Gå til innhold

Lærerne må tåle å bli spyttet på


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-1432

 

Jepp, kjenner flere. Forøvrig var mtt poeng at du ikke nødvendigvis må ha en masse skolegang for å få en god jobb. Noen krever selvsagt mer.

 

Da er dem heldige rett og slett. Kan jeg spørre om hvilke stillinger dem har på båt og plattformen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har har ikke lest gjennom noe her i denne tråden, men kan da komme med en sann "historie" som skjedde for 10 (+/-) år siden. Var en kamerat av kjæresten til mamma (nei, jeg prøver ikke dekke over hvem det er, det er faktisk en kamerat av kjæresten til mamma det er snakk om) som underviste på barneskolen. Han var visst forholdsvis godt likt på skolen, men så var det alltid noen vrange elever. I en klasse hadde han en som var mer rabiat enn andre, ut av vinduer midt i timen, bråk, herjing, løping over pulter osv osv. Læreren prøvde å roe ned eleven, men det gikk ikke. Engang tok eleven et steg lenger og spyttet på læreren. Da klappet læreren til han, ikke hardt, men en liten ørefik var det. Det er jo selvfølgelig helt galt å slå elever i dag, og han skulle ikke gjort det.

Senere på kvelden ringte moren til denne eleven, og læreren forventet seg jo et helvete uten like fra mora. Men nei, mora ringte for å takke læreren. Sønnen hennes hadde visst nå skjønt at han ikke bare kunne gjøre som han ville på skolen, men at han faktisk må te seg og høre på de voksne. Mora var evig takknemlig for at dette hadde gått opp for han.

 

 

 

Forøvrig er min personlige mening at det er helt uakseptabelt at en lærer skal tåle å bli hånet, spyttet på og kalt hore.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner folk som ikke gjennomførte skolen som har gode jobber med både båt og oljeplattform. Skolen er ikke så viktig som folk skal ha det til!

 

Korrekt. Men den hjelper på.

Dog: problemet ditt er at du er mot dårlige lærere, men på en annen side er du så maktgal og blind at du tror å la elevene gå få enda mere fritt vil løse noe som helst. Det vil gjøre ting verre.

Du har rett i at det trenger forandringer i systemet, mange av forslagene dine er også gode.

Det støtter de fleste deg på, fordi mye av det du sier mellom preke er fornuftig.

På en annen side: La oss erstatte de dårlige lærerne dine med gode lærere som faktisk fortjener respekt, og de får en klasse med vildstyringer som ikke har fått nok disiplin eller folkeskikk til å kunne oppføre seg.

Hva gjør du?

 

Og her blir et ellers godt innlegg fullstendig spolert av at du kaller meg "maktgal og blind"! Fjerne det fra innlegget ditt så skal jeg besvare deg siden du skriver mye bra her utenom akkurat de ordene.

 

Tja, maktgal blir kanskje feil å si ja, men tror jeg beholder blind intil du har bevist det motsatte.

Lenke til kommentar

Maktsyke lærere må stikkes ned! Og har de briller bør gjerne disse knuses også for å gjøre det hele mer virkningsfult!

 

Det var samme type logikk som du bruker her. Men litt mer interessangt, hva tror du vil komme ut av fysisk avstraffelse?

 

Glimti, du sier det samme om igjen, og om igjen, de aller fleste her har faktisk lest hele tråden før de skriver noe, om ikke så skriver de som regel "jeg har ikke lest hele tråden, men...". Derfor er det unødvendig og gjenta seg selv.

 

Kan også, ettersom du tydeligvis aldri fant igjen sitatet mitt på side 20, ta å gjenta en ting jeg har sagt.

Psykopati (fra gresk psyche "sjel", "liv" og pathos "lidende") er en personlighetsforstyrrelse som karakteriseres av en svikt eller total mangel på grunnleggende sosiale ferdigheter og følelser som medfølelse og empati. Personer som lider av psykopati er utpreget egoistiske.

 

Punkter som gjerne går under denne betegnelsen.

Egosentrisk / storhetsideer om egen verdi

Manglende anger eller skyldfølelse

Manglende dybde av følelser

Ufølsomhet, manglende empati

Tidlige adferdsproblemer

Uansvarlig adferd

Ungdomskriminalitet før fylte 15 år

Manglende ansvarsfølelse for egne handlinger

 

Man ser også gjerne at personer med dette problemet, får glede eller nytelse av at andre opplever smerte, enten fysisk eller psykisk.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner folk som ikke gjennomførte skolen som har gode jobber med både båt og oljeplattform. Skolen er ikke så viktig som folk skal ha det til!

Sikkert, men de fleste som ikke fullfører skolen er ikke de som kommer langt i livet, enten i lavtlønnede jobber eller trygd. Ikke glem at vi subsidierer skoletapere og hadde vi ikke gjort det så ville de hatt veldig lite å leve på sånn som i Hong Kong. Fører du en politikk hvor store deler av befolkningen har ingen utdannelse så vil Norge kollapse fordi man kan ikke subsidiere store deler av befolkningen. Så jo skole er så viktig som man skal ha det til!

 

Så blir det ikke noe besvarelse.

Du svarte ikke på mitt forrige innlegg. :whistle:

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Sikkert, men de fleste som ikke fullfører skolen er ikke de som kommer langt i livet, enten i lavtlønnede jobber eller trygd. Ikke glem at vi subsidierer skoletapere og hadde vi ikke gjort det så ville de hatt veldig lite å leve på sånn som i Hong Kong. Fører du en politikk hvor store deler av befolkningen har ingen utdannelse så vil Norge kollapse fordi man kan ikke subsidiere store deler av befolkningen. Så jo skole er så viktig som man skal ha det til!

 

Nei, og det er nettopp det jeg har motbevist ved å forklare at man kan få gode jobber uten skolegang også.

 

Du svarte ikke på mitt forrige innlegg. :whistle:

 

Hvilket?

Lenke til kommentar

Hvilke signaler tror du det gir å skrive "Du er maktgal og blind"? Jeg gidder ikke å besvare sånt søppel!

 

Det interiserer ikke meg.

For meg er din delvise mangel på sakelighet(dog, du er ikke den eneste), og din ustanselige overoppblåsing av dine egne innlegg ved å skrive de samme tingene igjen og igjen og igjen avskyldig søppel.

Dog, det som imponerer meg er at du i forskjell fra en annen bruker(vår kjære uberakpitalist som stemmer for DLF) er at du faktisk har sakelige argumenter, og du debatterer samt viser at de ikke driver med ren trolling.

Saken er vel at jeg i mitt store ego har lyst til å finne ut om du kan overse at jeg kommer med en delvis begrunnet usakelig påstand, og komme deg over den.

Lenke til kommentar

Nei, og det er nettopp det jeg har motbevist ved å forklare at man kan få gode jobber uten skolegang også.

Det eneste du har bevist er at man kan få gode jobber uten skolegang. Det hjelper lite når de fleste ikke får gode jobber uten skolegang og ville ha vært langt fattigere om de ikke ble subsidiert av de med skolegang.

 

Bestrider du at de fleste uten skolegang får ikke gode jobber.

 

Hvilket?

Dette

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1200708&st=440

Lenke til kommentar

Glimti: Jeg tror ikke du forstår barn særlig godt. Barn trenger å bli fortalt hva som er riktig og galt. Hvis ikke vil de fort på en ufyslig oppførsel. Dette er hva som vil skje i klasserommene om du får som du vil og læreren kan ikke sette elevene på plass.

 

Det er lærerne som må settes på plass! Og det gjøres stadig vekk. Først når de har forstått at de ikke kommer noen vei med å heve stemmen og at de hverken automatisk får respekt eller autoritet kan man begynne å høre på dem. Og liker de ikke det kan de bare slutte og finne seg en annen jobb!

 

Selv i en god klasse så ønsker ikke ca 1/4 av elevene å være der for å lære, og synes det er kjedelig. De vil kanskje prate med sidemannen og dette vil skape bråk. En ting er at det er dypt urretferdig for de elevene som ønsker å være der, men noe bråk fører til mer bråk. I ditt klasserom kan man ta med mat og drikke, det kan fort føre til at de kaster boller på hverandre og kanskje til og med sloss. Det er ingen krav om at de en gang skal være der, så jeg kan tenke meg at en del ikke møter opp i det hele tatt. De kan fort havne i gjengmiljøer når de blir eldre.

 

Skal det bli slosskamper fordi elevene får ha drikke i timene... :!: Mat har jeg forøvrig aldri nevnt noe om. Jeg synes det burde bli kantine rmed varmlunsh framfor at elevene må ta med egen mat.

 

Vi trenger ikke å forsette. Poenget er at din politikk fører til at elevene lærer veldig lite og det fører til sosiale problemer. Dette vil forverre seg etter neste generasjon når de elevene med mangelfull utdannelse skal oppdra neste generasjon. Derfor sender vi elevene på skolen og sørger for at de lærer noe, fordi gjør man ikke det så blir Norge sånn som dette her.

 

Nei, vi trenger ikke å fortsette. Poenget e rat lærerne ikke kan forvente seg eller oppnå noe respekt når de oppfører seg som niktatorer. De vil bare møte motstand og de får ikke noen form for respekt før de har gjort seg fortjent til den! Alle dere som er så interessert i at skolen skal overleve og at det skal gå framover med landet burde være interesserte i at skolen skal endres så elevene får interesse av å være der!

Lenke til kommentar

Det eneste du har bevist er at man kan få gode jobber uten skolegang. Det hjelper lite når de fleste ikke får gode jobber uten skolegang og ville ha vært langt fattigere om de ikke ble subsidiert av de med skolegang.

 

Her motsier du jo deg selv. Du sier deg enig i at man kan få gode jobber uten skolegang og så sier du at man ikke får det alikevel. hva er egentlig poenget ditt?

 

Bestrider du at de fleste uten skolegang får ikke gode jobber.

 

Kan bare ta utgangspunkt i de eksemplene jeg kjenner til.

 

 

Som du ser på innlegget over er det nå besvart.

Lenke til kommentar

Det eneste du har bevist er at man kan få gode jobber uten skolegang. Det hjelper lite når de fleste ikke får gode jobber uten skolegang og ville ha vært langt fattigere om de ikke ble subsidiert av de med skolegang.

 

Her motsier du jo deg selv. Du sier deg enig i at man kan få gode jobber uten skolegang og så sier du at man ikke får det alikevel. hva er egentlig poenget ditt?

 

Nei, det er du som ikke leser skikkelig. Ja, man kan være heldig og få en godt betalt jobb offshore eller på båt, selv med mangelfull utdanning. Stikkordet er kan.

 

Men. Et stort men. Det er begrenset hvor mange vaskehjelper man får plass til på oljeplatformer, og det er begrenset hvor mange fiskere det er behov for. Det er også yrker som ikke passer alle, og det er en livsstil/arbeidssituasjon som ikke passer alle. Jobber du på båt er du ofte på sjøen i uker og måneder i strekk, og det er lite kompatibelt med venner og familie. Samme gjelder offshore, men til en mindre grad. Det er også yrker med en viss risiko tilknyttet, og det er ofte svært mange jobbsøkere, spesielt til offshorearbeid. Så, nei, du kan ikke regne med å droppe ut etter ungdomsskolen og hoppe inn i en jobb med 500k utbetalt, sånn helt uten videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er lærerne som må settes på plass! Og det gjøres stadig vekk. Først når de har forstått at de ikke kommer noen vei med å heve stemmen og at de og at de hverken automatisk får respekt eller autoritet kan man begynne å høre på dem. Og liker de ikke det kan de bare slutte og finne seg en annen jobb!

Jeg er helt uenig, men det er ikke fokuset på debatten her. Dette handler om at din politikk vil føre til økonomisk kollaps. Og ja, jeg tror mange lærere vil finne seg en ny jobb, så du må nok øke lønnen deres sånn at du får nok lærere.

 

Skal det bli slosskamper fordi elevene får ha drikke i timene... :!: Mat har jeg forøvrig aldri nevnt noe om. Jeg synes det burde bli kantine rmed varmlunsh framfor at elevene må ta med egen mat.

Og? Det hindrer vel ikke dem i å ta med mat, gjør det vel. Eller kjøpe en bollepose? Og læreren har ingen makt til å hindre elevene til å ta med dem inn i klasserommet. De har ingen makt om noen elever kaster mat i kantinaen. Slosskamper er det ofte blandt barn når de blir sinte på hverandre så ja det kan godt bli slosskamper. Poenget som du ikke har svart på ennå, er at læringsmiljøet vil bli særdeles dårlig og elevene vil ikke lære noe.

 

Lærer de ikke noe særlig så vil Norge fort gå rett i dass. Ikke alle kan vaske oljeplatformer og svært mange mangler nødvendig utdannelse til å gjøre en rekke jobber som Norge trenger.

 

 

Nei, vi trenger ikke å fortsette. Poenget e rat lærerne ikke kan forvente seg eller oppnå noe respekt når de oppfører seg som niktatorer. De vil bare møte motstand og de får ikke noen form for respekt før de har gjort seg fortjent til den! Alle dere som er så interessert i at skolen skal overleve og at det skal gå framover med landet burde være interesserte i at skolen skal endres så elevene får interesse av å være der!

Merkelig hvordan læreren har langt mer respekt i skoler hvor lærerene er strenge. Spesielt de som er rettferdige og belønner i like stor grad som de straffer. Det er ikke i Hong Kong at de spytter på lærerene som de tydligvis gjør på norske skoler.

 

Hvorfor er det slik? Fordi elever og voksne trenger et belønningsystem. Folk er egoistiske og gjør det som passer dem best. Gjør belønningsystemet det slik at det passer dem best å oppføre seg så er det hva de vil gjøre. Lærere som oppfører seg helt jævlig vil ikke få respekt, men respektfulle og rettferdige lærere som slår ned på dårlig oppførsel får mye respekt. De som aldri hever stemmen vil ikke få respekt og vil ikke klare å kontrolere klasserommet.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg er helt uenig, men det er ikke fokuset på debatten her. Dette handler om at din politikk vil føre til økonomisk kollaps. Og ja, jeg tror mange lærere vil finne seg en ny jobb, så du må nok øke lønnen deres sånn at du får nok lærere.

 

Din politikk vil bare før til at ingen ting endres! Lærerne har ikke klart å trylle fram respekt ved å heve stemmen og leke autoritære før og de vil ikke klare det i framtiden heller.

 

Og? Det hindrer vel ikke dem i å ta med mat, gjør det vel. Eller kjøpe en bollepose? Og læreren har ingen makt til å hindre elevene til å ta med dem inn i klasserommet. De har ingen makt om noen elever kaster mat i kantinaen. Slosskamper er det ofte blandt barn når de blir sinte på hverandre så ja det kan godt bli slosskamper. Poenget som du ikke har svart på ennå, er at læringsmiljøet vil bli særdeles dårlig og elevene vil ikke lære noe.

 

Hva skulle de ta med seg mat for? Den eneste grunnen til å sitte og spise midt i timen er hvis man er diabetiker. (Var en i ungdomsskoleklassen min som var det). Jeg snakker om de samme rettighetene som lærerne har som å ta med seg drikke og ha i timene. Ellers må det bli slutt på at lærerne for ha det! Og du tror læringsmiljøet er noe bra i dag? Kan du da forklare hvorfor lærere slutter med enkelte klasser eller bare går fra timene, gir opp og lar elevene gjøre som de vil eller sneder dem hjem slik jeg har opplevd gjennom alle årene i barne og ungdomsskolen? Og det var slik at elevene var interesserte i å komme og gjøre en innsats ville alt vært anderledes.

 

Lærer de ikke noe særlig så vil Norge fort gå rett i dass. Ikke alle kan vaske oljeplatformer og svært mange mangler nødvendig utdannelse til å gjøre en rekke jobber som Norge trenger.

 

Og da ville nok fort d evoksne innse at d evar nødt til å gjøre en endringene elvene krever og spille på lag med dem for å få dem tilbake til skolene!

 

Merkelig hvordan læreren har langt mer respekt i skoler hvor lærerene er strenge. Spesielt de som er rettferdige og belønner i like stor grad som de straffer. Det er ikke i Hong Kong at de spytter på lærerene som de tydligvis gjør på norske skoler.

 

Ja, for slik er det jo over alt der...

 

Hvorfor er det slik? Fordi elever og voksne trenger et belønningsystem. Folk er egoistiske og gjør det som passer dem best. Gjør belønningsystemet det slik at det passer dem best å oppføre seg så er det hva de vil gjøre. Lærere som oppfører seg helt jævlig vil ikke få respekt, men respektfulle og rettferdige lærere som slår ned på dårlig oppførsel får mye respekt. De som aldri hever stemmen vil ikke få respekt og vil ikke klare å kontrolere klasserommet.

 

Du snakker om at man trenger et belønningssystem, men noe slikt finnes ikke i Norge og det er en av de endringene jeg har foreslått... ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...