Straydog Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Vinteren i år har vært kald, og jeg har ved flere anledninger opplevd at spylervæska har fryst. Ut ifra hva jeg har funnet av spylervæskeprodukter så holder de beste ikke mer enn rundt -20 grader. Spørsmålet er derfor; finnes det noe man kan tilsette i spylervæsken for å øke frysepunktgrensen? (sikkert noen som vil anbefale 96% sprit, men det har jeg dessverre ikke tilgang til ) Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 det må vel bli konsentrert spylerveske da kanskje Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Vil det funke å mixe splervesken med frostveske kanskje? Lenke til kommentar
eXtreme-501 Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Tror du kan tilsette litt glykol. Lenke til kommentar
Straydog Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 det må vel bli konsentrert spylerveske da kanskje Finnes dette altså? Trodde det kun gjaldt frostvæske. Skal ta meg en tur til Bilxtra og Mekonomen imorgen og forhøre meg. Glykol er vel heller ingen dum ide! Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 det må vel bli konsentrert spylerveske da kanskje Finnes dette altså? Trodde det kun gjaldt frostvæske. Skal ta meg en tur til Bilxtra og Mekonomen imorgen og forhøre meg. Glykol er vel heller ingen dum ide! mener å ha sett dunker på 10 - 20 liter med konsentrert spylerveske på biltema. Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Men. Har du virkelig et behov for spylerveske når det er under 20 blå ute? Spørsmålet er vel også om det hjelper med tilsetninger. Mulig at spylervesken vil holde seg flytende i beholderen, men hva skjer så fort den "forstøves" og/eller treffer viskere/frontrute?. Lenke til kommentar
Straydog Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 Men. Har du virkelig et behov for spylerveske når det er under 20 blå ute? Spørsmålet er vel også om det hjelper med tilsetninger. Mulig at spylervesken vil holde seg flytende i beholderen, men hva skjer så fort den "forstøves" og/eller treffer viskere/frontrute?. Det er sant som du sier, men en jeg bruker ikke spylervæsken når det er så kaldt heller. Det er mer for å unngå at det skal fryse i beholderen/pumpa slik at disse sprekker/går i stykker. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Men. Har du virkelig et behov for spylerveske når det er under 20 blå ute? Spørsmålet er vel også om det hjelper med tilsetninger. Mulig at spylervesken vil holde seg flytende i beholderen, men hva skjer så fort den "forstøves" og/eller treffer viskere/frontrute?. Tja, det saltes jo flere steder og da er det greit å få spyla ruta en gang i blant. Er ikke så lenge jeg var ute å kjørte i 25 kuldegrader, og jaggu var det ikke fuktig på veien.. Det man kan gjøre er å kjøpe, som nevnt tidligere, konsentrert spylervæske og blande selv. Har man fått kjørt litt så har jo ruta blitt litt varma opp, og det ligger jo ikke lenge på ruta før det viskes bort. Lenke til kommentar
salah Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Jeg vil sterkt fraråde deg å bruke frostvæske på det aller sterkeste. Brukte det selv i vinter og jeg ser dårligere enn uten å bruke spylervæske. Og frostvæska fjerner seg ikke lett fra beholderen heller. Nå skal det sies at jeg fylte på feil da jeg trodde det sto spylervæske på den, og fikk derfor en halv liters mengde på en beholder som tar ca. 5-7 liter. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 (endret) Kan nok tilsette litt rødsprit om nødvendig, men ikke for mye av det.. Ren etanol fryser på under -100. (sikkert noen som vil anbefale 96% sprit, men det har jeg dessverre ikke tilgang til whistle.gif ) Rødsprit er faktisk 95%, så det er det samme i denne sammenhengen. Bare slå fra deg tanken om glykol.. det vil du ikke ha på frontruta eller på lakken, og det vil nok heller ikke de som er bak deg som får en sky av spylevæske på bilen sin. Glykol er for det første en stygg suppe som ikke fordamper i noen stor grad (problem i seg selv), og det er også skadelig for lakk. Endret 6. februar 2010 av gxi Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Fyll på konsentrat i stedet. Bilxtra har konsentrat som tåler -66 grader Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå