Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

irql not less or equal

Anbefalte innlegg

Hei,

Har forsøkt å sette samme en pc selv for første gang nå. Gleden var først stor da jeg skrudde den på første gang og gikk rett inn i bios. Der så det meste fint ut; CPU 23grader, fant det som skulle finnes etc. Problemet meldte seg derimot da jeg skulle installere XP. Kommer godt på vei i installasjonen, får formatert osv. Etter formaten skal pcen skru seg av, så på. Jeg kommer til win XP-logoen og installasjonen fortsetter. Så etter noen minutter når win skal "installere enheter", eller noe i den duren, kommer jeg omtrent halvveis på progresjonsmåleren før jeg får en flott blåskjerm med feilmeldingen "irql_not_less_or_equal".

Hitill har jeg forsøkt å prøve med en og en ram-brikke. Det ga ikke noe utslag, så enten er begge herpa, ellers er det et annet problem. Ellers har jeg ikke kjølepasta mellom cpu og kjøler, men har blitt fortalt at det kun er nødvendig om man skal klokke. (btw en intel core i3-530) processor vi snakker om her.)

Noen hete tips?

* forøvrig prøver jeg meg med en rippa xp, som funka helt fint på en kompis` pc.

Tenkte jeg skulle høre her, før det evt blir en win7 OEM.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjølepasta mellom cpu og kjøler er ett must!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

og hvilken idiot har sagt at det kun er nødvendig med kjølepasta om du skal klokke???

men angående problemet ditt. Har du logitech hardware koblet til pc'n?

Endret av Gsx1000r
Lenke til kommentar

irq_less_or equal betyr en hardware konflikt, brukte og få det ofte før når jeg stappa lydkortet i en slot som delte irq med sloten der skjermkortet sto.

edit er lenge siden jeg har hatt den feilen så kan vøre andre ting som gir samme feilen.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar
kjølepasta mellom cpu og kjøler er ett must!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

og hvilken idiot har sagt at det kun er nødvendig med kjølepasta om du skal klokke???

Pads er mer en godt nok. Forresten har den feilmeldingen normalt lite med temperatur å gjøre.

Ta deg en tur innom bios og sjekk om alle enheter detekteres som de skal. Du kan også ta en tipp innom irq lista og se hvilke enheter som står sammen, mulig du kan bytte slik at disse står hver for seg. Hvordan er det med harddisker og hvilken modus kjører disse i. Oversetter hk sata til ide, eller har du lagt inn egne drivere. Husk at Xp ikke kommer med Sata drivere.

Lenke til kommentar

jeg har akkurat slitt med samme problemet... blåskjerm under oppstart, men heldigvis ikke under installering. Sjekket feilkoden på nettet og mulig grunn var driver/softwarefeil på logitech sin hardware. Jeg koblet vekk webcam og tastatursett. fikk bot på pc'n. installerte oppdaterte drivere for tastatursett, og har bank i bordet startet hver gang nå uten blåskjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...