NgZ Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 (endret) Det slike programmer gjør er nettopp å finne igjen filene uten en gyldig indekseringsfil, ved å analysere rådataene. Om de likevel misslykkes, er det nok noe verre som har gått galt med kortet - men da synes jeg det er litt rart at programmet får scannet det i det hele tatt. Du kan jo kjøre en runde photorec/testdisk før du gir opp helt. Den har reddet filer på harddisk for meg et par ganger. Endret 6. februar 2010 av NgZ Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 6. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2010 Det slike programmer gjør er nettopp å finne igjen filene uten en gyldig indekseringsfil, ved å analysere rådataene. Om de likevel misslykkes, er det nok noe verre som har gått galt med kortet - men da synes jeg det er litt rart at programmet får scannet det i det hele tatt. Du kan jo kjøre en runde photorec/testdisk før du gir opp helt. Den har reddet filer på harddisk for meg et par ganger. Enig i at det er merkelig at programmet får scannet kortet og ikke da finner filer. Jeg har brukt RescuePro som liksom skal være tilpasset Sandisk (hva nå det betyr). Først kjørte jeg valget som søker etter bilder, men ingen resultat. Så kjørte jeg valget som søker etter filer, noe som tok over 2 timer, men samme resultat, dvs ingen filer funnet. I og med at programmet får kontakt nok til å søke så synes resultatene å være noe merkelige. Når jeg setter kortet i den interne kortleseren i pc'en (som funker ok, jeg har testet den i etterid) og klikker på kortet i vinduet "min datamaskin" så henger vinduet seg - og etter en halvtime ca så får jeg spørsmål om windows skal formatere kortet/stasjonen, noe som ihvertfall ikke løser problemet. Det som skjedde var at kortet var i gang og laste bildene over til pc'en, etter ca 120 bilder hang lastingen seg opp og ikke noe skjedde, til slutt måtte jeg dra ut kortet for å å henget til å avslutte. Etterpå har det altså ikke vært mulig å få kontakt/finne resten av bildene (ca 800stk). Jeg vet ikke helt hvordan minnekort er bygget opp, men kanskje er en eller annen intern sti røket/brudt? Når jeg stapper kortet i kameraet (et canon 7D) så får jeg opp melding at det ikke får kontakt med kortet (det funker fint med andre kort). Tor Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Du kan forsøke et program som heter dd for å prøve å lage en kopi av innholdet på kortet. Du kan bruke Linux eller en Windowsversjon av programmet: http://www.gmgsystemsinc.com/fau/ Det er relativt komplisert hvis du ikke er vant til sånne ting. Jeg har berget mange bilder på den måten siden det ofte er mye lettere å jobbe på en fil enn å jobbe med et kranglete kort. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 (endret) http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download Kan være nyttig for både defekte partisjoner eller tapte bilder. Anbefales, reddet meg flere ganger Det er t.o.m. gratis, og har klart å redde filer hvor betalløsninger ikke har klart å gjøre jobben. Endret 13. april 2010 av TGB Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Jeg har kun opplevd problemer med to kort. En fra TwinMos som mekanisk ikke fulgte CF standarden 100%, og en 2GB Apacher som ikke oppfører seg 100% - får merkelige feilmeldinger når jeg formaterer det under windows! Det kortet tør jeg rett og slett ikke bruke. At kort kan feile, er ikke noe nytt. Og det gjelder også SanDisk og Lexar kort. Det skjer bare mye sjeldnere Det bør være mulig å redde filene fra kortet, såfremt det ikke er kontrolleren på kortet som er defekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå