Gå til innhold

Lærerne må tåle å bli spyttet på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du snakker om at man trenger et belønningssystem, men noe slikt finnes ikke i Norge og det er en av de endringene jeg har foreslått... ;)

 

Ok, la oss bare underholde idéen her. I 2009 var det like over 830.000 skoleelever (1-10 klasse + videregående) i Norge. Om du ser for deg at disse skal belønnes på et eller annet vis, la oss si noe så absurd og ubetydelig som 1 krone om dagen, hvor mye blir dette per år? En liten mattenøtt til deg. Vi kan fint si at alle elever går på skole 5 dager i uken (52 uker i et år) uten å tenke på ferier, så blir regnestykket litt enklere.

 

Hvem betaler for dette? Du og jeg, via skatten vi betaler.

 

Vet du hva som skjer når det kommer nye utgifter inn i et regnskap? Pengene må komme fra et sted. Er det ikke nok penger til at regnskapet går opp? Da må man ta fra en annen utgiftspost. For at alle skoleelevene skal få én hel krone per ukedag i et år, så må altså over 200 millioner kroner kuttes fra noe annet, det være seg bilveier, sykehus, politi eller andre ting man forventer i et sivilisert samfunn. Og hvor mye blir 1kr per ukedag i et helt år? 260kr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du snakker om at man trenger et belønningssystem, men noe slikt finnes ikke i Norge og det er en av de endringene jeg har foreslått... ;)

 

Ok, la oss bare underholde idéen her. I 2009 var det like over 830.000 skoleelever (1-10 klasse + videregående) i Norge. Om du ser for deg at disse skal belønnes på et eller annet vis, la oss si noe så absurd og ubetydelig som 1 krone om dagen, hvor mye blir dette per år? En liten mattenøtt til deg. Vi kan fint si at alle elever går på skole 5 dager i uken (52 uker i et år) uten å tenke på ferier, så blir regnestykket litt enklere.

 

Hvem betaler for dette? Du og jeg, via skatten vi betaler.

 

Vet du hva som skjer når det kommer nye utgifter inn i et regnskap? Pengene må komme fra et sted. Er det ikke nok penger til at regnskapet går opp? Da må man ta fra en annen utgiftspost. For at alle skoleelevene skal få én hel krone per ukedag i et år, så må altså over 200 millioner kroner kuttes fra noe annet, det være seg bilveier, sykehus, politi eller andre ting man forventer i et sivilisert samfunn. Og hvor mye blir 1kr per ukedag i et helt år? 260kr.

 

Som om det ikke er nok at staten sponser HELE skolegangen (fra 1. klasse til doktorgrad) fra før av?

Lenke til kommentar

"- Når en elev kaller en lærerinne «hore», mener eleven å si «kom og hør på meg». Det er språket de har lært hjemme, og slik de har lært å uttrykke seg. Det er elevens morsmål, sier Forsberg."

 

Hva faEN?

 

ER det noen som er enige i dette?

 

Så når jeg sier "Jævla kukksuger!!!11!" så betyr det "Kan jeg få låne litt pussegummi, Frøken? :):):)"

 

Faen for en syk person han Forsberg er.

Kvalmt!

Lenke til kommentar

Flott innlegg psilocybe, men jeg står fortsatt for at elevene skal ha belønning og da helst i form av lønn for å gidde å møte opp, være på og gjøre en innsats på skolen! Hvorfor skal egentlig lærerne få noe betat for den jobben de gjør? Det er elevene som jobber mest på skolen så de fortjener mer enn hva lærerne gjør uansett, men det ville de selvsagt ikke fått da ikke trenger nok til å klare å forsørge seg selv og en evnt. familie. Det er heller snakk om en oppmuntring7motivasjon. Ti år med skole er heller ikke nødvendig da det er hauevis av bullshitet i skolen som kunne vært kuttet ut. Forøvrig blir aldri stykket du setter opp presentabelt uansnett før du har trukket fra de dagene man ikke går på skolen.

Lenke til kommentar

Flott innlegg psilocybe, men jeg står fortsatt for at elevene skal ha belønning og da helst i form av lønn for å gidde å møte opp, være på og gjøre en innsats på skolen! Hvorfor skal egentlig lærerne få noe betat for den jobben de gjør? Det er elevene som jobber mest på skolen så de fortjener mer enn hva lærerne gjør uansett, men det ville de selvsagt ikke fått da ikke trenger nok til å klare å forsørge seg selv og en evnt. familie. Det er heller snakk om en oppmuntring7motivasjon. Ti år med skole er heller ikke nødvendig da det er hauevis av bullshitet i skolen som kunne vært kuttet ut. Forøvrig blir aldri stykket du setter opp presentabelt uansnett før du har trukket fra de dagene man ikke går på skolen.

 

Det er fint at du mener at elever skal ha lønn, men det er ikke noe som kommer til å skje. Noensinne. Det er fint å ha ønsker, men litt av det å bli voksen handler om å være realistisk, og det at en skoleelev, som allerede koster samfunnet en liten formue, skal få lønn er så absurd at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Det er direkte latterlig.

 

Lærere skal få betalt for jobben de gjør fordi det er en jobb. De har gjort seg ferdig med utdannelsen sin, tatt lærerutdannelse og gjør en jobb når de underviser. Om du innbiller deg at elevene er de som jobber på skolen, og lærerne bare drikker kaffe og får lønn for det, så lever du virkelig i en boble.

 

Regnestykket var et eksempel, og jeg skrev det slik at du kan se SÅNN RUNDT REGNET hva 1kr lønn per dag faktisk utgjør, og sånn at du kanskje muligens kan tenke på det store bildet for en gangs skyld. Om det utgjør 100 millioner eller 200 millioner per år har lite å si. Det er ikke et regnestykke jeg planla å presentere til utdanningsministeren, for å si det sånn. Men, det er jo fantastisk flott at du klarer å henge deg opp i bagateller og unnlate å svare på det som er viktig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her er det åpenbart noen misforståelser av prisipper. Lønn er noe man mottar i bytte for et arbeid, produkt eller en tjeneste. Når man går på skole så MOTTAR man et produkt og en tjeneste, nemlig kunnskap og undervisning. Så streng tatt skal du betale for å gå på skole, ikke få betalt, noe du også gjør gjennom skatten.

 

Belønningen for å møte opp på skolen er økt kunnskap og evne til å produsere arbeid, produkter og tjenester som er attraktive i samfunnet, som du kan bytte mot lønn fra en arbeidsgiver.

 

Så kan man fundere på hvorfor de innførte obligatorisk skole i det hele tatt. Mulig de hadde problemer med å få folk til å sende ungene sine på skolen? Høyt antall analfabeter utenfor de større byene og bebyggelsen? Noe å bygge samfunnet på uten oljerikdom?

Endret av TechTiger
Lenke til kommentar
Det er fint at du mener at elever skal ha lønn, men det er ikke noe som kommer til å skje. Noensinne. Det er fint å ha ønsker, men litt av det å bli voksen handler om å være realistisk, og det at en skoleelev, som allerede koster samfunnet en liten formue, skal få lønn er så absurd at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Det er direkte latterlig.

 

Det er absurd etter dagens sosiale standpunkt og etikk samt samfunnsnormer.

Bortsett fra det, så er det ikke mer latterlig en private selskaper og statstltte og andre ordninger og fiksjone skapninger som selskaper.

Jeg er enig i at det sannsynligvis er en dårlig ide fra denne tids synpunkt, og sannsynlgvis vårt samfunn de neste 10-20 årene.

Men du kan ikke kalle det latterlig, for det er kun en dårlig ide fra vårt synspunkt.

 

"- Når en elev kaller en lærerinne «hore», mener eleven å si «kom og hør på meg». Det er språket de har lært hjemme, og slik de har lært å uttrykke seg. Det er elevens morsmål, sier Forsberg."

 

Hva faEN?

 

ER det noen som er enige i dette?

 

Så når jeg sier "Jævla kukksuger!!!11!" så betyr det "Kan jeg få låne litt pussegummi, Frøken? :):):)"

 

Faen for en syk person han Forsberg er.

Kvalmt!

 

Jeg kan tolke det til at Forsberg mener: "Eleven har pga dårlig oppgradelse og mangel på oppstramning mangel på et vanelig vokabulær, og dette er symptomet vi ser."

Eller så mener han "eleven spør desperat etter hjelp, på en ekstremt uhøffelig måte".

Uansett så er det litt på kanten, man burde heller sette seg ned og løse problemet i stede for å prate om det.

Lenke til kommentar

Si akkurat hva dere vil. Barne og ungdomsskole er tvang og tvang vil alltid møte motstand og da spesielt på ungdomstrinnet! Strengere lærere og mer autoritet til lærerne er heller ikke veien å gå ettersom det bare vil føre til økt motstand.

Men burde vi ikke da leve i ett anarkistisk samfunn da all tvang åpenbart er galt? Da er det vell forferdelig at vi har låver og skatt og politi osv?

Lenke til kommentar

Hva med å lage en egen tråd om den slags da det ikke er det denne dreier seg om!?

 

Greit å vite om du mener at all tvang er galt eller om det er noe du bare slenger ut når det passer seg. Er vell forøvrig greit å kunne se ting i ett litt større perspektiv uten at man må lage en ny tråd av den grunn, eller hva?

Lenke til kommentar

Din politikk vil bare før til at ingen ting endres! Lærerne har ikke klart å trylle fram respekt ved å heve stemmen og leke autoritære før og de vil ikke klare det i framtiden heller.

Min politikk handler ikke om å heve stemmen og være autoritære. De skal egentlig ikke virke autoritære, fordi det distanserer elevene fra læreren. Men lærere bør slå ned på dårlig oppførsel. Og lytter de ikke, så skal det være andre måter man kan straffe dem på. I dag har ikke lærerene mulighetene til å kunne gi ordentlige reaksjoner. Dermed vet elevene at lærerenes kjefting er bare tomme ord. Hadde de ikke vært det, så ville de oppført seg.

 

Hva skulle de ta med seg mat for? Den eneste grunnen til å sitte og spise midt i timen er hvis man er diabetiker. (Var en i ungdomsskoleklassen min som var det). Jeg snakker om de samme rettighetene som lærerne har som å ta med seg drikke og ha i timene. Ellers må det bli slutt på at lærerne for ha det! Og du tror læringsmiljøet er noe bra i dag? Kan du da forklare hvorfor lærere slutter med enkelte klasser eller bare går fra timene, gir opp og lar elevene gjøre som de vil eller sneder dem hjem slik jeg har opplevd gjennom alle årene i barne og ungdomsskolen? Og det var slik at elevene var interesserte i å komme og gjøre en innsats ville alt vært anderledes.

Hvorfor? Fordi det er godt å spise, eller man ble ikke ferdig iløpet av friminuttet. Jeg spiser ofte når jeg gjør skolearbeid, så jeg ser ikke hvorfor en del av elevene ikke ville ønske å ta med seg mat inn i timen. Du sier jo klart at læreren ikke kan sette elevene på plass så da kan de heller ikke kontrolere om elevene tar med seg mat inn i klassen eller ikke.

 

Og jeg har ikke sagt at lærermiljøet er bra nå, men det blir ikke bedre av dine forandringer.

 

Og da ville nok fort d evoksne innse at d evar nødt til å gjøre en endringene elvene krever og spille på lag med dem for å få dem tilbake til skolene!

Åja, for skolearbeid er så gøy. Å spille på lag med dem vil ikke få dem tilbake til skolen, fordi skolen er kjedelig og vil alltid være det om man skal lære noe.

 

Og jeg forstår ikke hva du mener med "Ja, for slik er det jo over alt der...".

 

 

Du snakker om at man trenger et belønningssystem, men noe slikt finnes ikke i Norge og det er en av de endringene jeg har foreslått... ;)

Det er absolutt et belønningsystem i dag (f.eks. forskjellige lønninger, karakterer, og kjeft), men det er for svakt. Dine forandringer vil føre til at det blir fullstendig meningsløst å jobbe på skolen. Utenom at man kan tjene mer penger om 15 år og eventuelle pengebeløp du ønsker å gi elevene. Gir du pengebeløp for å få gode karakterer så er det svært demotiverene for de som får dårlige karakterer.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Til alle som går rundt og tror at enhver elev det er problemer med ville bedret seg om lærerne hadde strengere straffer å iverksette: Det er feil! Mulig de enkelt og greit sluttet å møte opp. Mulig de fortsatte som før eller mulig de ble værre! Det finnes en rekke eksempler både her i landet og i utlandet på elevvold mot lærere. Noen ganger er det snakk om grov vold også. Man kan ikke trylle fram respekt, men man kan forbausende raskt trylle fram både hat og likegyldighet enten blandet eller hver for seg! Hvilke strenge straffer er det egentlig dere mener bør innføres som dere tror alle elever blir skremt av og som øyeblikkelig vil snu alt til lærerenes fordel?

Lenke til kommentar

Problemet ditt Glimti, er at du er fastkjørt på en ide og ikke villig til å diskutere grunnlaget for ideen, bare detaljer. Pedagogikk er et fag som har vært under enorm utvikling de siste 50 årene, og skolene i dag henger kraftig etter moderne teori om hvordan folk lærer best og hvordan elever har det best på skolen. Hvis du virkelig vil gjøre noe med dette burde du bli lærer, eller i det minste sette deg inn i noen teorier om læring.

Det eneste du gjør her er å oppføre deg som en tufs som ikke har skjønt at verden er mer komplisert enn det lille livet ditt.

Lenke til kommentar
Til alle som går rundt og tror at enhver elev det er problemer med ville bedret seg om lærerne hadde strengere straffer å iverksette: Det er feil! Mulig de enkelt og greit sluttet å møte opp. Mulig de fortsatte som før eller mulig de ble værre! Det finnes en rekke eksempler både her i landet og i utlandet på elevvold mot lærere. Noen ganger er det snakk om grov vold også. Man kan ikke trylle fram respekt, men man kan forbausende raskt trylle fram både hat og likegyldighet [

Tienten blandet eller hver for seg! Hvilke strenge straffer er det egentlig dere mener bør innføres som dere tror alle elever blir skremt av og som øyeblikkelig vil snu alt til lærerenes fordel?

Nå gikk du vekk fra det jeg skrev om at politikken din vil føre til økonomisk kollaps. Så det hadde vært greit om du svarte på det.

 

Men hvis det var slik, hvorfor er det så lite elevvold på de skolene hvor man får konsekvenser for sine handlinger. Den skolen jeg gikk på i USA så var det mange elever som kunne potensielt angripe lærerene hvis de viste at de kunne slippe unna det. Elevene kom ikke fra rike bydeler. Men hadde de gjort det ville de havne i trøbbel med politiet. Vaktene ville ha tatt dem ut med en gang og hadde de være ille nok ville de ha blitt tatt ut av skolen. Grunnen til at de kan slå ned lærerene i Norge er nettopp fordi lærerene er maktesløse.

 

Og jeg har fortalt deg tidligere hvordan det bør fungere. I potensielt farlige skoler bør det være vakter. Lærerene skal ha muligheten til å kaste elever ut av klassene og vaktene er der til å hjelpe om de nekter. Lærerene skal ha mulighet til å gi elevene gjensitting, og da spesielt før skolestart. I tilegg har man anmerkning og foreldresamtaler. Hvis slike mildere reaksjoner ikke fungerer, så kan de få utvisning og kanskje må bytte skole. Hvis ikke dette fungerer og de er forsatt på grunnskolen så må man nok vurdere en instutisjon. Noen elever vil gå hele den veien, men de fleste har lyst til å være rundt vennene sine og dermed ikke ønsker å gå den ruten.

Lenke til kommentar

Egentlig ikke så mye annet enn at terskelen for å utvise elever senkes. Om ikke advarsler og samtaler med foreldre fører til resultater, så bør skolen ha mulighet til å si at vedkommende er et uønsket element på skolen. Jeg ser virkelig ikke poenget med å bruke tid og energi på tapere som tar det for gitt, eller aktivt mistrives på skolen. Da kan de heller finne seg en ny skole å gå på, eller begynne rett i arbeid. Det siste er kanskje det beste alternativet, så hadde de fått erfare at de faktisk ikke er verdens navle, og at det man gjør har konsekvenser.

 

Jeg ser egentlig ingen ulemper med dette. De som faktisk vil lære, får lære i ro og fred. Lærerne får gjøre jobben sin uten å måtte hanskes med alskens menneskelig søppel. Søppelet slipper skolen, og foreldrene blir konfrontert med sin dårlige oppdragelse. Win-win.

Lenke til kommentar

Pedagogikk er et fag som har vært under enorm utvikling de siste 50 årene, og skolene i dag henger kraftig etter moderne teori om hvordan folk lærer best og hvordan elever har det best på skolen.

Er det ikke pedagogikkerene som maser om åpne løsninger, at tavlen skal bort, at elevene skal ligge i klasserommet og jobbe med data. Jeg mener heller at vi har gått for langt i å reformere skolen og hørt altfor lite på fornuften. De skolesystemene som fungerer best her i verden, er ikke de skolene som har gått lengst med alternative løsninger.

Lenke til kommentar

Er det ikke pedagogikkerene som maser om åpne løsninger, at tavlen skal bort, at elevene skal ligge i klasserommet og jobbe med data. Jeg mener heller at vi har gått for langt i å reformere skolen og hørt altfor lite på fornuften. De skolesystemene som fungerer best her i verden, er ikke de skolene som har gått lengst med alternative løsninger.

 

Pedagoger har mange meninger om mye rart. Som sagt er det stor utvikling på dette feltet, og mye blir prøvd ut. Jeg er personlig ikke spesielt kjent med noen av de tingene du nevner her, siden du ikke kommer med særlig gode eksempler men bare slenger ut ord, men f.eks. datamaskiner er helt uunnværlig i klasserommet, åpne løsninger kan fungere veldig godt blant eldre elever som allerede har vist seg flinke osv. At tavlen skal bort er selvsagt fordi smart board eller andre former for nyere teknologi er på vei inn.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...