Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forsterker til russebil

Anbefalte innlegg

Ok, nå har jeg sjekket motstanden i høytalerene mine. 4 Ohm i alle 6"-9" elementene. Og 4 Ohm motstand i den ene av våre 12" bass elementer. Men den andre hadde ca 22 Ohm motstand. Så jeg lurer på om denne er sprengt eller noe sånt. Og vil Forsterkerene du foreslår fungere med mine høytalere og bass høytaler(e)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi vil helst ikke selge noe. Men om vi må selge cd spilleren er det greit. Vi har jo 8 stk 6"-9" 4 Ohms høytalere, hvorfor skal vi selge disse for å kjøpe noen nye?

Så mitt spørsmål er: vil forsterkeren du har linket til fungere godt med de 6"-9" høytalerene vi har fra før?

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bak i bilen er det 2 batterier som kommer til å lades når motoren er i gang(om det er nok strøm), hifonics 1000W mono bassforsterker og hifoics 800 watt 4 kanals forsterker.

Legger til: Det er koblet til 8 6"-9" 4 Ohm elementer(i serie 2 og 2) til 800w forsterkeren og 6 12" 4 ohm bass elementer(har ikke tenkt på koblingen her) til bassforsterkeren

Lenke til kommentar

I=P/U også finne en kabel/ledning som tåler strømmen, ofte så regner du med samtidighet faktor osv. men da jeg ikke kan denne for biler så begir jeg meg ikke ut på det :p 1800W maks så dropper vi ladingen og sier den går under samtidighet faktoren siden du spiller aldri for full guffe,(beste er og lese hvor mye strøm hver av forsterkerne bruker, men jeg sitter ikke med den infoen) 1800/12=150 (virket som det var jævla mye, trenger nok det som står om forbruk på forsterkeren)(er kanskje ikke så mye allikevel, litt uvandt med likespenning)

på andre tanker så kan du jo ta maks lade strøm(maks amp dynamoen kan levere) vil tippe dere har 100A eller mer.

konklusjon mellom 21mm2 til 53mm2

alt etter forlegning osv, kommer masse regler inn her, generell regel er: jo tykkere jo bedre, men så kommer jo økonomi inn i bilde.

men vil anbefale deg sikringer til den kabelen så du slipper brann eller og ødelegge dynamoen, husk at disse skal nærmest mulig dynamoen.

Lenke til kommentar

Nå er alt instalert og fungerer vel, utenom et stort problem. Når vi skrur på ladestrømmen, samtidig som anlegget er på, kommer det en veldig dominerende suse/pipelyd som forandret seg etter turtallet. Det er nok fordi spenningen fra dynamoen varierer med turtallet. Er det en fiks for dette her?

Lenke til kommentar

det heter dynamostøy, har ikke noe med spenningen å gjøre.

Sjekk jordingene dere har gjort, kan hende at det er dårlig jording.

Kan også være forstyrrelser på signalkabalen. De kan være at elektriske komponenter som drivstoff pumper som er for nærme, til strømledninger som er for nærme osv.

Lenke til kommentar

Når du sier dårlig jording, mener du at det er for dårlig tilkobling?(for tynn kabel eller et svakt pungt). Strømkabelen ligger helt inntil signalkabelen, det kommer til å koste noen timer å legge dem om. Men når jeg koblet til batterilader, ble det også sus.

Lenke til kommentar

tenker på for svakt punkt, det kan være selve punktet som dere ikke har klargjort bra nok, pussa vekk nok lakk for å få en god kobling. Ellers så akn det være selve plassen dere har valgt til å jorde som ikke er bra. Hvor har dere jorda?

Hvordan lader du batteriene, går ladestrømmen gjennom de kablene, eller kobler du laderen rett på batteriene?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ok, nå har anlegget blitt satt på prøve, og det er relativt lavt. Det begynner å sprake når jeg skrur opp mot 80% volum, men dette kan være fordi jeg har skrudd input følsomhet for lavt. Men uansett, jeg vil ha mer futt i anlegget, og jeg har en plan.

Dette utstyret har jeg:

http://www.sonicelectronix.com/item_22708_Hifonics+HFi100.4.html

http://www.sonicelectronix.com/item_22705_Hifonics+HFi1000D.html

4 stk:

https://www.sonicelectronix.com/item_19030.html

https://www.sonicelectronix.com/item_22094.html

8 6"-9" 4 Ohm elementer

2 12" gamle 4 Ohms elementer(inne i bilen)

Idag er det koblet slik:

Alle bassene er seriekoblet 2 og 2, dvs 3 stk 8 Ohm i paralell som gir 2,67 Ohm, ved hjelp av regregering har jeg funnet ut forsterkeren kan gi ut 625 med denne motstanden, dvs 104 watt til hver.

6"-9" høytalerene er også i serie 2 og 2. 8 Ohm på hver kanal på høytalerforsterkeren.

Min nye plan er å paralellkoble alle 4 bassene på utsiden slik at jeg får 1 Ohm og 250 watt til hver bass.

De 2 bassene som er på innsiden kobler jeg til en kanal i høytalerforsterkeren.

Hva sier dere?

post-73113-1272809863,192_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...