glimti

Lenke til kommentar

Kan du gi deg med den fordømte quotingen din!!!???

 

Ellers svarer jeg når jeg har tid. Nå på dagen pleier jeg bare å ta de korte innleggene ettersom de er rask eå svare. Lengre tar jeg på kvelden når jeg har tid. Rent utenom det så er mesteparten av det du har skrevet enten fullstendig uleselig, fullstendig uforstålig eller en totalt avsporende fra tema!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du gi deg med den fordømte quotingen din!!!???

 

Ellers svarer jeg når jeg har tid. Nå på dagen pleier jeg bare å ta de korte innleggene ettersom de er rask eå svare. Lengre tar jeg på kvelden når jeg har tid. Rent utenom det så er mesteparten av det du har skrevet enten fullstendig uleselig, fullstendig uforstålig eller en totalt avsporende fra tema!

 

Forsiktig så du ikke bruker opp utropstegnene dine igjen. Du har tross alt unngått en del spørsmål veldig lenge så kanskje ikke så rart at man tenker sitt når du enda ikke har evnet å svare. Om du har problemer med å forstå noe så er det bare å spørre så skal vi nok få oppklart det ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forsiktig så ikke du bruker opp quotingen din... Jeg har latt være å besvare spørsmål om skatt og samfunn ja ettersom det ikke har noe som helst med temaet i denne tråden å gjøre. Forøvrig er det heller ikke temaet om sekseåringer eller tiåringer vet bedre enn foreldrene sine hva som er best for dem. Så før du går noe mer inn på det så les igjennom tråden på ny og se om du jeg har skrevet at skolen bør avskaffes eller om skolen bør forandres. Spent på hva du finner... Hvis det e rinnlegg jeg har oversett i den oversvømmelsen av innlegg jeg fått i denne tråden så kan du heller si hvilke det gjelder istedefor å bedrive denne totalt meningsløse quotingen din på hver eneste side! Men merk deg at jeg kun akter å svare på ting som faktisk har noe med dette temaet å gjøre.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle lærerne ha rett til å holde på noe som helst disiplin når elevene ikke er der av egen, fri vilje?

 

Vel, helt ærlig: Fordi institusjonen ikke ville ha tjent noe formål vis det hadde ikke hadde vært noen form for disiplin i bildet.

Noen begynner å "modnes" i 12-13 års alderen, andre modnes tidligere, men majoriteten bruke fryktelg lang tid å bli "moden nok" til å inse at de vil noe de ikke ha lyst.

Det andre problemet er at læreevnen går delvis ned med alderen, vi må begynne i 6-7 års alderen for at det skal være noen potensiel gevist med skole som den er i dag.

Vi kunne greit ha spart oss for det siste året, og vi kunne greit ha hatt mye høyere mattematikk før vi er ferdig med ungdomskolen. Vi kunne greit ha hatt et organ for de som faktisk har potensialle til å bli noe mer, å snappe dem opp i tidligere alder.

Men selve problemet forsvinner ikke, man er i beste lærealder når man er fortsatt i trassalderen. Og den går ikke over spesielt fort, Vis vi sier at trassalderen er over når man er moden for folk flest, ser man problemet.

Men la oss ta bort problemet om frivillig skole until videre, det er en tolkningsak. Det er ikke mye verd å diskutere.

 

Jeg sier meg delvis enig med Glimti, vi trenger et organ som er en sikring mot dårlige lærere og dårlig etikk. Dog, forskjellen er vel at jeg vil ha et organ, poenget er ikke hvordan det er designet eller utført, men poenget er at dårligere lærere kan snappe opp og få hjelp til å komme seg tilbake til hektene.

Når man har noe sånt på plass, kan man samtidlig like så gjerne gi lærerne mer autoritet. Vi kan godt også gi dem mer autoritet i dag, ungdommen tar ikke skade av det. Ungdommen har godt av det.

Glimti sine fortellinger er en slags horror historie fra skoleverket slik jeg leser dem, lærere som ikke kan dra inn respekt ved å være respektabel, og lærere som ikke en gang prøver med de verktøyene de har.

Vis det er sånn Glimti fortalte det, er spørsmålet: "Hvorfor har de jobb?". For meg ble alt bedre når jeg gikk fra ungdomskolen til videregående, det lille ekstra fra lærernes side var endelig til stede. Det blandet med at klassen jeg var i begynte å bli moden gjorde underverker med læringsmiljøet.

Jeg har ikke ordet mer en 10 år med skole om VGS har vært som ungdomskolen.

 

Intil vi kommer til det punktet hvor vi kan gi oss selv tilbake den de unges lærevne, og tar små og små skritt mot et realistisk idealsamfunn, så intil videre vil skolen slik vi kjenner den i dag leve i beste velgående.

Lenke til kommentar
I de fleste land er en viss skolegang påkrevd i løpet av oppveksten.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Skole

 

Altså tvang!

 

 

Du gjør deg selv for latter glimti når du kommer med sånne uttalelser, mener du at grunnskolen burde bli avskaffet og la barna bestemme selv om de vil gå på skole eller ikke? Du kan bare tenke deg hvordan utviklingen ville gått hvis vi har avskaffet grunnskolen latt barna bestemme selv hva de ville ha gjort, da ville vi hatt en befolkning om et par ti år som har vært ganske dumme, flere eller alle har ikke kunnet engelsk, alle har gitt faen i alt og blitt totalt anarki. Hvis du mener det slik så synes jeg synd på deg og dine.

 

Og forklar meg hvilke mer friheter DU mener en 7-8 åring skal ha? Man kan ikke la en liten unge gå å vandre fritt, det skjønner vell du og.

Å disiplin skal komme fra "høyere hold" dvs. dine foreldre, alle unger trenger en hvis form for disiplin. Har du prøvd å hatt en liten hundevalp før? Hva skjer med den hvis du skjemmer den vekk og lar den få styre fritt under oppveksten sin, hva skjer da når den blir voksen ? Ja akkurat, nesten samme blir det med unger også.

Endret av vivastar
Lenke til kommentar

Glimti: Du mener ikke på ramme alvor at om en seksåring vet bedre enn foreldrene hva som er best for han er irrelevant for tråden? Det må jo nesten være hele grunnlaget for om det skal være selvbestemt med skolegang eller ikke. Således merkelig at du først prøver å distansere deg fra uttalelsen med å lure på hvor problemstillingen kommer fra for så å nekte å svare.

 

Når man har en skole der alle kan komme og gå som de vil, hva skal man da gjøre med barna som ikke er på skolen? Skal man la dem reke gatelangs eller skal man sende dem i SFO eller lignende, noe som jo vil være like mye tvang?

 

mener du på ramme alvor at dagens lærere møter så mye motstand som en hevn for volden andre lærere for lenge siden brukte mot andre elever for like lenge siden?

 

Hvordan skal man vurdere elever ved skolene i ditt system og evt. ved opptak til VGS og Universitet. Jeg tenker på hvis lærerne ikke får lov til å notere i timen en gang. Skal man ha noen måte å sørge for at elevene får noen læring eller skal man la de som vil det gå hele livet uten skolegang?

 

Ikke minst, hvordan skal systemet ditt fungere i praksis når store deler av klassene kommer og går når de vil. Utdanningsmål osv.

 

Anngående tvang så ser du sikkert på side 31 at du selv er den som har dratt inn politikk, verdenshistorien og tyrrani, da tenkte jeg kanskje at du var interesert i å svare for deg, men det var visst ikke like gøy?

Lenke til kommentar

Du kan med andre ord i si hvilke innlegg som ikke er besvart? Jeg har ikke tenkt å ble side opp og side ned for å finne igjen noe som ikke er besvart, men anntok at du ville gjøre det så interessert som du er i å få svar.

 

Det er jo sitater fra disse jeg har samlet sammen i mine forrige innlegg og på de forrige sidene bla. Jeg har nok ikke fått med alle da det har blitt en del, men du har jo fått en god del lagt frem flere ganger. Nå har jeg altså samlet en del av disse igjen. Jeg har ikke quotet hvert enkelt da jeg synes du er slik en knakandes kjekk kar :)

 

edit: Endret innlegget slik at det ikke skal være støtende

Endret av herzeleid
Lenke til kommentar

Feil. Jeg besvarer ikke useriøse innlegg som bla den kommentaren om blodtrykk og hjertet. Når innlegg inneholder sånt søppel mister jeg helt interessen av det! Det samme gjelder innlegg som går på/diskuterer bruker. Og jeg gidder selvsagt ikke å besvare avsporinger.

 

Det dene tråden dreier seg om er forholdet mellom elever og lærere, ingen ting annet.

Lenke til kommentar

For det første er elevene på både barne og ungdomsskole der under tvang og for det andre tror lærerne at de skal bestemme hva elevene skal gjøre så det er absolutt maktmissbruk!

 

 

Hvorfor maser du mye om tvang og maktmisbruk? Har lest gjennom en del i tråden her og i mine øyne virker det slik at du har gått på en forferdelig skole siden du "hater" lærere sånn og med mye tvang. De elevene som er "umulige" i skole timene kan vi vell ikke annet skylde på at foreldrene har gjort en dårlig oppdragelse med lite disiplin som utspeiler seg på skolene? Og ser en del ganger her at du prater om vasking av tavlen? Har aldri opplevd i stor grad at elever må vaske tavlen etter lærerne, et par ganger men er det noe å lage oppstyr over? De som gjør vold mot læreren har jo mer eller mindre et problem som er relatert til en dårlig oppvekst kanskje med dårlige foreldre?

 

Nei men foreldre kan jo ta ut ungene sine ut av skolen ha hjemmeskole istedet da? eller det blir vell tvang i dine øyne også? Det er mye som er tvang Glimti, men du skal vite en ting, å det er at vi har en utdanning(grunnskole) her til lands som er gratis først og fremst og du burde være glad for at vi har det, det kommer alltid til å være noen "problem barn" rundt om på skolene og dårlige lærere men det er noe vi må leve med siden vi mennesker er så forskjellige på mange punkter, alle er helt unike, alle har en forskjellig oppvekst.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle lærerne ha rett til å holde på noe som helst disiplin når elevene ikke er der av egen, fri vilje?

 

Rett til? Tror du vitterlig at vi har rett til noe som helst her i livet? Dette er bare berømte slagord - i virkeligheten eksisterer det nødvendigheter. Du burde hoppe ut av din vrangforestilling; i dagens Norge er det slik at ingen blir utøvd tvang mot, om de ikke er i overkant selvskadende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...