Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav for studentby

Poonen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et lite problem med huseierer. Men han sier at pga jeg bor i en studentby gir dett meg færre rettigheter, noe som stemmer greit jfr. husleieloven § 11-2. Det er alikevel flere beboere i denne studentbyen som ikke er studenter, jeg lurer bare på om noen kan fortelle meg hva kravene for en studentby er?

Endret av Poonen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg lurer bare på om noen kan fortelle meg hva kravene for en studentby er?

Det står vel i første ledd i §11-2:

Bestemmelsene i paragrafen her gjelder utleie av bolig som etter vedtak av organ for stat, fylkeskommune eller kommune skal brukes av elever og studenter. Bestemmelsene gjelder bare dersom leieren har fått opplyst skriftlig at avtalen gjelder slik bolig, og at dette gir leieren færre rettigheter enn ved leie av annen bolig.

Leier du fra studentsamskipnad, studenthjem, universitet eller skole er det grunn til å tro at disse kravene er oppfylt. Men en privatperson kan ikke bestemme selv at hybelhuset han leier ut er "studentby", og dermed begrense rettene til leietakerne. Videre må du ha fått skriftlig beskjed, det vil være naturlig at dette er nevnt i leiekontrakten.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger.

Det står spesifisert i leiekontrakten at det er en studentby. Det er privateid, og flere av beboerene som bor der går verken på skole eller betaler semesteravgift. En av disse er fjerdemann vi bor med. Han går på trygd, er ikke interessert i verken utdanning eller jobb. Det er ikke uvanlig at han stjeler mat, røyker inne og gidder ikke bidra med vedlikehold og vask av fellesområdene. Han har også ved gjentatte anledninger vært nære på å brenne ned stedet. Han har da glemt han har mat i ovnen ( som han bruker på 275 grader ) midt på natten, vi har blitt vekkt av brannalarmen, får så å hamre på døren hans i lengre tid får han kommer ut og beklager seg. Vi har flere ganger konfontert vedkommende angående hans oppførsel, samt klaget muntlig tre ganger til huseier og en skriftlig klage, uten resultater. Vi har nå sett oss lei, og ønsker å få kastet ut den fjerde beboeren, eventuelt bli løsgjort fra våre kontrakter slik at vi kan flytte. Hvilke muligheter har vi, og hvilken fremgangsmåte bør vi velge?

Bor forresten på falkenborg. I tilegg til dette er det konstat anleggstrafikk utenfor, en diskusjon som fåregår her ; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1196850&hl= . Stedet anbefaler jeg ikke til noen. Skal du flytte til trondheim, ikke flytt hit.

Endret av Poonen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...