After Dark Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Problemet ditt Glimti, er at du er fastkjørt på en ide og ikke villig til å diskutere grunnlaget for ideen, bare detaljer. Pedagogikk er et fag som har vært under enorm utvikling de siste 50 årene, og skolene i dag henger kraftig etter moderne teori om hvordan folk lærer best og hvordan elever har det best på skolen. Hvis du virkelig vil gjøre noe med dette burde du bli lærer, eller i det minste sette deg inn i noen teorier om læring. Det eneste du gjør her er å oppføre deg som en tufs som ikke har skjønt at verden er mer komplisert enn det lille livet ditt. Her er det du som oppfører deg som en tulling og som ikke har noe liv i det hele tatt! Å tro at skolen er svar på noe som helst og at du vet bedre enn andre fører deg ingen steder! Jeg snakker etter erfaringen jeg har med både barneskole, ungdomsskole og delvis videregående og jeg har vært i klasser som annses som problemklasser i alle år utenom det siste og opplevd lærer etter lærer som slutter emd klassen og en av dem sluttet som lærer og jeg har opplevd at heller ikke undervisningsinnspektører kommer sam at rektor gang på gang måtte komme og snakke til klassen, men det hjalp aldri og en god del mer! Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Vel, problemklasser er et stort problem i skolen, og det er dessverre svært sjelden at en god lærer er løsningen på det problemet. Men det har absolutt ingenting med det jeg sa å gjøre, så jeg foreslår at du svarer på innlegget mitt i stedet for å skrive om noe helt annet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Flott innlegg psilocybe, men jeg står fortsatt for at elevene skal ha belønning og da helst i form av lønn for å gidde å møte opp, være på og gjøre en innsats på skolen! Hvorfor skal egentlig lærerne få noe betat for den jobben de gjør? Det er elevene som jobber mest på skolen så de fortjener mer enn hva lærerne gjør uansett, men det ville de selvsagt ikke fått da ikke trenger nok til å klare å forsørge seg selv og en evnt. familie. Det er heller snakk om en oppmuntring7motivasjon. Ti år med skole er heller ikke nødvendig da det er hauevis av bullshitet i skolen som kunne vært kuttet ut. Forøvrig blir aldri stykket du setter opp presentabelt uansnett før du har trukket fra de dagene man ikke går på skolen. Dette er det gjort forskning på. Folk blir mindre positivt innstillt til oppgaver når de får en liten lønn, fordi det med ett føles som noe man kun gjør for lønna, ikke fordi man liker det. Rikitgnok er det nok noe annerledes med skole, som allerede er obligatorisk. Men det er definitivt til ettertanke. AtW Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 (endret) Pedagoger har mange meninger om mye rart. Som sagt er det stor utvikling på dette feltet, og mye blir prøvd ut. Jeg er personlig ikke spesielt kjent med noen av de tingene du nevner her, siden du ikke kommer med særlig gode eksempler men bare slenger ut ord, men f.eks. datamaskiner er helt uunnværlig i klasserommet, åpne løsninger kan fungere veldig godt blant eldre elever som allerede har vist seg flinke osv. At tavlen skal bort er selvsagt fordi smart board eller andre former for nyere teknologi er på vei inn. Hvorfor er datamaskiner helt uunværlig i klasserommene? Jeg forstår at man skal ha et datarom som brukes av og til, men hvorfor trenger man pc i klasserommet. De blir fort bare brukt til facebook. Åpne løsninger er ikke på noen måter brukt på flinke elever, fordi det er ikke en gang lov å selektere elever ut i ifra dyktighetsgrad uansett. blandt vanlige elever fungerer det ikke veldig godt. Smart board er dyrt og unødvendig. Jeg ser ikke hvorfor man trenger en smartboard. Det bidrar ikke spesielt til læring. Det er langt viktigere å få en god lærer enn masse unødvendig teknologi. Kan ikke du si hva skolen mangler som pedagogene mener skal eksistere? Endret 30. desember 2010 av Camlon Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Flott innlegg psilocybe, men jeg står fortsatt for at elevene skal ha belønning og da helst i form av lønn for å gidde å møte opp, være på og gjøre en innsats på skolen! Hvorfor skal egentlig lærerne få noe betat for den jobben de gjør? Det er elevene som jobber mest på skolen så de fortjener mer enn hva lærerne gjør uansett, men det ville de selvsagt ikke fått da ikke trenger nok til å klare å forsørge seg selv og en evnt. familie. Det er heller snakk om en oppmuntring7motivasjon. Ti år med skole er heller ikke nødvendig da det er hauevis av bullshitet i skolen som kunne vært kuttet ut. Forøvrig blir aldri stykket du setter opp presentabelt uansnett før du har trukket fra de dagene man ikke går på skolen. Dette er det gjort forskning på. Folk blir mindre positivt innstillt til oppgaver når de får en liten lønn, fordi det med ett føles som noe man kun gjør for lønna, ikke fordi man liker det. Rikitgnok er det nok noe annerledes med skole, som allerede er obligatorisk. Men det er definitivt til ettertanke. AtW Kanskje det hadde vært positivt å gi både pedagogen og eleven prestasjonslønn?! Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Hvorfor er datamaskiner helt uunværlig i klasserommene? Jeg forstår at man skal ha et datarom som brukes av og til, men hvorfor trenger man pc i klasserommet. De blir fort bare brukt til facebook. Åpne løsninger er ikke på noen måter brukt på flinke elever, fordi det er ikke en gang lov å selektere elever ut i ifra dyktighetsgrad uansett. blandt vanlige elever fungerer det ikke veldig godt. Smart board er dyrt og unødvendig. Jeg ser ikke hvorfor man trenger en smartboard. Det bidrar ikke spesielt til læring. Det er langt viktigere å få en god lærer enn masse unødvendig teknologi. Kan ikke du si hva skolen mangler som pedagogene mener skal eksistere? Dette er ikke mitt område, så jeg har ikke noen gode svar til deg. Sorry. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Kanskje det hadde vært positivt å gi både pedagogen og eleven prestasjonslønn?! Det er interesant, men som sagt tidligere det er veldig demotiverende for svake elever som vil få langt mindre enn flinke elever. Men det vil helt klart få elevene til å jobbe hardere. Det er ikke som om man trenger å betale elevene så mye uansett. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Kanskje det hadde vært positivt å gi både pedagogen og eleven prestasjonslønn?! Det er interesant, men som sagt tidligere det er veldig demotiverende for svake elever som vil få langt mindre enn flinke elever. Men det vil helt klart få elevene til å jobbe hardere. Det er ikke som om man trenger å betale elevene så mye uansett. Hvem bestemmer hva som er "svakt"? Alle får betalt for å nå konkrete mål ut fra utgangspunktet. Sterk eller svak bygges likevel. Men det er så klart individuelt - og der, ved ordet; Individuelt, blir det komplisert. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Dette er det gjort forskning på. Folk blir mindre positivt innstillt til oppgaver når de får en liten lønn, fordi det med ett føles som noe man kun gjør for lønna, ikke fordi man liker det. Rikitgnok er det nok noe annerledes med skole, som allerede er obligatorisk. Men det er definitivt til ettertanke. AtW Nei, det er ikke noe å ha til ettertanke. Grunnskole er tvang og de færreste om noen er interesserte i å være der i utgangspunktet. Det kan ikke sammenlignes med lavtlønnede jobber eller oppgaver man søker seg til frivillig slik eksemplelet ditt er. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Dette er det gjort forskning på. Folk blir mindre positivt innstillt til oppgaver når de får en liten lønn, fordi det med ett føles som noe man kun gjør for lønna, ikke fordi man liker det. Rikitgnok er det nok noe annerledes med skole, som allerede er obligatorisk. Men det er definitivt til ettertanke. AtW Nei, det er ikke noe å ha til ettertanke. Grunnskole er tvang og de færreste om noen er interesserte i å være der i utgangspunktet. Det kan ikke sammenlignes med lavtlønnede jobber eller oppgaver man søker seg til frivillig slik eksemplelet ditt er. De færreste? De som faller utenfor har kanskje ikek så mye interesse av det, min erfaring er at de fleste har stor glede av grunnskolen. Det er rikitg at det ikke er direkte sammenlinkbart, men det er relativt likt. Selvsagt kan du velge å avfeie det, men hvorfor skal vi tillegge mer vekt til påstander fra en tilfeldig forumbruker som deg? AtW Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Jeg snakker av erfaringene jeg har gjennom årene i skolen. De absolutt færreste hadde noen glede av det og ville være der! Og de som arbeidet gjorde det ikke fordi de likte det. Som de sa: "Jeg vil ikke, men jeg må". Men de færreste hadde faktisk denne innstillingen. Hvordan du kan hevde at de fleste har noen glede av grunnskolen er for min del helt ufattelig! Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Det kan jo muligens ha noe med at din erfaring er fra en problemklasse. Det var dette her med perspektiv og referansepunkter som du gjerne ikke besitter. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Og hvis du bare har vært i kontakt med englebarn så tror du at du besitter dem noe bedre? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Si akkurat hva dere vil. Barne og ungdomsskole er tvang og tvang vil alltid møte motstand og da spesielt på ungdomstrinnet! Strengere lærere og mer autoritet til lærerne er heller ikke veien å gå ettersom det bare vil føre til økt motstand. Men da burde det jo bli revolusjon i Norge, for skatten er jo tvang. Det samme er hele styresettet, men folk ser da ut til å være ganske fornøyde med denne tvangen? Kan det hende at tvang noen ganger er nødvendig? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Jeg vil gjerne ha statistikk på hvor stor andel av Norges befolkning som angrer på at de tilbragte 9-10 år på grunnskolen. Jeg tipper under 0.1 %. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 (endret) Og hvis du bare har vært i kontakt med englebarn så tror du at du besitter dem noe bedre? Hvorfor antar du det, egentlig? Du har skrevet side opp og side ned at klassen din var en problemklasse, jeg har ikke skrevet noe som helst om de klassene jeg har gått i. Jeg gikk i en helt normal klasse gjennom barne- og ungdomsskolen, noen flinke elever, noen mindre flinke, og et par bøllefrø. Men, joda, flott. Du klarer ikke å svare for deg, så da er det frem med en sleivete kommentar istedenfor. Endret 31. desember 2010 av psilocybe Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Men da burde det jo bli revolusjon i Norge, for skatten er jo tvang. Det samme er hele styresettet, men folk ser da ut til å være ganske fornøyde med denne tvangen? Kan det hende at tvang noen ganger er nødvendig? Det er iallefall tredje gangen du nevner det der nå. Hvorfor kan du ikke klare å holde deg til tema? Hvorfor antar du det, egentlig? Du har skrevet side opp og side ned at klassen din var en problemklasse, jeg har ikke skrevet noe som helst om de klassene jeg har gått i. Jeg gikk i en helt normal klasse gjennom barne- og ungdomsskolen, noen flinke elever, noen mindre flinke, og et par bøllefrø. Men, joda, flott. Du klarer ikke å svare for deg, så da er det frem med en sleivete kommentar istedenfor. Istedefor å komme med slike idiotiske kommentarer så kan du jo fortelle litt om dine erfaringer som tydeligvis tilsier at du behersker "perspektiv og referansepunkter" som du så fint sier. Venter spent... Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Men da burde det jo bli revolusjon i Norge, for skatten er jo tvang. Det samme er hele styresettet, men folk ser da ut til å være ganske fornøyde med denne tvangen? Kan det hende at tvang noen ganger er nødvendig? Det er iallefall tredje gangen du nevner det der nå. Hvorfor kan du ikke klare å holde deg til tema? Det han sier er faktisk ikke bare innenfor tema, men selve hovedspørsmålet. Er tvang noen ganger nødvendig? Og svaret er ja, NOEN ganger. Tvungen skolegang for mindreårige slik at de lærer norsk språk og det norske samfunnet er et av de områdene som er et absolutt must. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Men da burde det jo bli revolusjon i Norge, for skatten er jo tvang. Det samme er hele styresettet, men folk ser da ut til å være ganske fornøyde med denne tvangen? Kan det hende at tvang noen ganger er nødvendig? Det er iallefall tredje gangen du nevner det der nå. Hvorfor kan du ikke klare å holde deg til tema? Om vi skal være nøye på det dro du det inn i tråden da du dro paralleler til totalitære regimer med tanke på disiplin i skolen. Du sier her at tvang er galt, det er greit å vite om du faktisk mener det eller om det er et vikarierende argument. For om skolen skulle være frivillig osv. fordi vi skal avvikle tvang så burde da dette argumentet gjelde like mye ellers. Men jeg har følelsen av at tvang, er noe du bruker i denne sammenhengen, men som du egentlig ikke bryr deg så mye om ellers. Da blir det også veldig billig. ikkesant? Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Med fare for å høres ut som jeg er minst 70 år: Problemets kjerne er at barn ikke oppdras skikkelig. Vi er noen late, bortskjemte, respektløse drittunger! Vi må sørge for at barn lærer seg å respektere medelever og lærere, og at de ser verdien av å gå på skole. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg