Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Godkjenning utleiedeler i enebolig

-=Petter=-

Anbefalte innlegg

Hei

Bor i en stor enebolig, der det er laget 2 leiligheter. Pluss den delen man bor i selv. Totalt da tre boenheter.

Hva skal til for at man kan få godkjent disse, slik at dette foregår lovelig?

Det bor noen i hver av dem to nå, den tredje er det vi selv som bor i, så tror ikke den går som utleie slik og forstå.

Noen som kan hjelpe meg med dette? har prøvd og forstå meg på Plan op Byggningsloven. Men dette er ikke enkelt.

Mvh

Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er vanskelig å hjelpe når vi ikkje veit noke om leiligheitene, men av dei viktigaste punkta i pbl som folk oftest får problemer med er det som går på rømningsveier og krav til dagslys.

Er det nokre forhold i leiligheitene som du lurer spesielt på?

Rømningsveier og dagslys er nok ikke noe problem.

Den ene ligger i 2. etg. Med gode lysforhold og store vinduer.

Den andre ligger i en mellom etg og delvis i første. Så det er ikke snakk om noen kjeller i noen av dem.

Det jeg lurer mest på er hva som må være og være for og si det slik.

Vi har brann utstyr og serie koblede røykvarslere. Det er minimum to rømningsveier i alle rom.

Lenke til kommentar

Kommunen vil kunne opplyse om boenhetene er godkjent - eller hvor mange boenheter eiendommen er godkjent med og om det foreligger ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse for huset slik det er i dag. Dersom dere har kjøpt huset slik det er innredet i dag, bør dere ha fått kopier av dette fra megler.

Skal man innrede ekstra boenheter skal man søke byggetillatelse, det er så vidt jeg forstår søknadspliktig etter PLB §93 bokstav f):

§ 93. Tiltak som krever søknad og tillatelse

Følgende tiltak, på eller i grunnen, i vassdrag eller i sjøområder, må ikke utføres uten at søknad, og eventuelt søknad om dispensasjon, på forhånd er sendt kommunen, og den deretter har gitt tillatelse:

[...]

f) Oppdeling eller sammenføyning av bruksenheter i boliger samt annen ombygging som medfører fravikelse av bolig.

For å få tillatelse til å innrede ekstra boenheter, er det ikke kun brannsikkerhet som teller. Reguleringsplaner og kommunedelplaner vil også kunne stille krav til maks antall boenheter på eiendommen, utnyttelsegrad, antall parkeringsplasser per boenhet, hvor store utearealer det skal være per boenhet etc.

Jeg er ikke jurist, men har nettopp kjøpt en useksjonert tomannsbolig, der fikk vi sammen med planer, byggesøknader og ferdigattester med denne:

post-140319-1265388628_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...