Gjest Slettet-oI1BHr7y Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 (endret) Jeg jobber litt for et bemanningsfirma rundt om i dagligvarebutikker som vikar. Jeg har ingen faste vakter, og behøver ikke si ja til noen vakter om jeg ikke ønsker å jobbe. Mao, det er veldig fleksibelt mtp studier. Nå lurer jeg på å søke sommerjobber, og innen helt andre typer arbeid fordi jeg pga helse ikke kommer til å klare å jobbe i dagligvarebutikker hver dag en hel sommer. Jeg vil dog ikke slutte for bemanningsfirmaet, men ønsker å ha permisjon (eller noe?) i sommer, og fortsette for de når skolen begynner igjen. Akkurat dette tror jeg ikke skal være et problem (eller noen andre med vikarbyråerfaring som vet noe annet?) , men jeg lurer på om jeg kan be om å få skattekortet mitt, slik at jeg slipper å betale 36% skatt på den andre jobben jeg evt får? Eller er det det samme som å si opp jobben? Noen som har synspunkter? Jeg stortrives hos vikarbyrået, men jeg kan ikke pga helsen min jobbe så mye som jeg trenger mtp penger i sommer (ettersom det ikke betales ut studielån om sommeren..) i butikk. Hjelp? Endret 4. februar 2010 av Slettet-oI1BHr7y Lenke til kommentar
Proxor Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 er jo ingen problem og få tilsendt 1 til skattekort. selv har eg 2 skattekort Lenke til kommentar
thomasge Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Din arbeidsgiver trenger egentlig bare en kopi av skattekortet ditt, så det kan du fint beholde selv. Å be om å få det tilbake har ingenting med å si opp å gjøre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oI1BHr7y Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Okei, så i teorien trenger jeg ikke si opp jobben altså? Sjefene er utrolig greie, så jeg tror jeg skal få til at jeg ikke jobber for de i sommer, men fortsetter til høsten. De har jo tross alt ganske mange studenter som jobber for seg, og de reiser jo hjem til andre deler av landet om sommeren og i andre ferier. Lenke til kommentar
thomasge Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Okei, så i teorien trenger jeg ikke si opp jobben altså? Jeg har selv jobbet hos et vikarbyrå og har ikke hatt problemer med å takke nei til enkelte oppdrag. Kan man ikke så kan man ikke. Har du tillit og viser interesse er det ikke noe problem. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oI1BHr7y Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Akkurat. Jeg lurte og litt på skattetaten, blir de grinete om jeg bruker samme skattekortet i en eventuell sommerjobb som hos bemanningsfirmaet? Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Ta heller kontakt med ligningskontoret hvis du lurer på noe. Da får du iallefall korrekte svar. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Det er ingen som blir "grinete", og det er ikke noe problem å få et nytt skattekort fra skattekontoret. Dette er gratis. Om du har tabellkort bør du ikke gjøre dette, da forskuddstrekket blir feil dersom flere enn en arbeidsgiver benytter tabell. Ved prosenttrekk har det lite å si, men om du har prosenttrekk og ser at inntekter eller fradrag endrer seg vesentlig, bør du bestille nytt skattekort og be arbeidsgiver(e) benytte dette, uavhengig av hvor mange arbeidsgivere du har. Lenke til kommentar
tvv Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Det er en grunn til at du får skattekort del 1 og del 2 - del 1 skal leveres hovedarbeidsgiver altså der du tjener mest/kommer til å tjene mest. Del 1 godtas kun i orginal og kan altså ikke kopieres og brukes flere steder. Del 2 derimot som er et prosentkort kan du kopiere og levere til alle dine ekstra arbeidsgivere - sånn er det! Lenke til kommentar
Cie Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Det er en grunn til at du får skattekort del 1 og del 2 - del 1 skal leveres hovedarbeidsgiver altså der du tjener mest/kommer til å tjene mest. Del 1 godtas kun i orginal og kan altså ikke kopieres og brukes flere steder. Del 2 derimot som er et prosentkort kan du kopiere og levere til alle dine ekstra arbeidsgivere - sånn er det! Men dette gjelder da kun tabellkort? Slik jeg har forstått det har TS prosentkort. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oI1BHr7y Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Hmmm... Jeg burde kanskje presisert at det skattekortet som vikarbyrået har er tabellkort, og det andre biarbeidsgiverkortet er prosentkort på 36%. Jeg tjener heller ikke mer enn 3-4000 i mnd hos vikarbyrået, vil nok forvente å tjene ganske mye mer i en eventuell sommerjobb som er fulltid. Om jeg leverer kortet med prosenttrekk på 36% vil jo det bety at jeg ikke får igjen spesielt mye etter skatt.. Da vil litt av vitsen med sommerjobb være bortkastet IMO. Men, hvis jeg får sommerjobben. Hva om jeg leverer prosentkortet til vikarbyrået og får tabellkortet tilbake og leverer det til sommerjobben? Eller er ikke det lov? Jeg blir jo ikke å jobbe for vikarbyrået i sommer om jeg får annen sommerjobb. Lenke til kommentar
OeO Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Bare bestill et prosentkort fra skatteetaten beregnet utifra det du tror du kommer til å tjene totalt neste år. Da betaler du verken for mye eller for lite skatt. Man må ikke ha tabellkort. Husk at hvis du skatter for mye, så får du det igjen neste år. Du skal skatte det samme totalt, uansett hvem som har fått hvilket skattekort. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oI1BHr7y Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Bare bestill et prosentkort fra skatteetaten beregnet utifra det du tror du kommer til å tjene totalt neste år. Da betaler du verken for mye eller for lite skatt. Man må ikke ha tabellkort. Husk at hvis du skatter for mye, så får du det igjen neste år. Du skal skatte det samme totalt, uansett hvem som har fått hvilket skattekort. Ja, jeg vet jeg får det igjen neste år om jeg skatter for mye. Problemet er vel at jeg vil ha mest mulig ut av lønna mi i sommer, fordi det er i sommer/høst jeg trenger den! Lenke til kommentar
thomasge Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Det er en grunn til at du får skattekort del 1 og del 2 - del 1 skal leveres hovedarbeidsgiver altså der du tjener mest/kommer til å tjene mest. Del 1 godtas kun i orginal og kan altså ikke kopieres og brukes flere steder. Del 2 derimot som er et prosentkort kan du kopiere og levere til alle dine ekstra arbeidsgivere - sånn er det! Det kan fint kopieres.. Jeg har hatt flere arbeidsgivere gjennom året og brukt del 1 hos alle (dvs 3 stk).. Så lenge du passer på å ikke tjene mer enn du har oppgitt er det ingen fare for noe som helst... Lenke til kommentar
tvv Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Det er en grunn til at du får skattekort del 1 og del 2 - del 1 skal leveres hovedarbeidsgiver altså der du tjener mest/kommer til å tjene mest. Del 1 godtas kun i orginal og kan altså ikke kopieres og brukes flere steder. Del 2 derimot som er et prosentkort kan du kopiere og levere til alle dine ekstra arbeidsgivere - sånn er det! Det kan fint kopieres.. Jeg har hatt flere arbeidsgivere gjennom året og brukt del 1 hos alle (dvs 3 stk).. Så lenge du passer på å ikke tjene mer enn du har oppgitt er det ingen fare for noe som helst... Om noen har godtatt kopier av del 1 - kan de ikke reglene - det står jo til og med skrevet på kortet " skal leveres hovedarbeidsgiver" da sier det jo seg selv - dersom du ikke kan si at du har en hovedarbeidsgiver må du be skattkontoret beregnet et prosentkort på all inntekt - sånn er det.......hva noen gjør er ikke ensbetydene med at de gjør det riktig..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå