Gå til innhold

Lurte på dualboot på bærbar?

Anbefalte innlegg

Hadde tenkt å kjøre Dualboot på min nye bærbare. Har XP på den og tenkte å kansje installere linux eller 2000 på den i tillegg. er det noen som har erfaringer med dette og hvordan anbefaler dere at jeg i såfall går frem.

Takker for alle konstruktive innlegg :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager hvis jeg ikke har så mye kunnskap, men såvidt jeg vet bør en først installere XP også Linux pga problemer med Windows og bootfiler :)

Skal du installere 2k tror jeg at det bare er til å installere i vei :) (Skjønt jeg ikke ser vitsen i å installere et gammelt O/S på en maskin som har nyere installert.. (XP vs. 2k))

Lenke til kommentar
Skjønt jeg ikke ser vitsen i å installere et gammelt O/S på en maskin som har nyere installert.. (XP vs. 2k)

Det kommer helt ann på hva du skal benytte maskinen til, og ikke minst hvor den skal koples til. I noen bedrifter venter man gjerne, med å innføre de nyeste OS. Slik at de skal få tid på seg til å fikse de verste bug's....

Lenke til kommentar

Det er riktig at det er lurt å installere Windows før Linux. Grunnen er at Windows overskriver MBR (Master Boot Record), og sjekker ikke om det finnes noen Linux-systemer på maskinen.

Det er også lurt å lage en oppstartsdiskett til Linux-versjonen (dette får man spørsmål om under installasjonen, ihvertfall med Red Hat og Mandrake), slik at man kan starte Linux etter evt. å ha reparert/oppgradert/reinstallert Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...