audun1 Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Hei.. Jeg bruker Irssi som irc klient og veldig fornøyd med det. Chatter jeg med umodifiserte mIrc klienter er alt fint, men har mIrc NNSkript installert blir æøå til masse rare tegn. Er det noe plass en kan finne ut og evt sette samme tegnsett på klientene eller evt. tvinge serveren til ett spesielt tegnsett? Takker for svar. Mvh Audun Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 IRC-serveren bryr seg ikke om tegnestt. De sender bare mottatt data til de som skal ha det. Så om jeg snakker med deg og bruker UTF-8 vil du motta det i UTF-8. Både Irssi og Mirc bruker UTF-8 til standard så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Hjelper ikke om Irssi bruker UTF-8 hvis konsollapplikasjonen din ikke støtter det... Bruker selv weechat-curses gjennom Putty, og må passe på å sette UTF-8 i putty, hvis ikke blir det bananas... -C- Lenke til kommentar
audun1 Skrevet 5. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2010 Putty står til UTF-8, men setningene blir fortsatt slik. Tegnset test æøå Rare greier og spesielt siden det kun er slikt hos NNScript klienter Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Løsning: Ikke bruk noname. Lenke til kommentar
audun1 Skrevet 5. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2010 Det var da som bare.. Har blitt så vant til ssh + screen irssi :-). Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Det er ikke Irssi sin feil. Det er den som sender i noe annet enn UTF-8 sin. Fortsett med Irssi i Screen du, og kjeft på de som lager merkelige tegn Lenke til kommentar
audun1 Skrevet 5. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2010 Hehe ja du sier noe. Litt vansklig når det er koleger og dette skal være en infokanal.. Byttet nettopp over til 0irc og der funker alt perfekt mellom alle klientene. Jaja.. Får vel fikse noe lurt på serversiden Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Det er ikke noe lurt på serversiden. IRC-serveren bryr seg ikke om tegnsett, sier jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå