larhog Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Hva er best å rengjøre ett objektiv med noen merker på linsa med?? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Hva er best å rengjøre ett objektiv med noen merker på linsa med?? Rent mykt lofritt tøystykke. Jeg bruker ofte t-skjorta fordi den er tilgjengelig - men den er hverken ren, myk eller lofrit Det aller viktigste er å passe på at hverken linsa eller tøystykket har sandpartikler. Ellers så kan du ta fine bilder med et veldig digert og fett fingermer på frontlinsa, så vanligvis er det ikke noe å stresse med før du kan få blåst av bøss og finne fram en ren, myk lofri fille Lenke til kommentar
larhog Skrevet 5. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2010 Men ligger det ikke ett tynt lite lag med noe belegg av en beskyttende type, som ikke skal tukles med? Trodde man måtte ha noe spesielt papir eller liknende jeg. Er forresten digitalt speilrefleks det er snakk om.hehe Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Coatingen på frontelementet tåler forbausende mye. Når det gjelder fettflekker og støv bruker jeg konsekvent "solbrille-teknikken"; dvs blåse litt dogg på frontlinsen og gå forsiktig over med t-skjorten eller en standard pussefille hvis jeg har en med. Jeg har aldri skadet noen av objektivene mine på denne måten (har prøvd på både billige og dyre objektiver). Men som kaian sier, pass på at det ikke ligger sand eller andre harde partikler på når du begynner å gni. I så fall må disse børstes/blåses av først. Lenke til kommentar
larhog Skrevet 5. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2010 Fint, takk for svar. Gir det ett forsøk senere jeg da :-) Hva med forresten fiber-kluter o.l? à typen man bruker på lcd skjermer o.l? Det er kanskje FY FY?!?! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå