Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Lærerne må tåle å bli spyttet på

Anbefalte innlegg

Elevene skulle få betalt for å gå på skolen akkurat slik lærerne, undervisningsinnspektærene og rektor får lønn for å jobbe der. Tideligere har folk argumentert for at skolen skal forbrede elevene på framtiden og da ville jo lønn vært med på å forbrede dem. Lekser skulle enten avskaffes eller bare være et par dager i uken da det ikke er hver dag man trenger å jobbe etter at arbeidsdagen er over. Elevene skulle få ha med seg drikke hjemmefra og drikke i timene eller så skulle ordningen med at lærerne får ha det avskaffes. Elevene skulle få samme slags stoler som lærerne. Bare bullshit at lærerne skal ha bedre stoler enn elevene! Og selvsagt skulle elevene akkurat som lærerne få betalt for å gå i 17. maitoget. Ordningen med at man får skrivebøker skulle avskaffes og det skulle kunne skrives rett i arbeidsbøkene. Feks. er det verdiløst å først skrive opp hele mattestykket for så å skrive svaret når stykket står i boken og det bare er å skrive det rett inn der. Det burde forøvrig være kantine der elevene fikk varmlunsh hver dag istedefor å måtte ha med seg mat. Da har du noe.

Her er jeg faktisk enig med endel av tingene du skriver. Jeg står fremdeles på at grunnskolen bør være obligatorisk, men det er absolutt mye som kan forbedres i skolen. Leksebiten er en ting, mulig det kunne vært mer fornuftig å forlenge skoledagen en halvtime eller time, for så å gi elevene fullstendig fri resten av dagen. Da kunne elevene også lettere spurt lærerne om hjelp om de lurte på oppgaver. Stolene er forsåvidt også et poeng, men det varierer litt fra skole til skole. Noen steder har elevene faktisk fått litt bedre sittekomfort enn de gamle pinnestolene, og innenfor en fornuftig økonomisk ramme ser jeg ikke annet enn positive følger i bedre utstyr til elevene. (forutsatt at elevene ikke ødelegger dem selvfølgelig, det må være robuste stoler som tåler mye). I endel fag kunne lærebøkene med fordel ha plass til innføring, men i fag som norsk og engelsk må man nok fortsette å bruke skrivebøker til stiler, eventuelt bruke pc i større grad, noe mange skoler også gjør nå. Varm lunch i tillegg til frukt er kanskje det poenget ditt jeg er mest enig i, det er en skam at Norge ikke klarer dette når så mange andre land klarer å gi elevene dette, særlig når det er dokumentert at dette gir en økt trivsel og læringsevne. Når det gjelder lønn tror jeg dette blir et problem, en slik utgift ville svidd kraftig i statsbudsjettet, men prinsipielt har jeg ingen problemer med en eller annen form for belønning (ikke nødvendigvis penger) når elevene oppfører seg bra og stiller opp på tiden, samt gjør arbeidet de skal.

Som du ser er jeg ikke fremmed for å ta dine forslag og tanker seriøst, og jeg har forsøkt å gå i dialog med deg på en respektfull og vennlig måte. Det er synd at du kanskje fremdeles ser på meg som maktsyk og tyrannisk kun fordi jeg jobber som lærer, for det forsøker jeg av hele mitt hjerte å ikke være. Jeg jobber som lærer fordi det er et veldig givende yrke, jeg får jobbe med mennesker som jeg respekterer, og i noen tilfeller kan jeg kanskje være en positiv veileder som kan være med på å skape mening og legge til rette for læring for en elev, slik at hverdagen og fremtiden vil fortone seg litt lysere for den det gjelder. Jeg håper jeg en dag vil treffe deg og får sjansen til å vise at det finnes noen lærere som er ganske hyggelige og gode mennesker, og jeg har all tro på at du også en er hyggelig person som er verdt å kjenne i virkeligheten. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har møtt EN som aldri ga opp...

Men er vesentlig fler som gir opp.. Og som ikke orker mere,klarte å få to lærere til å knekke psykisk,å det er ikke noe jeg er stolt av,jeg var bare en utrolig fæl jentunge på skolen. HOldt kjeft i timene,men styygg ellers..

Stakkar lærerne mine sier jeg.. Di har mareritt ennå sikkert.

Dere er jammen tøffe :roll:

Nope.. Er ikke noe jeg er stolt av,men gjort er gjort

Lenke til kommentar

Antar vi ikke har sosialmoralen som kreves for omleggingen til et system som krevet at elevene skal være modne nok til å inse at de trenger utdanning, men resten av posten din ligger ofte tilnærmet mot en ganske god list over forbedringer.

:thumbup:

Det som først og fremst trengs er at lærerne innser at respek tog autoritet ikke er noe de automatisk får, men noe de gjør seg fortjent til!

Hva er det egentlig du er enig i siden du snakker om forbedringer?

Lenke til kommentar

Glimti: du skriver så pent (og korrekt) om din problemklasse og hvordan dere var noen kuker gjennom barne- og ungdomsskolen. Tør jeg spørre hvor denne gjengen er i verden nå om tiden? Er det blitt noen samfunnsvitere, politikere, leger eller noe annet som krever at man ligger på høyresiden av bell-kurven?

Ellers lurer jeg litt på hva du egentlig tenkte å oppnå ved å oppføre deg som en treåring i verste trassalder gjennom hele skolen. Greit nok at du tydeligvis er misfornøyd med "systemet" og alt dette anarkistiske vissvasset, men rent bortsett fra å ødelegge hverdagen til medelever og lærere, hva håpet du ville forandre seg? Fint om du er litt realistisk her, at du skal få lønn for skolegangen er kanskje litt optimistisk.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor gamle dere er, men jeg ble født i 1988 og har fersk erfaring. Min oppfatning er at holdningen til skole varierer med alderen, og at det er spesielt på ungdomsskolen at vi ser mye negativitet og latskap. Mange er på skolen hovedsakelig for å sosialisere. Elevenes største problem i dag er at de fleste av dem sliter med motivasjonen - de anser ikke skole som interessant nok, og nødvendig nok til å engasjere seg. De aller fleste på skolen var langt mer interessert i å "leke" med hverandre på skolen (også i timene), og etter skoletid ble festing, trening, spilling og venner prioritert. Nesten ingen jobbet med pensum med mindre læreren tvang dem til det (lekser og påfølgende anmerkninger for ikke fullført arbeid). Og hvordan skal vi bli gode i noe hvis vi ikke jobber med det? Vi har forkastelig arbeidsmoral, og dette er noe jeg føler jeg er berettiget til å si ettersom jeg selv har vært rimelig lat på skolefronten (spesielt barneskolen og ungdomsskolen). Denne forkastelige arbeidsmoralen oppstod sannsynligvis på barneskolen da jeg lærte at skolen kunne man surfe gjennom uten å arbeide for det (alt var så lett - og vi som lå litt foran de andre ble ikke tatt hensyn til).

Lenke til kommentar

@Glimti

Hvilket trinn går du på? Ville blitt overraska om du var ferdig med ungdomsskolen. Det er rett og slett trist å lese hvordan du totalt avviser ChaosPredicteds åpenbart gode lærerevner på grunnlag av erfaringer du har hatt med helt andre lærere. Samtidig makter du åpenbart ikke selv å se det paradokset du forlanger, nemlig at lærerne har ansvar for at elevene vil være på skolen, samtidig som elevene skal ha frihet til å gjøre hva **** de vil. Du forteller selv om hvordan noen av disse timene har artet seg, og det var ikke mye læring som skjedde der.

Jeg synes det er på tide at du ser på deg selv og dine medelever. Har dere ikke noe ansvar? Selv om du blir "tvunget" til å dra på skolen betyr ikke at det at vanlig folkeskikk ikke gjelder. Når du snakker om alle lærerne som dere har slitt ut, så høres det ut som noe du er stolt av, og ikke minst noe som var lærerens feil. Det forstår ikke jeg. Det blir som om jeg drar til deg i tryne, og sier at det var din feil at du ikke flytta hodet. It makes no sense.

Til slutt vil jeg si at det at grunnskolen er obligatorisk, unnskylder INGENTING. Hvis all skolegang er så jævli, så dropp ut av skolen så fort som mulig og jobb på Rema resten av livet. Dvs om du klarer å holde på jobben.

Lenke til kommentar

Men vi er jo inne på noe viktig, hvis det er slik arbeidsmoralen er, da er det kanskje ikke så rart at vi gjør det så dårlig i forhold til land som bruker mindre penger på skole. Om man har elever og hele klasser som går inn for å ikke lære og annser hele skolevesenet som noe gjennomført ondt og facistisk noe lærer man heller ikke mye.

jeg skal ikke påstå at jeg alltid har vært en engleelev selv eller gått i verdens roligste klasser men lignende som en del her beskriver har jeg ikke opplevd, heller ikke så usunne holdninger.

Men kanskje er den slags drittungeoppførsel et tegne på at vi har det for godt. Det er beskrivende at noen i Norge mener at det er hårreisende at de må gå på skole uten å få penger for det mens vi deltar i en krige bla. for at barna der skal kunne gå på skole.

Lenke til kommentar

Du har så rett - vi har det altfor godt, og er ikke vant til at folk stiller krav til oss! Jeg var en av de drittungene selv, og det angrer jeg på den dag i dag (selv om jeg skjerpet meg i siste liten på VGS 2. og 3. klasse). Festing, TV/data-spill og venner var rett og slett for morsomt. Jeg gjorde ikke lekser på ungdomsskolen, og foreldrene mine var hjelpeløse. Kanskje fordi de ikke visste hva som foregikk på skolen, eller fordi jeg var en liten drittunge som var vanskelig å forholde seg til.. Jeg anbefaler alle som fortsatt går på grunnskolen å jobbe hardt! Nesten enhver idiot kan klare å høste inn 5-ere i de fleste fag, dersom han legger vekk fotballen/håndkontrollen/flaska og jobber litt!

Lenke til kommentar

Enten er du en del av den verste problemklassen som sannsynligvis er med i top 10 i sitt trinn, eller så er lærerne dere har så ille at de konkurer i deres top 10.

Ved andre ord: Spørsmålet er heller hvorfor inget organ finnes for å granske klassene internt, for å finne ut hvor inkompetansen ligger. Vis dere er en problemklasse, straff de som holder probleme oppe passende, gjerne utvising og vondt verre er, del opp klassen, spark lærerne som er utenfor håpets rang, og sett i gang med oppstramming på lærerne som var inkompetente.

Selvsagt er det ikke noe sånt organ i dag, og det irriterer meg. Kraftig.

På en annen side: Lærerutdanningen er ment for å luke ut de inkompetente, dårlig kultur og etikk er derimot et virkelig problem som burde rives i vis det dannes.

Er ikke i noen klasse lenger, men om alle elevene som det var problemer med skulle utvises så ville du ha sittet igjen med under halve klassen både på barne og ungdomstrinnet. ;) Husker bla. en dag i 9. klasse da vi ble send thjem 09:45 el. Ingen gjorde noe spesielt og matteboken til læreren/klasseforstanderen hadde noen tatt. Husker han sa noe ala "Ingen av dere gjør jo noe her utenom å møte opp og hvor er boken min egentlig? Dette er tyveri. Takk for i dag. Dere kan bare dra igjen, takk for i dag". Selvsagt dro alle sammen. Han fikk forøvrig igjen den boken samme dag eller dagen etter. Aner ikke hvem som tok den. Og er ikke helt sikker på hvor mang eganger både han og en annen lærer forlot timen. Og med tanke på at det forsvant tre lærere fra barneskoleklassen og fem fra ungdomsskoleklassen kan du begynne å sparke mang edersom dette systemet ditt skulle bli innført... ;)

Fordi?

Fordi du argumenterer med at de er der pga tvang og derfor bør få betalt. Det kan jo ikke sammenlignes med en jobbsituasjon i det hele tatt. Mener du fanger bør få penger for å sitte i fengsel og?

Latterlig sammenligning... :roll: Fengsel er straff/konsekvens for en forbrytelse av et slag mens barne og ungdomsskole er noe man blir tvunget til! Meg bekjent for man forøvrig noe mens man sitter i fengsel. Har aldri giddet å sjekke ut åssen den ordningen gjelder da jeg aldri har vært i fengsel.

Lenke til kommentar

Latterlig sammenligning... :roll: Fengsel er straff/konsekvens for en forbrytelse av et slag mens barne og ungdomsskole er noe man blir tvunget til! Meg bekjent for man forøvrig noe mens man sitter i fengsel. Har aldri giddet å sjekke ut åssen den ordningen gjelder da jeg aldri har vært i fengsel.

Man får penger hvis man arbeider akkurat som i det virkelig liv såvidt meg bekjent, men ja, hele sammenligningen er latterlig. Jeg prøvde å legge meg på sammen nivå som deg. De holdningene du og flere andre har er barnslig og selvutslettende. Grunnen til at man ikke kan bestemme om man skal gå på ungdomsskole eller ikke er jo fordi man i den alderen ikke er i stand til å ta en ordentlig beslutning når det kommer til sin egen utdanning. Slik er det bare. Punktum. Hvis du på død og liv ikke vil på skolen så får du begå en alvorlig kriminell handling eller bare ikke møte da. Så får foreldrene dine problemer istedenfor. For all del, McDonalds, Rema og renholdsverket trenger jo folk de, men hvis vi ikke hadde hatt noen form for krav til utdanning, så hadde Norge som nasjon ikke fungert. Da hadde man blitt ett slik land hvor man må kjøpe inn dyr ekspertise fra utlandet og hvor folket flytter til andre for å få seg manuelt arbeide. Men alt dette er nå blitt sagt før. Du reiser noen interessante spørsmål, men for meg blir mye av det ødelagt av at man ikke tenker rasjonelt i det hele tatt. Du kommer med ønsketenking, og ikke den de fleste har. Jeg skjønner jo godt at du slet ut lærerne, for du sliter jo ut debattanter her. Og det er samme metode som du brukte på ungdomsskolen: "Nei, jeg vil ikke", "Det er feil, latterlig etc". Du spiller ihvertfall en god djevelens advokat.

Btw: problemer med space?

Lenke til kommentar

Her er jeg faktisk enig med endel av tingene du skriver. Jeg står fremdeles på at grunnskolen bør være obligatorisk, men det er absolutt mye som kan forbedres i skolen. Leksebiten er en ting, mulig det kunne vært mer fornuftig å forlenge skoledagen en halvtime eller time, for så å gi elevene fullstendig fri resten av dagen. Da kunne elevene også lettere spurt lærerne om hjelp om de lurte på oppgaver. Stolene er forsåvidt også et poeng, men det varierer litt fra skole til skole. Noen steder har elevene faktisk fått litt bedre sittekomfort enn de gamle pinnestolene, og innenfor en fornuftig økonomisk ramme ser jeg ikke annet enn positive følger i bedre utstyr til elevene. (forutsatt at elevene ikke ødelegger dem selvfølgelig, det må være robuste stoler som tåler mye). I endel fag kunne lærebøkene med fordel ha plass til innføring, men i fag som norsk og engelsk må man nok fortsette å bruke skrivebøker til stiler, eventuelt bruke pc i større grad, noe mange skoler også gjør nå. Varm lunch i tillegg til frukt er kanskje det poenget ditt jeg er mest enig i, det er en skam at Norge ikke klarer dette når så mange andre land klarer å gi elevene dette, særlig når det er dokumentert at dette gir en økt trivsel og læringsevne. Når det gjelder lønn tror jeg dette blir et problem, en slik utgift ville svidd kraftig i statsbudsjettet, men prinsipielt har jeg ingen problemer med en eller annen form for belønning (ikke nødvendigvis penger) når elevene oppfører seg bra og stiller opp på tiden, samt gjør arbeidet de skal.

Hvorfor trenger enkelte fag innføringsbøker og hva slags belønning mener du de brde få om det ikke skulle være lønn? Og det har ingen ting å si at det ville blitt merke tkraftig på stasbudskjettet. Tvert imot ville man for en eneste gangs skyld mekre tat statsbuskjettet gikk til noe fornuftig. ;)

Som du ser er jeg ikke fremmed for å ta dine forslag og tanker seriøst, og jeg har forsøkt å gå i dialog med deg på en respektfull og vennlig måte. Det er synd at du kanskje fremdeles ser på meg som maktsyk og tyrannisk kun fordi jeg jobber som lærer, for det forsøker jeg av hele mitt hjerte å ikke være. Jeg jobber som lærer fordi det er et veldig givende yrke, jeg får jobbe med mennesker som jeg respekterer, og i noen tilfeller kan jeg kanskje være en positiv veileder som kan være med på å skape mening og legge til rette for læring for en elev, slik at hverdagen og fremtiden vil fortone seg litt lysere for den det gjelder. Jeg håper jeg en dag vil treffe deg og får sjansen til å vise at det finnes noen lærere som er ganske hyggelige og gode mennesker, og jeg har all tro på at du også en er hyggelig person som er verdt å kjenne i virkeligheten. :)

Du tror altså at du kan endre det inntrykket og de erfaringene man har fått gjennom årene ved å skrive noen ord her på forumet... Dessuten er det sterk forskjell på hvordan man oppfører seg innenfor jobb og innenfor fritid så hadde vi møttes hadde jeg ikke fått noe inntrykk av deg som lærer eller hvordan du oppfører deg ovenfor elever. Forøvrig har jeg ingen interesse av å møte hverken deg eller andre som jobber innen skole så da er det heller ingen ting å snakke om!

Lenke til kommentar

Man får penger hvis man arbeider akkurat som i det virkelig liv såvidt meg bekjent

Akkurat, der ser du... Selv i fengsel får man bedre betalt enn for å gå på skole! :roll:

Det har vell å gjøre med at skolegang er noe man er så heldig å få, noe man i mange land må betale for og noe vi kriger for at flere skal kunne gjøre i Afghanistan. Da er det ganske smålig å prøve å kreve penger for å gå på barneskolen. Husker tanken appelerte litt til meg da jeg var 6, tok ikke lang tid før jeg forsto at det ble litt feil.

Du får sjeldent betalt for å ta utdanning, og det blir ikke mindre tvang av at man får noen kroner.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle det være smålig når alt skjer under tvang?

Fordi de er ett gode du har fått som man i store deler av verden bare drømmer om. Jeg er i allefall ikke interesert i at vi skal måtte heve skatten evt. kutte viktige steder for at noen unger må ha betalt for å gå på skolen. Det er jo helt bakvendt logikk.

Forøvrig, det er da fortsatt like mye tvang selv om de får betalt. Altså har ikke læreren noen rett til å gjøre noe da heller, ikke en gang notere navnene til de som ikke oppfører seg.

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis noe gode. Mesteparten av bullshitet som skjer der er bare å droppe! Om man fikk betalt for å gå der ville det iallefall være mer likt et tilbud ettersom man fikk noe igjen for det og det ville garantert ha motivert flere. Glem ikke at de maktsyke lærerne oppfordret til boikott av 17. maitoget da de ikke lenger skulle få betalt for å gå i det... ;) Når det gjelder elever som fortsatt ikke ville møte opp eller gjøre noe så kunne man bare oversett dem og brukt tid og energi på de som var interesserte. Påd en måten ville lærerne spare seg for mye unødvendig sinne og fustrasjon. ;)

Lenke til kommentar

Du tror altså at du kan endre det inntrykket og de erfaringene man har fått gjennom årene ved å skrive noen ord her på forumet... Dessuten er det sterk forskjell på hvordan man oppfører seg innenfor jobb og innenfor fritid så hadde vi møttes hadde jeg ikke fått noe inntrykk av deg som lærer eller hvordan du oppfører deg ovenfor elever. Forøvrig har jeg ingen interesse av å møte hverken deg eller andre som jobber innen skole så da er det heller ingen ting å snakke om!

Vel, jeg forsøker å møte alle mennesker på min vei med respekt og et smil, men du er tydeligvis ute etter å mislike meg, noe du selvsagt skal få lov til. Med det ønsker jeg deg en flott kveld og en trivelig nyttår. Jeg setter en stopp for min del av tråden her, og håper den kan føre til noe konstruktivt. Ha en gledelig romjul, håper morgendagen bringer deg hell og lykke! :)

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis noe gode. Mesteparten av bullshitet som skjer der er bare å droppe! Om man fikk betalt for å gå der ville det iallefall være mer likt et tilbud ettersom man fikk noe igjen for det og det ville garantert ha motivert flere. Glem ikke at de maktsyke lærerne oppfordret til boikott av 17. maitoget da de ikke lenger skulle få betalt for å gå i det... ;) Når det gjelder elever som fortsatt ikke ville møte opp eller gjøre noe så kunne man bare oversett dem og brukt tid og energi på de som var interesserte. Påd en måten ville lærerne spare seg for mye unødvendig sinne og fustrasjon. ;)

Så i grunn mener du at det skal være opp til elevene (fra seks år og oppover) å bestemme om de selv vil være på skolen eller ikke? Kan de dermed bli hjemme om de ønsker? For alternativet er jo at de ødelegger for alle de andre elevene. Og lærerne har vell heller ingen rett til å gjøre noe så enkelt som å notere navn.

Så får det heller være deres eget problem når de skal flytte hjemmefra og knapt kan lese, ett minimum av pluss og minus og ikke ville klare førsteåret på VGS en gang fordi de ganske enkelt ikke har lært noe gjennom årene. Det får sikkert enorme samfunnsmessige følger men det er kanskje ikke så nøye.

At lærerne, som faktisk gjør en jobb, vil ha betalt er kanskje ikke så rart. At du fortsatt konsekvent kaller dem maktsyke osv. gir meg følelsen av at du har hatt noen vonde opplevelser med lærere/skolevesenet, men om du ikke ønsker å fortelle om det er det selvfølgelig greit. Er det låv å spørre hvor du har gått på skole med tanke på uroen og lærerne du beskriver?

Lenke til kommentar

Så i grunn mener du at det skal være opp til elevene (fra seks år og oppover) å bestemme om de selv vil være på skolen eller ikke? Kan de dermed bli hjemme om de ønsker? For alternativet er jo at de ødelegger for alle de andre elevene. Og lærerne har vell heller ingen rett til å gjøre noe så enkelt som å notere navn.

Nei, det har de faktisk ikke! Og hvorfor skal de ha det? De innbiller seg at de kan bestemme og styre over folk som i utgangspunktet er blitt tvunget til et sted de ikke vil være og selvsagt vil de da møte motstand. Selvsagt er det enkelte klassetrinn der motstanden er større og mer merkbar, men den vil være så og si overalt! Forøvrig blir jeg overlykkelig hver gang jeg leser og/eller hører nyheter som at en lærer har blitt slått ned eller stukket ned av en elev! Og da skal man selvsagt alltid framstille eleven som den som har gjort noe galt, men merk deg at det eneste eleven i en slik sak har gjort har vært å få nok av gnålet fra lærerne! Jeg ville aldri hatt noen betenkeligheter med å slå lærerne med en stol eller gi dem en passerspiss i øyet om de tok på meg! Imidlertid holdt det å rive seg løs, skrike til dem og gå ettersom de ikke fulgte etter! De har bare godt av å få igjen når de først hever stemmen, kommer med trussler eller tar på en elev! Bare godt av det!

Så får det heller være deres eget problem når de skal flytte hjemmefra og knapt kan lese, ett minimum av pluss og minus og ikke ville klare førsteåret på VGS en gang fordi de ganske enkelt ikke har lært noe gjennom årene. Det får sikkert enorme samfunnsmessige følger men det er kanskje ikke så nøye.

Ja, det ville i aller høyeste grad vært deres valg og deres problem. Og om det ble lagt merke til og ble et samfunnsproblem så ville nok ting blitt gjort for å få dem til skolen og da ville man ha måttet høre på dem og deres krav og ikke bare på hva maktsyke autoritetsperoner har å si!

At lærerne, som faktisk gjør en jobb, vil ha betalt er kanskje ikke så rart. At du fortsatt konsekvent kaller dem maktsyke osv. gir meg følelsen av at du har hatt noen vonde opplevelser med lærere/skolevesenet, men om du ikke ønsker å fortelle om det er det selvfølgelig greit. Er det låv å spørre hvor du har gått på skole med tanke på uroen og lærerne du beskriver?

Lærerne er der frivillig mens elevene blir tvunget dit så det er elevene som har krav på betaling og ikke motsatt! Om lærerne ikke liker den jobben de frivillig har tatt kan de bare slutte!

Det spørsmålet denne tråden begynner med er om lærerne må tåle å bli spyttet på eller ikke samt om de må tåle å bli kalt ting som "hore", men er det egentlig noen hittil som har tatt opp HVORFOR lærerne opplever slike ting? Kan det ha noe med deres egen oppførsel mot elevene å gjøre...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...