Gå til innhold

Spørsmål om studiespesiallisering. :)

Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Jeg lurer på hva forskjellen er på de forskjellige linjene som gir deg studiespesialisering.

Altså visst jeg går almen hva er forskjel på det og visst jeg går fagskole så tar et år påbygg til studiespesialisering osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke få spesiell studiekompetanse om du går fagskole.

Så om du er interessert i å bli Ingeniør, lege e.l. bør du gå studiespesialisering, da du kan velge Fysikk osv som gjør at du kommer deg inn på realfagsstudier.

Om du ikke skal studere realfag er det akkurat det samme, though.

Lenke til kommentar

Det finnes ulike måter å få "generell studiekompetanse" på, ikke "studiespesialisering". "Studiespesialisering" er navnet på den linjen på videregående som tidligere het "allmenn". Forskjellen på å få studiekompetanse gjennom studiespesialisering og å få det gjennom påbygg, er at hvis du tar det gjennom studiespesialisering kan du også få "spesiell studiekompetanse". "Spesiell studiekompetanse" kan for eksempel være Matte R1, R2 og Fysikk 1 hvis du vil bli ingeniør, og uten disse fagene kan du da ikke studere til ingeniør.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Så visst jeg tar elektro og noe annet 2 åre så tar jeg påbygg til generell studiespesialisering, kan jeg da ta opp de fagene på et år som jeg trenger til og gå den utdanningen jeg viL?

Lenke til kommentar

Generell studiekompetanse, ikke generell studiespesialisering. GENS.

Og ja, så lenge du ikke vil studere medisin, realfag, økonomi, ingeniørstudier eller lignende, så kan du studere hva du vil (sett at du har gode nok karakterer) etter to år på yrkesfag og ett år påbygning.

Du kan også ta realfag som privatist. Enten det året du går påbygg, eller senere.

Lenke til kommentar

Spesiell studiekompetanse er et "populær-begrep" som ikke brukes i offisielle dokumenter e.l. Det er ikke et offissielt navn på en annen type studiekompetanse enn den generelle, men ja. Et studie som krever spesielle fag i tillegg generell studiekompetanse, krever spesiell studiekompetanse.

Å si "jeg har spesiell studiekompetanse" gir ikke mening med mindre du har KJ2, R2 og FY1, samt 4 eller bedre i matematikk og norsk. Da tilfredsstiller du alle forskjellige fagkrav som samordna opptak operererer med. Men at et studie krever at du har spesiell studiekompetanse betyr bare at det krever at du har ett eller flere fag ut over GENS.

Lenke til kommentar

Almen leder til generell studiekompetanse hvorav du kan ta realfag for å få realfagskompetanse.

Tar du en annen linje for så å ta almen påbygging for du generell studiekompetanse, men du kan ta realfagene som privatist og få realfagskompetanse

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Så visst jeg skal gå dette kan jeg ta elektro og noe annet på vgs så ta påbygg til allmen(Lettere og skrive) deretter ta realfagene jeg trenger opp da?

Lenke til kommentar
Så visst jeg skal gå dette kan jeg ta elektro og noe annet på vgs så ta påbygg til allmen(Lettere og skrive) deretter ta realfagene jeg trenger opp da?

Riktig. Eller du kan ta forkurs i stedet for påbygning, og komme inn kjappere.

Selv om jeg ville gått studiespes, om jeg var deg.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...