TorVidle Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Og der ser det ut til at et minnekort har tatt kvelden for første gangen for min del. ca 800 bilder rett i dass. Kjekke saker. Det er det nyeste minnekortet et Sandisk Ekstreme Pro 16GB cf-kort som jeg kjøpte i slutten av nov. 2009 sammen med mitt 7D. Holdt på å laste inn filene til pc'n via den innebygde kortleseren da det plutselig ble stopp i innlastningen etter få filer. Etterpå er det umulig å få lese kortet, hverken i pc'n eller kameraet. Jeg antar at det er bare å bytte det i butikken? Er jo ikke noe å mekke på der som på f.eks et kamera. Dessverre. Og det er vel ihvetfall 1 års garanti regner jeg med(?) Men til de proffe her som har kjørt sine kort hardt i kameraene i flere år: Hvor ofte ryker minnekortene deres? Eller er det ukjent terreng helst? Jeg vurderte å kjøpe et større kort enn 16GB siden det viser seg at 2 stk batterier på 7D'n visst varer evig, har enda ikke klart å flate de ut, selv med å fylle 2 x 16GB kort. Er mer enn halvdelen av strømmen igjen etterpå, utrolig kapasitet. Men, ikke om jeg våger å ha større kort dersom det ikke er veldig uvanlig at minnekortene takker for seg, for da kan jeg risikere å miste enda flere bilder en annen gang. Tor Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Har du prøvd å lese kortet med et recovery program? Er mulig du klarer å berge noen bilder på den måten. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Så lenge du ikke har tørr luft og statisk elektrisitet så er det svært sjelden når det gjelder minnekort av god kvalitet. Har ikke hatt noen problemer med noen minnekort siden 1997. I de fleste tilfellene greier man å redde ut bildene med programvare så jeg regner ikke med å miste et eneste bilde i løpet av min levetid. Å bruke flere små kort vil ikke redusere antall bilder du mister, har du flere kort vil du oppleve hyppigere svikt. Du vil i hovedsak forandre distribusjonen av tapte bilder. Hvis det er sjelden man fyller opp kortene så har det ingen betydning på distribusjonen heller siden man til enhver tid vil ha like mange kort i bruk i begge tilfeller. Så for mange vil det å ha flere kort medføre ekstra arbeid og økt sjanse for at man roter bort et kort uten å øke sikkerheten i målbar grad. Lenke til kommentar
magneska Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Har en fem-seks minnekort fra Sandisk (Extreme III) som er brukt flittig på D200/300/700 i en treårs periode, uten at jeg har hatt noen problemer. Bruker stort sett 4GB-kortene hvor det er plass til omtrent 200 bilder (RAW). Har også et 8GB-kort, men det tror jeg aldri at jeg har fyllt opp?! Greit nok med store kort til filmbruk, men personlig så ville jeg aldri tatt sjansen på å ha 800 bilder på et kort. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Prøv RescuePRO som sannsynligvis følgte med kortet ditt. Forøvrig kan det være greit å ha flere små minnekort istedenfor ett/to store, sånn at du ikke mister fullt så mange bilder hvis det går galt... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Prøv RescuePRO som sannsynligvis følgte med kortet ditt.Forøvrig kan det være greit å ha flere små minnekort istedenfor ett/to store, sånn at du ikke mister fullt så mange bilder hvis det går galt... Har brukt det programmet på en del kort fra kompaktkamera til div venner og har bestandig klart å redde det meste, vil tippe rundt 96-97 prosent av bildene . Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 Har du prøvd å lese kortet med et recovery program?Er mulig du klarer å berge noen bilder på den måten. Selv når en ikke får kontakt med kortet? Klikker jeg på kortet henger "Min datamaskin) seg og ikke noe skjer, for å avslutte henget må jeg dra ut kortet. I kameraet kommer det opp at kortet ikke kan leses. Tor Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 Så lenge du ikke har tørr luft og statisk elektrisitet så er det svært sjelden når det gjelder minnekort av god kvalitet. Har ikke hatt noen problemer med noen minnekort siden 1997. I de fleste tilfellene greier man å redde ut bildene med programvare så jeg regner ikke med å miste et eneste bilde i løpet av min levetid. Å bruke flere små kort vil ikke redusere antall bilder du mister, har du flere kort vil du oppleve hyppigere svikt. Du vil i hovedsak forandre distribusjonen av tapte bilder. Hvis det er sjelden man fyller opp kortene så har det ingen betydning på distribusjonen heller siden man til enhver tid vil ha like mange kort i bruk i begge tilfeller. Så for mange vil det å ha flere kort medføre ekstra arbeid og økt sjanse for at man roter bort et kort uten å øke sikkerheten i målbar grad. Vel, jeg tømmer kortet hver gang jeg har brukt kameraet en tur, og ofte er det fullt da. Og hadde kortet vært mindre dersom det var fullt nå så ville jeg jo tapt færre bilder? Tor Har en fem-seks minnekort fra Sandisk (Extreme III) som er brukt flittig på D200/300/700 i en treårs periode, uten at jeg har hatt noen problemer. Bruker stort sett 4GB-kortene hvor det er plass til omtrent 200 bilder (RAW). Har også et 8GB-kort, men det tror jeg aldri at jeg har fyllt opp?! Greit nok med store kort til filmbruk, men personlig så ville jeg aldri tatt sjansen på å ha 800 bilder på et kort. Det er første kortet jeg har hatt som streiket. Og det er det nyeste faktisk av de jeg har. Tor Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Har du prøvd å lese kortet med et recovery program?Er mulig du klarer å berge noen bilder på den måten. Selv når en ikke får kontakt med kortet? Klikker jeg på kortet henger "Min datamaskin) seg og ikke noe skjer, for å avslutte henget må jeg dra ut kortet. I kameraet kommer det opp at kortet ikke kan leses. Tor Ja, det er mulig å få frem bilder selv om kortet ikke kommer opp i min datamaskin. Reddet noen hundre giga fra en ekstern harddisk som ikke kom opp i min datamaskin for rett over ett år siden. Lenke til kommentar
magneska Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Kjipe greier! Håper du finner en løsning! Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 Prøv RescuePRO som sannsynligvis følgte med kortet ditt.Forøvrig kan det være greit å ha flere små minnekort istedenfor ett/to store, sånn at du ikke mister fullt så mange bilder hvis det går galt... Har brukt det programmet på en del kort fra kompaktkamera til div venner og har bestandig klart å redde det meste, vil tippe rundt 96-97 prosent av bildene . Men fikk du kontakt med kortet på pc'n eller i kameraet før du brukte programmet? Jeg får ikke kontakt med kortet annet enn at windows henger når jeg prøver å gå inn på kortet. Tor Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Prøv RescuePRO som sannsynligvis følgte med kortet ditt.Forøvrig kan det være greit å ha flere små minnekort istedenfor ett/to store, sånn at du ikke mister fullt så mange bilder hvis det går galt... Har brukt det programmet på en del kort fra kompaktkamera til div venner og har bestandig klart å redde det meste, vil tippe rundt 96-97 prosent av bildene . Men fikk du kontakt med kortet på pc'n eller i kameraet før du brukte programmet? Jeg får ikke kontakt med kortet annet enn at windows henger når jeg prøver å gå inn på kortet. Tor På pcen, via ekstern kortleser, fullversjonen av programmet kan du kjøpe på nett for 2-300 kr, du laster det da ned og får kode på nett, syntes det var det beste da den versjonen du får med hadde en del begrensninger, men prøv den først om du har den. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 Prøv RescuePRO som sannsynligvis følgte med kortet ditt.Forøvrig kan det være greit å ha flere små minnekort istedenfor ett/to store, sånn at du ikke mister fullt så mange bilder hvis det går galt... Har brukt det programmet på en del kort fra kompaktkamera til div venner og har bestandig klart å redde det meste, vil tippe rundt 96-97 prosent av bildene . Men fikk du kontakt med kortet på pc'n eller i kameraet før du brukte programmet? Jeg får ikke kontakt med kortet annet enn at windows henger når jeg prøver å gå inn på kortet. Tor På pcen, via ekstern kortleser, fullversjonen av programmet kan du kjøpe på nett for 2-300 kr, du laster det da ned og får kode på nett, syntes det var det beste da den versjonen du får med hadde en del begrensninger, men prøv den først om du har den. Programmet kjører nå dvs jeg kjørt det først satt til å finne bilder, men der fant det ikke noe. Nå kjører det for å finne filer, og har stått på i en evighet, men forventer vel ikke at det finner noe der heller. Kortet er dog tilgjengelig siden programmet klare å scanne det, men antagelig en indexseringsfilen eller hva den heter ødelagt, og da blir det vel bare tilbake en masse nuller og ettall tror jeg? Tor Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Bruker du kortleser eller går du via kamera? RescuePro og kort i kamera kan fort bli tøys vil jeg tro. Jeg har 5 4GB kort og to 8GB kort som jeg bruker flittig og aldri hatt problemer med. Men så følger jeg et par regler. 1) Jeg bruker alltid en dedikert kortleser - aldri kabel til kamera. 2) Jeg formater alltid kortet i kamera før jeg skal bruke kortet på nytt. Formatterer aldri på PC-en. Kortleseren er fra SanDisk, forøvrig. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 (endret) Etter at jeg begynte med å formatere kortet i kamera hver gang man har tømt det har for egen del (usikker på sammenheng) medført at jeg de siste årene aldri har hatt trøbbel med minnekort. Om det hjelper? vanskelig å si; skader det; helt garantert ikke Edit: Kjører kun Lexar og Sandisk etter noen uheldige episoder med kort fra andre produsenter. Endret 4. februar 2010 av TGB Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Jeg har oppdaget at Windows ikke formaterer minnekort riktig. Dette oppdaget jeg etter å ha hatt mye problemer med min Cowon D2. De problemene ble løst ved å formattere spilleren og det eksterne minnekortet med et spesialprogram fra Panasonic. Som en tilleggs-bonus, så starter spilleren mye raskerere når jeg slår den på ... Jeg vil tro at det er samme grunn til at det lønner seg å formatere kortene i kameraet istedet for i Windows. Det å kun slette alle bilder har aldri vært en god ide av en eller annen grunn. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Måtte bruke http://gparted.sourceforge.net/ For og fikse at en av partisjonene på min minnepinne med S3 eller hva det kalles... Gratis og enkelt. Men dog krever at man brenner ut ISO'en eller kjører den på en minnebrikke. (har ikke prøvd virtuelt! Kanskje det går!) Lenke til kommentar
TGB Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Mener å ha lest en plass at ved sletting og aldri formetering av minnekort ender man etterhvert opp med korrupt filsystem. Formattering i Windows har jeg selv erfart er en ekstremt dårlig idé. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 6. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2010 Bruker du kortleser eller går du via kamera? RescuePro og kort i kamera kan fort bli tøys vil jeg tro. Jeg har 5 4GB kort og to 8GB kort som jeg bruker flittig og aldri hatt problemer med. Men så følger jeg et par regler. 1) Jeg bruker alltid en dedikert kortleser - aldri kabel til kamera. 2) Jeg formater alltid kortet i kamera før jeg skal bruke kortet på nytt. Formatterer aldri på PC-en. Kortleseren er fra SanDisk, forøvrig. Jeg bruker aldri å laste via kameraet, men bruker den innebygde kortleseren i pc'en. Nei, formaterer jeg så gjøres det selvsagt i kameraet. Og når jeg har tenkt meg om litt så har faktisk det kortet etpar ganger før gitt en feilmelding i windows, dvs at det bør scannes for feil. Så antagelig er det et mandagskort med en potensiell feil som kun har ventet på å blomstre og jeg ikke reagerte før det røk. Men som sagt har det aldri hendt før for meg at et kort har streiket, og jeg har sannelig hatt endel minnekort i løpet av årene. Nå har jeg gitt opp, rs-programmet ga og opp å finne noe. Jeg antar at kanskje er indexseringsfilen ødelagt og da gir jo alle nuller og 1 tall ingen mening. Men man lærer stadig at ikke noe er 100% safe i den digitale verden. Så bra at jeg har ekstra autobackup av den eksterne harddisken med alle bildene i.. Tor Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 6. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2010 Mener å ha lest en plass at ved sletting og aldri formetering av minnekort ender man etterhvert opp med korrupt filsystem. Formattering i Windows har jeg selv erfart er en ekstremt dårlig idé. Jeg formaterer aldri kortene i windows, blir liksom feil det føler jeg. Men det du sier om korrupsjon av filsystemet er interessant. Dog sletter man egentlig ikke når man kun flytter filer, man kun frigir plassen mens filene ligger der til de blir overskrevet eller kortet formatert grundig. Så ja, tenkbart at stadige frigi/overskriving uten formatering over tid kan gi problemer, dog er nok den sjansen micro, men dog tilstede vil jeg tro. Tor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå