Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forsterker til russebil

Anbefalte innlegg

Vi er en gjeng på 8 mann som trenger en forsterker til vår russebil. Vi har 6*14"(ca) subwoofers og 8 mellomtone/diskant høytalere. Vi har null peiling, og vi ønsker det så billig som mulig. Forsterkeren skal drives av 12 volts bilbatterier, så vi lurer også på hvor mange vi trenger for å få nok strøm(ampere) og grei batterilevetid. Takker for all hjelp:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nøyaktig hvilke subber og høyttalere har dere?

Hvor mange ampere gir dynamoen til bilen deres? Spør et merke verkstedet som er av selvsagt samme merke som bilen hvis dere ikke vet eller ikke klarer å måle.

Har dere noen forsterkere allerede?

Har dere en cd spiller, i så fall hvilken har dere?

Har dere noen batterier, i så fall hvor mange og hvilke batterier?

Har dere noen kabler allerede, f.eks. høyttalerkabler, strømkabler eller RCA/signal kabler.

Hvilket budsjett har dere for batterier, forsterker og kabler?

Det du spurte om nå: "Hvor mye vann trenger jeg for å fylle opp glasset mitt?" Jeg vet hverken hvor stort glasset ditt er, hvor mye penger du har å bruke på vann, om du har noe vann fra før, eller om det er et hull i glasset ditt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har et kort spm. Jeg koblet en 12v dc adapter(6.6 A) til et av batteriene som ikke er koblet til dynamoen. Null problem? Vi har en 12v dc til 230v ac adapter inne i bilen, den gav ikke nok strøm til en liten radio før vi begynte å lade den, men den gav ikke nok strøm selv etter at jeg hadde koblet til 12v adapteren.

Har jeg gjort noe galt?

Vi har høytaler kabler, 2 stk batterier i tilleg til det som er under panseret(12v bil batterier(vet ikke Ah)), de er ikke koblet til dynamoen, signal kabler har vi

Det vi trenger er en forsterker og 4 bass elementer. Det er disse 4 elementene(fra baksiden) vi må få bytte ut(slik så bilen ut ifjor, før vi kjøpte den(og før det var innbrudd)).

post-73113-1266531271_thumb.jpg

post-73113-1266531419_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Nøyaktig hvilke subber og høyttalere har dere?

De to 12" inne i bilen står det ikke annen informasjon på enn "US Blaster"(heller ikke på baksiden). Ellers har vi 8 stk av denne sorten: Tinly TLC6916 6" brei 9" lang, Coaxial 3-way, 4 ohm 150 W Peak power.

Hvor mange ampere gir dynamoen til bilen deres? Spør et merke verkstedet som er av selvsagt samme merke som bilen hvis dere ikke vet eller ikke klarer å måle.

Vi har ikke utstyr til å måle dette. Men det er snakk om en Chevyvan starcraft ca 1990 modell. Finner ikke info om eldre Chevyvan dynamoer på internett. Om batteriene går etter ca 2+ timer pga for lite strøm fra dynamo gjør ikke så mye.

Har dere noen forsterkere allerede?

Vi har ingen forsterkere allerede.

Har dere en cd spiller, i så fall hvilken har dere?

Vi har cd spiller. Sony CDX-S2220, den er ikke koblet til, så der trenger vi litt hjelp også.

Har dere noen batterier, i så fall hvor mange og hvilke batterier?

Vi har 3 batterier, 1 stk Biltema 12v 60Ah, 1 st Biltema 12v 70 Ah, 1 stk 12v 76Ah Euroglobe Sealedseries(under panserert).

Har dere noen kabler allerede, f.eks. høyttalerkabler, strømkabler eller RCA/signal kabler.

Vi har høytalerkabler til alle høytalerene som vi har fra før. Vi har signalkabler, og noen strømkabler(muligens ikke nok, men det kjøper vi selv(ja de må være tjukke pga høy ampere)).

Hvilket budsjett har dere for batterier, forsterker og kabler?

Vi vil helst ligge under 10000. Det vi trenger er forsterker, 4 subber(som passer til 11" hull eller større) og muligens batterier.

Om vi skal koble batteriene til dynamoen må vi ha en innretning som kobler fra startbatteriet når det er underskudd av strøm(viss vi spiller musikk mens motoren er av, eller dynamoen ikke klarer å levere nok strøm). Slik at vi ikke blir stående med tomt batteri.

Skaff dere noen svartruss venner som går elektro.

Elektro elever? Det eneste de kan er å skifte sikringer!:p

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Hvor er dere lokalisert hen i verden?

og faktisk du skal ikke rakke ned på elektro elever, de kan mer enn du tror ;)

og over til faktisk oppsett. 10k e rimelig lite for 4x sub elementer samt forsterkere til å drive hele mirakelet.

Dessuten har jeg hørt veldig lite om 11" sub elementer. Sikker på at du ikke mener 10 eller 12?

Lenke til kommentar

Det er helt sikkert mulig men kan ikke si mye om lydkvalitet osv :p men siden diameteren på hullene er 11" vil jeg regne med at det er 10" elementer som skal stå inni. Kan være jeg tar feil da.

Men hvor i verden er dere lokalisert uansett? Kan kanskje være noen som kan være til hjelp siden det virker som dere ikke helt kan koble anlegg selv :p

Lenke til kommentar

Bare tullet om elektro elever. Jeg kjenner ingen, og vet ikke hva de lærer på skolen. Det jeg vet er at hullene som det har vært elementer i tidligere er 11" i diameter. Lite med 10k? Men er det mulig?

Vi har god kjennskap til strøm, hvertfall på papiret. Så vi skal klare å koble selv. Det vi har litt problemer med, er å forstå dette: ftp://ftp.vaio-link....020-2220_IG.pdf

Cd spilleren er nemlig ikke koblet til. Hvorfor kunne det ikke bare vært lyd ut og 12v inn?

vel som tidligere elektro elev, og almen påbygg elev så kan jeg si deg det, at du vet ingen ting om strøm. det dere lærer i naturfag om strøm er bare forståelsen av strøm. tror ikke jeg ville stolt på koblingene deres heller da det er mye rart man skal tenke på. kan du ikke bare spør etter koblingskjemaet til de som eide bilen før?

konkrete tips: kastet de batteriene du har da de sikkert er ødelagt(det dyreste euroglobe, kan du ta vare på) viss du enten kjøper en batteri krets bryter som lar deg velge hvilken krets du skal trekke strøm fra, eller lag to kretser, en med det batteriet under panseret som går til alt bil elektrisk, og en annen med flere batterier(ville vel anbefale 4stk) som går til stereo. du kan koble så dynamoen lader begge kretser.

annet tips er og ha en lader med den trenger ikke være kjempe kraftig fordi den skal bare gjøre at du kan spille lengre og du slipper og tømme batteriene dine under "den magiske" 20% grensen.

husk: viss du feilkobler kan 3 ting skje, enten så får du flatt batteri til en vær tid. eller så kan det brenne, sist men ikke minst batteriet kan eksplodere(liten kjangs men mulig)

Endret av yavel
Lenke til kommentar

Kan ikke huske å ha lært noe om strøm i naturfag. Påbygg og reafag er to forskjellige ting. Dette står det i læreplanen i fysikk(det vi har lært): "definere begrepene strøm, spenning og resistans, og bruke prinsippene om bevaring av ladning og energi på enkle og forgreinede likestrømskretser"

Og

"beskrive magnetiske felt rundt permanentmagneter og elektriske strømmer, og beregne magnetisk flukstetthet rundt en rett leder og kraft på en leder i magnetisk felt"

Vi har ikke lært maxwells ligninger, men det tror jeg ikke dere har heller.

Så kan dere slutte å tvile på oss, og forslå en forsterker og et par elemementer, eller fortelle oss hva vi skal se etter? takk

Lenke til kommentar

du kan sette opp det du har med mest mulig info, også spør der du kjøper forsterkeren om de kan tegne et enkelt koblingskjema, vet ikke om du skjønte det som følgte med spilleren som faktisk virket veldig rett fram.

kast de 2 biltema batteriene(sikkert ødelagt av de som hadde den tidligere) kjøp 4 nye batterier som du kobler sammen, minus i godset, og en + kabel frem til dynamoen. hadde koblet alt som tilhører stereo til de 4 batteriene, grunnet at du da slipper og lade ut start batteriet, det er en teoretisk mulighet for at du forsatt kan lade ut start batteriet igjennom kabelen som kobler de sammen ved dynamoen, dette kan fikses med en STOR diode men dette blir alt for avansert for dere. dere kan eventuelt kjøpe en strøm krets bryter på biltema/clas ohlson.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...