Gå til innhold

Hvordan automatisk laste ned en fil

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å lage en simpel IRC bot som skal oppdatere topicen på en LAN kanal og skrive hvor mange plasser som er ledig.

Jeg er ute etter en måte å få den maskina som hoster IRC-klienten til å laste ned en fil som ligger på LANsiden (web) med den informasjonen jeg trenger.

Scriptet jeg kjører på IRC-klienten er

alias readfile {
 %topic = $read(topic.txt,w,*))
 if(%topic != $null) {
topic $chan %topic
 }
}

Så jeg vil da på en eller anna måte få til at topic.txt blir lastet ned fra ftp serveren med en interval på x antall minutter.

Eller, hvis det er noen av dere som kan "mIRC-scripting"; er det mulig å lese direkte fra fila på nettet? har prøvd masse forskjellig, men virker som den kun kan lese fra lokal maskin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg prøver å lage en simpel IRC bot som skal oppdatere topicen på en LAN kanal og skrive hvor mange plasser som er ledig.

Jeg er ute etter en måte å få den maskina som hoster IRC-klienten til å laste ned en fil som ligger på LANsiden (web) med den informasjonen jeg trenger.

Scriptet jeg kjører på IRC-klienten er

alias readfile {
 %topic = $read(topic.txt,w,*))
 if(%topic != $null) {
topic $chan %topic
 }
}

Så jeg vil da på en eller anna måte få til at topic.txt blir lastet ned fra ftp serveren med en interval på x antall minutter.

Eller, hvis det er noen av dere som kan "mIRC-scripting"; er det mulig å lese direkte fra fila på nettet? har prøvd masse forskjellig, men virker som den kun kan lese fra lokal maskin.

#!/bin/sh

while true; do
  wget ftp://username:[email protected]/path/to/topic.txt
  sleep 5m
done

eller kanskje

#!/bin/sh

while true; do
  ftp <<EOD
  passive
  open ip.add.or.hostname
  username
  password
  cd /path/to
  get topic.txt
  EOD

sleep 5m
done

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Hmm... Tror du har fått tak i feil ende, han vil ha informasjon _fra_ server og _inn_ i mirc...

Siden han kjører mirc kan man vel anta at det er en windows-pc, og da kommer man vel ikke spesiellt langt med et shellscript :)

Man kan evt gjøre det omvendt... Hente fila med VBScript eller noe slik og så bruke DDE til å "fjernstyre" mircklienten til å skifte topic?

-C-

Lenke til kommentar
Hmm... Tror du har fått tak i feil ende, han vil ha informasjon _fra_ server og _inn_ i mirc...

Siden han kjører mirc kan man vel anta at det er en windows-pc, og da kommer man vel ikke spesiellt langt med et shellscript :)

Man kan evt gjøre det omvendt... Hente fila med VBScript eller noe slik og så bruke DDE til å "fjernstyre" mircklienten til å skifte topic?

-C-

Her var det spørsmål om å laste ned fra en ftp server, så det blir nok helt riktg vei dette. Men er klienten Windows får han lage noe tilsvarende med Microsofts eminiente .bat-rammeverk.

Ftp'en til windows vil helst ha alle kommandoene i en styringsfil isteden, så da må de legges der (commandfile.txt) og leses inn med parameteren -s:commandfile.txt.

For å få til en delay så jeg det var en her på forumet som hadde et trix som gikk ut på å bruke ping og la den stå et gitt antall ganger tilsvarende ønsket delay, og shellet har vel en while-true-mulighet på windows også.

Edit: mens andre mener .bat har en sleep kommand ...

Skjønt det er kanskje wscript, eller hva det heter for tiden, som er best å bruke her ...

Endret av quantum
Lenke til kommentar

For den saks skyld så får man wget for windows også...

Så det enkleste vil nok være å lage en bat-fil som bruker wget eller lignende til å laste ned fila og putte den i en schedule som kjører hvert 10 minutt eller noe sånt.

Så bare lese fila på vanlig måte i mirc...

-C-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...