Kirchhoff Skrevet 22. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2010 Ja man vil lade ut start batteriet ved å koble de 4 batteriene til dynamoen. Og når det gjelder dioden, det handler jo bare om å vite hvilken retning du skal sette den:P Men tror ikke en diode kan stoppe strøm fra startbatteriet, strømretningen er den samme ved lading av batterier og utlading av startbatteriet. En strømbryter gjør nok susen. Når det gjelder koblingsskjemaet, så har vi ca 15 ledninger som stikker ut av dashbordet, og hvor i granskauen får sony de to kontaktene de viser på det skjemaet?:S Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 vel vi fikk det til i vår russebil at den ikke ladet ut start batteriet når vi hadde egen krets til stereo(det rare med praksis er at ting som teoretisk ikke skal virke, kan virke) angående den pluggen så får du ofte den med spilleren, viss ikke så kan du få kjøpt en hos en butikk som driver med bilstereo, husk og si åssen type spiller du har. http://biltema.no/no/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Batteribryter/ burde virke fint Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 22. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2010 (endret) Velger å ignorere teori vs praksis utsagnet. Men tror kanskje jeg tenkte feil iste, det var vel slik dere koblet opp: De fire spenningskildene til høyre er batteriene til anlegget, mens det helt til venstre er startbatteriet, mens dynamoen er imellom. Endret 22. februar 2010 av O:M:A Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 22. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2010 Men når hullene er 11" i diameter, betyr det at det er 10" som passer? Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 vel da skal jeg ignorere din arroganse. hvor vil du ha bryteren inni alt det der? Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 22. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2010 Jeg satt jo inn dioden?:S Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 (endret) du skal ha lært om strøm på ungdomskolen og vgs hvis du har gått almenn, du bør kunne hva en motstand er, hvordan en krets ser ut, hva forskjellen er på strøm og spenning. De fleste Elektro elever burde vite i alle fall hvordan de skal koble bilstereo. Det er ikke noe avansert og jeg med kun allmenn utdannelse og etter en del informasjon som jeg har hamstret på forumer vet nok til å koble det meste innenfor bilstereo og også hva man skal se på når man kjøper bilstereo. 1. De to 12" du har inne i bilen, se om du finner du dem her: http://www.kentcusto...Subwoofers.html, hvis du gjør det, skriv her hvilken modell det er. 2. Ikke kast bort noen batterier, dere trenger Ah og kun det, du får ikke så kraftig bilstereo at det er nødvendig å tenke på hvor mye strøm du får fra batteriene. 3. Kabler kjøper dere hvis dere trenger det, anbefaler minimum 2.5mm2 for høyttaler kabler og jeg regner med at 21mm2 vil holde for deres bruk for strøm. 4. 10.000kr er ikke umulig for forsterkere, batterier og 4 subber. Men dere får ikke noe vanvittig bra kvalitet og dere bør bestille fra USA for å få mest for pengene. Dere trenger 12" subber bak, de har 11-1/8" utskjæringshull. 5. Noe for å skille batteriet under panseret med dem bak er veldig lett, dere kan kjøpe en slik en: http://biltema.no/no...ombryter-100-A/ Da er det bare å vri om nøkkelen og kursen blir brutt. 2 slike: http://biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Bilelektrisk/Instrumenter/Voltmeter/ er heller ikke dumt, da monterer dere en som måler batteriene bak og en som måler batteriet foran. Ikke spill noe musikk hvis volten synker under 10,5V Før jeg kan anbefale hvilke produkter dere bør kjøpe, så må jeg vite litt om subbene og høyttalerne. Hvis subbene inne og høyttalerne (tinly) er like så gjør dette: 1. Skru ut en sub og en høyttaler 2. Skaff dere et multimeter som kan måle motstand, en av foreldrene deres har sikkert hvis dere ikke har, hvis dere ikke har en kjøpe denne: http://biltema.no/no...alt-multimeter/ 3. se bak på subbene, da skal dere se terminaler hvor dere kan kable på høyttalerledninger. På subbene så kan dere være et eller to PAR på høyttalerne så er det mest sannsynlig kun et par. 4. Ta et bilde av basksiden av subben og høyttaleren og last opp på en side ala photobucket.com og lim inn en link til bildet her. 5. Bruk multimeteret til å måle motstanden mellom pluss og minus terminalene og skriv her hvilken motstand dere finner. Sliter dere med dette så ta med en høyttaler og en sub til en eller annen TV reperatør eller ta det med til fysikk læreren på skolen, han/ho kan sikkert måle det for dere. Dette MÅ jeg og andre vite for å kunne anbefale forsterkere som dere skal kjøpe. Og jeg kan love dere at dere kan få batterier, forsterker og subber for maks 10.000kr uten problemer, men jeg må vite motstanden til magnetene på subbene og høyttalerne før jeg kan hjelpe dere videre. Batterier kan dere kjøpe de billigste dere finner med høyest mulig Ah verdi, pass på at batteriene er 12V og at dem er helst lukket og vedlikeholdfrie. Et eksempel på et slik batteri er art nr: 8022003 her: http://biltema.no/no...eri/Bilbatteri/ Det holder lenge med et slik batteri, men prøv å få mest mulig Ah per krone dere bruker. Det er det som er viktigst for en russebil. Hvilke og hvor mange batterier dere trenger avhenger av hvilke forsterkere dere kjøper og hvor lenge dere har lyst til å kunne spille med motoren av. En lader og et aggregat er heller ikke dumt, det brukte vi i russetiden. Men det kan fort bli litt dyrt. Beste er å kjøpe en lader som kan lade batteriene når bilen er hjemme hos en av dere. Her er en slik lader som er billig og som klarer å lade opp til 200Ah, http://biltema.no/no...rilader-5-12-A/ Bare pass på at dere ikke overlader batteriene, bruk et multimeter for å se hvor fult det er. Les manual som følger med godt. Endret 23. februar 2010 av Dammed Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 22. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2010 (endret) Tusen takk for flott post Dammed, skal skaffe meg multimeter og gjøre så godt jeg kan! :) Vi har forresten grådig grei fysikklærer som sikkert kan hjelpe oss! Endret 22. februar 2010 av O:M:A Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 bare en liten tips, i bilbatteri er det en liten motstand for at det ikke skal gå alt for ille viss du kortslutter dem. viss du har mange forskjellige batterier så vil disse lade ut batteriene. Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 (endret) Halveis sant, de vil ikke utlade seg helt. Hvile spenningen på batteriene vil falle ned til den laveste hvile spenningen som en av dem har. Så lenge alle batteriene er i orden og dem er av samme type så vil det ikke være et problem. Hvis f.eks. hvile spenningen på det ene batteriet er 12,3V og det er 12,5V på de andre, så vil hvilespenningen bli i førsten rundt 12.4V, men til slutt blir den 12,3V i systemet fordi de to andre batteriene prøver å lade det andre opp og til slutt så vil de utlade seg til de har den samme spenningen. Dette er ikke et problem hvis du har lik type på alle batterier. Men har du f.eks. et AGM batteri som har en hvilespenning på 13,2V og et syrebatteri som har 12.3V så er det ikke fult så bra at AGM batteriet hviler på 12,3V. Dette er også et mindre viktig problem hvis bilen er i daglig bruk for da rekker ikke de bedre batteriene å utlade seg. edit: dere kan også se litt her: http://mobile.jlaudio.com/support_pages.php?page_id=127 Masse fin info om koblinger, bygging, forsterkere++. Endret 22. februar 2010 av Dammed Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 der har du ikke tatt høyde for viss et batteri er brukt og et nytt selv om samme type så vil det nye bra lade opp det gamle som hele tiden vil tappe strøm Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 tenker du på spenningen eller strøm kapasitet til batteriene nå? Hvis du tenker på at hvilespenningen er lavere hos gamle batterier så stemmer det, men så lenge det er i orden så skal det ikke være så forferdelig mye lavere enn når det var nytt. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 tenker på den indre motstanden i batteriet som gjør at et eldre batteri sammen med et nytt, vil gjøre at det gamle batteriet blir det samme som en ekstra last Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 det er feil. Det vil ikke være en ekstra last, det gamle vi bidra til systemet, det nye vil bare ikke bidra like mye som det kunne gjort hvis man erstattet det gamle med et nytt et. Dette er uansett små og ubetydelig forskjeller så lenge det gamle batteriet er i orden. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 22. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2010 Ok, så jeg skal beholde de gamle batteriene, så skal jeg holde kjeft til jeg har alle dataene! Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 så lenge dem er i orden så er det dumt å kaste bort penger på å kjøpe nye. Dere har egentlig en god batteri reserve allerede, litt over 200Ah er ikke verst, så dere kan jo se om det holder for dere, eller om dere må kjøpe flere batterier. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 22. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2010 (endret) De som brukte anlegget i fjor hadde ikke problemer med disse batteriene. Men har ikke lyst til å bruke så alt for mye strøm fra startbatteriet. Endret 22. februar 2010 av O:M:A Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 det er derfor du kjøper en slik hovedstrømbryter som jeg linket til over, når dere parkerer så vrir du bare på nøkkelen og vips så er start batteriet koblet vekk fra bilstereon, og slik har dere alltid muligheten for å starte bilen. Husk at dere må selvsagt starte bilen og så etter et halv minutt så vrir dere på bryteren slik at dem batteriene bak blir ladet av dynamoen. Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) Har funnet ut at dere kan hoppe over å måle dem subbene og høyttalere. Selg dem til noen dere kjenner billig og kjøpe nye. Selg også cd spilleren, den er elendig, dere trenger bla flere RCA utganger og den spilleren er elendig. handlelisten: cd spiller1: http://www.sonicelec...n+KDC-X493.html eller cd spiller 2: http://www.sonicelec...EH-P4100UB.html høyttalerforsterker: http://www.sonicelec...s+ZXi+6410.html Bassforsterker: http://www.sonicelec...+BXi+2010D.html 6 Subwoofere: http://www.sonicelec...s+HFi+12D4.html 4 (selges i par) 6X9 høyttalere: http://www.sonicelec...+TS-A6983R.html frakt metode: http://www.jetcarrier.com pris med moms, sjøfrakt og alle avgifter i Norge: 8540kr De 2 subbene og de nye høyttalerne koster "bare": 2578,75kr. Så hvis dere klarer å selge dem to subbene, 8 høyttalere og cd spilleren dere har for 1500kr til noen andre med-russ, så taper dere bare 1000kr for å ha veldig bra høyttalere, subwoofere og cd spiller som er helt nye. Så la oss si at dere får da 1500kr for cd spilleren, høyttalerne og subbene dere har (dere kan sikkert få solgt dem for enda mer). Så har dere brukt ca 7000kr (8500-1500). Da har dere 3000kr på å bruke på batteri, lader osv. Kjøp det batteriet jeg linket til tidligere eller evt annet/andre batteri/batterier som er bedre inntil 2000kr. = 7000+2000= 9000kr Så trenger dere en batterilader, hovedstrømbryter og to volmetere = 200+60+90+90= 440kr. (linket til dem i min forrige post) = 9000+450 = 9450kr Da har dere 550kr å bruke på litt kabler, sikringer, og andre små greier dere evt får behov for. Det tar ca 2-3 uker så har dere disse varene fra USA og eneste minuset å kjøpe derfra er at radioen ikke vil fungere like bra, amerikansk radio tar imot kun oddetals stasjoner, mens europeisk radio tar imot begge deler. Hvis dere vil ha norsk cd spiller så koster den dobbelt så mye, ca 2000kr istedenfor 1100kr(med moms). Ganske stor forskjell. Pioneer høyttalerne er bra høyttalere som lager fin lyd, Hifonics subbene har jeg ikke hørt før, men de skal være ganske greie. Dere kan kjøpe 6 Pioneer subber istedet: http://www.sonicelec...+TS-W308D4.html Men da må dere betale 1900kr(med moms) mer for bilstereoen, og da sprenger dere budsjettet litt. Pioneer subbene er bedre, og dere vil få bedre lyd, men dere må nesten selv vurdere om dere vil betale 1900kr mer. Har dere pengene eller evt får mer for det dere har allerede så hadde jeg gått for Pioneer subbene uten tvil. Kjøper dere alt dette og kobler slik jeg forteller dere så vil dere få 85W rms til hver høyttaler og 295W rms til hver sub fra forsterkerne. Et total på 680W rms til høyttalerne og 1770W rms til subwooferne. Dette er ganske heftig. Og Hifonics forsterkerne er ikke noe drit, disse gir ganske nærme til oppgitt effekt til motsetning av mange andre billige merker. Endret 23. februar 2010 av Dammed Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå