Gå til innhold

Lærerne må tåle å bli spyttet på


Anbefalte innlegg

Med fare for å høres ut som jeg er minst 70 år:

 

Problemets kjerne er at barn ikke oppdras skikkelig. Vi er noen late, bortskjemte, respektløse drittunger! Vi må sørge for at barn lærer seg å respektere medelever og lærere, og at de ser verdien av å gå på skole.

 

Bullshit! Vi må sørge for at lærere lærer seg å respektere elever og mister inntrykket av at de sel er ledere som kan oppføre seg som de vil! Og de må lære seg at de ikke kan tvinge elevene til noe som helst og sier elevene "nei" så mener de "nei"!

 

Tror du manglende grensesetting er bra for elevene? Det virker i utgangspunktet ikke som det er så bra for folk når det ikke settes krav og grenser til de.

 

AtW

 

Det er ikke bra når tvang og maktmissbruk får ferdes fritt fram uten å møte motstand!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere som forsvarer dagens system er ikke i stand til å se at det systeme tdere forsvarer ikke fungerer! Ellers er det vel en eneste en som har kommentert mine forslag til et nytt system bortsett fra det om lønn som flere har kommentert.

 

Når det gjelder om jeg svarer for meg eller ikke så svarer jeg på det som er relevant til tråden. Om du tenker på de innleggene dine om skatt ol. så har det som jeg alt har nevnt før ingen ting med tråden å gjøre så det akter jeg ikke å ta her.

Lenke til kommentar

Jeg vet at du ikke kommer til å svare noe særlig på dette innlegget Glimti, siden jeg nesten ikke er enig i noen ting av det fjaset du har skrevet i denne tråden.

 

Flott at dagens skole og lærere blir diskutert, og jeg som lærervikar og framtidig utdannet lærer har fått mange syn på hvordan skolen bør fungere i dag. Noe som var nevnt litt lenger bak er at bak en utagerende elev, ligger det ofte et rop om hjelp. En å prate med, en som kan vise forståelse. Her er læreren en viktig person. Gjennom egne personlige erfaringer og pensum-lesing er det ganske klart at en del lærere som har jobbet lenge, har en tendens til å glemme dette. Men slik er det i alle yrker, det finnes de som er gode i jobben sin, og de som ikke er det.

 

Selv om dette kan være et rop om hjelp, som jeg har valgt å kalle det, betyr ikke det at denne eleven skal få lov il å forstyrre de andre sin læring. Jeg setter elever på gangen stadig, og vet du hva, klassen blir mye roligere etter det. Det blir også eleven etter en samtale med meg og retur til klassen. Dette fungerer, så ikke prøv deg med "hvis en lærer rører en elev, må han tåle å få stukket ut øyet"-tullet.

 

Alle lærere er ikke maktsyke jævler. Alle elever er ikke maktsyke jævler. Det finnes idioter både blant lærere, elever og forumbrukere...

Lenke til kommentar

Fikk du med deg det jeg sa om elever som ikke ville komme inn igjen ettersom de hadde det mye morsommere ute på gangen samt om han som var sendt ut og åpnet døren og spurte en annen elev om han kom snart før han lukke igjen og at den han hadde snakket til da bevist prøvde å bli sendt ut? Å bli sendt ut på gangen er en stor belønning og selvsagt fortjener lærere å få igjen om de rører en elev! Det er det du skriver her som er tull!

Lenke til kommentar

Nå har jeg i allefall svart på flere av tingene dine enn det med lønn så føler meg ikke så truffet der.

 

Faktum er at dagens system faktisk fungerer, kjempemange kommer seg gjennom videregående og tar høyere utdanning, nettop på grunnlag av det de har lært i folkeskolen. Det er selvfølgelig enkelte utskudd som ikke fungerer i sosiale sammenhenger som skolen og disse burde nok få bedre oppfølging enn i dag men i det fulle og hele så fungerer skolen med sine feil. Vi kan vell være enige om at ditt skolesystem der alle gjør det de vil når de vil ikke vil fungere?

 

Det er flere ting du ikke har svart på men det om tvang er kanskje det viktigste. Du roper voldsomt ut mot all "tvang" men nekter å svare på om du faktisk står for dette eller Om det kun er ett vikarierende argument.

Lenke til kommentar

Fikk du med deg det jeg sa om elever som ikke ville komme inn igjen ettersom de hadde det mye morsommere ute på gangen samt om han som var sendt ut og åpnet døren og spurte en annen elev om han kom snart før han lukke igjen og at den han hadde snakket til da bevist prøvde å bli sendt ut? Å bli sendt ut på gangen er en stor belønning og selvsagt fortjener lærere å få igjen om de rører en elev! Det er det du skriver her som er tull!

Så får han sitte der da?? Norsk ungdom er så jævlig bortskjemmte at de fortjener ikke annet om de ikke ser verdien i den utdanningen de har mulighet til å få. Om han ikke er interesert i å lære så kan han få slippe. Drit i å tvinge han til å sitte å lage bråk og ødelegge for resten av klassen. Det er ikke lærerens jobb å oppdra eller hjelpe disse, og i hvertfall ikke på bekostning av de 24 andre elevene.

 

Det er mange barn her i verden som hadde drept for samme skolemulighet som enkelte nordmenn gir faen i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med fare for å høres ut som jeg er minst 70 år:

 

Problemets kjerne er at barn ikke oppdras skikkelig. Vi er noen late, bortskjemte, respektløse drittunger! Vi må sørge for at barn lærer seg å respektere medelever og lærere, og at de ser verdien av å gå på skole.

 

Bullshit! Vi må sørge for at lærere lærer seg å respektere elever og mister inntrykket av at de sel er ledere som kan oppføre seg som de vil! Og de må lære seg at de ikke kan tvinge elevene til noe som helst og sier elevene "nei" så mener de "nei"!

 

Tror du manglende grensesetting er bra for elevene? Det virker i utgangspunktet ikke som det er så bra for folk når det ikke settes krav og grenser til de.

 

AtW

 

Det er ikke bra når tvang og maktmissbruk får ferdes fritt fram uten å møte motstand!

 

Nå har jeg heller ikke forslått at det skal være maktmisbruk, grensesetting er ikke maktmisbruk, og jeg kan heller ikke si jeg har opplevd særlig til maktmisbruk i skolen.

 

AtW

Lenke til kommentar

For det første er elevene på både barne og ungdomsskole der under tvang og for det andre tror lærerne at de skal bestemme hva elevene skal gjøre så det er absolutt maktmissbruk!

Hvorfor er lærerne der da? For å vaske tavla og lese bibelen?

 

Og det bryr meg midt i rompa om den eleven jeg setter på gangen, trives bedre der. Jeg gidder ikke å ha en elev, eller flere elever inne i klasserommet som bare lager bråk. De andre elevene fortjener å lære. Hadde denne eleven kommet inn i klasserommet igjen, hadde jeg tatt han med ut, så låst døra. Deretter snakket med rektor og foreldre osv.

 

Du tror at du har så mye erfaring fra norske skoler du Glimti. Det at du har "opplevd at det stort sett er godt over halve klassen", ser jeg på som nærmest uinteressant. Du har sannsynligvis gått i samme klasse i minst 9 år, kanskje hele 12 (hvis du fullførte vgs). Når alle andre i denne tråden sier at det ikke er slik, bør det ringe en bjelle. Jeg har selv gått i fire ulike klasser iløpet av mine 12 år på norsk grunn- og videregåendeskole, jeg har hatt praksis gjennom min lærerutdanning og jobbet som vikar i flere ulike klasser fra 1. trinn til 10. trinn. I en del av klassene er det selvfølgelig en og annen elev som bråker og lignende, men aldri har det vært mer enn tre i samme klasse.

 

Hadde en elev slått mot meg, truffet eller ei, hadde det blitt tatt opp med rektor, foreldre og evt. barnevern. Ikke faen om en drittunge som ikke vet å sette pris på utdanning skal koste meg jobben min.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For det første er elevene på både barne og ungdomsskole der under tvang og for det andre tror lærerne at de skal bestemme hva elevene skal gjøre så det er absolutt maktmissbruk!

Så du mener seriøst at en 10åring er i stand til å foreta en god vurdering av hva de bør gjøre på skolen? Eller en 15åring for den saks skyld?

Lenke til kommentar

Hvorfor er lærerne der da? For å vaske tavla og lese bibelen?

 

Det er lærerne som bruker tavlen så det er helt rett og riktig at det er de som skal vakse den! Biblen er som all annen religion bare billig bullshit så hvorfor trekker du inn det?

 

Og det bryr meg midt i rompa om den eleven jeg setter på gangen, trives bedre der. Jeg gidder ikke å ha en elev, eller flere elever inne i klasserommet som bare lager bråk. De andre elevene fortjener å lære. Hadde denne eleven kommet inn i klasserommet igjen, hadde jeg tatt han med ut, så låst døra. Deretter snakket med rektor og foreldre osv.

 

og du tror ikke at dette er strategier som har vært prøvd og har feilet gang på gang opp gjenno historien!? :!:

 

Du tror at du har så mye erfaring fra norske skoler du Glimti. Det at du har "opplevd at det stort sett er godt over halve klassen", ser jeg på som nærmest uinteressant. Du har sannsynligvis gått i samme klasse i minst 9 år, kanskje hele 12 (hvis du fullførte vgs). Når alle andre i denne tråden sier at det ikke er slik, bør det ringe en bjelle. Jeg har selv gått i fire ulike klasser iløpet av mine 12 år på norsk grunn- og videregåendeskole, jeg har hatt praksis gjennom min lærerutdanning og jobbet som vikar i flere ulike klasser fra 1. trinn til 10. trinn. I en del av klassene er det selvfølgelig en og annen elev som bråker og lignende, men aldri har det vært mer enn tre i samme klasse.

 

Synd å måtte ødelegge argumentasjonen din, men det dreier seg om tre forskjellige klasser og det var i de to første var det over halvparten av elevene det gjaldt. På ungdomsskolen ble vi faktisk meldt til PPT for å være en problemklasse.

 

Hadde en elev slått mot meg, truffet eller ei, hadde det blitt tatt opp med rektor, foreldre og evt. barnevern. Ikke faen om en drittunge som ikke vet å sette pris på utdanning skal koste meg jobben min.

 

Du hadde bare hatt godt av det dersom du hadde tatt i en elev ettersom du tror du kan besteme over elever som er der under tvang! Hva gir deg eller andre lærere rett til å bestemme over elevene? Hva gir dere rett til å blande dere med andres liv? INGEN TING!

 

Så du mener seriøst at en 10åring er i stand til å foreta en god vurdering av hva de bør gjøre på skolen? Eller en 15åring for den saks skyld?

 

Les litt i tråden. Jeg har sagt litt om hvordan jeg mener skolen bør fungere for lengst. Imidlertid var ingen interessert i å diskutere det så jeg nevnte lang tifra alt jeg mener.

Lenke til kommentar

Innlegg legges i spoiler pga. lengde:

 

 

Hvorfor er lærerne der da? For å vaske tavla og lese bibelen?

Det er lærerne som bruker tavlen så det er helt rett og riktig at det er de som skal vakse den! Biblen er som all annen religion bare billig bullshit så hvorfor trekker du inn det?

Her svarer du ikke på spørsmålet mitt. Kan du gjøre det? (Ja, jeg vasker tavla selv. Ordenselevene vasker pultene og sørger for at resten av klasserommet er ryddig.

 

Og det bryr meg midt i rompa om den eleven jeg setter på gangen, trives bedre der. Jeg gidder ikke å ha en elev, eller flere elever inne i klasserommet som bare lager bråk. De andre elevene fortjener å lære. Hadde denne eleven kommet inn i klasserommet igjen, hadde jeg tatt han med ut, så låst døra. Deretter snakket med rektor og foreldre osv.

og du tror ikke at dette er strategier som har vært prøvd og har feilet gang på gang opp gjenno historien!? :!:

Vet det har vært prøvd mange ganger gjennom historien, blant annet av meg. Og det har lyktes hver gang.

Du tror at du har så mye erfaring fra norske skoler du Glimti. Det at du har "opplevd at det stort sett er godt over halve klassen", ser jeg på som nærmest uinteressant. Du har sannsynligvis gått i samme klasse i minst 9 år, kanskje hele 12 (hvis du fullførte vgs). Når alle andre i denne tråden sier at det ikke er slik, bør det ringe en bjelle. Jeg har selv gått i fire ulike klasser iløpet av mine 12 år på norsk grunn- og videregåendeskole, jeg har hatt praksis gjennom min lærerutdanning og jobbet som vikar i flere ulike klasser fra 1. trinn til 10. trinn. I en del av klassene er det selvfølgelig en og annen elev som bråker og lignende, men aldri har det vært mer enn tre i samme klasse.

Synd å måtte ødelegge argumentasjonen din, men det dreier seg om tre forskjellige klasser og det var i de to første var det over halvparten av elevene det gjaldt. På ungdomsskolen ble vi faktisk meldt til PPT for å være en problemklasse.

Sier mye mer om dere, enn om landsgjennomsnittet. Men hey, her svarer du faktisk delvis på noe av det jeg faktisk vil ha frem. Det gjelder aldri halve klassen, det gjelder en, to eller maks tre personer som får med seg flere. Det man gjør, er å frigjøre disse "lederne" fra klassen og deretter går undervisningen som planlagt.

Hadde en elev slått mot meg, truffet eller ei, hadde det blitt tatt opp med rektor, foreldre og evt. barnevern. Ikke faen om en drittunge som ikke vet å sette pris på utdanning skal koste meg jobben min.

 

Du hadde bare hatt godt av det dersom du hadde tatt i en elev ettersom du tror du kan besteme over elever som er der under tvang! Hva gir deg eller andre lærere rett til å bestemme over elevene? Hva gir dere rett til å blande dere med andres liv? INGEN TING!

 

Blande dere med andres liv? Hva i svarte er det du prater om? Kan du svare meg på dette: Hvorfor tror du jeg vil gå fire-fem år på høyskole, avlegge 10-15 eksamener pluss diverse oppgaver o.l. for å bli lærer?

 

 

Lenke til kommentar

Her svarer du ikke på spørsmålet mitt. Kan du gjøre det? (Ja, jeg vasker tavla selv. Ordenselevene vasker pultene og sørger for at resten av klasserommet er ryddig.

 

Hva er det du etterlyser svar på da?

 

Vet det har vært prøvd mange ganger gjennom historien, blant annet av meg. Og det har lyktes hver gang.

 

Og det har altså aldri lykes i de klassene jeg har gått i.

 

Sier mye mer om dere, enn om landsgjennomsnittet. Men hey, her svarer du faktisk delvis på noe av det jeg faktisk vil ha frem. Det gjelder aldri halve klassen, det gjelder en, to eller maks tre personer som får med seg flere. Det man gjør, er å frigjøre disse "lederne" fra klassen og deretter går undervisningen som planlagt.

 

:roll::roll::roll::roll: Forstår du eller forstår du ikke det jeg skriver? I to av klassene var det godt over halvparten av elevene det gjaldt! I den tredje var det to-tre, men resten gjorde ikke noe særlig selvom de ikke bråkte.

 

Blande dere med andres liv? Hva i svarte er det du prater om?

 

Akkurat det jeg sier! Dere bland er der ei andres (elevenes) liv uten å ha noen rett til det!

 

Kan du svare meg på dette: Hvorfor tror du jeg vil gå fire-fem år på høyskole, avlegge 10-15 eksamener pluss diverse oppgaver o.l. for å bli lærer?

 

Selvsagt kan jeg svare: For å plage og vise maktsyke ovenfor andre (elevene) som er tvunget til å være der virker det som!

Lenke til kommentar

Jeg håper virkelig at jeg slipper å få Glimtis barn blant mine elever. De holdningene som han tydeligvis gjerne vil presse på andre mennesker er rett og slett GRUNNEN til at deler av det norske skolesystemet ikke fungerer.

 

For at flest mulig skal lære mest mulig så må det foreligge en plan. En tiåring er slett ikke selv i stand til å utarbeide en slik plan selv (ei heller 25 tiåringer sammen). Og dersom elevene selv skulle fått bestemme, og likevel hatt anledning til å lære en fornuftig mengde ting, så måtte tiden tilbrakt på skolen blitt fordoblet (det er ikke gjort på fem minutter å utarbeide en plan, og hvis alle skal rope høyest om sine meninger, så tar det gjerne en skoledag bare å bestemme hva som skal gjøres en skoledag). Jeg tviler på at Glimti er for flere skoletimer.

 

Det er nødvendig at noen andre enn elevene selv legger hovedplanen for hva elevene skal lære, og det er nødvendig at elevene kommer til skolen med en holdning hjemmefra som går ut på at man er på skolen for å lære av læreren. Man kan ikke alltid få viljen sin, og ikke alt er like interessant, men sånn er det med alt i livet. Det er jo også noe man må lære.

 

Mine erfaringer er svært like Sagberg sine. Jeg har vært i alle klassetrinn fra 1.-7., i tillegg til min egen tid som elev til og med 13.klasse. Det er ytterst sjelden mer enn tre bråkmakere i hver klasse. Og disse bråkmakerne ser ofte ut til å ha blitt sendt hjemmefra av foreldre med holdninger like Glimti sine. Ungene kan være smarte som få, men bare være "forpestet" med et uholdbart syn på det å lære.

 

Jeg har brukt Glimti som eksempel, men dette gjelder altså alle foreldre som lærer ungene sine at det norske skolesystemet er dritt, i stedet for å vise hvor uendelig mye bedre vi har det her enn mange andre steder i verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...