Gå til innhold

Kjøpe reservekamera? Hvilket?

Anbefalte innlegg

Jeg selger nå mitt første speilreflekskamera as we speak.

Kjøpte meg et 7D og elsker det ekstremt. Men i det siste så har jeg ønsket meg et backupkamera som jeg kan kaste rundt å tåler en god støyt. Har sett på prisene og 1D Mk II har jo falt drastisk. Mitt spørsmål er egentlig, er dette et kamera som tåler det? Og er "kvaliteten" på bildene såpass utdatert?

Når jeg sier kaste rundt mener jeg f.eks. Sette det på et akebrett å ture ned en bratt bakke hvor kamera ligger nærme snøen f.eks. Eller sette bak et mål på en fotballkamp...

Har en kompis som skal selge 1D Mk IIn, tåler dette mer? Av hva jeg har søkt å lett så har jeg ikke funnet så mye forskjell, bortsett fra at det er en "oppdatert" versjon av kamera. Hva gjør dette kamera "dyrere" enn 1D Mk II?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg selger nå mitt første speilreflekskamera as we speak.

Kjøpte meg et 7D og elsker det ekstremt. Men i det siste så har jeg ønsket meg et backupkamera som jeg kan kaste rundt å tåler en god støyt. Har sett på prisene og 1D Mk II har jo falt drastisk. Mitt spørsmål er egentlig, er dette et kamera som tåler det? Og er "kvaliteten" på bildene såpass utdatert?

Når jeg sier kaste rundt mener jeg f.eks. Sette det på et akebrett å ture ned en bratt bakke hvor kamera ligger nærme snøen f.eks. Eller sette bak et mål på en fotballkamp...

Har en kompis som skal selge 1D Mk IIn, tåler dette mer? Av hva jeg har søkt å lett så har jeg ikke funnet så mye forskjell, bortsett fra at det er en "oppdatert" versjon av kamera. Hva gjør dette kamera "dyrere" enn 1D Mk II?

Forskjeller mellom 1D MK II kontra 1DMk IIn er minimal. Litt info finner du her. Jeg kan ikke tenke meg noe annet en at det bør være egnet til ditt formål. Kameraet har jo 8MP, så det bør være greit det.

Lenke til kommentar
Du må ikke rote deg inn i 1D-verden, det er ingen vei tilbake. 7D vil føles som en billig etterligning i forhold. Nå er du i det minste advart :)

hehe, problemet mitt har vært at kamera har kostet så "mye" penger at jeg ikke tørr å bruke det fult ut! Derfor vil jeg ha et 1D som jeg kan kaste rundt uten å tenke så mye mer på det. Bruk det til det dør, rett og slett... Jeg vurderte en stund å kjøpe 1Ds for den ultimate fullformatfølelsen, men da hadde jeg kommet i samme dilemma... 2 kamera som jeg ikke tørr å bruke til det ultimate.

Idiotiske forsikrings selskap som ikke vil gi meg "idiotforsikring" på kamera. (uten at jeg betaler 10k i året)

Lenke til kommentar
Idiotiske forsikrings selskap som ikke vil gi meg "idiotforsikring" på kamera. (uten at jeg betaler 10k i året)

Hvilket selskap bruker du? Jeg tegnet for noen dager siden forsikring på mitt nye utstyr som er en "idiotforsikring" - da betaler jeg 1.100,- i året for utstyr verdt rundt 40.000.

Dette er i if.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar

Hvilket selskap bruker du? Jeg tegnet for noen dager siden forsikring på mitt nye utstyr som er en "idiotforsikring" - da betaler jeg 1.100,- i året for utstyr verdt rundt 40.000.

Dette er i if.

Jeg har brukt TrygVesta. Jeg er "kun" 22år, og får dermed ingen god deal uten å ha mange andre forsikringer hos forsikringsselskapene. Etter å ha pratet med IF skjønnte jeg det sånn at jeg måtte ha minst 3 andre forsikringer hos de for å få dette. Når jeg da ikke har noen forsikringer bortsett fra innboforsikring så ville det koste meg dyrt...

Lenke til kommentar
Jeg har brukt TrygVesta. Jeg er "kun" 22år, og får dermed ingen god deal uten å ha mange andre forsikringer hos forsikringsselskapene. Etter å ha pratet med IF skjønnte jeg det sånn at jeg måtte ha minst 3 andre forsikringer hos de for å få dette. Når jeg da ikke har noen forsikringer bortsett fra innboforsikring så ville det koste meg dyrt...

Ah, det forklarer saken. Er selv 30 og har bil, innbo, reise og livsforsikring hos IF, sikkert derfor jeg fikk det til den prisen.

Lenke til kommentar
Du må ikke rote deg inn i 1D-verden, det er ingen vei tilbake. 7D vil føles som en billig etterligning i forhold. Nå er du i det minste advart :)

He he....jeg vurderer faktisk en 7D som ekstrakamera i tillegg til min 1DIII. :)

Vil unngå objektivbytter på forskjellige arrangementer, og jeg spanderer nok ikke på meg det nye 1DIV. :ermm:

Men jeg skulle gjerne gjort det.

Lenke til kommentar

Har 70-200 f/2.8 L som ikke er værtettet, så værtettingen bryr jeg meg ikke så ekstremt mye om. For "action" bilder setter jeg mest sannsynlig på en billig 50mm f/1.8 som man rett og slett kan "drite litt i" :-)

Har så og si bestemt meg for å gå for kamera til en kompis 1D MK IIn, rett og slett fordi jeg kjenner selger :-) (GLEDE SEG TIL LØNN)

Lenke til kommentar

1D IIn tror jeg er bra saker. Sikla litt på det selv, mye for pengene, men så var det det at jeg ville ha fullformat også da :whistle: forskjellen på med og uten n er forøvrig større LCD-skjerm (2,5" mot 2") og større buffer.

Hva måtte du gi for det? Husker de lå rundt 8-9000 da jeg tittet for ett halvt års tid siden...

Lenke til kommentar
1D IIn tror jeg er bra saker. Sikla litt på det selv, mye for pengene, men så var det det at jeg ville ha fullformat også da :whistle: forskjellen på med og uten n er forøvrig større LCD-skjerm (2,5" mot 2") og større buffer.

Hva måtte du gi for det? Husker de lå rundt 8-9000 da jeg tittet for ett halvt års tid siden...

7000,- må jeg ut for kamera... Positive med saken er at det har tatt få eksponeringer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...