Gå til innhold

Lærerne må tåle å bli spyttet på


Anbefalte innlegg

Jeg snakker av erfaringene jeg har gjennom årene i skolen. De absolutt færreste hadde noen glede av det og ville være der! Og de som arbeidet gjorde det ikke fordi de likte det. Som de sa: "Jeg vil ikke, men jeg må". Men de færreste hadde faktisk denne innstillingen.

 

Hvordan du kan hevde at de fleste har noen glede av grunnskolen er for min del helt ufattelig!

 

Vi har fått med oss at du snakker om dine erfaringer nå, det har snart gått over 30 sider.

 

Vel, jeg kjenner faktisk 2 stykk, kanskje 3 eller 4 som mener at det var idiotisk at de måtte gå på barne og ungdomsskole. Resten har aldri klaget mer enn det vanlige, "alle" sier jo "åh, skola er såååå kjedelig". Men "alle" har altså hatt glede av det. For, det er mer enn bare læring som er nyttig på skole, vennskap, kontakter og sosiale antenner!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med fare for å høres ut som jeg er minst 70 år:

 

Problemets kjerne er at barn ikke oppdras skikkelig. Vi er noen late, bortskjemte, respektløse drittunger! Vi må sørge for at barn lærer seg å respektere medelever og lærere, og at de ser verdien av å gå på skole.

 

Bullshit! Vi må sørge for at lærere lærer seg å respektere elever og mister inntrykket av at de sel er ledere som kan oppføre seg som de vil! Og de må lære seg at de ikke kan tvinge elevene til noe som helst og sier elevene "nei" så mener de "nei"!

Lenke til kommentar

Med fare for å høres ut som jeg er minst 70 år:

 

Problemets kjerne er at barn ikke oppdras skikkelig. Vi er noen late, bortskjemte, respektløse drittunger! Vi må sørge for at barn lærer seg å respektere medelever og lærere, og at de ser verdien av å gå på skole.

 

Bullshit! Vi må sørge for at lærere lærer seg å respektere elever og mister inntrykket av at de sel er ledere som kan oppføre seg som de vil! Og de må lære seg at de ikke kan tvinge elevene til noe som helst og sier elevene "nei" så mener de "nei"!

 

Tror du det prinsippet lar seg oversette til arbeidslivet?

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest så mye av innleggene, men det som er viktig å ha i bakhodet når vi diskuterer er at elever som gjør slike ting, og sier ting som det, ofte er elever med problemer. Når personen TS sikter til sier at når eleven kaller læreren for hore betyr det egentlig "hør på meg", ligger det nok noe i det.

 

Det skal selvsagt ikke være slik, men det ligger nok mer bak enn bare et naturlig hat mot lærere. Disse elevene sliter nok på en del andre fronter og trenger nok noen å snakke med. De trenger forståelse og noen som snakker med dem uten å dømme, ikke dette autoritære greiene som mange av dere her inne spyr ut.

 

Så, en lærer skal, i tillegg til å gjøre sin vanlige jobb, også være hobbypsykolog for drittunger som ikke har lært et fnugg av folkeskikk? Om de trenger noen å snakke med, så kan de gå til en kvalifisert psykolog.

 

Om du jobbet på en arbeidsplass, tror du seriøst at den som var over deg ville tolerert slike fakter over lengre tid? Om du hadde spyttet etter vedkommende og skjelt ham/henne ut, tror du virkelig at du ikke hadde fått 1) i ræven med øks, 2) sparken og 3) en temmelig dårlig referanse neste gang du var ute etter en jobb?

 

Nei, læreren skal ikke være hobbypsykolog. Læreren skal være en pedagog, som læreren får betalt for å være.

Lenke til kommentar

Med fare for å høres ut som jeg er minst 70 år:

 

Problemets kjerne er at barn ikke oppdras skikkelig. Vi er noen late, bortskjemte, respektløse drittunger! Vi må sørge for at barn lærer seg å respektere medelever og lærere, og at de ser verdien av å gå på skole.

 

Bullshit! Vi må sørge for at lærere lærer seg å respektere elever og mister inntrykket av at de sel er ledere som kan oppføre seg som de vil! Og de må lære seg at de ikke kan tvinge elevene til noe som helst og sier elevene "nei" så mener de "nei"!

 

Tror du det prinsippet lar seg oversette til arbeidslivet?

 

Ja! På alle mine arbeidsplasser har mitt syn alltid hatt noe å si. Skal sjefen gjør noe, så spør hun/han meg om hva jeg og de andre syns. Lurer på om vi har andre ideer. Det skjedde sjeldent på skolen! Der var elevmedvirkningen om vi skulle ha fremføring eller muntlig prøve. Flott påvirkning av undervisningen det, altså.

 

I arbeidslivet har en også en del rettigheter om mulighet til streik, som en ikke har på skolen. Elever har veldig få rettigheter og jeg opplever det som om elevene blir sett ned på, og ikke tatt seriøst nok. Hvis elevene i en klasse er enige i noe, skal læreren selvfølgelig bøye seg etter det! Det kalles et levende demokrati.

Lenke til kommentar

Med fare for å høres ut som jeg er minst 70 år:

 

Problemets kjerne er at barn ikke oppdras skikkelig. Vi er noen late, bortskjemte, respektløse drittunger! Vi må sørge for at barn lærer seg å respektere medelever og lærere, og at de ser verdien av å gå på skole.

 

Bullshit! Vi må sørge for at lærere lærer seg å respektere elever og mister inntrykket av at de sel er ledere som kan oppføre seg som de vil! Og de må lære seg at de ikke kan tvinge elevene til noe som helst og sier elevene "nei" så mener de "nei"!

 

Tror du manglende grensesetting er bra for elevene? Det virker i utgangspunktet ikke som det er så bra for folk når det ikke settes krav og grenser til de.

 

AtW

Lenke til kommentar

Med fare for å høres ut som jeg er minst 70 år:

 

Problemets kjerne er at barn ikke oppdras skikkelig. Vi er noen late, bortskjemte, respektløse drittunger! Vi må sørge for at barn lærer seg å respektere medelever og lærere, og at de ser verdien av å gå på skole.

 

Bullshit! Vi må sørge for at lærere lærer seg å respektere elever og mister inntrykket av at de sel er ledere som kan oppføre seg som de vil! Og de må lære seg at de ikke kan tvinge elevene til noe som helst og sier elevene "nei" så mener de "nei"!

 

Tror du det prinsippet lar seg oversette til arbeidslivet?

 

Ja! På alle mine arbeidsplasser har mitt syn alltid hatt noe å si. Skal sjefen gjør noe, så spør hun/han meg om hva jeg og de andre syns. Lurer på om vi har andre ideer. Det skjedde sjeldent på skolen! Der var elevmedvirkningen om vi skulle ha fremføring eller muntlig prøve. Flott påvirkning av undervisningen det, altså.

 

Hva med den autoritære lederstilen som benyttes i militæret får å lære opp rekrutter. Jeg vil påstå at denne er langt mer effektiv på slike "problembarn" enn det som forsøkes i den norske skole i dag. Om elever spytter på læreren så vitner det om helt mangel på respekt, og tror du at du kommer til å lære noe som hellst fra en lærer som du ikke respekterer.

 

Nå er ejg 24 år, så det er vell 5 år siden jeg gikk på skole sist, og ejg kan skrive under på at min oppfattning er at ungdom mangler oppdragelse. De gidder ikke, orker ikke. Som Dux sier, de er drittunger.

JEg utfrodrer Glimti til å prøve seg på skolebenken i noen måneder for å få en reel oppfattelse av hvordan skolehverdagen er.

 

En lærer uten respekt og makt er en ubrukelig lærer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet ditt Glimti, er at du er fastkjørt på en ide og ikke villig til å diskutere grunnlaget for ideen, bare detaljer. Pedagogikk er et fag som har vært under enorm utvikling de siste 50 årene, og skolene i dag henger kraftig etter moderne teori om hvordan folk lærer best og hvordan elever har det best på skolen. Hvis du virkelig vil gjøre noe med dette burde du bli lærer, eller i det minste sette deg inn i noen teorier om læring.

Det eneste du gjør her er å oppføre deg som en tufs som ikke har skjønt at verden er mer komplisert enn det lille livet ditt.

 

Pedagogikkfaget har egentlig ikke utviklet seg de siste 2000 årene. Det er bare et sett ideer som blir resirkulert med jevne mellomrom med nye navn. I de siste årene har man kastet bort utrolig mye tid og penger på de ytre rammene rundt undervisningen uten nevneverdige resultater.

 

Vet du hva en pedagog er? Det er som vet å lære bort. Det har ingenting med psykologi eller oppførsel å gjøre.

 

Det har svært mye med psykologi og oppførsel å gjøre. Det er ikke dermed sagt at en lærer er en psykolog.

Lenke til kommentar

Bullshit! Vi må sørge for at lærere lærer seg å respektere elever og mister inntrykket av at de sel er ledere som kan oppføre seg som de vil! Og de må lære seg at de ikke kan tvinge elevene til noe som helst og sier elevene "nei" så mener de "nei"!

 

De fleste lærere har nok mer enn nok respekt for elevene. Med det inntrykket du gir på dette forumet skjønner jeg godt at lærerne har mistet respekten for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gitt at jeg jobber med pedagoger og selv har tatt en god del kurs i pedagogikk, har jeg nok litt mer peiling enn hva du har.

 

http://no.wikipedia....wiki/Pedagogikk

 

Og? Du tar fremdeles feil! Hvis elever kommer på skolen uten folkeskikk og ikke er i stand til å følge reglene, er det begrenset hva en pedagog kan gjøre. Da trekkes andre instanser inn.

 

Nei, du tar feil. En lærer skal ikke bare være en kunnskapsmaskin som spyr ut fakta elevene skal skrive ned og pugge. Det handler om å skape et tillitsforhold, et trygt miljø og at læreren skal være en person elever kan fortro seg til.

 

Hva med den autoritære lederstilen som benyttes i militæret får å lære opp rekrutter. Jeg vil påstå at denne er langt mer effektiv på slike "problembarn" enn det som forsøkes i den norske skole i dag. Om elever spytter på læreren så vitner det om helt mangel på respekt, og tror du at du kommer til å lære noe som hellst fra en lærer som du ikke respekterer.

 

Nå er ejg 24 år, så det er vell 5 år siden jeg gikk på skole sist, og ejg kan skrive under på at min oppfattning er at ungdom mangler oppdragelse. De gidder ikke, orker ikke. Som Dux sier, de er drittunger.

JEg utfrodrer Glimti til å prøve seg på skolebenken i noen måneder for å få en reel oppfattelse av hvordan skolehverdagen er.

 

En lærer uten respekt og makt er en ubrukelig lærer.

 

For å komme inn i militæret må du først igjennom tester som går på intelligens, styrke, medisinsk tilstand og intervju. Militæret er et elite-program, grunnskolen er noe alle skal igjennom uansett. Og i motsetning til din trangsynte og konservative kritikk mot barn og elever har jeg opplevd skolebenken så sent som i fjor, og det stemmer absolutt ikke med det du beskriver.

 

Emnet handler om elever som spytter på læreren, og på måten du skriver virker det som om dette er daglig kost, det er det selvfølgelig ikke. Dette er elever med problemer som trenger hjelp, ikke en smekk over fingrene.

Endret av Maddafakka
Lenke til kommentar

For å komme inn i militæret må du først igjennom tester som går på intelligens, styrke, medisinsk tilstand og intervju. Militæret er et elite-program, grunnskolen er noe alle skal igjennom uansett. Og i motsetning til din trangsynte og konservative kritikk mot barn og elever har jeg opplevd skolebenken så sent som i fjor, og det stemmer absolutt ikke med det du beskriver.

 

Emnet handler om elever som spytter på læreren, og på måten du skriver virker det som om dette er daglig kost, det er det selvfølgelig ikke. Dette er elever med problemer som trenger hjelp, ikke en smekk over fingrene.

 

For å komme inn i militæret må du være mann. Der slutter vell også kravet. Vi har vell gjerne noe som heter værneplikt her i landet, og militær disiplin viser seg jo å være svært effektiv til å lære det som trengs.

 

Nå skal ikke jeg påstå at spytting på lærere et vanlig. Og lærere skal overhode ikke finne seg i slik oppførsel. Slik oppførsel må også få konsekvenser for den elven som gjorde det. Det er bare toppen av det store problemet vi har i norsk skole i dag: Mangel på respekt ovenfor lærere.

 

Kansje den eneste hjelpen de trenger er at noen faktisk tørr å sette grenser for dem? Barn og unge trenger autoritære figurer som de kan se opp til, lære fra og respektere. Da jeg gikk på VGS hadde vi to veldig forskjellige lærere. En kvinne, som ikke torte å si fra til elevene som bråket, og når hun ble presset så langt at hun sa fra, så fikk hun ingen respons fra dem som satt snakket og laget bråk. Disse timene var svært lite lærerike for alle, og de som bråket lærte i hverfall ikke en dritt. Til tider var det slik at enkelte i klassen måtte heve stemmen for å få det stillt. Og de som gjorde dette var ofte jenter som hadde satt seg i respekt tidligere ved å ikke la seg pille på nesen.

 

Den andre læreren var en mann i slutten av 40 årene. I hans timer var det ikke noen som laget en lyd. Alle viste at følgende av å bråke var a) kjeft eller b) tilbringe resten av timen på gangen. Jeg personlig, og samtlige av vennene mine hadde godt utbytte av disse timene, mye mer enn de "dere får gjøre hva dere vil men jeg kommer til å gå gjennom pensum på tavla"

 

Dagens ungdom vokser opp i en konsekvensfri hverdag, der de i verste fall må "snakke om det". Jeg husker godt når jeg var 12 år og "vilter". Den læreren som klarte å roe meg ned var overhode ikke en "la oss snakke om hva du føler inni deg" type. Han stilte ganke enkelt krav til meg, forventet noe, ga meg positiv OG negativ respons, samtidig som han på ingen måte fant seg i at jeg utfordret autoriteten hans på en negativ måte.

 

 

Nå skal det være sakt at jeg forstår at den konservative skolemodellen ikke er perfekt. På samme måte som den nye "all amkt til elevene" heller ikke er noe å skryte av.

Lenke til kommentar

Hehe, gjerne ikke et elite-program, men de velger ut. Har de dårlige frø i militæret kan de sende dem hjem. De driter vel i problemene dine, det gjør dem ikke på skolen. Der skal du gå på skolen, og det skal være et tilbud til alle unge i hele landet. Militæret er delvis frivillig, også fra militæret sin side.

Lenke til kommentar

For å komme inn i militæret må du være mann. Der slutter vell også kravet. Vi har vell gjerne noe som heter værneplikt her i landet, og militær disiplin viser seg jo å være svært effektiv til å lære det som trengs.

 

Det er ikke så mye igjen av verneplikten. Militæret er mer eller mindre frivillig nå.

 

Militær disiplin er heller ikke noen vidunderkur. Mange vil nok stritte minst like mye imot om skolen skulle prøve å innføre den typen disiplin.

Lenke til kommentar

Hvis lærere må tåle å bli spyttet på, så må elever tåle at lærere spytter tilbake. Høres det rimelig ut?

 

Dagens ungdom har det, i likhet med foreldrene deres, alt for godt.

Jeg tviler på at dette er tema i Sudan, for å sette det i perspektiv.

 

Norge minner meg stadig mer om et "my sweet sixteen" show.

Lenke til kommentar
Militæret er delvis frivillig, også fra militæret sin side.

 

Fattern fortalte om hans dager, tilbake da så var det vistnok sånn at vis du var gutt så kom du sannsynligvis inn i militæret. Unntaket var vis du hadde diabetes, eller noe sånt.

Så, nesten alle var vistnok inneom, bortsett fra de som gjorde "tingen" for de som nektet? :p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...