Gå til innhold

Lærerne må tåle å bli spyttet på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Nei, man kan ikke trylle fram respekt, men det betyr ikke at man skal få lov til å drive på som man vil heller bare fordi man ikke respekterer læreren. Hvis det er denne holdningen du tar med deg i framtiden når du trer inn i arbeidslivet, så vil du få et meget stort problem. Enten man vil det eller ikke så vil du støte på en sjef du ikke liker, eller en ansatt du ikke kan fordra. Men man tar på seg smilet, gjør jobben og så enkelt er det med den saken.

 

Og nei, jeg mener man ikke skal finne seg i alt, men da må man gå gjennom de rette instansene, for eksempel så går man til ledelsen om man er misfornøyd, man sier fra i elevrådet, man sier fra til foreldrene slik at man kan ha et foreldremøte osv. I arbeidslivet går man til sine respektive fagforeninger og kjemper fram sine krav, og noen ganger ender det i streik. MEN, spytting og vold er aldri noen løsning.

 

For meg virker du egentlig litt sutrete Glimti, for å være helt ærlig. Jeg tror egentlig ikke du skjønner hvor ufattelig heldig du er som får lov til å gå på skole i det hele tatt. I stedet for å se på skolen som et onde, så er et kanskje på tide å se på det som et gode? Joda, vi blir tvunget, men forstår ikke du hvor utrolig viktig skole er? Kunnskap er makt sies det, og kunnskap er virkelig makt. For med den skolegangen du får, kan du studere videre, og du kan få den jobben du antagelig vil ha, slik at du senere tjener penger.

 

Og nei, jeg sier ikke at den norske skolen er perfekt, langt derifra, det ER mye som kan gjøres bedre, det ER mye som kan gjøres annerledes. Men å spytte på lærere er helt feil. Akkurat som det er feil å spytte på dine medmennesker bare fordi du ikke liker dem/ikke takler dem/ikke er enig med dem/ikke får lov til å gjøre som du vil pga dem.

 

Hvis det er så grusomt og fælt i Norge så foreslår jeg at du tar deg en tur til slumområdene i Zambia eller Ghana. Der var nemlig noen av mine medstudenter (også lærerstudent slik jeg var) og hadde praksis (det vil si at de underviste barna i Zambia og Ghana), hvor de fikk virkelig lære seg hvordan det er å leve sammen med elever som gråter seg til skolegang, hvor de må kjøpe sine egne pulter, hvor jentene som regel ikke har krav eller får lov til å ta utdanning, og hvor de aller færreste i de respektive landene faktisk ikke får utdanning.

 

Nettopp! Jeg kunne ikke vært mer enig. Vi skal virkelig være glade vi i det hele tatt får gå på skole. Om elevene velger å droppe ut fordi de ikke fikk gjøre slik de ville eller følte seg dårlig behandlet av lærerne fordi de ikke fikk sitte på samme stoler, eller en annen hjernedød grunn, så får det gjøre det, men da kan de faen meg ikke klage senere når de bare kan få seg underbetalte drittjobber. Skole er utrolig viktig, siden skolegangen påvirker utdanningen du kan ta, som igjen, som sagt, fører til at du kan få den jobben du gjerne vil.

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar

Nei, man kan ikke trylle fram respekt, men det betyr ikke at man skal få lov til å drive på som man vil heller bare fordi man ikke respekterer læreren. Hvis det er denne holdningen du tar med deg i framtiden når du trer inn i arbeidslivet, så vil du få et meget stort problem. Enten man vil det eller ikke så vil du støte på en sjef du ikke liker, eller en ansatt du ikke kan fordra. Men man tar på seg smilet, gjør jobben og så enkelt er det med den saken.

 

Det er ikke nødvendigvis så enkelt og da spesielt ikke på skolenivå. Selvsagt dukker videre utdanning og jobb alltid opp i en tråd som dreier seg om skole, men å sammenligne jobb og skole blir alikevel feil. Som vi alt har vært inne på så er ikke bare eller ungdomsskole frivillig, men tvang. Så å sammenligne det med en jobb man selv har søkt på og fått blir feil. Når man er det sted frivillig og ønsker å være der (som en jobb man har søkt på og fått) har man en tendens til å oppføre seg anderledes enn når man er på et sted man hater og er under tvang (som med skole).

 

Og nei, jeg mener man ikke skal finne seg i alt, men da må man gå gjennom de rette instansene, for eksempel så går man til ledelsen om man er misfornøyd, man sier fra i elevrådet, man sier fra til foreldrene slik at man kan ha et foreldremøte osv. I arbeidslivet går man til sine respektive fagforeninger og kjemper fram sine krav, og noen ganger ender det i streik. MEN, spytting og vold er aldri noen løsning.

 

Gog ide i utgangspunktet men alle enten det er snakk om rektorerer eller undervisningsinnspektører støtter lærerne i slike saker. Og når man aldri får støtte, men blir stående alene så reagerer man med å ta det i egne hender. AKkurat det er historien full av eksempler på.

 

For meg virker du egentlig litt sutrete Glimti, for å være helt ærlig. Jeg tror egentlig ikke du skjønner hvor ufattelig heldig du er som får lov til å gå på skole i det hele tatt. I stedet for å se på skolen som et onde, så er et kanskje på tide å se på det som et gode? Joda, vi blir tvunget, men forstår ikke du hvor utrolig viktig skole er? Kunnskap er makt sies det, og kunnskap er virkelig makt. For med den skolegangen du får, kan du studere videre, og du kan få den jobben du antagelig vil ha, slik at du senere tjener penger.

 

Hva med å holde deg litt sakelig? Å begynne å gnåle om at andre er suttete får deg bare til å fremstå som en useriøs bruker som bare er ute etter å trolle. Noe som igjen førerer til at færre gidder å ta deg allvorlig og besvare deg. Vurderte selv å la være.

 

Jeg har alltid hatet skolen og jeg kjennte og kjenner svært mange som mener det samme. Kjennte og kjenner også flere som droppet ut. Mye av det skyldes skolen i helhet, men mye skyldes også lærerne og deres oppførsel, vel så mye som andre elever og deres oppførsel faktisk. Du får gjerne si at lærerne er ledere og skal ha kontroll, men det er et faktum at lærerne velger ut enkelte favorittelever og forskjellsbehandler de forskjellige i klassen. Og de tåler kontinuerlig mye mindre fra de elevene som annses som bråkete enn de gjør av de andre elevene selvom de ikke har lagd noe bråk der og da.

 

Og nei, jeg sier ikke at den norske skolen er perfekt, langt derifra, det ER mye som kan gjøres bedre, det ER mye som kan gjøres annerledes. Men å spytte på lærere er helt feil. Akkurat som det er feil å spytte på dine medmennesker bare fordi du ikke liker dem/ikke takler dem/ikke er enig med dem/ikke får lov til å gjøre som du vil pga dem.

 

Er du enda en av dem som sier at skolene må bli strengere? Eller er det andre endringer du ser for deg?

 

Hvis det er så grusomt og fælt i Norge så foreslår jeg at du tar deg en tur til slumområdene i Zambia eller Ghana. Der var nemlig noen av mine medstudenter (også lærerstudent slik jeg var) og hadde praksis (det vil si at de underviste barna i Zambia og Ghana), hvor de fikk virkelig lære seg hvordan det er å leve sammen med elever som gråter seg til skolegang, hvor de må kjøpe sine egne pulter, hvor jentene som regel ikke har krav eller får lov til å ta utdanning, og hvor de aller færreste i de respektive landene faktisk ikke får utdanning.

 

Kjenner til forhold flere steder i Afrika, men nå er det en gang i Norge vi bor og det er norske skoler vi diskuterer her så å dra fram Afrika er bare bullshitt. Alle tilstander er mye værre i Afrika og det er en grunn til at Afrika kalles "Kontinentet som forsov seg". Det er altså ikke noe å måle opp mot norske tilstander.

Endret av Glimti
Lenke til kommentar
Jeg tror egentlig ikke du skjønner hvor ufattelig heldig du er som får lov til å gå på skole i det hele tatt. I stedet for å se på skolen som et onde, så er et kanskje på tide å se på det som et gode? Joda, vi blir tvunget, men forstår ikke du hvor utrolig viktig skole er? Kunnskap er makt sies det, og kunnskap er virkelig makt. For med den skolegangen du får, kan du studere videre, og du kan få den jobben du antagelig vil ha, slik at du senere tjener penger.

 

Skolesystemet slik det er i Norge i dag, virker ikke annet enn fordummende på meg. Idéen om skole er bra, ja, men det er ikke et relevant argument da skolene i Norge i dag ikke virker på idéen om en skole.

 

Hvorfor må en som har valgt studieretning biotek-ingeniør bli påtvunget avsluttende norsk-eksamen fremfor kjemi? Hvorfor er fordypning i sidemål viktigere for en som studerer datateknologi, enn engelsk og matematikk?

 

Det er alltid rom for forbedringer. At det er bedre enn nulltilstanden, sier ikke at det er bra. Det er igrunn ganske usakelig å i det hele tatt ta med.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

celebra

 

Ikke kall meg kjære!

 

Nettopp, i mange år er elevene der ufrivillig og hvis lærerne da vil ha respekt og samarbeid fra elevene så får de gjøre seg fortjent til det! Det er hauevis av ting som kan endres og gjøre det hele i forholdet lærer - elev mer rettferdig uten at det fjerner at det er lærerne som er lederne. Lærere feks. bruker putebelagte svingstoler mens elevene bruker harde trestoler. Elevene burde selvsagt få samme slags stoler som lærerne. Lærerne har lov til å drikke kaffe, te eller vann i timene med den elendige unnskyldningen at det er slitsomt å snakke så mye mens elevene kan få drikke vann av springen HVIS de får lov av lærerne. Her burde selvsagt elevene få ta med drikke hjemmefra som de drakk i timene akkurat som lærerne. Istedefor ordenspersoner blant elevene burde lærerne gjøre ting som å tørke av tavlen på slutten av dagen. Det er faktisk de selv som hovedsakelig bruker den. Hvis elevene foretrekker lærebøker man skriver direkte i istedefor å ha bøker der man må skrive alt sammen av i andre bøker så burde skolen skaffe dette. Der har du litt.

 

Med alle lærernes fordeleer er det helt klart at de møter motstand og ikke prøv å nekte for at elever blir behandlet forskjellig for det blir de! Og da er det klart at de som opplever forskjellene negativt får noe imot lærerne!

 

Og selvsagt skal man ikke bare legge seg flat for tyraner istedefor å slå ned på dem når man opplever urettferdighet! Tenk hvordan verden hadde sett ut om folk hadde gjort det gjennom hele historien...

 

Har ikke lest alle postene i denne tråden, men denne vekket min interesse!

 

Jeg jobbet på barneskole en periode, og ble overrasket over hvordan skolesystemet i Norge faktisk fungerer (eller ikke fungerer).

 

Jeg er 23, og det er med andre ord ikke mer enn 10 år siden jeg selv gikk på barneskole. På denne tiden har det oppstått helt andre forhold enn det jeg var vant til, og mange av skildringene noen av brukerne på forumet gir, treffer spikeren på hodet.

For å oppsummere hva jeg observerte; Norske elever har en ekstrem mangel på respekt for de som er eldre! Dette er et problem. Et stort problem!

 

Jeg husker de gangene elevene hadde vikar, og jeg satt med de elvene jeg hadde ansvar for. Det var ikke en hyggelig opplevelse. Høyt støynivå, lite relevant jobbing, lite kontroll fra vikarens side og en fullstendig mangel på respekt for den voksne personen på jobb.

 

For meg virker det som foreldrene hjemme, med fedrene i spissen, har utviklet seg til å bli mer kamerater enn foreldre. Lang arbeidsdag og lite tid til barna tror jeg gjør at mange velger å heller være kamerater med sine barn (som er mye lettere) enn å faktisk være en autoritet, ettersom man helst vil tilbringe kvalitetstid med de små, fremfor å bruke tiden på irettesettelse og oppdragelse.

 

Man hører stadig i mediene om at norske barn og unge gjør det dårlig på skolen. Ifølge de som roper høyest er dette skolens feil. Jeg velger å tenke utenfor boksen. Hvorfor gjør norske barn en dårligere jobb enn andre, selv om skolevesenet i Norge har mest å rutte med i forhold til antallet elever? Hvorfor har skolen utviklet seg til å bli en oppdragelsesinstitusjon, i stedet for å være et sted for læring? I det klassene jeg var i, var det som oftest ca 20 elver. I noen av klassene var det jeg, en ekstra assistent og "hovedlærer". Tre stykker fordelt på ca 20 elever. Dette er MANGE folk på jobb. Norge burde hatt et av de høyeste gjennomsnittsresultatene i verden for barneskoler på grunn av dette. Jeg nekter å tro det er mulig å skylde på lærerne. De får alltid gjennomgå. Skal skolen fungere som en fullverdig oppdragelsesinstitusjon, trenger vi faktisk enda flere lærere; gjerne én lærer/assistent per 4- 5 elever. Dette er fullstendig urealistisk.

 

For å svare deg Glimti: Det er forskjell på lærere og elever. Det er en STOR forskjell. De er der av helt ulike grunner, og har heeeelt ulike roller. Lærere SKAL skille seg fra elevene. Det at en lærer har kontorstol på jobb har flere grunner. For det første er det en arbeidsplass. For det andre skal lærer ha de vanlige frynsegodene andre arbeidsplasser har. Tenk å sitte på en trestol hele dagen på jobb! Skal man sy puter under armene på elever i den norske skolen, eller skal de lære seg at ikke alt i verden er like komfortabelt? Hvis elevene kan gjøre som de vil, hvor skal da herdingen finne sted? Dessuten kan man tenke seg at enhver lærer selv har sittet på "den harde og forferdelige" skolebenken, i tillegg med langt mindre fasiliteter.

 

For å svare TS: At en lærer skal tåle/akseptere/tolerere spytting er helt uaktuelt i et samfunn jeg lever i. En lærer skal kunne fungere som det ordet tilsier; en person som lærer vekk. Spytting, sjikanering og bortskjemte drittunger skal ikke være en del av en lærers hverdag. For det første vil en realisering av disse tingene føre til et langt høyere sykefravær, i tillegg fjerner det grunnlaget for en god opplæring. Da forsvinner også poenget med skolen.

Lenke til kommentar

FlinkeFreddy: Ja, kulturen har deler av skylden, men hva tror du skapte den kulturen. Nordmenn var historisk sett veldig hardtarbeidene og høyt utdannete. Nordmenn jobbet til og med hardt selv om de ikke var nødvendig, det er ikke slik i mange andre kulturer.

 

Deler av skylden ligger på den generelle kulturen. Man skal aldri utfordre folk og det finnes ikke vinnere og tapere. Om noen tjener mer enn andre så er det urretferdighet, ikke at han jobbet hardere og derfor tjener han mer. Mange nordmenn skulle egentlig ønske at inntektforskjeller ikke eksisterte, men det er et nødvendig onde. I tilegg er konkuranse et stygt ord og noe man ikke vil ha noe av. Dette er ikke akkuratt en god kultur for å skape et godt skolesystem.

 

I tilegg skal skolesystemet aldri utfordre elevene. Dette er en direkte konsekvens av den generelle kulturen. Man skal holde tilbake de flinke elevene, for å hjelpe de dårlige fordi forskjellene er urretferdige. I tilegg er det feil å utfordre elevene og sette dem opp mot hverandre. Nei, man skal lære igjennom lek og samfunnsånd.

 

Det er også mange problemer med der norske skolesystemet. Ikke bare er det et problem at holdningen er feil, og det påvirker skolesystemet på mange måter. Men det er et stort problem at læreren har ikke noe makt til å holde ro i klassen. Om man kunne ha kastet ut bråkete elever, eller gi dem gjensitting ville det ha vært mer effektive måter å holde klassen i ro. I tilegg bør man løse problemet med at det er altfor få som velger å bli lærere.

 

Desverre, blir det gjort ingenting med lærerproblemet, og lærerene er ikke akkuratt på vei til å få mer makt. De prøver heller å gjøre læreren kompis til elevene. Og utenom Høyre og FRP, så tror de andre partiene at hovedproblemet er at det er for få lærere per elev. Noe som er idioti, fordi Norge har ganske få elever per lærer sammenlignet med andre land. Skolesystemet var dårlig da jeg gikk, og det er enda verre nå tydligvis. Det er viktig å ha en godt skolesystem som lærer opp folk de riktige verdier. Som ikke bare lærer elever kunnskaper, men også lærer dem opp til å jobbe hardt i sin fremtidlige jobb. Det er mange yngre folk som er elendige ansatte og bare bryr som om sine rettigheter, men ikke sine plikter.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

For å svare deg Glimti: Det er forskjell på lærere og elever. Det er en STOR forskjell. De er der av helt ulike grunner, og har heeeelt ulike roller. Lærere SKAL skille seg fra elevene. Det at en lærer har kontorstol på jobb har flere grunner. For det første er det en arbeidsplass. For det andre skal lærer ha de vanlige frynsegodene andre arbeidsplasser har. Tenk å sitte på en trestol hele dagen på jobb! Skal man sy puter under armene på elever i den norske skolen, eller skal de lære seg at ikke alt i verden er like komfortabelt? Hvis elevene kan gjøre som de vil, hvor skal da herdingen finne sted? Dessuten kan man tenke seg at enhver lærer selv har sittet på "den harde og forferdelige" skolebenken, i tillegg med langt mindre fasiliteter.

 

De er der av helt ulik grunn ja. Lærerne er der fordi de får betalt for å jobbe der mens elevene blir tvunget dit. (Ved mindre du ser bort fra videregående). Du skriver "Tenk å sitte på en trestol hele dagen på jobb" og det er akkurat dette elevene gjør. Med alt det arbeidet de har å gjøre på skolen kan du kalle det en jobb for dem i langt større grad enn for lærerne! Å behandle elevene på samme måte er ikke å sy puter under armene på dem. Med den logikken er det å sy puter under armene på lærerne ettersom de får bedre behandling enn elevene. Og det du tideligere i innlegget ditt skriver om at det er hjemmet og ikke skolen som skal oppdra barna, hvorfor mener du da at barna skulle lære å bli herdet på skolen? Du motsier jo deg selv.

 

For å svare TS: At en lærer skal tåle/akseptere/tolerere spytting er helt uaktuelt i et samfunn jeg lever i. En lærer skal kunne fungere som det ordet tilsier; en person som lærer vekk. Spytting, sjikanering og bortskjemte drittunger skal ikke være en del av en lærers hverdag. For det første vil en realisering av disse tingene føre til et langt høyere sykefravær, i tillegg fjerner det grunnlaget for en god opplæring. Da forsvinner også poenget med skolen.

 

Om en lærer skal fungere som en person som lærer vekk får vedkommende sørge for at elevene gidder/ønsker å høre etter på ham/henne og lære noe. Dersom en elev ikke følger med på det læreren sier kan læreren stå der og snakke og forklare alt han måtte ønske uten at eleven lærer noe som helst. Så om du har en hel klasse som ikke følger med lærer ingen av dem noe fordi læreren snakker for døve ører. Jeg har opplevd slikt flere ganger på både barne og ungdomsskole. Og saken er at det faktisk er lærernes egen oppførsel som gjør om elevene liker dem eller ikke så om en lærer blir hatet av klassen kan vedkommende takke seg selv.

 

Hva mener du med at dette forslaget vil føre til økt sykefravær?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Om en lærer skal fungere som en person som lærer vekk får vedkommende sørge for at elevene gidder/ønsker å høre etter på ham/henne og lære noe. Dersom en elev ikke følger med på det læreren sier kan læreren stå der og snakke og forklare alt han måtte ønske uten at eleven lærer noe som helst. Så om du har en hel klasse som ikke følger med lærer ingen av dem noe fordi læreren snakker for døve ører. Jeg har opplevd slikt flere ganger på både barne og ungdomsskole. Og saken er at det faktisk er lærernes egen oppførsel som gjør om elevene liker dem eller ikke så om en lærer blir hatet av klassen kan vedkommende takke seg selv.

 

Hva mener du med at dette forslaget vil føre til økt sykefravær?

 

Ja det er jeg helt enig i. Jeg har aldri sagt noe annet. Selvfølgelig skal en lærer engasjere elevene etter beste evne. Det er det som skiller en god lærer fra en dårlig lærer. Jeg har erfaringer med begge typer, akkurat som alle andre. Problemene begynner å melde seg når det kommer en vikar inn i bildet, og elevene bruker alle triksene i boken til å ødelegge undervisningen. Når den opprinnelige klasseforstanderen er til stede, har allerede denne personen fastsatt grenser, regler og rutiner (som faktisk er mye jobb for å få til). Når vikaren tar over mister elevene alle disse grensene, og alt går i dass. Det tar mer enn en skoletime å få respekt fra dagens elever.

 

Jeg synes synspunktene dine er sunne for debatten, men jeg anbefaler å tilegne deg erfaringer fra skoleverket, så tipper jeg du blir enig med meg ;)

 

Rektor dømt for overgrep mot elev:

 

http://www.dagbladet.no/2010/09/21/nyheter/innenriks/overgrep/13489936/

 

Joda, folk som jobber på skole er virkelig noen knallfolk...

 

Kunstnere bør avlives !

Lenke til kommentar

Ja det er jeg helt enig i. Jeg har aldri sagt noe annet. Selvfølgelig skal en lærer engasjere elevene etter beste evne. Det er det som skiller en god lærer fra en dårlig lærer. Jeg har erfaringer med begge typer, akkurat som alle andre. Problemene begynner å melde seg når det kommer en vikar inn i bildet, og elevene bruker alle triksene i boken til å ødelegge undervisningen. Når den opprinnelige klasseforstanderen er til stede, har allerede denne personen fastsatt grenser, regler og rutiner (som faktisk er mye jobb for å få til). Når vikaren tar over mister elevene alle disse grensene, og alt går i dass. Det tar mer enn en skoletime å få respekt fra dagens elever.

 

Her har jeg en annen type erfaring enn deg. Både på barneskolen og på ungdomsskolen var vikarer bedre likt enn klasseforstanderen og de ellers vanelige lærerne. Vil tro det kan skyldes at vikarene ikke er kjent for elevene fra før av og dermed ikke hatet slik vanelige lærere er. ;) Dessuten så vet ikke vikarene hvem i klassen som er englebarn og hvem som er bråkmakere så de er like mot alle istedefor å være strengere mot enkelte.

 

Jeg synes synspunktene dine er sunne for debatten, men jeg anbefaler å tilegne deg erfaringer fra skoleverket, så tipper jeg du blir enig med meg ;)

 

Skal du ikke regne med! Lærerne er altfor autoritære, har altfor mye makt og har altfor mange goder. Å sammenligne med fremtidig arbeidsliv slik flere i denne tråden har gjort fører ikke til noen ting da en jobb er noe man ønsker og søker frivillig etter mens barne og ungdomsskole er noe man blir tvunget til. Mer makt til lærerne er ikke veien å gå, men en utgjevning av makten!

 

 

Hva er poenget ditt?

Lenke til kommentar

Ja det er jeg helt enig i. Jeg har aldri sagt noe annet. Selvfølgelig skal en lærer engasjere elevene etter beste evne. Det er det som skiller en god lærer fra en dårlig lærer. Jeg har erfaringer med begge typer, akkurat som alle andre. Problemene begynner å melde seg når det kommer en vikar inn i bildet, og elevene bruker alle triksene i boken til å ødelegge undervisningen. Når den opprinnelige klasseforstanderen er til stede, har allerede denne personen fastsatt grenser, regler og rutiner (som faktisk er mye jobb for å få til). Når vikaren tar over mister elevene alle disse grensene, og alt går i dass. Det tar mer enn en skoletime å få respekt fra dagens elever.

 

Her har jeg en annen type erfaring enn deg. Både på barneskolen og på ungdomsskolen var vikarer bedre likt enn klasseforstanderen og de ellers vanelige lærerne. Vil tro det kan skyldes at vikarene ikke er kjent for elevene fra før av og dermed ikke hatet slik vanelige lærere er. ;) Dessuten så vet ikke vikarene hvem i klassen som er englebarn og hvem som er bråkmakere så de er like mot alle istedefor å være strengere mot enkelte.

 

Ja, slike erfaringer har også jeg fra min tid som ELEV på barneskolen. Men tidene har forandret seg, og slik er det ikke lengre. I dag trenger elevene faktisk EN lærer som setter grenser. En tilfeldig vikar er ikke i stand til dette fordi elevene ikke har nok i ryggsekken hjemmefra.

 

 

Hva er poenget ditt?

 

At du ikke skal generalisere ut ifra et tilfelle. Akkurat som at man ikke skal straffe alle kunstnere fordi EN startet en verdenskrig (Hitler var kunstner i sine yngre dager. En veldig mislykket en), skal man heller ikke straffe (dømme) alle lærere ut ifra et tilfelle. Sistnevnte sak har i tillegg jeg og deg diskutert opp og ned i en annen tråd ;)

Lenke til kommentar

Ja, slike erfaringer har også jeg fra min tid som ELEV på barneskolen. Men tidene har forandret seg, og slik er det ikke lengre. I dag trenger elevene faktisk EN lærer som setter grenser. En tilfeldig vikar er ikke i stand til dette fordi elevene ikke har nok i ryggsekken hjemmefra.

 

Feil. Dem som trenger noe her er lærerne og det er å forstå at de ikke automatisk kan trylle fram respekt hos en hel klasse! Jeg har selv hatt lærere som gav opp og sa elevene kunne gjøre hva de ville bare de satt på plassen sin, lærere som gav opp og gikk i timen samt lærere som oppførte seg så elev etter elev reiste seg og gikk ut på gangen. Har også hatt lærere som ikke har klart å kaste elever ut av klasserommet fordi elevene enkelt o greit sa nei til å gå ut! har også hatt en undervisningsinnspektør som ikke oppnådde annet enn at klassen satt og nynnet "mmmmmmm" gjennom hele timen i hver time hun var i. Og det dreide seg i nesten alle eksemplene om klasseforstandere. Så lærerne får ikke noen andre grenser å sette enn det elevene selv lar dem få gjøre. Hvis klassen bestemmer seg for at læreren skal bli respekter så blir han/henne det, hvis klassen bestemmer seg for at læreren ikke skal bli respektert så blir ikke han/henne det. Disse eksemplene er fra både barne og ungdomsskole. Har hatt enkelte av tilfellene på videregående og.

 

At du ikke skal generalisere ut ifra et tilfelle. Akkurat som at man ikke skal straffe alle kunstnere fordi EN startet en verdenskrig (Hitler var kunstner i sine yngre dager. En veldig mislykket en), skal man heller ikke straffe (dømme) alle lærere ut ifra et tilfelle. Sistnevnte sak har i tillegg jeg og deg diskutert opp og ned i en annen tråd ;)

 

Nå var dette en hendelse, men hendelser som der lærere slår elever eller forgriper seg mot dem på noen måte er det hauevis av om du beggynner å se gjennom årene. Tviler på at det finnes noen gruppe som har utøvd mer vold mot barn og unge enn lærere... Elevvold mot lærere i dagens samfunn er ene og alene noe lærerne kan takke seg selv for! Så det er ikke generalisering selvom man drar fram et enkelt eksempel.

 

(Forøvrig kan du ikke kalle Hitler en kunstner. Han var en katastrofe som aldri klarte en eneste opptaksprøve eller søknad til noe som helst.)

Lenke til kommentar

Fordi elever etter alle de årene har begynt å gjøre opprør og lærerne tror fortsatt at de kan heve stemmen og skrike til hele klassen og ta på elever uten videre!

 

Jeg håper virkelig du kødder?!? Skulle liksom dagens 14-15 åringer gjøre opprør mot dagens lærere fordi deres besteforeldere opplevde en autoritær skole? Do explain... :!:

Lenke til kommentar

Jepp, akkurat som senere generasjoner gjennom hele verdenshistorien har gjort opprør mot autoritære stater/regimer som har unedrtykket deres forferde og eller foreldre. Den slags eksempler er det fullt av gjennom historien. Opprør oppstår skjelden eller aldri med en gang undertrykkelsen starter, men etter en stund.

 

Så hva skulle være kødd med dette? Som man sår skal man høste!

Lenke til kommentar

Men på hvilket grunnlag skulle de gjøre opprør? De har hørt historier om hvordan det var før, så klart, det har jo alle. Men på hvilket tidspunkt dukker tanken "det som skjedde med mine besteforeldre må hevnes" opp? Det er jo på ingen måte noen logikk i den påstanden du kommer med. Påstanden din forutsetter at dagens ungdom har lidd pga hva deres besteforeldre har måttet gå igjennom på skolen. Dagens ungdom er ikke på noen måte påvirket av tidligere generasjoners fysiske avstraffelser i skolen.

 

Sånn forøvrig er jeg helt i mot fysisk avstraffelse i skolen, men mener at det nytter heller ikke med en koseskole der elevene dulles med...

Lenke til kommentar

Fordi det ikke lenger funker at lærerne får alle mulige goder som my ebedre stoler og får drikke kaffe eller te i timen med den elendige unnskyldningen at de snakker mest og bare skal forvente at elevene sitter stille og hører på! Dagens generasjon vil ikke gå med på dette lenger og slik har det vært i noen år så ja, du kan kalle det at elevene omsider gjør opprør mot skolen og lærerne. Skolen har ikke lenger den makten den hadde og elevene tillater ikke lærerne å oppføre seg som de gjorde før!

 

Og hva mener du med koseskole og dulling? Er det koseskole og dulling at elevene og lærerne har samme typer stoler samt at elevene får ha med drikke hjemmefra for å drikke i timen når lærerne får det? Er det koseskole og dulling at det skal være lov for elevene å heve stemmen når lærerne gjør det? Enkelt og greit heter det "som man sår skal man høste" og det må lærerne bare ta innover seg enten når det gjelder å heve stemmen til elevene eller ta i dem! Hever de stemmen kan elevene heve stemmen tilbake og om lærerne tar i elevene kan elevene slå aremn deres vekk igjen!

 

Elevene er der ikke frivillig i hverken barneskolen eller ungdomsskolen og lærerne får ikke noe mer autoritet eller rett enn hva elevene velger å gi dem og dette får lærerne bare være klar over ellers kan de finne seg en ny jobb!

Lenke til kommentar

Fordi det ikke lenger funker at lærerne får alle mulige goder som my ebedre stoler og får drikke kaffe eller te i timen med den elendige unnskyldningen at de snakker mest og bare skal forvente at elevene sitter stille og hører på! Dagens generasjon vil ikke gå med på dette lenger og slik har det vært i noen år så ja, du kan kalle det at elevene omsider gjør opprør mot skolen og lærerne. Skolen har ikke lenger den makten den hadde og elevene tillater ikke lærerne å oppføre seg som de gjorde før!

 

Og hva mener du med koseskole og dulling? Er det koseskole og dulling at elevene og lærerne har samme typer stoler samt at elevene får ha med drikke hjemmefra for å drikke i timen når lærerne får det? Er det koseskole og dulling at det skal være lov for elevene å heve stemmen når lærerne gjør det? Enkelt og greit heter det "som man sår skal man høste" og det må lærerne bare ta innover seg enten når det gjelder å heve stemmen til elevene eller ta i dem! Hever de stemmen kan elevene heve stemmen tilbake og om lærerne tar i elevene kan elevene slå aremn deres vekk igjen!

 

Elevene er der ikke frivillig i hverken barneskolen eller ungdomsskolen og lærerne får ikke noe mer autoritet eller rett enn hva elevene velger å gi dem og dette får lærerne bare være klar over ellers kan de finne seg en ny jobb!

Jeg skjønner ikke hvorfor du har så mye imot at lærerene kan gjøre ting elever ikke kan gjøre. Elevene er ikke voksne og barn har ikke alltid de samme rettighetene som voksne. Men de har ikke samme plikter heller. Ville du forvente det samme for sjefen din også, at han bar samme lønn som deg, at han ikke sitter i en bedre stol enn deg og lignende?

 

Og alt dette har praktiske grunner.

- Lærerene har bedre stoler fordi det er begrenset med ressusser og det er en god måte å vise autoritet på. I tilegg behandler lærerene stolene sine bedre. Jeg har sjeldent hørt om noen elever klage på det og lærerstolene er ikke så komfortable. Det blir som at foreldrene sitter i føresetet i bilen.

- Elevene får ikke drikke, fordi utvilsomt vil det bli noen som søler, eller lager noe bråk utifra det. Dette er ikke et problem for læreren.

- Elevene kan ikke heve stemmen, fordi det ville hindre læring.

 

Og det er ikke som om elevene vil gjøre opprør. Faktisk er det mye større sjans for at de gjør opprør om vi gjør som du vil. Det er fordi de kan. Hvis elevene vet at de vil havne opp i masse trøbbel om de f.eks. bråker i timen. Så vil de ikke bråke i timen. Hvis de derimot vet at det ikke vil ha noen konsekvenser så er det fritt frem å prate med sidemannen, kaste mat rundt i klasserommet og lignende. F.eks. jeg så dette veldig godt fra USA. En lærer ga hele tiden trusler, men gjorde aldri noe. Hans klasserom var alltid fylt med bråk. En annen lærer fulgte opp. De verste elevene jobbet, fordi de visste at hvis de begynte å bråke så ville de havne i trøbbel. F.eks. når en student pratet under en prøve, så sa han "å du er ferdig" og tok prøven hans før han var ferdig. Han pratet aldri igjen under en prøve.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det du skriver her går bare på (som jeg har sagt flere ganger før) om elevene gidder å respektere autoriteten og trusslene til lærerne! Har selv opplevd klasser der elevene har gått selvom lærerne har sagt de skulle bli igjen (har bla. gjort det selv) og der elevene har gått rundt i klasseromeet, sendt lapper og snakket til hverandre over rommet selvom lærerne har hevet stemmen og sagt nei og satt kryss for uro og truet med å ringe til foreldrene etter skoletid. Har selv sittet med beina på bordet hos undervisningsinnspektøren uten å ta notis av det hun sa.

 

Så det kommer ene og alene på om eleven godtar lærernes autoritet og eventuelle straffetiltak eller ikke. Har selv opplevd klasse der lærerne får slått vekk armen og blir skreket til om de tar i en elev og hvor en lærer fikk slengt en kost på seg i sløyden og fler timer hvor læreren bare har gått sin vei pga. at det var umulig å få klassen til å høre etter. Husker et par timer der det var tikken oppe på pultene fordi læreren hadde gitt opp og gått.

Lenke til kommentar
Så det kommer ene og alene på om eleven godtar lærernes autoritet og eventuelle straffetiltak eller ikke.

Spørsmålet er jo hvorfor eleven ikke godtar lærerens autoritet. For å løse slike problemer må man gå dypere i saken. En lærer vil aldri ha samme respekt hos samtlige i en klasse, da folk er forskjellige.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...