vikingkylling Skrevet 28. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 28. desember 2010 Og hvordan er jobbsituasjonen? Angår det deg? I aller høyeste grad. Vi har jo nettopp sittet og diskutert hvor viktig skolen egentlig er. Har du en bra jobb betyr det at du har rett. Svarer du ikke eller du har en dårlig jobb betyr det at jeg har rett. Hadde de prøvd det mot meg hadde jeg ikke svart. Jeg hadde tatt dem i armen og kastet dem ut. Jepp, hendte det og i den klassen. Første gangen var med en gutt som rev seg løs igjen og skrev "Faen ikke rør meg" før han gikk og andre var en jente som rev seg løs og trampet ut mens hun hylte "Ikke rør meg din jævla pikk"! Rev meg også løs og brølte til vedkommende de gangene en lærer tok i meg, men den beste løsningen er selvsagt å slå dem med en stol eller la dem få seg en passerspiss i øyet. Da hadde de lært til neste gang! Der jeg jobbet ble en lærer slått ned av en elev. Resultatet ble at han ble utvist i flere dager, fikk nedsatt oppførselskarakter på vitnemålet og sliter med å få seg jobb og videre utdanning. Hadde du prøvd å slå meg med en stol eller passer skal du ikke se bort ifra at det kan bli det siste du gjør på veldig lenge. Hvorfor maser du så mye om det der med tvang? De tvinger deg til å ikke bli en idiot? Fordi det er et faktum at både barne og ungdomsskolen er tvang! Lærerne er forøvrig de fremste idiotene! Det er ingen som sier du er nødt til å gå på skole etter tiende, men tror du virkelig at du får en brukbar jobb da? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 28. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 28. desember 2010 I aller høyeste grad. Vi har jo nettopp sittet og diskutert hvor viktig skolen egentlig er. Har du en bra jobb betyr det at du har rett. Svarer du ikke eller du har en dårlig jobb betyr det at jeg har rett. Feil. Jeg kjenner flere som ikke fullførte videregåend eog de jobber bra på sikkre og godt betalte steder som på båt og på oljeplattform. Der jeg jobbet ble en lærer slått ned av en elev. Resultatet ble at han ble utvist i flere dager, fikk nedsatt oppførselskarakter på vitnemålet og sliter med å få seg jobb og videre utdanning. Lærere har ingen ting med å ta i elever uansett så de har bare godt av det! Hadde du prøvd å slå meg med en stol eller passer skal du ikke se bort ifra at det kan bli det siste du gjør på veldig lenge. Du ville ha lært å ikke ta i meg igjen og det var jeg jeg ville oppnå. Det er ingen som sier du er nødt til å gå på skole etter tiende, men tror du virkelig at du får en brukbar jobb da? Det er fortsatt tvang fram til da og jeg har alt svart deg om jobb. Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 28. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 28. desember 2010 Nja, du glemte at elever skal ha en gudegitt rett til å drikke kaffe og te, samt få lønn for å gå på skolen. Og lærerne skal vaske tavlen sin selv! Hva er det som ikke er rett og riktig med dette? Vel, at alt ikke kommer bare man vil? Man må jobbe for å oppnå noe, og ikke minst, penger er ikke alt. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 28. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 28. desember 2010 Kan du forklare hvordan det der var et svar? Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 28. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 28. desember 2010 I aller høyeste grad. Vi har jo nettopp sittet og diskutert hvor viktig skolen egentlig er. Har du en bra jobb betyr det at du har rett. Svarer du ikke eller du har en dårlig jobb betyr det at jeg har rett. Feil. Jeg kjenner flere som ikke fullførte videregåend eog de jobber bra på sikkre og godt betalte steder som på båt og på oljeplattform. Så du har ikke noe svar? Der jeg jobbet ble en lærer slått ned av en elev. Resultatet ble at han ble utvist i flere dager, fikk nedsatt oppførselskarakter på vitnemålet og sliter med å få seg jobb og videre utdanning. Lærere har ingen ting med å ta i elever uansett så de har bare godt av det! Tror du seriøst at jeg ville stått i ro og latt noen slå meg? Hadde du prøvd å slå meg med en stol eller passer skal du ikke se bort ifra at det kan bli det siste du gjør på veldig lenge. Du ville ha lært å ikke ta i meg igjen og det var jeg jeg ville oppnå. Kanskje ville jeg ha mistet jobben, men det ville vært verdt det. Det er ingen som sier du er nødt til å gå på skole etter tiende, men tror du virkelig at du får en brukbar jobb da? Det er fortsatt tvang fram til da og jeg har alt svart deg om jobb. Nei, du har ikke svart noe som helst om du har jobb eller ikke. Jeg tipper ikke. Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 28. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 28. desember 2010 Kan du forklare hvordan det der var et svar? Jada. "drikke kaffe og te" - Dette er noe man kan snakke med lærere om, klassens time f.eks. Man kan oppnå det, ved å gjøre noe som gjør at man fortjener det. Man kan oppnå det meste, vi oppnådde mange slåballtimer i norsken, ved å inngå avtaler med læreren vi hadde. Deriblandt, vi skulle bøye et verb hver gang vi bommet eller løpte inn "et poeng". "samt få lønn for å gå på skolen" - Penger er ikke alt. Noenganger må man gjøre drittarbeid, for å kunne få et bedre arbeid senere. De årene fra man er 5/6 til 15/16 er sånne år. Man må jobbe med kjedelige ting, og man må jobbe hardt (i allefall noen). Men ved å gjøre dette oppnår man en mulighet til å tjene penger. Kall det en dugnad for sitt eget liv og sin egen fremtid. Det finnes alltid folk som gir beng i dugnader og lar alle andre ta seg av arbeidet,- de folkene er sjeldent godt likt. "Og lærerne skal vaske tavlen sin selv!" - Husker fra tiden vi hadde ordenselever, så måtte vi gjøre dette mot slutten av dagen. Dette ble riktignok fort gjort om, da lærerene ikke mente det ga lærte oss hva man skal lære av å være en "ordenselev". Så det ble byttet til å ha ansvaret for at klasserommet er ryddig og pent. Hente skolemelken til alle i klassen, og diverse småoppgaver. Sånn lærte vi ansvar, om noen droppet sine oppgaver, så fikk vi/de høre det fra de andre elevene. Det skulle være fair. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 28. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 28. desember 2010 Tror du seriøst at jeg ville stått i ro og latt noen slå meg? Tror du seriøst at jeg eller andre elever hadde latt en lærer ta i oss uten å ta igjen? Om det ender på denne måten kan lærerne takke seg selv. Kanskje ville jeg ha mistet jobben, men det ville vært verdt det. Altså ville du stått igjen som taperen. Og da fult vitend eom at det aldri hadde skjedd om du ikke tok i meg eller noen andre fra starten av! Nei, du har ikke svart noe som helst om du har jobb eller ikke. Jeg tipper ikke. Jo, jeg har svart ang. jobb etter ufullendt skolegang. Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 28. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 28. desember 2010 Nå har jeg ikke lest så mye av innleggene, men det som er viktig å ha i bakhodet når vi diskuterer er at elever som gjør slike ting, og sier ting som det, ofte er elever med problemer. Når personen TS sikter til sier at når eleven kaller læreren for hore betyr det egentlig "hør på meg", ligger det nok noe i det. Det skal selvsagt ikke være slik, men det ligger nok mer bak enn bare et naturlig hat mot lærere. Disse elevene sliter nok på en del andre fronter og trenger nok noen å snakke med. De trenger forståelse og noen som snakker med dem uten å dømme, ikke dette autoritære greiene som mange av dere her inne spyr ut. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 28. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 28. desember 2010 Godt sagt! Om lærerne kun skal spille på makt og autoritet har de alt tapt! Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 28. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 28. desember 2010 Altså ville du stått igjen som taperen. Og da fult vitend eom at det aldri hadde skjedd om du ikke tok i meg eller noen andre fra starten av! Du bør dra til en bar i Japan og følge med på hva som egentlig skjer når noen krangler. Når noen krangler kommer utkasterne diskret og stiller seg langs veggen og observerer de som krangler. Om de roer seg forsvinner utkasterne like diskret som de kom, men når første slag faller er kampen over før den egentlig har begynt. De slåsskjempene ligger på bakken eller i grøften utenfor, gjerne med litt blåmerker. Poenget for utkasterne er ikke å skåne de som kranglet, men å få dem ut av baren så raskt som overhodet mulig for å beskytte de andre gjestene og inventaret. Jeg følger samme prinsipp som dem. Du skal terge meg mye før jeg når grensen, men dytter du meg over den vil du angre dypt. Ærlig talt tror jeg ikke du har peiling på hva en lærer har lov til her i Norge. Det er ikke som i amerikanske filmer der en elev kan saksøke en lærer for å stå i veien for knyttneven hans. Her i Norge kan en lærer forsvare seg. Jo, jeg har svart ang. jobb etter ufullendt skolegang. Du har svart at en eller annen venn av en venn jobber på en oljeplattform eller noe sånt. Du har ikke sagt hva du gjør. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 29. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2010 Nå har jeg ikke lest så mye av innleggene, men det som er viktig å ha i bakhodet når vi diskuterer er at elever som gjør slike ting, og sier ting som det, ofte er elever med problemer. Når personen TS sikter til sier at når eleven kaller læreren for hore betyr det egentlig "hør på meg", ligger det nok noe i det. Det skal selvsagt ikke være slik, men det ligger nok mer bak enn bare et naturlig hat mot lærere. Disse elevene sliter nok på en del andre fronter og trenger nok noen å snakke med. De trenger forståelse og noen som snakker med dem uten å dømme, ikke dette autoritære greiene som mange av dere her inne spyr ut. Jepp, jeg kjenner til sånne folk også. Om de klarer å oppføre seg i klassen er det bra, men gjør de det ikke må de få hjelpelærer og eventuelt tas ut av klassen. Dette er fordi de ødelegger for alle sammen om de er i klassen, men tas de ut av klassen og gis en hjelpelærer får de all den oppmerksomheten og hjelpen de trenger, og resten av klassen får være i fred. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 29. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2010 Nå har jeg ikke lest så mye av innleggene, men det som er viktig å ha i bakhodet når vi diskuterer er at elever som gjør slike ting, og sier ting som det, ofte er elever med problemer. Når personen TS sikter til sier at når eleven kaller læreren for hore betyr det egentlig "hør på meg", ligger det nok noe i det. Det skal selvsagt ikke være slik, men det ligger nok mer bak enn bare et naturlig hat mot lærere. Disse elevene sliter nok på en del andre fronter og trenger nok noen å snakke med. De trenger forståelse og noen som snakker med dem uten å dømme, ikke dette autoritære greiene som mange av dere her inne spyr ut. Så, en lærer skal, i tillegg til å gjøre sin vanlige jobb, også være hobbypsykolog for drittunger som ikke har lært et fnugg av folkeskikk? Om de trenger noen å snakke med, så kan de gå til en kvalifisert psykolog. Om du jobbet på en arbeidsplass, tror du seriøst at den som var over deg ville tolerert slike fakter over lengre tid? Om du hadde spyttet etter vedkommende og skjelt ham/henne ut, tror du virkelig at du ikke hadde fått 1) i ræven med øks, 2) sparken og 3) en temmelig dårlig referanse neste gang du var ute etter en jobb? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 29. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2010 Nå har jeg ikke lest så mye av innleggene, men det som er viktig å ha i bakhodet når vi diskuterer er at elever som gjør slike ting, og sier ting som det, ofte er elever med problemer. Når personen TS sikter til sier at når eleven kaller læreren for hore betyr det egentlig "hør på meg", ligger det nok noe i det. Det skal selvsagt ikke være slik, men det ligger nok mer bak enn bare et naturlig hat mot lærere. Disse elevene sliter nok på en del andre fronter og trenger nok noen å snakke med. De trenger forståelse og noen som snakker med dem uten å dømme, ikke dette autoritære greiene som mange av dere her inne spyr ut. Så, en lærer skal, i tillegg til å gjøre sin vanlige jobb, også være hobbypsykolog for drittunger som ikke har lært et fnugg av folkeskikk? Om de trenger noen å snakke med, så kan de gå til en kvalifisert psykolog. Om du jobbet på en arbeidsplass, tror du seriøst at den som var over deg ville tolerert slike fakter over lengre tid? Om du hadde spyttet etter vedkommende og skjelt ham/henne ut, tror du virkelig at du ikke hadde fått 1) i ræven med øks, 2) sparken og 3) en temmelig dårlig referanse neste gang du var ute etter en jobb? Kan nok også være no i det han sier. Noen elever trenger mer hjelp enn en lærer kan gi og for dem vil nok ofte ikke stram disiplin virke. Du trenger vell ikke se lenger enn i denne tråden hvor vi har brukere som beskriver sin egen barndom som tortur og karakteriserer folk som får barn som onde og lærere som maktsyke jævler. Det er klart at når man opplever barndommen slik har man det ikke godt og om skildringene hans er korrekte burde han jo ha blitt plukket opp lenge før. Vi er veldig nøye på at alle skal ha timer sammen osv. men jeg tror vi kunne fått et bedre læringsmiljø hvis slike som nevnte bruker fikk den hjelpen han trengte og kanskje at slike som han ble tatt mer tak i slik at de kom seg på rett kjøl, at de som slet med fag fikk timer for seg og at man fulgte opp de flinkeste elevene godt slik at de ikke ble dratt ned av de andre. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 29. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2010 (endret) vikingkylling Elever har rett til å forsvare seg på lik linje og du ville ikke ha rukket å reagere en gang dersom en elev griper tak i en stol eller i en passer og svinger den mot deg i det øyeblikket du griper tak i ham eller henne! Hadde du prøvd deg med makt mot deg hadde du angret og det kunne blitt det siste du hadde gjort på lang tid som du selv kaller det! Men det er uansett en meningsløs diskusjon da jeg for min del øyeblikkelig hadde gått dersom en lærer hadde dagt det ettersom det e ren stor belønning og trvsel å slippe ut fra klasserommet! Fatter meg ikke på dem som sier nei til slikt! Forøvrig husker jeg godt en hendelse fra bareskolen, men ikke hvilket klassetrinn der to stykker ble sent ut på gangen og etter en stund sa læreren at de kunne komme inn igjen, men da vlle de ikke. Det var selvsagt mye hyggeligere å være i gangen enn inne i klasserommet! Lurer på om det ikke var i 3. klasse. Husker også fra en time i 8. klasse der en i klassen ble sendt ut og etter en stund åpnet han døren for å høre om noen andre kom også og en av elevene prøvde bevisst å bli kastet ut. I noen timer der de kranglet med lærerne bare gikk de ut på gangen og læreren fikk dem ikke til å komme inn igjen. Så hva tror du egentlig er en straff ved å bli sendt ut? Poenget mitt her er ikke nødvendigvis at skolen må nedlegges, men at det må innføres gigantiske endringer! Slik det er nå så må lærerne forvente å bli spyttet på, kalt hore og andre ting som kuk, at elever går fra timene deres, at de ikke møter opp i det hele tatt, at de ikke gjør lekser osv... Og om de tar i elever må de regne med at elevene river seg løs og skriker ting til dem og de må regne med at elevvold vil fortsette! Mye historier fra Oslo og andre byer om lærere som har blitt slått ned, som har blitt stukket ned og som har fått knust brillene sine ol. og sånt vil fortsette slik det fungerer i dag! Men det e rikke nødvendigvis slik det må fortsette dersom skolesystemene endres kraftig. Og du som er vant til å måtte hanskes med en elev av gangen, hva ville du gjort om hele klassen utenom tre stykker hadde nynnet "mmmmmmmmmmmmmmm" samtidig istedefor å høre åpå hva læreren sa? Jeg har opplevd det i 6. klasse med en undervisningsinnspektør! Endret 29. desember 2010 av Glimti Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 29. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2010 Tror du seriøst at jeg ville stått i ro og latt noen slå meg? Tror du seriøst at jeg eller andre elever hadde latt en lærer ta i oss uten å ta igjen? Om det ender på denne måten kan lærerne takke seg selv. La oss si du forstyrrer time mine, vis jeg var lærer. Jeg ville først ha sakt at du skal gå på gangen eller til rektor, av den enkle grunn at vis jeg spør deg pent om du vil eller ikke så man automatisk nei. Den andre grunnen er at som lærer har man autoriteten til det. Sier du nei, gjør man det enten så pinelig som mulig for vedkommende ved å ringe f.eks foreldre rett i timen eller så er man så snill at man hiver dem ut. Eller så tilkaller man noen for å hive dem ut. Begynner elev å slå tilbake for noe de frivillig er med på(de har sakt at de nekter å ta imot rimelige ordre), ligger det enten ann til full nedleggelse for uthiving, eller fult overlagt selforsvar fra læreren sin side(f.eks begynner å hive stoler rundt i klasserommet, eller er en kampsportfreak med bullende muskler). Så lenge læreren er på forsvarlig grunnlag, har eleven tapt saken. Mister læreren denne siste autoriteten til å kunne hive ut elev, vil skolesystemet dette sammen over natta. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 29. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2010 Som sagt forstår jeg meg ikke på de som ikke vil forlate timen, men man kan altså ikke ta i elever og spille på makt uten konsekvenser! Iallefall ikke oppe i de høyere klassene. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 29. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2010 (endret) Jeg er helt enig i at skolesystemet i dag ikke fungerer. Det er alt for lite disiplin og respekt for lærerne og de andre ansatte. Elever må lære seg å oppføre seg på skolen og i samfunnet ellers. Utviklingen har bare gått nedover, så noe må helt klart gjøres. Hva jeg ville gjort om ingen gadd følge med? Det er ganske enkelt i grunnen. Jeg ville gitt dem en direkte advarsel om å følge med. Gjør de ikke det ville hele gjengen unntatt de som faktisk fulgte med fått nedsatt oppførselskarakter, og jeg ville ha innkalt til et foreldremøte der jeg hadde snakket med alle foreldrene samlet samt én og én og informert dem at sønnen/datteren sto i fare for å bli utvist. Edit: Dette er opp til tiende klasse. På gymnas og videre opp er elevene der frivillig, så de kunne ha blitt permanent utvist. Endret 29. desember 2010 av vikingkylling Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 29. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2010 JO MAN KAN! Problemet med de høyere klassene er at elevene kan ha utviklet seg nok mentalt til å ha overkommet den grunnleggende flokkmentaliteten, på lavere trinn vil uthiving av klasserommet oppleves som traumatisk av mange elever. På en annen side, var det ikke du som sa noe om at du har opplevd at en hel klasse utenom 3 stykker ga opp og begynte å bare nynne og synge på noe for purr faen mens det tilogmed var undervisningsinpektør til stede? Hva gjorde skolen med saken? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 29. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2010 Jeg er helt enig i at skolesystemet i dag ikke fungerer. Det er alt for lite disiplin og respekt for lærerne og de andre ansatte. Elever må lære seg å oppføre seg på skolen og i samfunnet ellers. Utviklingen har bare gått nedover, så noe må helt klart gjøres. Feil, mer for elevene og mindre for lærerne! Hva jeg ville gjort om ingen gadd følge med? Det er ganske enkelt i grunnen. Jeg ville gitt dem en direkte advarsel om å følge med. Gjør de ikke det ville hele gjengen unntatt de som faktisk fulgte med fått nedsatt oppførselskarakter, og jeg ville ha innkalt til et foreldremøte der jeg hadde snakket med alle foreldrene samlet samt én og én og informert dem at sønnen/datteren sto i fare for å bli utvist. Så du vil undervise tre elever når la oss si resten av klassen på sytten stykker reagerer med å samstemt nynne "mmmmmmmmmmmmmmm"... :!: Og om de fortsatt ikke hadde brydd seg? Innser du ikke at det er elevene og ikke lærerne som avgjør om lærerne skal få noen respekt og autoritet eller ikke!? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 29. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2010 Hva jeg ville gjort om ingen gadd følge med? Det er ganske enkelt i grunnen. Jeg ville gitt dem en direkte advarsel om å følge med. Gjør de ikke det ville hele gjengen unntatt de som faktisk fulgte med fått nedsatt oppførselskarakter, og jeg ville ha innkalt til et foreldremøte der jeg hadde snakket med alle foreldrene samlet samt én og én og informert dem at sønnen/datteren sto i fare for å bli utvist. Så du vil undervise tre elever når la oss si resten av klassen på sytten stykker reagerer med å samstemt nynne "mmmmmmmmmmmmmmm"... :!: Og om de fortsatt ikke hadde brydd seg? Innser du ikke at det er elevene og ikke lærerne som avgjør om lærerne skal få noen respekt og autoritet eller ikke!? Men det var ikke det han sa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg