.... Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 (endret) Har en gammel, men fullt brukbar PC fra rundt 00-tallet som begynner å bli ustabil. Det er hovedkortet som må skiftes ut, og jeg har et nytt kort klart. Problemet: Windows XP. Det er en OEM-versjon som er låst opp mot hovedkortet. Byttes kortet, vil den angivelig ikke la seg aktivere: Microsoft har oppdatert sine lisensbetingelser for OEM-utgaver av Windows. Om du har en slik utgave, og bytter hovedkort, må du betale for en ny Windows-lisens. Kjøpe nytt XP-eksemplar? Ikke å oppdrive i disse dager. (?) Oppgradere til Windows 7? For gammel til å kjøre annet enn XP. Bytte til Linux? Familiemaskin og mange ikke-Linux programmer (f.eks. Finale). Hjelp! Endret 3. januar 2012 av .... Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Kan vel kontakte Microsoft og høre om de gir deg ny lisens eller aktiverer maskinen din når du har bytta hovedkort? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Kontakt MS http://www.microsoft.com/norge/about/konta...ce-private.mspx produktaktivering Bærbar kan det være lurt å kontakte produsenten Lenke til kommentar
.... Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 (endret) Kan vel kontakte Microsoft og høre om de gir deg ny lisens eller aktiverer maskinen din når du har bytta hovedkort? Den retten inngår i Retail, ja, men ikke OEM: Bytt hovedkort; ny Windows-lisens Microsoft har oppdatert sine lisensbetingelser for OEM-utgaver av Windows. Om du har en slik utgave, og bytter hovedkort, må du betale for en ny Windows-lisens. Men XP er jo ikke lenger til salgs! Endret 3. januar 2012 av .... Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Jeg byttet hovedkort, ram, prosessor og skjermkort på min XP-PC for litt over et år tilbake. Måtte formatere, men fungerte å aktivere, fikk opp slik at jeg måtte ringe inn. Kan jo prøve? Lenke til kommentar
.... Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 (endret) Jeg byttet hovedkort, ram, prosessor og skjermkort på min XP-PC for litt over et år tilbake. Måtte formatere, men fungerte å aktivere, fikk opp slik at jeg måtte ringe inn. Kan jo prøve? Men har du OEM? Det fremgår i så fall av registreringsnøkkelen i Kontrollpanel > System. Min har formatet XXXXX-OEM-XXXXXXX-XXXXX. Endret 3. januar 2012 av .... Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Du har ikke oppgradert maskinen, men byttet ut et defekt hovedkort. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Men har du OEM? Skulle selvfølgelig ha nevnt det. Har OEM, ja. Går ikke god for at det virker, bare sier at det finnes et håp. Dessuten burde de kunne se igjennom fingrene med det når det gjelder å bytte noe som er ødelagt. Lenke til kommentar
.... Skrevet 5. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2010 (endret) Har OEM, ja. Går ikke god for at det virker, bare sier at det finnes et håp. Dessuten burde de kunne se igjennom fingrene med det når det gjelder å bytte noe som er ødelagt. Hm. Det er akkurat dette jeg funderer på, hvor villige de er til å se gjennom fingrene med slikt når reglene tross alt har gått ut på dato. Det er her den menneskelige faktoren kommer inn … Endret 3. januar 2012 av .... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Bare ring. Det er svært sannsynlig at det går helt smertefritt. Det er jo lov å bytte et defekt kort. Lenke til kommentar
.... Skrevet 5. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2010 (endret) Well, I’ll be damned. Skiftet hovedkort, reinstallerte OEM-eksemplaret mitt, trykket «Aktiver» og … Windows ble aktivert. WGA gikk også greit. Det var det. Ingen telefonsamtale. Kanskje Microsoft har endret innstillingene på aktiveringsserverne siden de sluttet å selge XP, slik de burde? Mer sannsynlig ligger forklaringen i at algoritmen ikke er så streng likevel. Ifølge Wikipedia sjekkes følgende maskinvare: Display Adapter SCSI Adapter IDE Adapter Network Adapter (including the MAC Address) RAM Amount Range (e.g., 0–512 MB) Processor Type and Serial Number Hard Drive Device and Volume Serial Number Optical Drive (e.g., CD-ROM) Det er IDE-adapteren som identifiserer hovedkortet. Men først blir alt dette rangert: WPA asks for ‘votes’ from each of these ten categories: ‘Is the same device still around, or has there never been one?’ Seven Yes votes means all is well — and a network interface card, present originally and not changed, counts for three yes votes! Minor cards, like sound cards, don’t come into the mix at all. If you keep the motherboard, with the same amount of RAM and processor, and an always present cheap NIC (available for $10 or less), you can change everything else as much as you like. Ja, det står et gammelt PCI-nettverskort i maskinen! Og: Installing a replacement motherboard will change the IDE controller, and usually will mean that you change to a new, faster, processor. If the processor is one with a serial number (Pentium III), then you lose a third vote — including when you change to a processor with no serial number, such as an Athlon. Jeg byttet bare hovedkortet, ikke prosessoren eller RAM. På det nye kortet satt det faktisk en prosessor av akkurat samme type, men jeg var påpasselig med å bytte ut denne med den opprinnelige prosessoren. (Hadde egentlig ikke tenkt å aktivere umiddelbart, men uten å tenke meg om stilte jeg systemklokken etter at Windows var installert. Ved neste oppstart var aktiveringsskjermen der, og da hjelper det ikke å skru klokken tilbake …) Endret 3. januar 2012 av .... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå