Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Høyrente og Fastrente innskudd 1 år, tips?

Anbefalte innlegg

Har opprettet to kontoer; en høyrentekonto og en fastrentekonto innskudd (1 år).

Hva bør jeg huske på med disse?

Slik som jeg forstår det, er fastrentekontoen en konto som varer i ett år med en fast rente. Jeg kan ikke ta ut disse pengene i dette tidsrommet. "Ved uttak før forfall beregnes det et gebyr på 1,0% av uttaksbeløpet for den gjenværende løpetiden."

Med høyrentekontoen får jeg en god rente og kan ta et viss antall gebyrfrie uttak pr. år. Renten kan endres.

Jo mer penger man har på disse, jo bedre rente får man..? Det er ingen/minimal risiko?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åja, selvfølgelig, jeg misforstod. Du snakker om å binde pengene dine.

Hvor mye du må ha for å få så og så mye i rente bruker å stå på bankens hjemmeside. Første "trinn" er fra 50 000 og oppover.

Grunnen til at du får høyere rente på fastrentekontoen er fordi du binder pengene dine hos dem. Min høyrentekonto følger pengemarkedsrenten, men det går aldri under en måned mellom hver gang det endres. Men nå har det stått så stille de siste månedene at jeg ikke kan huske forrige gang renta endret seg, må ha vært et halvt år siden eller noe.

Om du ikke trenger pengene før om et år, og er sikker på det - velg høyrentekontoen.

Lenke til kommentar
Jeg får dobbel så god rente på fastrentekontoen enn høyrentekontoen. Man må ha veldig mye på høyrentekontoen for å få god rente. Men hvor ofte endrer renten til høyrentekontoen seg? Flere ganger i året? Kan jeg sjekke dette på bankens hjemmeside?

Det er ikke nødvendigvis riktig at man må ha veldig mye på høyrentekontoen for å få god rente. Hos Nordax får man nå flytende rente på 4,5% fra første krone, opp til 400 000.

De fleste forventer nå en rentehevning, og de tilbyr derfor bedre vilkår på fastrente enn på flytende.

Bankene justerer den flytende renten omtrent like ofte som styringrenten fra Norges Bank endres.

Følg med på finansportalen.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...