Gå til innhold

Lærerne må tåle å bli spyttet på


Anbefalte innlegg

Husker selv uttallige bråkete timmer som jeg snakket om tideligere i tråden. Og hva så om de ikke vil respektere det du kaller en respektabel lærer? De er tvunget ditt på både barne og ungdomsplan og lærerne har ingen ting med å fortelle dem hva de skal gjøre! Lærerne får kun og da kun respekt og autoritet hvis klassen gir de det! Lærerne tror at de vet hva som er det beste for elevene uten å kjenne dem i det hele tatt. Hvordan skal lærerne eller du som snakker om fornuft vite hva som er best? Slik skolen fungerer i dag e rdet beste kald krig eller direkte opprør mot lærerne det eneste fornuftige og riktige!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De [/elevene] er tvunget ditt på både barne og ungdomsplan og lærerne har ingen ting med å fortelle dem hva de skal gjøre!

 

Så du mener at siden de er tvunget til å gå på skolen, så kan de gjøre hva de vil? Hva er det egentlig lærerne skal gjøre? Hvis du overlater alt ansvaret til elevene selv, så er det klart at de fleste elevene ville satt pris på den friheten. Men på barne- og ungdomsskolen så går det barn, og de fleste av disse vil ikke være i stand til "å ta ansvar for egen læring".

Lenke til kommentar

Anarki i skulen høyrest veldig lurt ut... Eg vil tru dei landa som leverer best resultat har ein langt strengare regime i klassen enn her i Norge.

 

Barn er ikkje i stand til å vurdere sin eigen situasjon og nytten av å lære, difor må me ha lærarar som har kontrollen. Det største problemet etter min meining er kvaliteten på lærarane, spesielt når det går på sjølvinnsikt, pedagogisk osv. Ein god lærar kan få sjølv den mest rabiate klasse til å følge med. Desverre går det mykje på trynefaktor og personligheten til læraren. Har læraren feil personlighet så blir det vanskeleg å kunne ha ein klasse som ikkje passar.

Lenke til kommentar

Husker selv uttallige bråkete timmer som jeg snakket om tideligere i tråden. Og hva så om de ikke vil respektere det du kaller en respektabel lærer? De er tvunget ditt på både barne og ungdomsplan og lærerne har ingen ting med å fortelle dem hva de skal gjøre!

 

"God morgen klasse. I dag skal vi lære å skrive norsk". - "Nei, det har vi ikke lyst til, for vi respekterer deg ikke." - "Ok, da kan dere gjøre hva dere vil istedet."

 

Hva slags skole blir dette? Grunnen til at grunnskolen er obligatorisk er at samfunnet som helhet er tjent med å ha et minimumsnivå av kunnskap og ferdigheter blant befolkningen. Vi har i dag et nærmest ikkeeksisterende nivå av analfebetisme, med tanken om at elevene selv skal styre klasserommet vil dette bli et mye større problem.

 

Lærerne får kun og da kun respekt og autoritet hvis klassen gir de det! Lærerne tror at de vet hva som er det beste for elevene uten å kjenne dem i det hele tatt. Hvordan skal lærerne eller du som snakker om fornuft vite hva som er best? Slik skolen fungerer i dag e rdet beste kald krig eller direkte opprør mot lærerne det eneste fornuftige og riktige!

 

Lærerne er ansatt for å oppfylle målene i kunnskapsløftet, blant annet skrive- og leseferdigheter. Lærerne tar ikke jobben sin for "å kreve respekt", men for å undervise og skape rom for læring. Lærerne vet at det er til det beste for ungdommer om de kan lese og skrive, samt ha et minimumsnivå av mattekunnskap og kjennskap til hvordan samfunnet rundt dem fungerer. Dette vet faktisk lærerne, på samme måte som foreldre vet at det er fornuftig å gi barna sine en god oppdragelse og vise dem hvordan man gjør husarbeid, slik at de senere kan bruke denne kunnskapen som voksne. Jeg har vært lærer på flere skoler, og det har (i det minste ved de skolene) ikke vært i nærheten av det du beskriver. Det finnes ingen "kald krig" mot lærerne, faktisk motsatt. Veldig mange elever kommer til lærerne sine med problemer eller vanskelige tanker de måtte ha, nettopp fordi de respekterer og stoler på dem.

 

Jeg tror jeg har sagt det før, men sier det gjerne igjen: Det er trist å se at du har et såpass dårlig forhold til skoleverket, hadde du vært min elev skulle jeg med glede lyttet til deg og forsøkt å tilpasse undervisningen slik at du kunne fått maksimalt utbytte av tiden du tilbrakte ved skolen. Jeg skulle (i likhet med alle elever jeg har) behandlet deg med respekt, og snakket med deg snarere enn til deg. Jeg ser i det minste ikke på meg selv om maktsyk eller autoritetskrevende, jeg forsøker heller å finne den enkelte elevs potensiale og ved dialog og oppmuntring forsøke å gjøre skolehverdagen meningsfylt og givende for elevene mine. All tilbakemelding jeg har fått tyder på at jeg klarer dette, og det gjør meg glad. Uansett, jeg ønsker deg en fin dag og en hyggelig romjul. :)

Lenke til kommentar

"God morgen klasse. I dag skal vi lære å skrive norsk". - "Nei, det har vi ikke lyst til, for vi respekterer deg ikke." - "Ok, da kan dere gjøre hva dere vil istedet."

 

Har opplevd det flere ganger. I mange timer gav læreren opp og sa "Gjør hva dere vil men sitt på plassen deres". I flere andre tilfeller tok læreren tingene og gikk. I andre tilfeller der det ikke var en lærer, men en undervisningsinnspektør satt hele klassen med unntak av to-tre elever og nynnet "mmmmmmmmmmmmmmmmmmmm" gjennom hele timen. I flere timer gikk også de elevene som ikke gadd å være der lenger.

 

Hva slags skole blir dette? Grunnen til at grunnskolen er obligatorisk er at samfunnet som helhet er tjent med å ha et minimumsnivå av kunnskap og ferdigheter blant befolkningen. Vi har i dag et nærmest ikkeeksisterende nivå av analfebetisme, med tanken om at elevene selv skal styre klasserommet vil dette bli et mye større problem.

 

Da får de først sørge for at elevene er interesserte i å møte opp!

 

Lærerne er ansatt for å oppfylle målene i kunnskapsløftet, blant annet skrive- og leseferdigheter. Lærerne tar ikke jobben sin for "å kreve respekt", men for å undervise og skape rom for læring. Lærerne vet at det er til det beste for ungdommer om de kan lese og skrive, samt ha et minimumsnivå av mattekunnskap og kjennskap til hvordan samfunnet rundt dem fungerer. Dette vet faktisk lærerne, på samme måte som foreldre vet at det er fornuftig å gi barna sine en god oppdragelse og vise dem hvordan man gjør husarbeid, slik at de senere kan bruke denne kunnskapen som voksne. Jeg har vært lærer på flere skoler, og det har (i det minste ved de skolene) ikke vært i nærheten av det du beskriver. Det finnes ingen "kald krig" mot lærerne, faktisk motsatt. Veldig mange elever kommer til lærerne sine med problemer eller vanskelige tanker de måtte ha, nettopp fordi de respekterer og stoler på dem.

 

Uansett hvordan du prøver å pynte på det er det tvang og tvang mæter motstand!

 

Jeg tror jeg har sagt det før, men sier det gjerne igjen: Det er trist å se at du har et såpass dårlig forhold til skoleverket, hadde du vært min elev skulle jeg med glede lyttet til deg og forsøkt å tilpasse undervisningen slik at du kunne fått maksimalt utbytte av tiden du tilbrakte ved skolen. Jeg skulle (i likhet med alle elever jeg har) behandlet deg med respekt, og snakket med deg snarere enn til deg. Jeg ser i det minste ikke på meg selv om maktsyk eller autoritetskrevende, jeg forsøker heller å finne den enkelte elevs potensiale og ved dialog og oppmuntring forsøke å gjøre skolehverdagen meningsfylt og givende for elevene mine. All tilbakemelding jeg har fått tyder på at jeg klarer dette, og det gjør meg glad. Uansett, jeg ønsker deg en fin dag og en hyggelig romjul. :)

 

Dette er det inntrykket du har av deg selv som lærer. Det er ikke det inntrykket elevene har av deg som lærer...

Lenke til kommentar

Dette er det inntrykket du har av deg selv som lærer. Det er ikke det inntrykket elevene har av deg som lærer...

 

Dette har du overhodet ikke noe grunnlag for å hevde. Faktisk har elever ordrett sagt til meg at de respekterer meg, og foretrekker å ha meg som lærer. De har også sagt at jeg behandler dem rettferdig og med respekt. Så jo, det er det inntrykket elevene har av meg som lærer. (Det er åpenbart ikke det intrykket du har av meg som lærer, men det spiller ingen rolle, for du har aldri truffet meg eller hatt meg som lærer, så din påstand har overhodet ingen basis i virkeligheten.

 

Du sier at lærerne må sørge for at elevene er interessert i å møte opp, ved alle skolene jeg har vært på har de aller fleste elevene sett frem til å komme på skolen, noe de også sier titt og ofte.

 

Jeg ønsker deg igjen en hyggelig dag, det er forøvrig vanlig folkeskikk å takke når noen sier det til deg, men jeg er ikke læreren din, og tvinger deg således ikke til å være høflig. ;)

Lenke til kommentar

Om jeg har forstatt deg rett Glimti så annser du hele skolevesenet frem til videregående som ett overgrep mot de stakkars barna som tross alt må lære og adlyde en voksen person. Hvilket alternativ er det du ser for deg?

 

Les gjennom tråden så ser du hva jeg har skrevet om endringer som burde forekomme.

Lenke til kommentar

Dette har du overhodet ikke noe grunnlag for å hevde. Faktisk har elever ordrett sagt til meg at de respekterer meg, og foretrekker å ha meg som lærer. De har også sagt at jeg behandler dem rettferdig og med respekt. Så jo, det er det inntrykket elevene har av meg som lærer. (Det er åpenbart ikke det intrykket du har av meg som lærer, men det spiller ingen rolle, for du har aldri truffet meg eller hatt meg som lærer, så din påstand har overhodet ingen basis i virkeligheten.

 

Du sier at lærerne må sørge for at elevene er interessert i å møte opp, ved alle skolene jeg har vært på har de aller fleste elevene sett frem til å komme på skolen, noe de også sier titt og ofte.

 

Jeg ønsker deg igjen en hyggelig dag, det er forøvrig vanlig folkeskikk å takke når noen sier det til deg, men jeg er ikke læreren din, og tvinger deg således ikke til å være høflig. ;)

 

Du har ikke noe grunnlag for å uttale deg om hva elevene mener! Har du glemt hvordan det e rå være elev? Tror du virkelig at alt de sier til deg stememr? Huske rgodt fra slutten av 6. klasse da det hadde vært en rolig time og klasseofrstanderen gikk for å hente noe på lærerværelset og nesten hele klassen ropte sammen "Torill er en jævla bitch" til hun kom tilbake! Sier ikke at det nødvendigvis er det inntrykket klassen din har av deg, men at de ikke nødvendigvis forteller deg sannheten hele tiden... ;)

 

Foresten, hvilket klassetrinn underviser du?

Lenke til kommentar

Du har ikke noe grunnlag for å uttale deg om hva elevene mener! Har du glemt hvordan det e rå være elev? Tror du virkelig at alt de sier til deg stememr? Huske rgodt fra slutten av 6. klasse da det hadde vært en rolig time og klasseofrstanderen gikk for å hente noe på lærerværelset og nesten hele klassen ropte sammen "Torill er en jævla bitch" til hun kom tilbake! Sier ikke at det nødvendigvis er det inntrykket klassen din har av deg, men at de ikke nødvendigvis forteller deg sannheten hele tiden... ;)

 

Foresten, hvilket klassetrinn underviser du?

 

Underlig at flere klasser har gått til ledelsen for å beholde meg som lærer da jeg skiftet skole, samt at elevene ved den gamle skolen på privat initiativ inviterte meg til julelunch ved skolen da de fritt kunne velge hvilken lærer de ønsket der. (Var forøvrig første gang en lærer om ikke lenger jobbet ved skolen ble invitert). Ved den nye skolen min har elever i klasser jeg ikke underviser i gått til ledelsen for å spørre om jeg kan få undevisningstimer hos dem etter nyttår. Elevene mine kommer også jevnlig til meg for å fortelle at de har et større læringsutbytte i mine timer enn hos mange andre lærere, og dette blir også forsterket gjennom samtaler med foreldrene, der de forteller hva elevene mine har fortalt i hjemmet. Jo, jeg er ganske sikker på at de forteller meg sannheten. Underlig at du er så skeptisk, har flere eksempler om dette ikke holder også. :roll:

 

Underviser forøvrig 8. og 9. trinn. Ha en fortsatt fin dag. :)

Lenke til kommentar

Godt at du er fornøyd med deg selv da... Kan jo begynne å lure på hvor lenge du har vært i jobben. Om du ikke har støtt på annet enn englebarn hittil vil du garantert gjøre det. Eller så fokuserer du nå bare på det positive du har opplevd og utelater det negative totalt. Men det finnes altså hauevis av dem som ikke slikker skoene til lærerne uten videre! I løpet av de seks årene jeg gikk på barneskolen fikk klassen tre lærere til å bryte sammen og i løpet av de tre årene jeg gikk på ungdomsskolen klarte den klassen fem lærere! ;) Nå høres det jo ut som du klarer å kommunisere med elever, noe langtifra alle lærere klarer, men det e raltså ikke allid at det e rnok. Og etter de klassene jeg har vært i vet jeg hva jeg snakker om... ;)

Lenke til kommentar

Har møtt EN som aldri ga opp...

 

Men er vesentlig fler som gir opp.. Og som ikke orker mere,klarte å få to lærere til å knekke psykisk,å det er ikke noe jeg er stolt av,jeg var bare en utrolig fæl jentunge på skolen. HOldt kjeft i timene,men styygg ellers..

Stakkar lærerne mine sier jeg.. Di har mareritt ennå sikkert.

Lenke til kommentar

Godt at du er fornøyd med deg selv da... Kan jo begynne å lure på hvor lenge du har vært i jobben. Om du ikke har støtt på annet enn englebarn hittil vil du garantert gjøre det. Eller så fokuserer du nå bare på det positive du har opplevd og utelater det negative totalt. Men det finnes altså hauevis av dem som ikke slikker skoene til lærerne uten videre! I løpet av de seks årene jeg gikk på barneskolen fikk klassen tre lærere til å bryte sammen og i løpet av de tre årene jeg gikk på ungdomsskolen klarte den klassen fem lærere! ;) Nå høres det jo ut som du klarer å kommunisere med elever, noe langtifra alle lærere klarer, men det e raltså ikke allid at det e rnok. Og etter de klassene jeg har vært i vet jeg hva jeg snakker om... ;)

 

Nå er du faktisk helt på viddene. Jeg har hatt det overordnede pedagogiske og administrative ansvaret for et særskilt tilfelle ved den ene skolen som involverte barnevernet, ABUP, mobilt team, EsterStiftelsen og politiets forebyggende avdeling, så jeg har absolutt ikke bare hatt "englebarn" som mine elever. Jeg har undevist i 3 år, noe som for all del ikke er lang tid, men lang nok til å danne meg et bilde av skolen som helhet.

 

Jeg er forøvrig ikke så fornøyd med meg selv, men snarere fornøyd med den læringssituasjonen som jeg og elevene i felleskap har skapt. Jeg skiller meg kanskje ut fra noen andre lærere ved at jeg har et sterkt fokus på at det er reelle mennesker jeg jobber med, individer med et unikt potensiale, og jeg er glad for å kunne være en katalysator i arbeidet med å realisere dette. Jeg ser verdien av hver enkelt elev, selv de som blir hentet av politiet i skolegården eller truer andre med kniv. (Reelle situasjoner fra mine skoler)

 

Jeg motsier deg ikke i at det kan variere fra skole til skole, og fra klasse til klasse, men jeg håper i det minste at du ser at man ikke kan trekke alle lærere over en kam, det er ikke alle som er maktkåte og tyrraniske, det finnes faktisk oss som legger stor vekt på respekt, rettferdighet og forsøker å skape en positiv atmosfære og et meningsfylt (for eleven) læringsutbytte og klasseromsmiljø i skolen.

 

Det siste er jeg dog enig i, det er ikke alltid det er nok. Eleven jeg tidligere nevnte fikk ikke det han trengte i skolen, men ingen andre enn meg og en assistent ville gi ham den hjelpen han trengte. Jeg skrev over 100 sider meg logg, hadde ukentlige møter med ulike instanser og jeg advarte barnepsykologen om at han ville ende opp som kriminell som 15-åring og som drapsmann eller drapsoffer før fylte 20 om ingenting seriøst ble gjort (dette var han forøvrig helt enig i, men kunne/ville ikke gjøre noe mer). Det gikk troll i ord, og han ble kriminell da han stjal en bil og kjørte i vill fart på feil side av veien og satte liv i fare. I møte med politiet etterpå sa jeg at noen måtte hjelpe gutten, men fremdeles er det ved det samme gamle, og her har skolen sviktet totalt. Selv om jeg ikke jobber ved den skolen lenger, går det ikke en uke uten at jeg tenker på den stakkars gutten, og håper at han en dag kan få den hjelpen han trenger.

Lenke til kommentar

Nå er du faktisk helt på viddene. Jeg har hatt det overordnede pedagogiske og administrative ansvaret for et særskilt tilfelle ved den ene skolen som involverte barnevernet, ABUP, mobilt team, EsterStiftelsen og politiets forebyggende avdeling, så jeg har absolutt ikke bare hatt "englebarn" som mine elever. Jeg har undevist i 3 år, noe som for all del ikke er lang tid, men lang nok til å danne meg et bilde av skolen som helhet.

 

Nei, det er det i aller høyeste grad du som er! Er du utdannet pedagog foresten? har du noe annet enn lærerskolen? Hvis ikke har du aldri kunnet påta deg noe pedagogisk annsvar. Og i løpet av tre år som lærer har du heller ikke fått noe helhetsbilde dersom du har støtt på en enkelt elev det har vært problemer med. Det jeg snakker om er når det e rgodt over halve klassen det er problemer med. Før du har opplevd det så klarer du ikke å sette deg inn i det jeg snakker om her.

 

Jeg er forøvrig ikke så fornøyd med meg selv, men snarere fornøyd med den læringssituasjonen som jeg og elevene i felleskap har skapt. Jeg skiller meg kanskje ut fra noen andre lærere ved at jeg har et sterkt fokus på at det er reelle mennesker jeg jobber med, individer med et unikt potensiale, og jeg er glad for å kunne være en katalysator i arbeidet med å realisere dette. Jeg ser verdien av hver enkelt elev, selv de som blir hentet av politiet i skolegården eller truer andre med kniv. (Reelle situasjoner fra mine skoler)

 

jeg tolker det ene og alene som det er deg selv og systemet ditt du er fonøyd med. Men still deg et spørsmål: Hva gjør du så når elevene ikke gir systemet en sjanse?

 

Jeg motsier deg ikke i at det kan variere fra skole til skole, og fra klasse til klasse, men jeg håper i det minste at du ser at man ikke kan trekke alle lærere over en kam, det er ikke alle som er maktkåte og tyrraniske, det finnes faktisk oss som legger stor vekt på respekt, rettferdighet og forsøker å skape en positiv atmosfære og et meningsfylt (for eleven) læringsutbytte og klasseromsmiljø i skolen.

 

Bullshit! Lærere forventer makt, respekt og autritet bare fordi de kaller seg lærere og får d eikke viljen sin hever de stemmen, slår knytt neven i kateterer, setter kryss, skriver emldinger eller sender til rektor! Synd for lærerne at "Som man sær skal man høste" også gjelder for dem...

 

Det siste er jeg dog enig i, det er ikke alltid det er nok. Eleven jeg tidligere nevnte fikk ikke det han trengte i skolen, men ingen andre enn meg og en assistent ville gi ham den hjelpen han trengte. Jeg skrev over 100 sider meg logg, hadde ukentlige møter med ulike instanser og jeg advarte barnepsykologen om at han ville ende opp som kriminell som 15-åring og som drapsmann eller drapsoffer før fylte 20 om ingenting seriøst ble gjort (dette var han forøvrig helt enig i, men kunne/ville ikke gjøre noe mer). Det gikk troll i ord, og han ble kriminell da han stjal en bil og kjørte i vill fart på feil side av veien og satte liv i fare. I møte med politiet etterpå sa jeg at noen måtte hjelpe gutten, men fremdeles er det ved det samme gamle, og her har skolen sviktet totalt. Selv om jeg ikke jobber ved den skolen lenger, går det ikke en uke uten at jeg tenker på den stakkars gutten, og håper at han en dag kan få den hjelpen han trenger.

 

Her var det ikke riktige folk som tok seg av saken. Dette er bare et prakteksempel på at lærere tror de kan styre elever og gaper over mer enn de kan! Vil ikke si at det var noe beundringsverdig med det du gjorde her da du burde overlatt det til profesjonelle som faktisk er utlært til spesialtilfelelr. Det høres ut som vedkommende hadde et problem med seg selv.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...