Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Lærerne må tåle å bli spyttet på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er helt enig i at skolesystemet i dag ikke fungerer. Det er alt for lite disiplin og respekt for lærerne og de andre ansatte. Elever må lære seg å oppføre seg på skolen og i samfunnet ellers. Utviklingen har bare gått nedover, så noe må helt klart gjøres.

 

Feil, mer for elevene og mindre for lærerne!

 

Du sier jeg som lærer står i fare for å bli banket opp på jobb av elevene, og du vil gi elevene mer makt? :dontgetit:

 

Hva jeg ville gjort om ingen gadd følge med? Det er ganske enkelt i grunnen. Jeg ville gitt dem en direkte advarsel om å følge med. Gjør de ikke det ville hele gjengen unntatt de som faktisk fulgte med fått nedsatt oppførselskarakter, og jeg ville ha innkalt til et foreldremøte der jeg hadde snakket med alle foreldrene samlet samt én og én og informert dem at sønnen/datteren sto i fare for å bli utvist.

 

Så du vil undervise tre elever når la oss si resten av klassen på sytten stykker reagerer med å samstemt nynne "mmmmmmmmmmmmmmm"... laugh.gif Og om de fortsatt ikke hadde brydd seg? Innser du ikke at det er elevene og ikke lærerne som avgjør om lærerne skal få noen respekt og autoritet eller ikke!?

 

Jeg ville ha prøvd å holde en normal undervisning så lenge som mulig, men om ingen hadde fulgt med ville alle sammen ha fått fri resten av timen eller dagen (avhengig av hvor lenge det er igjen av dagen.) Når ingen følger med er det ikke noe vits å forsøke å jobbe.

 

Men ikke tro det ikke ville fått konsekvenser for elevene! Alle ville fått nedsatt oppførselskarakter, og skjer det over tid ville de fått stryk. Hvordan tror du da at de ville fått seg jobb? Jeg ville ha innkalt til foreldremøte med foreldre og rektor. Er den en elev som er "leder" ville han ha blitt tatt ut av klassen og fått en spesiallærer og time hos psykolog. Er det flere ville de ha blitt delt og overført til andre klasser. I verste fall ville en eller flere elever ha blitt sendt til andre skoler.

 

Er du virkelig så dum at du ikke skjønner alvoret i dette? Eller troller du bare?

Lenke til kommentar

Hvordan tolket du det?

 

Det eneste han sa var at han ville ha dratt i de trådene han har for å opprettholde undervisning: Advarsel, kraftig advarsel og møte med heimen, så utvisning.

Det har ingenting å gjøre med at en enkelt klasse faktisk drar seg selv inn i faresonen, det blir en annen prosses og en annen situsion.

 

Dog, "nedsatt oppførselskarakter" er et rart truende skilt. I praksis kan det ikke brukes som trussel, fordi den ikke er fintfølende nok. Man er ofte ikke villig til å sette seg ned og dra den ned 2 hakk, siden 1 hakk ikke er en indikasjon på noe.

Lenke til kommentar

Kan nok også være no i det han sier. Noen elever trenger mer hjelp enn en lærer kan gi og for dem vil nok ofte ikke stram disiplin virke. Du trenger vell ikke se lenger enn i denne tråden hvor vi har brukere som beskriver sin egen barndom som tortur og karakteriserer folk som får barn som onde og lærere som maktsyke jævler. Det er klart at når man opplever barndommen slik har man det ikke godt og om skildringene hans er korrekte burde han jo ha blitt plukket opp lenge før.

 

Vi er veldig nøye på at alle skal ha timer sammen osv. men jeg tror vi kunne fått et bedre læringsmiljø hvis slike som nevnte bruker fikk den hjelpen han trengte og kanskje at slike som han ble tatt mer tak i slik at de kom seg på rett kjøl, at de som slet med fag fikk timer for seg og at man fulgte opp de flinkeste elevene godt slik at de ikke ble dratt ned av de andre.

 

Litt merkelig at klassen ikke ble delt opp og spredt utover parallellklasser når de begynte på videregående som en etablert problemklasse. Det er det første jeg ville gjort, iallefall. Bøllefrø blir tross alt mindre tøffe jo færre de er.

 

Men, sånn helt seriøst, jeg ser virkelig ikke hvorfor barnehageassistenter, førskole-, barneskole- og ungdomsskolelærere skal måtte ta støyten for foreldres manglende oppdragelse. Jeg kjenner et par lærere, og det er et gjennomgående tema at foreldrene er helt sjokkert under foreldresamtalene. At gullgutten deres faktisk kan være troendes til å ikke være noe annet enn helt perfekt er uhørt! Nei, dette må være skolen/lærerne/klassekameratene sin feil.

 

Men det var ikke det han sa :(

 

Hei, hei! Nå må du ikke klage når vi får høre denne historien for femte gang på et par sider. Den blir jo bare bedre og bedre. Hvem bryr seg vel om det ikke er relevant til et spørsmål.

Lenke til kommentar
Dog, "nedsatt oppførselskarakter" er et rart truende skilt. I praksis kan det ikke brukes som trussel, fordi den ikke er fintfølende nok. Man er ofte ikke villig til å sette seg ned og dra den ned 2 hakk, siden 1 hakk ikke er en indikasjon på noe.

 

La oss si du er ute og søker jobb. Du kommer til jobbintervju og alt går ganske bra. Men så ser intervjueren at du fikk nedsatt oppførselskarakter og spør hvorfor. Hva sier du?

Lenke til kommentar

Du sier jeg som lærer står i fare for å bli banket opp på jobb av elevene, og du vil gi elevene mer makt? :dontgetit:

 

Jeg sier ikke at du står i fare for det ved mindre du selv tar i elevene. Les nå det jeg skriver.

 

Forøvrig: Autoritet og respekt kan ikke bare trylles fram! Hater klassen læreren så vil vedkommend ebare møte motstand! Som i 6. klasse da nesten hele klassen ropte sammen "Torill er en jævla bitch" mens klasse forstanderen var ute av klasserommet et øyeblikk. (Det var selvsagt henne Torill det var snakk om). Så snart det var friminutt og vi så henne gå bortover mot lærerværelset var det en av elevene som ropte "bitch" etter henne. "Når der gjelder den undervisningsinnspektøren så husker jeg hun hadde bleket håret en gang og den frste kommentaren hun fikk da hun kom til klassen var "Du så ut som en grevling". Ellers fikk hun stort sett "mjau" som svar fra alle i den klassen siden hun het Kitty til etternavn. Til jul gikk noen av elevene sammen og kjøpte n boks med Kittekatt kattemat til henne. Der har du den respekten lærere og andre ansatte får fra elevene ved å bare som du sier bruker makt og autoritet og mener at læreren må få mer makt og autoritet! Det samme med læreren vår i 9. klasse. En dag sendte han klassen hjem kl. 10:15 fordi ingen fulgte med på hva han sa og noen hadde tatt matteboken hans. Han var forøvrig en av fem lærere som den klassen tok knekken på i løpet av de tre årene på ungdomsskolen. Den ene i 6. klasse sluttet forøvrig som lærer og den andre sluttet på den skolen og begynte på en ny. I 9. klasse var vi også rapportert til PPT. Kaller du det respekt for lærerne? Innser du ikke at de ikke kommer noen vei ved å bare ha den innstillingen du viser til her om "Jeg er lærer så jeg skal ha makt, respekt og autoritet"!?

 

Jeg ville ha prøvd å holde en normal undervisning så lenge som mulig, men om ingen hadde fulgt med ville alle sammen ha fått fri resten av timen eller dagen (avhengig av hvor lenge det er igjen av dagen.) Når ingen følger med er det ikke noe vits å forsøke å jobbe.

 

Og det var en av tingene jeg ville fram til.

 

Men ikke tro det ikke ville fått konsekvenser for elevene! Alle ville fått nedsatt oppførselskarakter, og skjer det over tid ville de fått stryk. Hvordan tror du da at de ville fått seg jobb? Jeg ville ha innkalt til foreldremøte med foreldre og rektor. Er den en elev som er "leder" ville han ha blitt tatt ut av klassen og fått en spesiallærer og time hos psykolog. Er det flere ville de ha blitt delt og overført til andre klasser. I verste fall ville en eller flere elever ha blitt sendt til andre skoler.

 

Og du tror slike trussler og møter forandrer noe? :!: Ikke en eneste elev av alle de jeg har gått i klasse med hverken på barne eller ungdomsskolen forandret seg! Fikk heller inntrykk av at flere og flere av lærerne og de andre annsatte gav opp!

 

Er du virkelig så dum at du ikke skjønner alvoret i dette? Eller troller du bare?

 

Er du virkelig så dum at du tror du blir tatt seriøst når du skriver sånt? Er helelr du som troller med slike skriverier så dropp det heretter!

Lenke til kommentar
Dog, "nedsatt oppførselskarakter" er et rart truende skilt. I praksis kan det ikke brukes som trussel, fordi den ikke er fintfølende nok. Man er ofte ikke villig til å sette seg ned og dra den ned 2 hakk, siden 1 hakk ikke er en indikasjon på noe.

 

La oss si du er ute og søker jobb. Du kommer til jobbintervju og alt går ganske bra. Men så ser intervjueren at du fikk nedsatt oppførselskarakter og spør hvorfor. Hva sier du?

 

Vis jeg hadde gjordt noe for å fortjent den, ville jeg fortsatt ha påstått at vi hadde en gretten lærer som ikke likte at vi brukte skapplassen ordtellig, eller lignende.

Det er liksom det, etter hva jeg så etter min ungdomskole var over var at det er ikke noe forskjell om du fikk den karakteren for bedriten oppførsel eller for litt uheldigheter over orden :p

Dog, det er vel sikkert på de fleste skoler som det er med fag: Karakteren har forskjellig vekt etter forskjellige lærere.

Med mindre det spesifikt står at den ble fortjent via den som hendte, er den i teori ikke verd mye :(

Det jeg mener er at det er en god trussel intil elevene finner ut at den ikke er verd så mye, så lenge den bare degeneres et hakk.

Lenke til kommentar

Du sier jeg som lærer står i fare for å bli banket opp på jobb av elevene, og du vil gi elevene mer makt? :dontgetit:

 

Jeg sier ikke at du står i fare for det ved mindre du selv tar i elevene. Les nå det jeg skriver.

 

Forøvrig: Autoritet og respekt kan ikke bare trylles fram! Hater klassen læreren så vil vedkommend ebare møte motstand! Som i 6. klasse da nesten hele klassen ropte sammen "Torill er en jævla bitch" mens klasse forstanderen var ute av klasserommet et øyeblikk. (Det var selvsagt henne Torill det var snakk om). Så snart det var friminutt og vi så henne gå bortover mot lærerværelset var det en av elevene som ropte "bitch" etter henne. "Når der gjelder den undervisningsinnspektøren så husker jeg hun hadde bleket håret en gang og den frste kommentaren hun fikk da hun kom til klassen var "Du så ut som en grevling". Ellers fikk hun stort sett "mjau" som svar fra alle i den klassen siden hun het Kitty til etternavn. Til jul gikk noen av elevene sammen og kjøpte n boks med Kittekatt kattemat til henne. Der har du den respekten lærere og andre ansatte får fra elevene ved å bare som du sier bruker makt og autoritet og mener at læreren må få mer makt og autoritet! Det samme med læreren vår i 9. klasse. En dag sendte han klassen hjem kl. 10:15 fordi ingen fulgte med på hva han sa og noen hadde tatt matteboken hans. Han var forøvrig en av fem lærere som den klassen tok knekken på i løpet av de tre årene på ungdomsskolen. Den ene i 6. klasse sluttet forøvrig som lærer og den andre sluttet på den skolen og begynte på en ny. I 9. klasse var vi også rapportert til PPT. Kaller du det respekt for lærerne? Innser du ikke at de ikke kommer noen vei ved å bare ha den innstillingen du viser til her om "Jeg er lærer så jeg skal ha makt, respekt og autoritet"!?

 

Vi kommer ingen vei med denne diskusjonen, så la meg si det på en annen måte: Her i Norge har alle krav på undervisning. Kall det tvang om du vil, men det er loven. Om én elev følger med skal h*n få undervisningen h*n har krav på. Om resten av klassen ikke bryr seg må det tas tak i umiddelbart. Er de under 18 ville jeg i verste fall snakket med foreldrene, rektor og barnevern. Vi får se om du hadde bråket like mye om du hadde havnet på barnehjem og i spesialklasse for bråkmakere.

 

Jeg ville ha prøvd å holde en normal undervisning så lenge som mulig, men om ingen hadde fulgt med ville alle sammen ha fått fri resten av timen eller dagen (avhengig av hvor lenge det er igjen av dagen.) Når ingen følger med er det ikke noe vits å forsøke å jobbe.

 

Og det var en av tingene jeg ville fram til.

 

Ikke ta ting så ut av sammenheng. Det jeg sa var at det ikke ville vært vits å prøve å undervise om ingen fulgte med, så jeg ville ha sendt dem hjem med en anmerkning eller innkalt til foreldremøte.

 

Men ikke tro det ikke ville fått konsekvenser for elevene! Alle ville fått nedsatt oppførselskarakter, og skjer det over tid ville de fått stryk. Hvordan tror du da at de ville fått seg jobb? Jeg ville ha innkalt til foreldremøte med foreldre og rektor. Er den en elev som er "leder" ville han ha blitt tatt ut av klassen og fått en spesiallærer og time hos psykolog. Er det flere ville de ha blitt delt og overført til andre klasser. I verste fall ville en eller flere elever ha blitt sendt til andre skoler.

 

Og du tror slike trussler og møter forandrer noe? laugh.gif Ikke en eneste elev av alle de jeg har gått i klasse med hverken på barne eller ungdomsskolen forandret seg! Fikk heller inntrykk av at flere og flere av lærerne og de andre annsatte gav opp!

 

Tro meg, jeg kan håndtere sånne drittunger.

 

Er du virkelig så dum at du ikke skjønner alvoret i dette? Eller troller du bare?

 

Er du virkelig så dum at du tror du blir tatt seriøst når du skriver sånt? Er helelr du som troller med slike skriverier så dropp det heretter!

 

Jeg er seriøs. Du maser hele tiden om mer makt til elevene, at utdanning er bortkastet og det er lett å få seg jobb uten utdannelse selv om arbeidsledigheten er rimelig høy her i landet, og jeg skal liksom ta deg seriøst?

 

Men du vinner. Jeg gidder ikke dette tullet lengre. Du er og blir et håpløst tilfelle. At du ennå ikke har sagt om du har jobb beviser bare at jeg har rett. Null utdannelse = null jobb.

Lenke til kommentar
Dog, "nedsatt oppførselskarakter" er et rart truende skilt. I praksis kan det ikke brukes som trussel, fordi den ikke er fintfølende nok. Man er ofte ikke villig til å sette seg ned og dra den ned 2 hakk, siden 1 hakk ikke er en indikasjon på noe.

 

La oss si du er ute og søker jobb. Du kommer til jobbintervju og alt går ganske bra. Men så ser intervjueren at du fikk nedsatt oppførselskarakter og spør hvorfor. Hva sier du?

 

Vis jeg hadde gjordt noe for å fortjent den, ville jeg fortsatt ha påstått at vi hadde en gretten lærer som ikke likte at vi brukte skapplassen ordtellig, eller lignende.

Det er liksom det, etter hva jeg så etter min ungdomskole var over var at det er ikke noe forskjell om du fikk den karakteren for bedriten oppførsel eller for litt uheldigheter over orden :p

Dog, det er vel sikkert på de fleste skoler som det er med fag: Karakteren har forskjellig vekt etter forskjellige lærere.

Med mindre det spesifikt står at den ble fortjent via den som hendte, er den i teori ikke verd mye :(

Det jeg mener er at det er en god trussel intil elevene finner ut at den ikke er verd så mye, så lenge den bare degeneres et hakk.

 

Du kan diskutere med den som har intervjuet hele dagen, men alt h*n trenger å gjøre er å ringe skolen og snakke med rektor der for å finne ut hva som egentlig skjedde om h*n gidder. Sannsynligvis vil de høflig si at de vil ringe deg, men du hører aldri mer fra dem. Det er derfor referanser er så viktig.

Lenke til kommentar

Vi kommer ingen vei med denne diskusjonen, så la meg si det på en annen måte: Her i Norge har alle krav på undervisning. Kall det tvang om du vil, men det er loven. Om én elev følger med skal h*n få undervisningen h*n har krav på. Om resten av klassen ikke bryr seg må det tas tak i umiddelbart. Er de under 18 ville jeg i verste fall snakket med foreldrene, rektor og barnevern. Vi får se om du hadde bråket like mye om du hadde havnet på barnehjem og i spesialklasse for bråkmakere.

 

Vi kommer ikke noen vei nei fordi du nekter å innse at det ikke lenger er slik at lærerne automatisk får makt, respekt og autoritet! Som man sår skal man høste og nå høster skolen de bitre fruktene av det de selv har sådd med lærervold og tvang gjennom årene.

 

Og vi får se om du hadde vært like tøff, om du møtte en klasse på tjue stykker eller mer der maks tre elever hørte på deg og måtte ha denne klassen i feks. tre år. Eller om du hadde mistet jobben og muligens havnet i fengsel for handlingene dine...

 

Men det er enda en grunn til at diskusjonen ikke kommer noen vei ettersom du hele tiden må gå fra sak til person. Hvorfor er du så interessert i å diskutere debattanter egentlig?

 

Ikke ta ting så ut av sammenheng. Det jeg sa var at det ikke ville vært vits å prøve å undervise om ingen fulgte med, så jeg ville ha sendt dem hjem med en anmerkning eller innkalt til foreldremøte.

 

Det e rikke tatt ut av sammenheng. jeg poengterte at mang efremdeles ikke ville brydd seg. Og forøvrig, tror du automatisk at et foreldremøte er løsningen? Det første året på videregående husker ejg at vi ble fortalt hvor mange lærere som hadde møtt opp på foreldremøtet: En eneste en. Dette var dog i en liten klasse, men det viser at foreldrene ikke nødvendigvis kommer.

 

Tro meg, jeg kan håndtere sånne drittunger.

 

Tror du ja inntil du møter en hel klasse.

 

Forøvrig er det nettopp slike holdmninger du har her som gjør at lærerne mister respekten og autoriteten!

 

Jeg er seriøs. Du maser hele tiden om mer makt til elevene, at utdanning er bortkastet og det er lett å få seg jobb uten utdannelse selv om arbeidsledigheten er rimelig høy her i landet, og jeg skal liksom ta deg seriøst?

 

Akkurat, du e rikke engang villig til å vurdere andre metoder enn dine egne. Da sier det seg selv at du heller ikke har noe å gjøre i en jobb der du er omgitt av hauevis av forskjellige folk!

 

Men du vinner. Jeg gidder ikke dette tullet lengre. Du er og blir et håpløst tilfelle. At du ennå ikke har sagt om du har jobb beviser bare at jeg har rett. Null utdannelse = null jobb.

 

Du er og blir et håpløst tilfelle med disse skriveriene dine! Og det er umulig å ta deg seriøst når du skriver sånt!

 

Forvrig: Hvor gammel er du, hvor lenge har du jobbet som lærer og hvilke klassetrinn har du undervist?

Lenke til kommentar

vikingkylling: Av enn eller annen grunn tviler jeg litt på det. Vis det er noe sånt som bestemmer om du får jobb eller ikke, så hadde det falt ned til et terningkast til syvende og sist. Det er godt mulig fordi jeg ikke har funnet noen moral hos de eldre enda som sier at de vil gjøre en nøye sjekk på det, og fordi jeg ikke har vært innenom hyrinsmiljøet enda at jeg sier det jeg sier.

Dog, refferanser kan også skaffes på andre måter. De fleste klarer å oppføre seg i fag, eller å skaffe seg midlertidlige jobber hvor de kan også skaffe refferanser fra. Det ene utjevner det andre.

Det andre er at i noen få tilfeller kommer du kanskje borti noen som hadde en horribel skolegang med mye uenigheter med læreren, noe som også utjevner det. På sitt vis blir det antagelig et gedigent sjansespill om du får jobben eller ikke, uansett hvor godt du kommer ut av skolesystemet. Dog, ja: Å komme godt ut av skolegangen øker sjansene dine godt.

 

Dog, min personlige moral ligger mot å prøve å unngå det, men det er mer fordi jeg ikke har interresser i tingene som man oftest gjør for å få nedsatt orden.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jeg kjenner folk som ikke gjennomførte skolen som har gode jobber med både båt og oljeplattform. Skolen er ikke så viktig som folk skal ha det til!

 

Du kjenner folk?

 

Nå må du tenke deg om. Jeg er sikker på at du kan komme på ganske mange yrker der utdannelse er en absolutt nødvendighet.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner folk som ikke gjennomførte skolen som har gode jobber med både båt og oljeplattform. Skolen er ikke så viktig som folk skal ha det til!

 

Korrekt. Men den hjelper på.

Dog: problemet ditt er at du er mot dårlige lærere, men på en annen side er du så maktgal og blind at du tror å la elevene gå få enda mere fritt vil løse noe som helst. Det vil gjøre ting verre.

Du har rett i at det trenger forandringer i systemet, mange av forslagene dine er også gode.

Det støtter de fleste deg på, fordi mye av det du sier mellom preke er fornuftig.

På en annen side: La oss erstatte de dårlige lærerne dine med gode lærere som faktisk fortjener respekt, og de får en klasse med vildstyringer som ikke har fått nok disiplin eller folkeskikk til å kunne oppføre seg.

Hva gjør du?

Lenke til kommentar

Jeg kjenner folk som ikke gjennomførte skolen som har gode jobber med både båt og oljeplattform. Skolen er ikke så viktig som folk skal ha det til!

 

Du kjenner folk?

 

Nå må du tenke deg om. Jeg er sikker på at du kan komme på ganske mange yrker der utdannelse er en absolutt nødvendighet.

 

Jepp, kjenner flere. Forøvrig var mtt poeng at du ikke nødvendigvis må ha en masse skolegang for å få en god jobb. Noen krever selvsagt mer.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner folk som ikke gjennomførte skolen som har gode jobber med både båt og oljeplattform. Skolen er ikke så viktig som folk skal ha det til!

 

Korrekt. Men den hjelper på.

Dog: problemet ditt er at du er mot dårlige lærere, men på en annen side er du så maktgal og blind at du tror å la elevene gå få enda mere fritt vil løse noe som helst. Det vil gjøre ting verre.

Du har rett i at det trenger forandringer i systemet, mange av forslagene dine er også gode.

Det støtter de fleste deg på, fordi mye av det du sier mellom preke er fornuftig.

På en annen side: La oss erstatte de dårlige lærerne dine med gode lærere som faktisk fortjener respekt, og de får en klasse med vildstyringer som ikke har fått nok disiplin eller folkeskikk til å kunne oppføre seg.

Hva gjør du?

 

Og her blir et ellers godt innlegg fullstendig spolert av at du kaller meg "maktgal og blind"! Fjerne det fra innlegget ditt så skal jeg besvare deg siden du skriver mye bra her utenom akkurat de ordene.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...