Pug Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 (endret) Hei. Har en HTPC i stua med en 1.5TB stor harddisk. Det ville vært jævlig surt om jeg mista alt som ligger på den disken, derfor har jeg begynt å tenke på å ta backup av den. Det første jeg tenkte på var å kjøpe en harddisk pluss et harddiskkabinett og bare kjøre regelmessige 1:1 backup over til den eksterne disken. Finnes det noen bedre/enklere løsning enn dette? Bonusspørsmål: Hva slags program anbefales for å ta backup av en hel disk? Edit: Ser at DriveImage XML er et gratisalternativ til Norton Ghost osv. Hvordan funker komprimeringen, vil jeg kunne presse et disc image av en 1.5TB disk inn på en 1TB ekstern harddisk? Endret 4. februar 2010 av Pug Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Hvis du omtrent bare har mediafiler på disken så vil nok image ta like stor plass som orginalen. Mediafiler er allerede komprimert. Image brukes bare for backup av systemdisk. Så jeg ville hatt OS på en egen liten partisjon, og image av denne trenger jo ikke å gjøres ofte. Nye Windows versjoner har dessuten innebygget image backup. For datapartisjonen kan du kjøre ordinær backup, f.eks med Cobian. Men en bra alternativ løsning er å synkronisere med SyncToy. Hvis du får innbrudd kan det jo være at både HTPC og eksterndisk forsvinner. Et bedre (men dyrere) alternativ er en NAS boks som du gjemmer bort i kjelleren. Lenke til kommentar
Pug Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 Godt poeng med å ha backup et annet sted i huset, men leiligheten jeg og samboeren bor i er bare en enkel to-roms, så om det blir innbrudd er jeg nok i trøbbel uansett hvor jeg gjemmer bort backupen. Mediapc'en har to partisjoner, en til Windows og en til data. Hva mener du med "ordinær backup" ved hjelp av f.eks. cobian? Er det et program som automatiserer/forenkler "copy-paste", altså bare kopierer alle filene fra den ene partisjonen til en ekstern disk? Får satse på å ha en backupdisk som er like stor som orginaldisken da, siden mediafilene ikke kan komprimeres noe mer. Takk for svar Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Vanlig backup gjør en kopi av samtlige filer. Kan forsåvidt sammenlignes med "copy-paste", som gjøres automatisk på gitte tidspunkt. Det er en stor jobb å kopiere 1TB over USB. Vil ta ca 11 timer. Det er mulig å gjøre 'incremental backup', dvs at bare filene som er forskjellig siden sist kopieres. Da blir det adskillig mindre å kopiere, men noe mer tungvindt å gjenopprette. Lenke til kommentar
Pug Skrevet 5. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2010 Ja synes incremental backup virker som et bedre alternativ når det er snakk om så store mengder. Støtter cobain dette? Takk for hjelpa, får bare se til å bestille en disk nå Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Cobian har incremental. Men du bør også vurdere SyncToy. Jeg bruker bare det til musikksamlingen min. SyncToy kjører først en sammenligning av alle filene, dette er ganske kjapt. Alle forandringer jeg har gjort på mediaPC blir reflektert på backup disk, enten det er nye filer, modifiserte filer, eller slettede filer. Backup inneholder da akkurat de samme filene som orginal, det er enklere å forholde seg til enn en samling med inkrementell backup. Problemet er hvis du sletter en fil og så finner ut senere at det var feil. Skikkelig backup krever at man lagrer alt over lang tid, det er ganske krevende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå