banansplitt™ Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Usikker på om denne er postet riktig, mod må gjerne flytta. Jeg bestilte altså en pakke fra Multicom. I betingelsene sto det "sendes ut ila. 5 dager med mindre varene ikke er på lager" e.l. Begge varene var på lager og etter 8 dager var ikke varen sendt ut. Jeg bestilte da fra et annet sted, men i dag fikk jeg sms om at varene var ankommet posten. De er bestilt med postoppkrav. Er det slik at jeg da bare kan glemme hele saken og at varene vil bli returnert til Multicom uten at jeg slipper å bry meg med noe? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Du må nok betale frakten. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 det han sa, la den gå i retur så får du regning i posten Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Det som er oppgitt er vel bare at det somregel skal gjere det. Det vil si at du må betale frakten tilbake og at det reknes med i den 14 dagers returretten du får. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Er det slik at jeg da bare kan glemme hele saken og at varene vil bli returnert til Multicom uten at jeg slipper å bry meg med noe? Du bør jo ta kontakt med Multicom og gi beskjed. Det er normal folkeskikk. I tillegg er det smart å avbestille før man bestiller fra et annet sted. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Gikk det lang tid fra du bestilte til du fikk varen da? Men, skulle nok avbestilt ja. Returporto må du betale selv. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Sannsynligvis vil det lønne seg å hente den og så returnere den på angreretten. De fleste nett butikker opererer med at du betaler frakten både frem og tilbake+et gebyr fpr uavhentede pakker. Når du bruker angreretten, betaler du bare frakt tilbake med posten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 (endret) Sannsynligvis vil det lønne seg å hente den og så returnere den på angreretten. De fleste nett butikker opererer med at du betaler frakten både frem og tilbake+et gebyr fpr uavhentede pakker. Når du bruker angreretten, betaler du bare frakt tilbake med posten. Det følger av angrl. §15 sjette ledd at kjøper ikke plikter å innløse varen, men kan be den som leverer varen om å returnere den til selgeren. Å belaste kjøper et gebyr for dette, har selger ikke anledning til. Trådstarter bør gi melding til selger om at han angrer kjøpet og be posten returnere varen. Er trådstarter lysten på en krangel med Muliticom, kan han nekte å betale returutgiftene under henvisning til §15 første ledd tredje punktum, da forsinkelsen utgjorde mislighold av avtalen. Endret 5. februar 2010 av Slettet+891234 Lenke til kommentar
corcky Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Du må gå på posten og si at du ikke ønsker pakken. De sender den da tilbake og forhåpentligvis slipper du fraktkostnader. Har værtfall denne erfaringen selv den ene gangen jeg har gjort dette. Lar du være å si noe og den går i retur får du garantert en regning på rundt 500. Noen oppererer med en fast pris, mens andre tar kun for frakten. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Det følger av angrl. §15 sjette ledd at kjøper ikke plikter å innløse varen, men kan be den som leverer varen om å returnere den til selgeren. Å belaste kjøper et gebyr for dette, har selger ikke anledning til. Se der ja, det var jeg faktisk ikke klar over. Har bare sett at felere nettbutikker operer med gebyr for uavhentede pakker. Men så lenge man sier ifra at man bruker angreretten trenger man altså ikke det. Kjekt å vite. Lenke til kommentar
Kongle2 Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Her er paragraf 15. Uthevet det som er interessant. § 15. Gjennomføring av angreretten ved avtaler som er inngått ved annet fjernsalg enn telefonsalg Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen skal det skje en tilbakeføring. Returkostnadene bæres av forbrukeren med mindre selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig. Forbrukeren skal tilbakeføre varen innen rimelig tid. Dette må gjøres selv om forbrukeren ikke har fått det han eller hun har krav på å få tilbakebetalt fra selgeren. Er varen sendt gjennom posten eller en annen selvstendig fraktfører skal den sendes tilbake på samme måte eller leveres til selgeren. Dersom selgeren ikke har ordnet med hensiktsmessig returpakning gjelder bestemmelsen i fjerde ledd. Er varen levert på annen måte, skal forbrukeren enten stille varen til selgerens rådighet for avhenting på det stedet den ble mottatt eller levere eller sende den til selgeren. Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt innen 14 dager fra den dag selgeren mottar varen eller henteseddel eller varen er stilt til rådighet. Forbrukeren plikter ikke å motta eller innløse en vare før den returneres til selgeren, men kan i stedet betale returkostnadene og be den som leverer varen om å returnere varen til selgeren. Dersom forbrukeren har gitt melding til selgeren om at varen kan hentes i henhold til fjerde ledd og dette ikke skjer innen 3 måneder fra meldingen er mottatt, tilfaller den forbrukeren vederlagsfritt. For å unngå noen utgifter må du hevde mislighold av avtalen, du har sannsynligvis en sak her, dersom du kan bevise at de har lovet levering innenfor et tidsrom. Kan "returkostnader" utvides til å inneholde menneskelig behandling/mottak etc hos selger? Slik at selger kan argumentere for gebyr? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Kan "returkostnader" utvides til å inneholde menneskelig behandling/mottak etc hos selger? Slik at selger kan argumentere for gebyr? Nei. En slik tolkning ville ødelagt angrerettens effektivitet fullstendig. Viser ellers til merknadene til §15: Første ledd fastslår at partenes plikt til å oppfylle avtalen bortfaller. For de tilfellene der avtalen er helt eller delvis oppfylt fra en eller begge parters side, gir bestemmelsene i de øvrige ledd i bestemmelsen anvisning på hvordan oppgjøret skal skje. Returutgiftene bæres som hovedregel av forbrukeren. Forbrukeren kan imidlertid bare belastes direkte returkostnader i form av porto, vederlag til fraktfører o.l. Selgeren kan ikke kreve noen form for ekspedisjonsgebyr, administrasjonsgebyr e.l. i forbindelse med returen. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 (endret) Tenkte å utheve omtrent nøyaktig det samme som Kongle2. Trådstarter snakker om åtte dager, 8 - 5 = 3? Bestilt sent på kvelden inkl. helg blir fort 5 dager. Blir det da snakk om vesentlig avtalebrudd? Vesentlig betyr ofte ganske mye, selv om det er ganske relativt. Kan vi få se hvor og hvilken avtale det står i? Endret 6. februar 2010 av BeFs Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Kan forbrukeren benytte seg av angreretten uten å gi beskjed til selger i forkant? Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Kan forbrukeren benytte seg av angreretten uten å gi beskjed til selger i forkant? Nei. Du benytter deg av angreretten gjennom å gi beskjed til selger om dette. Se § 11 og 13. Lov om angrerett Kap 4 Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) Nettopp. Dermed kan nettbutikker operere med et gebyr for uavhentede pakker. Derfor kan heller ikke TS bare "glemme" pakken. Han må ta kontakt med nettbutikken, og ta seg en tur ned på postkontoret og be dem returnere pakken. Så kan han enten betale returporto der eller få en regning i posten senere. Endret 7. februar 2010 av Orjanp Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) Jeg bestilte altså en pakke fra Multicom. I betingelsene sto det "sendes ut ila. 5 dager med mindre varene ikke er på lager" e.l. Begge varene var på lager og etter 8 dager var ikke varen sendt ut. Jeg bestilte da fra et annet sted, men i dag fikk jeg sms om at varene var ankommet posten. De er bestilt med postoppkrav. Er det slik at jeg da bare kan glemme hele saken og at varene vil bli returnert til Multicom uten at jeg slipper å bry meg med noe? Du må ta ut varen, fylle ut angrefristskjemaet du fikk på epost / som ligger inni, og sende tilbake. Ellers får du flere hundre kroner i gebyr fra nettbutikken. Endret 7. februar 2010 av WheelMan Lenke til kommentar
Panter Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Du må .. fylle ut angrefristskjemaet du fikk på epost / som ligger inni, og sende tilbake. Ellers får du flere hundre kroner i gebyr fra nettbutikken. Nei, det holder å gi selger beskjed. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 I dette tilfellet er det snakk om en nettbutikk, ikke privat kjøp. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Angrefristloven gjelder ikke ved kjøp og salg mellom forbrukere (private kjøp). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå