Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Laste ned torrent av spill du allerede eier

Monday

Anbefalte innlegg

Det er da vitterlig ikke ulovlig og laste ned et image av et spill.

Dette er faktisk ikke helt riktig, det er verken lov å laste ned eller opp piratvare, selv om man har en lovlig kjøpt kopi fra før av. Det er lov å lage sine sikkerhetskopier, men å bruke piratvarer fra nettet som egne "sikkerhetskopier" er trolig å trekke det for langt. Av den grunn er dette noe vi reagerer mot.

Vil man diskutere det juridiske rundt dette ytterligere, er juss-forumet det egnede stedet.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1199950

Vil gjerne ha en diskusjon om det og "ulovlig" laste ned spill du har allerede lovlig kjøpt (men av div grunner ikke får brukt, ødelagt/mistet cd-plate etc)

Tanker? Burde det bli gjort lovlig? Hva er egentlig grunnen til at det er ulovlig (bortsett fra at EA tar 10$ for og sende en ny cd)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett handler ikke hva forumet er nødt til å tillate om riktig og galt i moralsk forstand. Jeg kan godt forsvare å laste ned en kopi hvis man har mistet sin egen CD eller noe slikt, men har full forståelse for at et kommersielt nettsted forsvarer interessene til sine samarbeidspartnere. Tror for eksempel ikke det hadde blitt så mange anmelderkopier på Spillverket hvis Diskusjon.no ble et piratforum. Dette er et privat område, og akkurat som jeg kan nekte deg å drikke appelsinjuice i min stue kan Diskusjon.no bestemme nøyaktig hva som er gangbart på forumet.

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg det ikke er noe galt med å laste ned en kopi av noe man allerede eier.

Har fremdeles til gode å se et godt og saklig argument på hvorfor dette er "galt"!

Dersom du eier spillet er det i de fleste tilfeller ingenting galt med å laste ned en kopi. Men det er veldig, veldig få av oss som eier spill verd å nevne, de fleste er eid av Electronic Arts, Microsoft, Bioware, Rockstar, Valve og andre kjente navn.

Det at du eier en kopi eller en lisens betyr ikke at du eier spillet og gir deg ikke kopirett til spillet. Det er rett og slett så enkelt. Har du ikke kopirett til verket kan du ikke kopiere verket.

Lenke til kommentar
Jeg kan godt forsvare å laste ned en kopi hvis man har mistet sin egen CD eller noe slikt, men har full forståelse for at et kommersielt nettsted forsvarer interessene til sine samarbeidspartnere.
Var ikke kritikk rettet mot diskusjon.no hvis noen skulle tro det, det jeg ville diskutere var om det egentlig burde være ulovlig for personer som har gyldig lisens og laste ned et produkt de allerede har betalt rettigheter til?

Det at du eier en kopi eller en lisens betyr ikke at du eier spillet og gir deg ikke kopirett til spillet. Det er rett og slett så enkelt. Har du ikke kopirett til verket kan du ikke kopiere verket.
Syns du det er bra nok slik som det er eller kunne det trengt en oppdatering i regelverket? Endret av Monday
Lenke til kommentar
å drive butikk er å ta vare på kundene , ikke jage dem vekk

Nå er det vel lite som tyder på at så veldig mange blir jaget vekk når man ser på salgstallene. Tror de driver ganske så fornuftig med tanke på å beholde eksisterende kunder og få nye til.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Om jeg syntes international kopirettslovgivning bør endres til å tillate privat kopiering fordi mediet vi har brukt til å transportere spill de siste ti årene er lett å miste eller ødelegge? Absolutt ikke. Dette vil uansett om ikke mange år ikke være et problem når vi beveger oss mer over mot spillisenser enn spillkopier slik Direct2Drive, Steam og Xbox Live allerede gjør.

Jeg har lastet ned Half-Life mist ti ganger gjennom Steam allerede.

Lenke til kommentar

Selv lastet jeg ned et spill jeg kjøpte, og når jeg kom heim lå det ingen cd-der. Kunne selfølgelig gått tilbake og klaget men det var alerede en stund siden jeg hadde kjøpt spillet og hadde ikke fått spørsmål om jeg ville ha kvittering. Vis Det kan umulig vere galt vis du tenker bort fra at jeg lastet opp til andre.

Lenke til kommentar

Opphavsrett er bare en eneste stor gråsone i seg selv, så du må gjerne opprette dine egne gråsoner inni der igjen for min del. De flyter nok greit inni hverandre. Bare vær oppmerksom på at det finnes lover hvis moralske syn på dette er like svart/hvitt som papiret de er trykket på.

Lenke til kommentar
Om jeg syntes international kopirettslovgivning bør endres til å tillate privat kopiering fordi mediet vi har brukt til å transportere spill de siste ti årene er lett å miste eller ødelegge? Absolutt ikke. Dette vil uansett om ikke mange år ikke være et problem når vi beveger oss mer over mot spillisenser enn spillkopier slik Direct2Drive, Steam og Xbox Live allerede gjør.

og da kan man lagre nedlastingen hvor en vil ?

Lenke til kommentar

og da kan man lagre nedlastingen hvor en vil ?

Faktisk, steam har en backup funksjon hvor du kan lagre spillet en annen plass/skrive på dvd og en offline funksjon men dette må gjøres imens du er online.

(forandrer ikke det at steam er noe dritt men)

vet ikke om Direct2Drive

Endret av Monday
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...