Gå til innhold

Droppe å hente pakke (postoppkrav)


Anbefalte innlegg

Usikker på om denne er postet riktig, mod må gjerne flytta.

 

Jeg bestilte altså en pakke fra Multicom. I betingelsene sto det "sendes ut ila. 5 dager med mindre varene ikke er på lager" e.l. Begge varene var på lager og etter 8 dager var ikke varen sendt ut. Jeg bestilte da fra et annet sted, men i dag fikk jeg sms om at varene var ankommet posten. De er bestilt med postoppkrav. Er det slik at jeg da bare kan glemme hele saken og at varene vil bli returnert til Multicom uten at jeg slipper å bry meg med noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det slik at jeg da bare kan glemme hele saken og at varene vil bli returnert til Multicom uten at jeg slipper å bry meg med noe?

Du bør jo ta kontakt med Multicom og gi beskjed. Det er normal folkeskikk.

I tillegg er det smart å avbestille før man bestiller fra et annet sted. :)

Lenke til kommentar

Sannsynligvis vil det lønne seg å hente den og så returnere den på angreretten. De fleste nett butikker opererer med at du betaler frakten både frem og tilbake+et gebyr fpr uavhentede pakker. Når du bruker angreretten, betaler du bare frakt tilbake med posten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Sannsynligvis vil det lønne seg å hente den og så returnere den på angreretten. De fleste nett butikker opererer med at du betaler frakten både frem og tilbake+et gebyr fpr uavhentede pakker. Når du bruker angreretten, betaler du bare frakt tilbake med posten.

Det følger av angrl. §15 sjette ledd at kjøper ikke plikter å innløse varen, men kan be den som leverer varen om å returnere den til selgeren. Å belaste kjøper et gebyr for dette, har selger ikke anledning til.

 

Trådstarter bør gi melding til selger om at han angrer kjøpet og be posten returnere varen. Er trådstarter lysten på en krangel med Muliticom, kan han nekte å betale returutgiftene under henvisning til §15 første ledd tredje punktum, da forsinkelsen utgjorde mislighold av avtalen.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Du må gå på posten og si at du ikke ønsker pakken. De sender den da tilbake og forhåpentligvis slipper du fraktkostnader. Har værtfall denne erfaringen selv den ene gangen jeg har gjort dette. Lar du være å si noe og den går i retur får du garantert en regning på rundt 500. Noen oppererer med en fast pris, mens andre tar kun for frakten.

Lenke til kommentar
Det følger av angrl. §15 sjette ledd at kjøper ikke plikter å innløse varen, men kan be den som leverer varen om å returnere den til selgeren. Å belaste kjøper et gebyr for dette, har selger ikke anledning til.

Se der ja, det var jeg faktisk ikke klar over. Har bare sett at felere nettbutikker operer med gebyr for uavhentede pakker. Men så lenge man sier ifra at man bruker angreretten trenger man altså ikke det. Kjekt å vite.

Lenke til kommentar

Her er paragraf 15.

 

Uthevet det som er interessant.

 

 

§ 15. Gjennomføring av angreretten ved avtaler som er inngått ved annet fjernsalg enn telefonsalg

 

Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen skal det skje en tilbakeføring. Returkostnadene bæres av forbrukeren med mindre selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig.

 

Forbrukeren skal tilbakeføre varen innen rimelig tid. Dette må gjøres selv om forbrukeren ikke har fått det han eller hun har krav på å få tilbakebetalt fra selgeren.

 

Er varen sendt gjennom posten eller en annen selvstendig fraktfører skal den sendes tilbake på samme måte eller leveres til selgeren. Dersom selgeren ikke har ordnet med hensiktsmessig returpakning gjelder bestemmelsen i fjerde ledd.

 

Er varen levert på annen måte, skal forbrukeren enten stille varen til selgerens rådighet for avhenting på det stedet den ble mottatt eller levere eller sende den til selgeren.

 

Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt innen 14 dager fra den dag selgeren mottar varen eller henteseddel eller varen er stilt til rådighet.

 

Forbrukeren plikter ikke å motta eller innløse en vare før den returneres til selgeren, men kan i stedet betale returkostnadene og be den som leverer varen om å returnere varen til selgeren.

 

Dersom forbrukeren har gitt melding til selgeren om at varen kan hentes i henhold til fjerde ledd og dette ikke skjer innen 3 måneder fra meldingen er mottatt, tilfaller den forbrukeren vederlagsfritt.

 

 

For å unngå noen utgifter må du hevde mislighold av avtalen, du har sannsynligvis en sak her, dersom du kan bevise at de har lovet levering innenfor et tidsrom.

 

Kan "returkostnader" utvides til å inneholde menneskelig behandling/mottak etc hos selger? Slik at selger kan argumentere for gebyr?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Kan "returkostnader" utvides til å inneholde menneskelig behandling/mottak etc hos selger? Slik at selger kan argumentere for gebyr?

Nei. En slik tolkning ville ødelagt angrerettens effektivitet fullstendig.

 

Viser ellers til merknadene til §15:

Første ledd fastslår at partenes plikt til å oppfylle avtalen bortfaller. For de tilfellene der avtalen er helt eller delvis oppfylt fra en eller begge parters side, gir bestemmelsene i de øvrige ledd i bestemmelsen anvisning på hvordan oppgjøret skal skje. Returutgiftene bæres som hovedregel av forbrukeren. Forbrukeren kan imidlertid bare belastes direkte returkostnader i form av porto, vederlag til fraktfører o.l. Selgeren kan ikke kreve noen form for ekspedisjonsgebyr, administrasjonsgebyr e.l. i forbindelse med returen.
Lenke til kommentar

Tenkte å utheve omtrent nøyaktig det samme som Kongle2.

 

Trådstarter snakker om åtte dager, 8 - 5 = 3? Bestilt sent på kvelden inkl. helg blir fort 5 dager. Blir det da snakk om vesentlig avtalebrudd?

 

Vesentlig betyr ofte ganske mye, selv om det er ganske relativt.

 

 

Kan vi få se hvor og hvilken avtale det står i?

Endret av BeFs
Lenke til kommentar

Nettopp. Dermed kan nettbutikker operere med et gebyr for uavhentede pakker.

 

Derfor kan heller ikke TS bare "glemme" pakken. Han må ta kontakt med nettbutikken, og ta seg en tur ned på postkontoret og be dem returnere pakken. Så kan han enten betale returporto der eller få en regning i posten senere.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Jeg bestilte altså en pakke fra Multicom. I betingelsene sto det "sendes ut ila. 5 dager med mindre varene ikke er på lager" e.l. Begge varene var på lager og etter 8 dager var ikke varen sendt ut. Jeg bestilte da fra et annet sted, men i dag fikk jeg sms om at varene var ankommet posten. De er bestilt med postoppkrav. Er det slik at jeg da bare kan glemme hele saken og at varene vil bli returnert til Multicom uten at jeg slipper å bry meg med noe?

Du må ta ut varen, fylle ut angrefristskjemaet du fikk på epost / som ligger inni, og sende tilbake. Ellers får du flere hundre kroner i gebyr fra nettbutikken.

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...