olll Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Jeg har sett på denne capsen( http://www.smartguy.no/Fashion/visvare.asp?ID=20517 ). Den koster 199,75 DKK, og med fragt(125 DKK) og fratrekt dansk moms blir totalsumen i kassen 284 DKK. Dette er hodeplagg, så uansett så vil jeg slippe å betale toll. Men når det gjelder momsen er jeg veldig usikker... Jeg vet at når varen er under 200 kr, ifølge tollvesenet, så slipper du moms. Men capsen koster jo 199,75 DKK, regner de om prisen på capsen til norsk valuta, dvs. 218 NOK når de legger på moms? Så er det jo sånn at den danske moms blir tatt ifra varen også, vil det si at varen kanskje er enda billigere enn 199,75 DKK når den kommer til Norge, og kanskje derfor ikke kommer over 200 kr? Mattestykket blir omtrent som dette, sånn som jeg forstår det i kassa på Smatguy.no: Caps (199,75 DKK) + Fragt (125,00 DKK) - Ialt ekskl. moms (25%) = 284,80 DKK Denne lille forskjellen kan avgjøre om capsen koster 284 kr eller over 400 kr... Noen som skjønner hva jeg mener, og som vet? Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Varens pris pluss frakt (det du har betalt) regnes om til NOK som danner grunnlaget for beregning av norsk MVA. Var det det du spurte om? Lenke til kommentar
olll Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 JA, sånn nogen lunde det jeg lurte på. MEN, utifra Tollvesenets kalulator: http://www.toll.no/templates_TAD/ImportCal...;epslanguage=NO, ser det ut som at de kun tar hensyn til varens pris når det gjelder moms. Er det noen som vet om denne varen(capsen), vil komme under 200 kr med fratrukket dansk moms når fragt ikke telles med? Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Gå inn på den linken du viser til. Slå inn 200 i varekost og 100 i frakt og se hva MVA grunnlaget blir, 300. Lenke til kommentar
olll Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 Problemet nå er jo at jeg ikke vet om det er 200 kr jeg skal beregne ut fra, fordi jeg vet ikke hvor mye av det blir trukket når det gjelder den danske moms. Jeg beklager, men du gir ikke et helt tydelig svar når det gjelder det. Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 (endret) Det riktige blir vel: Caps (199,75 DKK) eks moms (25%) = 159,80 DKK + Fragt (125,00 DKK) = 284,80 DKK Omregnet i NOK blir da verdien på capsen ca. 178,- kr. Med andre ord under mva grensen. Endret 4. februar 2010 av C-angel Lenke til kommentar
olll Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 Ok, takk for hjelpen! Det så veldig fornuftig ut slik som du fremstilte det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå