Kokobananas Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Etter å ha sett Glimtis nok en gang ubrukelige svar på dette, så tillater jeg meg å omformulere (igjen): Du evner jo ikke å svare på spørmålet. La meg stille samme spørsmål omformulert da: Hva mener du skal være læerens rolle? Hva er det en ansatt lærer skal gjøre og bør ha som arbeidsoppgaver (her snakekr vi om din mening, hva mener du en lærers rolle og oppgaver skal være, i den ideelle skolen du ser for deg?) Ubrukelig svar... Og det snakker du om... I den grad elevene trenger og bør lære noe så er det lærerens oppgave å lære fra seg. Det betyr imidlertid ikke at vedkommende skal ha noen spesiell luksus eller privilegier over elevene. På både skole og arbeidsplasser blir det jo stadig sagt at man skal rydde selv så lærerne får tørke av tavlen selv istedefor at ordensmenn skal gjøre det siden det er lærerne som bruker tavlen. Bare som et eksempel. Å ha med seg drikke hjemmefra hvis ikke elevene får ha det samt ha en bedre stol enn elevene skal de selvfølgelig også bare glemme! Og hvordan mener du at læreren skal få anledning til å lære fra seg noe uten at det er struktur i klasserommet? De aller fleste lærerne vasker tavla selv, og ofte får elevene komme fram og skrive også, så det er jo faktisk ikke et verktøy som kun er forbeholdt læreren. Uansett: Svært mange elever liker å vaske tavla, og det blir derfor noen ganger bestemt i fellesskap at det skal inngå i ordenselevoppgavene. Og jeg har aldri sett en lærer ha med seg drikke inn i klasserommet. Det er likt for lærere og elever at drikkeflaska ikke skal fram annet enn ved start og slutt på time (inn og ut av klasserommet). Når det gjelder stolene: kateteret blir mindre og mindre brukt i timene. De fleste lærere står gjennom hele undervisninga, og sitter omtrent aldri på noen stol i det hele tatt. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Og hvordan mener du at læreren skal få anledning til å lære fra seg noe uten at det er struktur i klasserommet? Ved at det legges til rette for at elevene er interesserte i å følge med. De aller fleste lærerne vasker tavla selv, og ofte får elevene komme fram og skrive også, så det er jo faktisk ikke et verktøy som kun er forbeholdt læreren. Uansett: Svært mange elever liker å vaske tavla, og det blir derfor noen ganger bestemt i fellesskap at det skal inngå i ordenselevoppgavene. Der har vi ulik erfaring. Og jeg har aldri sett en lærer ha med seg drikke inn i klasserommet. Det er likt for lærere og elever at drikkeflaska ikke skal fram annet enn ved start og slutt på time (inn og ut av klasserommet). Det har jeg opplevd utallige ganger. Når det gjelder stolene: kateteret blir mindre og mindre brukt i timene. De fleste lærere står gjennom hele undervisninga, og sitter omtrent aldri på noen stol i det hele tatt. Igjen, ulik erfaring. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 I de fleste land er en viss skolegang påkrevd i løpet av oppveksten. http://no.wikipedia.org/wiki/Skole Altså tvang! Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Og hvordan mener du at læreren skal få anledning til å lære fra seg noe uten at det er struktur i klasserommet? Ved at det legges til rette for at elevene er interesserte i å følge med. Og da må vi igjen spørre deg: hvilke tiltak mener du er nødvendige for at elevene skal være interesserte i å følge med? Du vil ha frivillig skole. Hva mener du da skal gjøres for at elevene likevel skal ha lyst til å møte opp? Hvem skal gjøre hva, hvordan skal skoledagen være lagt opp, og så videre? Og ja, skolen innebærer en viss grad av tvang, og det er for min del helt i orden, akkurat som når det gjelder skatt og det andre som har vært nevnt her i tråden tidligere. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 For å gjøre det klart, du har tatt til orde for ett skolesystem som vi med temmelig stor sikkerhet kan si at ville gått kjempedårlig. Du tar til orde for ett system der elevene kommer og går som de vil (eller aldri kommer) og der lærerne ikke har noen makt til å gjøre noe som helst. For å gjøre det klart: Det er din tolkning. Alternativet vi tar til orde for er dagens system, med noen endringer, som er milevis unna ditt. Hvilke endringer tenker du på? Vi har altså to vanvittig ulike systemer, men du ser ut til å være missfornøyd med at vi ikke synes diskusjonen om polstrede stoler og hva slags drikke man kan ha med på skolen er mye viktigere? Jeg snakker om elevenes trivsel samt interesse for å være på skolen mens dere snakke rom å pine og plage dem mest mulig. Og igjen: Mener du at en seksåring vet bedre enn sine foreldre hva som er best for han/henne? Du tar dette fra hvor da? 1:Første avsnittet ditt må du gjerne utdype da dette er noe du har blitt konfrontert med veldig mange ganger og aldri svart ordentlig på, underlig nok. Hva er det som er min tolkning? At elever kommer og går som de vil (eller aldri kommer) og læærerne ikke kan gjøre noe for å opprettholde ro er du vell enig i at er din skolepolitikk? Og vi er vell enige om at dette ikke vil fungere i praksis? 2:Ingen av oss snakker om å pine elever, det er nok litt misforstått. Endringene vi tar til orde for varrierer fra person til person, vi to har i allefall blitt enige om noen punkter tidligere i tråden. Men de fleste her er enige om at elever ikke kan komme og gå som de vil og at om ikke læreren en gang kan notere navn, så vil det bli vanskelig å holde roen (for ikke å snakke om evaluere aktivitet i timen). 3:Du har jo konsekvent unngått å svare på dette spørsmålet gang på gang, men gått langt i å hinte til at det er dette du mener. "Herzeleid:"Hvorfor en gutt på seks ikke skal bestemme alle aspekter ved livet sitt selv? Nei, du kan jo lure Glimti:Hvorfor folk får barn når de bare skal torturere og plage dem, nei du kan jo lure..." "Hvorfor skal foreldre bestemme egentlig? hvis de fødte barnet kun for å plagge han/henne så er de jo bevisst barnemisshandlere og burde aldri hatt annsvar for noe som helst!" "herzeleid:Om det at foreldrene vet bedre for barnet enn det seks år gamle barnet selv hva som er best for det, er bullshit for deg, da forstår jeg at du kaller det jeg sier det også, selv om du ikke kan peke på at det ikke stemmer heller." "Glimti:Det som den ene oppfatter som best trenger ikke den andre å oppfatte som best og det den ene opplever som best for den trenger ikke å være best for den andre. Voksne er noe stort såppel som konstant tror at de vet best og den eneste grunnen tila t d efår barn er at de vil ha noen å skrike til og bestemme over." Som du sikkert ser selv har du unngått spørsmålene men gått langt i å anntyde at du mener foreldre ikke vet bedre enn barnet på seks år. Så kanskje du endelig vil svare? Ser forøvrig at du fortsatt har unngått å svare på store deler av innlegget mitt og jeg tror egentlig det kun kan tolkes på en måte. Jeg mistenker at du egentlig innser at systemet ditt ikke kan fungere og derfor velger hva du skal svare på slik du gjør nå. Men vis gjerne at jeg har feil. Jeg vet ikke hvordan jeg skal tolke at det enda ikke har kommet noe svar? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Kan vi droppe smålige og irrelevante greier som tavlevasking, bedre stoler og drikke i diskusjonen fremover? Jeg vet ikke med dere andre, men jeg tenker iallefall at det ikke er de viktigste problemstillingene innenfor skolen. 3 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Hvorfor skal vi automatisk droppe ting bare fordi du ikke synes det er viktig? Lenke til kommentar
perpetrus382 Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Fordi det er latterlige ting å diskutere. 2 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Nettopp eksempel på en lærer: Du mener det så da skal alle mene det... Lenke til kommentar
perpetrus382 Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Alle mener det, bortsett fra du. 2 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Det er synd at diskusjonen rundt kanskje den viktigste institusjonen for moderne demokratiske samfunn blir redusert til sutring om hvem som skal bruke 30 sekunder på å vaske en tavle. 3 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Alle mener det, bortsett fra du. Det er bare du ikke som ikke klarer å innse det! Det du sier her er jo nettopp at når du mener noe er uviktig så er det sånn! Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Jeg synes det er jævlig rassistisk at vi i norsk skole bruker bare hvite kritt! 2 Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Alle mener det, bortsett fra du. Det er bare du ikke som ikke klarer å innse det! Det du sier her er jo nettopp at når du mener noe er uviktig så er det sånn! Han sier at alle her mener at det er uviktig, utenom deg. Ikke at ettersom flertallet mener at det er uviktig, så er det netopp det. Det er en forskjell på det. 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Det var ikke det jeg sa heller. Jeg sa at han viste til en typisk lærer og ledertendens som "Jeg mener dette så da er det bare sånn"... Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 (endret) Og du blir påpekt hvor feil du tar, men evner ikke å forstå det. Det skulle ikke overraske meg om du sitter deg fast i alt av systemer i livet med denne håpløse holdningen til autoriteter. Endret 6. januar 2011 av cuadro 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Han har jo allerede gjort det, er det ikke åpenbart? Lenke til kommentar
Diablo Minus Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Jeg vet ikke med dere andre, men jeg tenker iallefall at det ikke er de viktigste problemstillingene innenfor skolen. Problemene slik som jeg ser det er at lærerne ikke har lov til å holde disiplin, derfor får de ingen respekt fra elevene og greier ikke å holde ro og orden. Elever som ligger over gjennomsnittet får heller ikke tilstrekkelig tilrettelegging av undervisningen og heller ikke nok utfordringer. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Hvorfor skulle lærerne ha rett til å holde på noe som helst disiplin når elevene ikke er der av egen, fri vilje? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Hvorfor skulle lærerne ha rett til å holde på noe som helst disiplin når elevene ikke er der av egen, fri vilje? Hvorfor skulle foreldre ha noen rett til å holde noen som helst displin når barna ikke bor hos de og er barn av de av egen fri vilje? Mener du barn skal ha like stor råderett og frihet som voksne? AtW 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg