Gå til innhold

Lærerne må tåle å bli spyttet på

Anbefalte innlegg

Så når ett barn gjør det dets foreldre eller lærerne sier så er det å "bøye seg for tvang og la de voksne få viljen sin", selv om det jo bare skulle mangle at når man er ett barn og umyndig så er det foreldrene som bestemmer. Også at du skal gå på skolen. Du vet ganske enkelt ikke ditt eget beste når du er så liten.

Jepp, det er grusomt at de skal bli tvunget slik! Hvorfor skal foreldre bestemme egentlig? hvis de fødte barnet kun for å plagge han/henne så er de jo bevisst barnemisshandlere og burde aldri hatt annsvar for noe som helst! Voksne som omgås barn er noe av det emst jævlige som finnes på denne planeten! Forøvrig er det ingen i hele verden som har bedt om å bli født, men straks de blir det så blir de tvunget inn i en masse regler og systemer. Jeg har full forståelse for folk som begår selvmord og full forståelse for elever som går løs på lærere og andre annsatte i skolen! Og dette "vi vet ditt beste"-gnålet er bare bullshit!

Og igjen, du kaller det bullshit men har ikke kommet med noe av det som er feil, det gjør det litt vanskelig å tolke hva du mener.

Jeg spurte deg hva du kaller slike skriverier. jeg kaller det som sagt bullshit.

Du ønsker altså at barn skal kunne bestemme helt selv om de vil gå på skolen eller ikke og at om elevene bråker skal ikke læreren kunne gjøre noe som helst, ikke en gang notere ned hvem som bråker. Alt tilsier da at mange elever vil gå ut av norsktimene for å spille fotball, eller snakke om andre ting når de skal regne matte, eller bli hjemme og sove heller enn å stå opp for å ha gymtime. Er det noen tvil om at dette vil føre med seg ett minimalt læringsutbytte?

Jepp, inntil det gjøres endringer i skolesystemet er dette helt rett og riktig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Underholdende... Det er heller tragisk at noen kan forsvare tvang og barnemisshandling slik de gjør her! Imidlertid er alle fullt klare over at lærere slås ned og stikkes ned, får knust brillene sine osv. mens elever ikke møter opp på skolen. Så opprør mot lærerne og hele systemet skjer selvom det langt ifra er i den skalaen man skulle ønske.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest enda noen sider med Glimti her, bestemmer jeg meg nå for å gi opp denne diskusjonen. Glimti er trangsynt og har åpenbart ingen ønsker om å endre på det. Han har selv opplevd at 1+2=3, altså er jo alle regnestykker lik 3. Det samme gjelder hans erfaringer med skolen.

Lenke til kommentar

Så når ett barn gjør det dets foreldre eller lærerne sier så er det å "bøye seg for tvang og la de voksne få viljen sin", selv om det jo bare skulle mangle at når man er ett barn og umyndig så er det foreldrene som bestemmer. Også at du skal gå på skolen. Du vet ganske enkelt ikke ditt eget beste når du er så liten.

Jepp, det er grusomt at de skal bli tvunget slik! Hvorfor skal foreldre bestemme egentlig? hvis de fødte barnet kun for å plagge han/henne så er de jo bevisst barnemisshandlere og burde aldri hatt annsvar for noe som helst! Voksne som omgås barn er noe av det emst jævlige som finnes på denne planeten! Forøvrig er det ingen i hele verden som har bedt om å bli født, men straks de blir det så blir de tvunget inn i en masse regler og systemer. Jeg har full forståelse for folk som begår selvmord og full forståelse for elever som går løs på lærere og andre annsatte i skolen! Og dette "vi vet ditt beste"-gnålet er bare bullshit!

Og igjen, du kaller det bullshit men har ikke kommet med noe av det som er feil, det gjør det litt vanskelig å tolke hva du mener.

Jeg spurte deg hva du kaller slike skriverier. jeg kaller det som sagt bullshit.

Du ønsker altså at barn skal kunne bestemme helt selv om de vil gå på skolen eller ikke og at om elevene bråker skal ikke læreren kunne gjøre noe som helst, ikke en gang notere ned hvem som bråker. Alt tilsier da at mange elever vil gå ut av norsktimene for å spille fotball, eller snakke om andre ting når de skal regne matte, eller bli hjemme og sove heller enn å stå opp for å ha gymtime. Er det noen tvil om at dette vil føre med seg ett minimalt læringsutbytte?

Jepp, inntil det gjøres endringer i skolesystemet er dette helt rett og riktig!

Hvorfor en gutt på seks ikke skal bestemme alle aspekter ved livet sitt selv? Nei, du kan jo lure :p

Igjen, det er litt vanskelig å tolke hva du mener med mishandling da jeg ikke kjenner til hvordan du har blitt mishandlet gjennom oppveksten, det blir derfor også litt rart når du fremstiller foreldre som vil sitt barns beste og passer på dette som barnemishandlere osv. At det er så ille at du synes selvmord er passende er jo ekstra trist og det er egentlig vanskelig å unngå å synes synd på deg. Men det er altså ikke vanlig å oppleve skole og oppvekst som tortur og forferdelig og jeg tror ikke så veldig mange er enige i at :"voksne som omgås barn er noe av det emst jævlige som finnes på denne planeten!"

Om det at foreldrene vet bedre for barnet enn det seks år gamle barnet selv hva som er best for det, er bullshit for deg, da forstår jeg at du kaller det jeg sier det også, selv om du ikke kan peke på at det ikke stemmer heller.

Med andre ord er du altså for en skole der elever kommer og går som de vil og der ingen kan håndheve roen. At dette vil føre til en generasjon med minimal utdanning er altså mindre viktig. Deg om det. Hva med barnehage og SFO, dette er da like mye tvang.

Er du også motstander av skatt og at vi har en stat som bestemmer over oss, når vi først er i gang med ungdomsopprøret mener jeg?

Lenke til kommentar

Underholdende... Det er heller tragisk at noen kan forsvare tvang og barnemisshandling slik de gjør her! Imidlertid er alle fullt klare over at lærere slås ned og stikkes ned, får knust brillene sine osv. mens elever ikke møter opp på skolen. Så opprør mot lærerne og hele systemet skjer selvom det langt ifra er i den skalaen man skulle ønske.

Glimti! Vi kan ikke snu hele skolesystemet på hodet bare fordi du tydeligvis ikke hadde det så bra på skolen!

Jeg tror vi er nødt til å innse at skole er nødvendig, og at det systemet som er i dag har våre forfedre tenkt og eksperimentert seg frem til over lang tid. Jeg sier ikke at undervisningsformen er perfekt, men at 10 år med tvungen skole er nødvendig. Selvsagt har vi rom for forbedring, men folk MÅ gå på skolen (vi må bare sørge for at de har det best mulig der og lærer mye). Hva i helvete skal det bli av oss dersom vi ikke lærer oss de grunnleggende tingene? Det å lære er jo synonymt med utvikling.

Dessuten så har foreldre et stort ansvar for å motivere og oppdrag ungene sine, slik at de fungerer på skolen!

Lenke til kommentar

Hvorfor en gutt på seks ikke skal bestemme alle aspekter ved livet sitt selv? Nei, du kan jo lure :p

Hvorfor folk får barn når de bare skal torturere og plage dem, nei du kan jo lure...

Igjen, det er litt vanskelig å tolke hva du mener med mishandling da jeg ikke kjenner til hvordan du har blitt mishandlet gjennom oppveksten, det blir derfor også litt rart når du fremstiller foreldre som vil sitt barns beste og passer på dette som barnemishandlere osv. At det er så ille at du synes selvmord er passende er jo ekstra trist og det er egentlig vanskelig å unngå å synes synd på deg. Men det er altså ikke vanlig å oppleve skole og oppvekst som tortur og forferdelig og jeg tror ikke så veldig mange er enige i at :"voksne som omgås barn er noe av det emst jævlige som finnes på denne planeten!"

Det er deg det er synd på da du tydeligvis bare har omgått mammadalter og englebarn som aldri har klart å stå opp mot maktsyke voksne det være seg både foreldre og lærere... Hadde du møtt folk som ikke gir seg bare en voksen hever stemmen og som river seg løs når de tar i enn så hadde du nok forstått. Og jo, det e rsvært vanelig å mene det jeg her sier. At du aldri har møtt noen betyr ikke at de ikke finnes. Faktisk finnes det svært mange dersom du ser deg rundt.

Husker bla. fra en av tegnetimene i 8. klasse da læreren skulle fortelle alle hva de skulle gjøre så fikk han bare følgend esvar: "Du har dårlig ånde".

Om det at foreldrene vet bedre for barnet enn det seks år gamle barnet selv hva som er best for det, er bullshit for deg, da forstår jeg at du kaller det jeg sier det også, selv om du ikke kan peke på at det ikke stemmer heller.

Det som den ene oppfatter som best trenger ikke den andre å oppfatte som best og det den ene opplever som best for den trenger ikke å være best for den andre. Voksne er noe stort såppel som konstant tror at de vet best og den eneste grunnen tila t d efår barn er at de vil ha noen å skrike til og bestemme over. De kan selvsagt angre og suttre når barna er blitt gammle nok til å ta igjen men da er det for sent!

Med andre ord er du altså for en skole der elever kommer og går som de vil og der ingen kan håndheve roen. At dette vil føre til en generasjon med minimal utdanning er altså mindre viktig. Deg om det. Hva med barnehage og SFO, dette er da like mye tvang.

Jeg har sagt hva jeg mener burde endres med skolen. Om du fremdeles ikke har fått det med deg er det bare å lese igjennom de siste sidene på nytt. Sånn som skolen fungerer nå har lærerne bare godt av å bli slått med ens tol eller få seg en passerspiss i øyet dersom de prøver seg for mye!

Er du også motstander av skatt og at vi har en stat som bestemmer over oss, når vi først er i gang med ungdomsopprøret mener jeg?

Det er ikke tema for tråden.

Lenke til kommentar

Det har seg ofte slik at voksne vet litt mer om den virkelige verdenen som venter barn og unge, som stort sett lever i en trygg bobble (ihvertfall i vår del av verden) frem til rundt slutten av videregående.

Svært få arbeidsplasser lar en komme og gå som en vil eller bare sitte og bråke og sabotere for de andre.

Endret av TechTiger
Lenke til kommentar

Glimti:

"Hvorfor folk får barn når de bare skal torturere og plage dem, nei du kan jo lure..."

Nå begynner jeg å lure litt på om du bare tøyser, du mener vell ikke virkelig at folk får barn for å plage dem :p Du er ikke vokst opp i Fritzel familien?

Anngående hvem jeg omgås så tviler jeg på at du omgås "tøffere" og mer selvstendige folk enn meg uten å si noe mer om det. At vi ikke er skoletapere eller slåss med lærere betyr ikke at man ikke er selvstendig, men kanskje man er taknemmelig for at andre velger å bruke av tiden og pengene sine for at jeg og andre barn kunne gå på skolen og faktisk bli noe annet enn alt for gamle ungdomsrebeller. Taknemmelig for at man faktisk får en utdanning gratis.

Du ser også ut til å mene at en seksåring vet bedre enn dets foreldre hva som er best for det. Er du helt serriøs med det?

Ser du prøver å unngå å svare på denne så gjenntar den:"Med andre ord er du altså for en skole der elever kommer og går som de vil og der ingen kan håndheve roen. At dette vil føre til en generasjon med minimal utdanning er altså mindre viktig. Deg om det. Hva med barnehage og SFO, dette er da like mye tvang."

Tema for tråden er ikke skatt og stat men det er greit å vite om du faktisk er for en form for anarkisme eller lignende eller om du ikke er så nøye med å følge egne prinsipper om at tvang er galt.

"Voksne er noe stort såppel som konstant tror at de vet best"

Leser av profilen din at du er 26 år gammel, du vet at du er voksen selv?

ps. forsiktig nå så du ikke bruker opp utropstegnene dine ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ble da aldri torturert eller plaget av mine foreldre, tror ikke det var derfor de fikk meg. Men jeg hadde klare grenser, og det ble da folk av meg. Nå aner ikke jeg hva du har opplevd Glimti, og selvom det både er lærere og elever som du beskriver, så er det fåtallet. Det du opplever er ikke sentrum og fasit for verden.

Lenke til kommentar

Gidder egentlig ikk å diskutere dette med deg mer ettersom du fortsette rå kommemed tåpeligheter om heroisk kamp, men kan gi det en siste sjanse.

Jeg skrev jo at du kunne lese igjennom tråden siden jeg har skrevet en del ting før, men siden du gav opp så kan jeg nevne enkelte ting: Elevene skulle få betalt for å gå på skolen akkurat slik lærerne, undervisningsinnspektærene og rektor får lønn for å jobbe der. Tideligere har folk argumentert for at skolen skal forbrede elevene på framtiden og da ville jo lønn vært med på å forbrede dem. Lekser skulle enten avskaffes eller bare være et par dager i uken da det ikke er hver dag man trenger å jobbe etter at arbeidsdagen er over. Elevene skulle få ha med seg drikke hjemmefra og drikke i timene eller så skulle ordningen med at lærerne får ha det avskaffes. Elevene skulle få samme slags stoler som lærerne. Bare bullshit at lærerne skal ha bedre stoler enn elevene! Og selvsagt skulle elevene akkurat som lærerne få betalt for å gå i 17. maitoget. Ordningen med at man får skrivebøker skulle avskaffes og det skulle kunne skrives rett i arbeidsbøkene. Feks. er det verdiløst å først skrive opp hele mattestykket for så å skrive svaret når stykket står i boken og det bare er å skrive det rett inn der. Det burde forøvrig være kantine der elevene fikk varmlunsh hver dag istedefor å måtte ha med seg mat. Da har du noe.

Så vi skulle brukt masse ekstra penger (som selvfølgelig må tas fra ett annet sted) på at elevene skulle få betalt fordi de er så heldige å få gå på skolen og faktisk få en fremtid? Slik skal de altså også lære hvordan man får lønn? :p

Det vil jo da fortsatt være tvang? Det virker da mye mer logisk å legge ned folkeskolen og heller gjøre det frivillig for elevene å gå på skolen? Jeg regner med at elevene ikke trenger å høre på lærerne i din betalte skole heller?

Kanskje ikke så dum ide å gi betaling for å gå på skolen. En kunne jo tatt pengene fra barnetrygd o.l. da det blir mindre utgifter for forsørgerne når barna får penger selv. Det trengte jo ikke være så mye. Enn så lenge får vel elevene se på ferdighetene og karakterene som (be)lønningen. Så kunne skolen vært frivillig, men dersom en hadde latt vær å møte, ville en ikke fått sjanse til gratis skolegang eller trygd senere pga. at en surret bort tiden en kunna ha vært på skolen til noe annet.

Lenke til kommentar

Kanskje ikke så dum ide å gi betaling for å gå på skolen. En kunne jo tatt pengene fra barnetrygd o.l. da det blir mindre utgifter for forsørgerne når barna får penger selv. Det trengte jo ikke være så mye. Enn så lenge får vel elevene se på ferdighetene og karakterene som (be)lønningen. Så kunne skolen vært frivillig, men dersom en hadde latt vær å møte, ville en ikke fått sjanse til gratis skolegang eller trygd senere pga. at en surret bort tiden en kunna ha vært på skolen til noe annet.

Det er sjelden en løsning å kaste penger på problemet. Nei, ta fra dem internett og TV om de ikke oppfører seg. Om de misliker skolen så jag de til skogs og gjør fotballspillere ut av dem.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

"Lærerne må tåle å bli spyttet på" er overskriften på denne saken på db.no

- En lærer må tåle å bli spyttet på og bli sjikanert, hvis ikke bør de finne seg en annen jobb, sier tidligere lærer og forfatter Terje Forsberg. (59). Han underviser lærerstudentene i «barnas språk».

- Når en elev kaller en lærerinne «hore», mener eleven å si «kom og hør på meg». Det er språket de har lært hjemme, og slik de har lært å uttrykke seg. Det er elevens morsmål, sier Forsberg.

Dette syns jeg er helt på trynet. Dette er ikke noe lærere bare skal finne seg i.

Det er jo klart at slike til vil skje, men syns Terje Forsberg mener vi skal forvente dette og at det er greit og normal.

Det han sier har nok rot i sannheten, men det er fortsatt ikke greit!

Hva mener du? Er dette noe lærere bare skal finne seg i?

De lærerne skal finne seg i akkurat det de selv mener de skal finne seg i. Men det er etter at de samme har gjort sin egen jobb ved å bruke alt de evner av egne midler og systemets før de kaster inn hansken og kaller eleven en dust.

Lenke til kommentar
De lærerne skal finne seg i akkurat det de selv mener de skal finne seg i. Men det er etter at de samme har gjort sin egen jobb ved å bruke alt de evner av egne midler og systemets før de kaster inn hansken og kaller eleven en dust.

Feil. En lærer skal ikke finne seg i noe som helst faenskap fra elevene. For det første er både lærer og elev på jobb når de er på skolen, og her i Norge har vi krav på et bra arbeidsmiljø. Om det bare er lettsinnet erting mellom elev og lærer er det greit nok, men blir det ondsinnet har man et problem som må tas tak i umiddelbart. Om en elev blir mobbet blir det ofte en stor sak, så hvorfor skal en lærer finne seg i å bli mobbet?

For det andre er lærere et rollebilde for elevene. Om en lærer ikke gidder å oppføre seg vli heller ikke elevene det, og om en lærer finner seg i å bli mobbet vil elevene tro det er helt greit å ta det videre med seg i livet og mobbe andre.

Personlig synes jeg det er alt for lite disiplin i skolene i Norge i dag. Når en elev gjør noe galt må det tas tak i, og eleven må få en konsekvens han/hun forstår. Hva med å innføre skammekroken igjen? Hvorfor ikke ha lavere grense for å utvise elevene, om så bre fra klasserommet? Når en elev lager bråk i klassen ødelegger h*n for alle elevene, også de som prøver å faktisk gjøre noe fornuftig og lære noe. Det har ingenting å si om vi snakker om tredjeklasse på barneskolen eller tredjeklase på gymnaset.

Lenke til kommentar

Lærerne må bare avfinne seg med at de har gått frivillig inn i jobben mens elevene er der under tvang så derfor er kravene på lærerne og ikke på elevene!

Lenke til kommentar

Nei, ta fra dem internett og TV om de ikke oppfører seg. Om de misliker skolen så jag de til skogs og gjør fotballspillere ut av dem.

Ta alle godene fra lærerne! Om de ikke liker det kan de bare slutte i jobben.

Hvilke goder er det? Eneste jeg kommer på er sommerferien, men den unner jeg dem, de som må slite med slike unger som du prater om.

Lenke til kommentar

Veldig kort svar, og jeg har ikke tenkt å fortsette diskusjonen siden enkelte debattanter her ligger LANGT under min standard for normal folkeskikk.

Jeg er lærerstudent, og har jobbet det siste semester på en ungdomsskole på beste østkant som vikar for en niende klasse. Hadde noen spyttet på meg hadde de fått tre dagers utvisning på flekken. Lærere KAN velge å finne seg i mye, men det må tolkes i hvert enkelt tilfelle. Noen elever er for eksempel veldig følsomme for kritikk, og slår tilbake med knallhardt gatepråk. Dette må man noen ganger bare se bort fra, siden det er det mest fruktbare i den situasjonen. Andre kan bli voldelige, og det må man umiddelbart legge ned totalt nulltoleransepolitikk på.

Det er UTROLIG mye skjønn inne i bildet, og det er det ingen (inkludert meg) ferske lærere som er flinke på.

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...