Gå til innhold

Videregående - Elektro eller TiP ?

Xlution

Anbefalte innlegg

Hei! Det har seg slik at jeg skal søke på videregående om ikke så lenge, og jeg sitter fast mellom elektro eller TiP.

2. året så skal jeg søke Kulde- og varmepumpeteknikk noe som både elektro og TiP tilbyr etter det første året.

Er det f.eks en slags "fordel" å søke elektro framfor TiP?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er noe fordel å velge elektro framfor tip.

Hadde jeg vert deg hadde jeg helt klart gått tip. Mye mer praktisk og lite teori.

Elektro har masse formler og drit som er, mildt sagt forferdelig kjedelig..

Men selvfølgelig. Liker du å drive med bil / sveis, boremaskin, dreiebenk osv. Eller brenner du mer for å koble sammen sikringsskap, pugge ohms lov, finne ut hvordan en pc funker osv.

TROR det var sånn at det er lettere å få bedre karakterer på tip enn elektro, er ikke sikker.

Sorry for ett dårlig og rotete svar.. Trøtt.. Lalle no..

Lenke til kommentar
Tror ikke det er noe fordel å velge elektro framfor tip.

Hadde jeg vert deg hadde jeg helt klart gått tip. Mye mer praktisk og lite teori.

Men selvfølgelig. Liker du å drive med bil / sveis, boremaskin, dreiebenk osv. Eller brenner du mer for å koble sammen sikringsskap, pugge ohms lov, finne ut hvordan en pc funker osv.

TROR det var sånn at det er lettere å få bedre karakterer på tip enn elektro, er ikke sikker.

Sorry for ett dårlig og rotete svar.. Trøtt.. Lalle no..

Jeg har gått elektro 2. året, og tror det er mer tilpasset kulde- og varmeteknikk. Ja, elektro har mer formler og sånt som du syns er kjedelig, men du får så veldig bruk for det. Det sier jeg bare!

Lenke til kommentar

Greit nok at det kan være kjedelig, men ønsker man å ha grunnleggende kunnskaper om elektrofaget så må man kunne formler. Når det kommer til hvilken linje du velger så tror jeg faktisk i dette tilfellet er likegyldig. Du vil lære noe relevant på begge.

Lenke til kommentar

Tror nok du får mer ut av å gå Elektro.

Gikk VG1 elektro i fjor (vg2 data og elektronikk nå), og det var som sagt over mye formler og sånt, men noe av det du lærer er veldig interessant også. (I mitt tilfelle var elektronikken mye mer interessant enn sterkstrøm).

Har også hørt at ved senere studier (ingeniørhøgskole o.l.) så prioriterer de de som har gått elektro fremfor tip.

Endret av timb
Lenke til kommentar

Det er vel ikke så lett å gi noe sikkert svar.

Det kommer vel litt an på interesser og talent.

En annen sak er at skolene i dag kanskje ikke underviser fagene helt likt, fordi læreplanen har blitt litt mer fri og fleksibel med mulighet for lokale tilpasninger.

Det er en del formelregning og slike ting på VG2 Kulde og varmepumpeteknikk. Der gir kanskje elektro mest drilling i forhold til teorien.

På den annen side så inneholder kjøleteknikkfaget en hel del mekanisk montasje, tilpasning av rør og slike ting. Her vil jeg tro at TIP gir det beste grunnlaget.

Både TIP og elektro leder til kjøle og varmepumpeteknikk, VG2. Jeg ville valgt ut i fra interesse. Er det interessert å ta med slike ting som sveising, dreiing og fresing, på veien, så ville jeg valgt TIP. Ligger interssen heller over mot slike ting som relestyring og PLS, så ville jeg valgt elektro.

Det har ellers pleid å være rimelig greit å komme inn på VG2 kjøle og varmepupeteknikk, så har man VG1 TIP eller elektro med noenlunde brukbare karakterer, så har man en bra sjangs for å komme inn.

Rent personlig så hadde jeg nok valgt TIP, for å få med meg dette med dreiing, fresing og sveising, men de fleste av elevene til dette VG2 studiet kommer vel fra elektro.

Noe av ulempen med å gå via TIP det er at da har man oftest litt å ta igjen i forhold til elektroelevene, når det gjelder elektro/automasjon, i forhold til VG2 stoffet.

Har forresten lagt ut litt info, kom jeg på: http://www.elektrofag.info/varmepumper

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...