Gå til innhold

Lærerne må tåle å bli spyttet på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilke goder er det? Eneste jeg kommer på er sommerferien, men den unner jeg dem, de som må slite med slike unger som du prater om.

 

At de for lov til å ta mes seg drikke til timene, at de har bedre stoler enn elevene og at ordensmenn må bla tørke av tavlen for dem feks.

 

Er du seriøs mann? En lærers jobb er stort sett å prate, noe som ofte fører til at en må drikke mye. Det er ikke en gode men en nødvendlighet. Har sjelden sett lærere som sitter på stolen sin og underviser men står ved tavla, som de stort sett tørker selv flere ganger i løpet av en time.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Etter min erfaring har skolene visse rettigheter for å lage sine særskilte regler, og det er jo greit så lenge alle følger samme regelsett.

 

Ellers vil jeg si at erfaring over endel år nå i direkte jobb med såkalte "problembarn" har dessverre gitt meg det inntrykket at pedagoger generelt har liten kompetanse på å bruke seg selv som ett "verktøy" for å endre/utvikle andre individer. Ett gammelt ordtak (som også er veldig sant etter min mening) er: Man kan ikke endre andre, men man kan endre seg selv (for å få det til med den andre).

Lenke til kommentar

Etter min erfaring har skolene visse rettigheter for å lage sine særskilte regler, og det er jo greit så lenge alle følger samme regelsett.

 

Man kan ikke tvinge andre til et sted og forlange at de skal høre på enn slik man gjør med elever i barne og ungdomsskolen! Løsningen med lærere inntil de oppgir maktsyken sin fullstendig er en av to muligheter:

 

A) Å hate dem inntenst og vise det!

 

B) Å boikotte dem totalt!

 

Dette må ikke oppgis et eneste øyeblikk før lærerne har byttet ut maktsyken sin med ydmykhet! Jeg har selv brukt begge strategier og sett folk stort sett bruke nr. A og det virker!

Lenke til kommentar

Etter min erfaring har skolene visse rettigheter for å lage sine særskilte regler, og det er jo greit så lenge alle følger samme regelsett.

 

Man kan ikke tvinge andre til et sted og forlange at de skal høre på enn slik man gjør med elever i barne og ungdomsskolen! Løsningen med lærere inntil de oppgir maktsyken sin fullstendig er en av to muligheter:

 

A) Å hate dem inntenst og vise det!

 

B) Å boikotte dem totalt!

 

Dette må ikke oppgis et eneste øyeblikk før lærerne har byttet ut maktsyken sin med ydmykhet! Jeg har selv brukt begge strategier og sett folk stort sett bruke nr. A og det virker!

 

Og ved å bruke denne strategien så oppnår man å sitte igjen etter grunnskolen uten å ha lært særlig mye og ha ødelagt undervisningen for alle som ikke ønsker å ende opp med å bli tapere. Føler du at du oppnådde mye på denne måten?

 

Du glemte forresten å svare på forrige posten min ;)

Lenke til kommentar

Har jeg ikke gjort det klart at for min del og for flesteparten av de jeg har godt i klasse med så kommer lærerne ingen vei med å spille tøffe enten de satser på å være strenge eller autoritære!? Hvis de oppfører seg derimot kan man alltids gjøre som de sier. Dog sover mn seg igjennom den delen av undervisninger som er drittkjedelig!

Lenke til kommentar

Har jeg ikke gjort det klart at for min del og for flesteparten av de jeg har godt i klasse med så kommer lærerne ingen vei med å spille tøffe enten de satser på å være strenge eller autoritære!? Hvis de oppfører seg derimot kan man alltids gjøre som de sier. Dog sover mn seg igjennom den delen av undervisninger som er drittkjedelig!

 

Og hva er det dere har oppnådd med det egentlig? Kom det noe godt ut av det eller endre det med middelmådige vitnemål og lite lovende fremtid?

Lenke til kommentar

Var ikke tillat mens jeg gikk på skolen så hvis det har skjedd nå er det noe nytt.

 

Sykt sær skole du gikk på.

 

Her kunne vi drikke vann i timene, rett og slett fordi bøkene tilhørte skolen, så om vi sølte noe, så skulle ikke bøkene bli ødelagt av en liter cola eller sjokolademelk. Vel og merke så var jo dette også flytende. Kan faktisk ikke huske en eneste lærer vi hadde (med unntak av en vikar som alle syntes var morsom) som hadde med seg drikke selv...

Lenke til kommentar

Har jeg ikke gjort det klart at for min del og for flesteparten av de jeg har godt i klasse med så kommer lærerne ingen vei med å spille tøffe enten de satser på å være strenge eller autoritære!? Hvis de oppfører seg derimot kan man alltids gjøre som de sier. Dog sover mn seg igjennom den delen av undervisninger som er drittkjedelig!

 

Det var altså noen som hadde interesse av å være der og som ville lære noe? Du og dine likesinnede tenkte ikke på det altså? Akkurat.

Lenke til kommentar

Har jeg ikke gjort det klart at for min del og for flesteparten av de jeg har godt i klasse med så kommer lærerne ingen vei med å spille tøffe enten de satser på å være strenge eller autoritære!? Hvis de oppfører seg derimot kan man alltids gjøre som de sier. Dog sover mn seg igjennom den delen av undervisninger som er drittkjedelig!

 

Gjelder ikke det begge parter? Lærerne kommer ingen vei med å spille tøffe, men elevene gjør det? Hadde jeg vært læreren din hadde du ikke trengt å se deg om etter jobb og videre utdanning når du ble ferdig med skolen.

Lenke til kommentar

Var ikke tillat mens jeg gikk på skolen så hvis det har skjedd nå er det noe nytt.

 

Sykt sær skole du gikk på.

 

Her kunne vi drikke vann i timene, rett og slett fordi bøkene tilhørte skolen, så om vi sølte noe, så skulle ikke bøkene bli ødelagt av en liter cola eller sjokolademelk. Vel og merke så var jo dette også flytende. Kan faktisk ikke huske en eneste lærer vi hadde (med unntak av en vikar som alle syntes var morsom) som hadde med seg drikke selv...

 

Vann er en ting, kaffe eller te som lærerne gjerne drikker er noe annet.

 

Kunsten å lære er en tosidig sak, har jeg opplevd.

Læreren blir ikke bedre enn det jeg selv gjør ham til.

 

Nokså simpelt, eller?

 

Trikset er å ikke la læreren få noen autoritet ved mindre han eller henne gjør seg fortjent til den.

 

Har jeg ikke gjort det klart at for min del og for flesteparten av de jeg har godt i klasse med så kommer lærerne ingen vei med å spille tøffe enten de satser på å være strenge eller autoritære!? Hvis de oppfører seg derimot kan man alltids gjøre som de sier. Dog sover mn seg igjennom den delen av undervisninger som er drittkjedelig!

 

Det var altså noen som hadde interesse av å være der og som ville lære noe? Du og dine likesinnede tenkte ikke på det altså? Akkurat.

 

Joda, noen få som bøyde av for de idiotiske lærerne og hørte på dem automatisk, men det var ikke mange.

Lenke til kommentar

Glimti, du forstår vel at du må ut i jobb etter endt utdanning for å forsørge deg selv og en eventuell familie? Du kan ikke bli boende hjemme hos foreldrene dine resten av livet. Skal du ha jobb må du ha bra karakterer, og for å få bra karakterer må du lære noe. Det er nettopp det læreren prøver å gjøre. De prøver så godt de kan å hjelpe deg. Hva er det du ikke fostår?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...