andre_s Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Skal kjøpe mitt første speilrefleks kamera. Har kommet over disse kameraene: Nikon D3000 og Canon 1000D Jeg har ikke noe peiling på foto, men vil gjerne lære meg, (unge på vei, så hadde vært kult å fått til noen bra bilder vettu) Nikon har jo en slik guide funksjon som virker litt smart eller? Men er dette kameraer jeg kan utvikle meg litt med? Og er det evt funksjoner jeg fort kommer til og evt savne etter hvert? Hvem ville dere valgt til en pris rundt 4000kr Lenke til kommentar
Objektivguide Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 (endret) D3000 har en bedre nybegynner modus. Men dette kameraet er ikke så gøy å ha med å gjøre når man har utviklet seg en del. Eos 1000D er bedre å ha med å gjøre når man har utviklet seg litt. Men leveres ofte uten IS objektiv (med stabilisering). Det objektivet er ikke det beste kan vi si. Ville vurdert Eos 450D også. Siden du har unge på vei vil du nok vurdere 50mm f1.8 og kanskje en blits for flotte portrettbilder. Med tanke på tilbehør så vil Eos 1000D trekke det lengste strået. Disse linkene vil nok hjelpe deg mye. Her står det meste av info og forskjeller på norsk. Eos 1000D testside D3000 testside Eos 450D testside Endret 4. februar 2010 av Objektivguide Lenke til kommentar
TGB Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 (endret) Egentlig uenig i konklusjon med at D3000 er et kamera man ikke kan utvikle seg med. Alle DSLR har grunnleggende funksjonalitet og mulighet for full manuell; så ser ikke helt hva som mangler på den fronten. Uansett, velg det du liker (uansett produsent); de har alle muligheten for å ta fantastiske bilder (dvs, får du ikke bra bilder, skyld på deg selv; ikke på kamera). Lykke til med valget uansett hva det måtte bli Edit: Småbarn (under 1 år) bør man være forsiktig med å kline blits direkte i øynene på; la den bounce i vegg/tak eventuelt. Kanskje litt overdramatisering, men de som har greie på det sier at øyner til småbarn er ekstremt følsomme og kan ta skade av overdrevet direkte blits. Endret 4. februar 2010 av TGB Lenke til kommentar
Mawrick Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Tror du bør teste ut kameraene, med tanke på hvordan de passer i hånden etc - vil ikke tro det er så stor forskjell kvalitetsmessig, hverken på bilder eller annet. For min del så liker jeg veldig godt Nikon kameraene, men dette er og blir en smaks sak. Og ja når du har unge på vei så er nok et 50mm f1.4 eller f1.8 absolutt å anbefale - godt alternativ til ikke å *måtte* bruke blitz også Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Om du går for Nikon D3000 og skal ha deg en 50mm så må du kjøpe den nyeste AFs-versjonen for å få autofokus. Denne er en del dyrere (3000 kr) enn for eksempel Canon sin billigste, men også gode, 50mm (700-800 kr). Nikon har også en billig 50mm, men denne gir bare autofokus på dyrere kamera med innebygget fokusmotor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå