Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router dlink dir 655

Anbefalte innlegg

Hvem port skal jeg bruke har testet fra 1-4 og den detter ut på trådløs også.

Det virker som om du drar ut kontakten på modem i 10-20 sek og setter den i igjen

Jeg kommer inn på router`s adresse ja men vet ikke hva jeg skal forandre der inne :(

Endret av sierra93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har gjennom årene vært borti en håndfull tilfeller der strømforsyningen til diverse D-Link-utstyr først begynner å skurre/svikte, for så å dø helt etter en tid med tull. Alt har fungert fint etter skifte til en strømforsyning fra Clas Ohlson :)

Har du mulighet til å få testet med en annen strømforsyning med samme spenning, kapasitet og polaritet på plugg?

Lenke til kommentar

Har gjort det hadde først en dlink dir 635 for den begynte og dette ut kjøpte en dlink dir 655 samme med denne så egentlig tror jeg ikke det er routeren i det heletatt.

Er det no oppdatering eller noe som må gjøres med modem før router?

Lenke til kommentar
Har gjort det hadde først en dlink dir 635 for den begynte og dette ut kjøpte en dlink dir 655 samme med denne så egentlig tror jeg ikke det er routeren i det heletatt.

Er det no oppdatering eller noe som må gjøres med modem før router?

Feilmeldingen du får tyder på at det er Ethernet-forbindelsen mellom PC og router som detter ut. Da hjelper det ikke å gjøre noe på internett-siden av routeren.

Et skudd i blinde/mørke: Oppdater firmware på routeren din.

Skudd #2: sjekk strømtilførselen til routeren, hele veien tilbake til sikringsskapet. (Kanskje det er en dårlig kontakt i en skjøteledning?)

Lenke til kommentar

Sjekket firmware nå den er den nyeste men hvis strømtilførsel

er dårlig skulle vel seg sett den slukker helt?

Har sjekket med en annen kontakt uten at det hjalp

Firmware stå 1.21.eu og det står det er den nyeste uten at jeg vet det

Endret av sierra93
Lenke til kommentar

Har kun vært og er Nextgentel-kunde. De kan fjernoppdatere modemene, så om det er problemer med modemet, kan det være verdt å be Canal Digital sjekke den biten.

Hvordan satte du i gang å surfe med ditt Canal Digital produkt, fulgte du en slags veiledning, og eller var alt ferdig konfigurert, og du bare stappet ledninger inn i den og den porten?

Lenke til kommentar

Svaret her er ikke ment for å sette verken deg i dårlig lys, eller at svaret mitt nå nødvendigvis gir deg svaret direkte.

Gitt at montør har konfigurert modem korrekt, og en kan utelate det som problemområde. Kan hende routeren din da her feil instillinger.

Noen ganger kommuniserer en med sin internettleverandør med passord, og andre ganger slipper en. Protokoll for kommunikasjon mot sin ISP (internet service provider) viktig nok mener jeg. Selv om det sitter ett modem nærmere telefoninntaket, så kan det hende at routeren liker å vite om hva slags kommunikasjon som skal foregå. Ergo så finnes det ett knippe valg i bredbåndsroutere. Den ene protokollen har jeg nevnt tidligere PPPoE, de andre har noen liknende bokstaver men er likevel ulike nok i navnet til at du kan skjelne mellom dem.

Nå er det lenge siden jeg konfigurerte min sist. Men jeg pleier å få det til med å sortere litt mellom menyene og lese hva valgene står for i hjelp til routeren.

Har aldri hatt Telenor bredbåndsmodem. Men en jeg kjenner hadde det for 10 år siden. Ting kan ha endret seg på de 10 årene (så er det sagt, uten at jeg vet det). Telenor pleide ihvertfall da å ha login før du i det hele tatt fikk surfe. Det vil si det gikk noe tid før en fikk begynt å sende trafikk om modemet hadde vært passivt for lenge.

I routeren så ville det for en slik Telenor-løsning den gang vært nødvendig å legge inn login og passord og riktig protokoll-valg som tillater å kommunisere denne info mellom ISP (Telenor) og bruker.

Andre protokoller har ikke en sånn "bruker-id med passord hand shake" innebygget. Kan jo være verdt å myse litt også på dette, selv om svaret ikke nødvendigvis ligger i disse konseptene for ditt problem. Du lærer garantert litt av å studere dette litt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Bare for å ha sagt det: Windows XP er ikke alltid like rett fram for å komme seg på Internett. Win XP kan nemlig av og til oppføre seg litt "rustent".

Mulig du må gjøre noen justeringer også der.

Se på problemstillingen i forrige post som en helt egen angrepsvinkel. Og svaret i denne posten som en annen du kanskje skal fokusere mest på i første omgang. Altså med dette svaret skal du eliminere router vekk fra oppkoblingen for senere å tukle med den om nødvendig.

Koble en standard ethernetkabel fra en PC rett på Cabel Digital modemet sin port. Kryss fingrene og håp på at Windows XP er riktig innstillet for en sånn mer automatisk oppslag av IP adresser (det vil si den støtter seg på at enheten du kommuniserer med har DHCP aktivert).

OM DU da får trafikk. Bra! Hvis ikke så skal vi ennå håpe at montør har riktig konfigurasjon i den Canal Digital boksen. Nå kan det hende det kan hjelpe å tukle med innstillingene i Windows XP for DNS (domain name server).

For eksempel så har Nextgentel 2 DNS adresser som de publiserer på sin webside.

Disse 2 går det da an å manuellt legge inn i Windows XP. Veien er litt kronglete og du bør lære deg hvordan jo før jo heller. Det du gjør er å klikke deg til properties / egenskaper for selve nettverkskortet i PC'en.

For å komme til det steget:

Klikk Start-knapp

Klikk Kontroll Panel

går over til engelsk Win XP fra neste steg..

Velg Network and Internet Connections

Velg så Network Connections i nedre del om du da ikke funnet det direkte ved å vise Classic View

Så skal du høyre klikke over Local Area Network

Velg så i menyen Properties (Egenskaper)

Sånn midt i litt i øvre del ser du nå en sånn omtrent 4 avhukningsbokser.

Der skal du velge å fokusere på den som heter

Internet Protocol (TCP/IP)

Marker den (Internet Protocol (TCP/IP) slik at den er blåfarget.

Gå så med musepeker til den spesielle Properties-knappen (egenskaper-knappen) i samme bildet rett nedfor til høyre. Klikk på den.

DU FÅR NÅ OPP DET VINDUET hvor du skal gjøre de viktige forandringene:

Du vil legge merke til 4 radioknapper:

- Obtain an IP address automatically (LA DENNE VÆRE DEN AVMERKEDE)

- Use the following IP address (IKKE denne)

rett nedenfor er de 2 andre av de 4 radioknappene:

- Obtain DNS server address automatically (Dette er default verdi og skal forandres, ALTSÅ SKAL DENNE IKKE LENGER VÆRE AVMERKET)

- Use the following DNS server addresses (DET FÅR DU TIL VED Å MARKERE DENNE ISTEDET, men da må du også fylle inn de addressene som Canal Digital må oppgi til deg om du skal benytte deres DNS adresser)

Du får dem og fyller dem inn i feltene Preferred DNS server og i Alternate DNS server

Du vil i samme vindu se en Advanced-knapp (Avansert-knapp) nederst til høyre. Den driter du bare i.

Om du nå har fyllet inn riktige der så klikker du nå på, alle OK-knapper for de vinduene du har åpne for at de skal lukkes og lagre innstillingene.

Om du vil kan du etter å ha lukket det aller siste du hadde åpent, før du lukker neste med OK, så kan du forandre med avhukning i vinduet nederst for setningene:

- Show icon in notification area when connected

- Notify me when this connection has limited or no connectivity

Forresten så har Nextgentel følgende DNS addresser, men i utgangspunktet må det jo gå tregere å benytte andre sine ISP'er enn den du abonnerere hos. Men Nextgentel sine er:

217.13.4.24

217.13.7.140

I neste innlegg skal jeg forklare hvordan du tester forbindelsen din.

Lenke til kommentar

La det gå noen sekunder og du kan teste at oppslag mot DNS fungerer som det skal på følgende måte:

Klikk Start-knapp

Velg Run (Kjør) og i feltet skal du skrive cmd og trykke på Enter-knappen

Du får da opp ett kommandovindu (ala gammeldags MS-DOS i ett vindu). Det skal ha svart bakgrunn og teksten skal være grå muligens (ikke viktig hvilken farge tekst har).

Skriv aller først:

ipconfig

og så trykker du Enter-knappen. Du får nå informasjon på en av 2 mulige måter. Om forbindelsen din er frisk og fin så presenteres de riktige IP adressene, men om forbindelsen din i øyeblikket ikke er helt pigg så kan det være svada som presenteres som IP adresser. Derfor ba jeg deg vente noen sekunder i starten av denne prosedyren. For det kan av og til trenges at du skriver ipconfig i flere forsøk til at windows finner alt og er klar.

av og til kan det være nyttig med mer informasjon. Men det dropper vi nå. Da kunne du skrevet

ipconfig /all

trykket så Enter

Du skal nemlig bare lære deg å tolke info som ipconfig uten det ekstra /all parameteret forteller deg. Det er nemlig første test på at forbindelsen er ok nok, for da vil du etterhvert lære hva som er hva. I alt 3 linjer med IP adresser som er vesentlige. Merk deg spesiellt Gateway IP (Default Gateway).

Default Gateway presenteres alltid som bunnlinjen. Du kan nå lese av IP adresse på ditt bredbåndsmodem (Canal Digital) om du er direkte oppkoblet mot den. Men om router er i mellom modem og PC så er det altså bredbåndsrouterens IP adresse som vises som Default Gateway.

Den som heter enkelt og greit IP address er da din egen PC (eller rettere sagt den routeren gir din PC å bruke når DHCP er aktivert. Noen velger å manuellt sette slike IP adresser i router og kjøre uten DHCP som hjelp (DHCP som designator av IP adressene). Det gjør jo ikke du.

Det viktigste du skal lære deg, om du da ikke behøver å kjenne PC sin IP adresse (routeren kan forandre den etter hvor mange PC'er som plugges i router), det blir å lære seg den boksen du kobler mot sin Default Gateway IP adresse.

Om en fornuftig verdi presenteres på Default Gateway så er TCP/IP forbindelsen sannsynligvis helt grei (fungerende).

Steg 2 blir å teste DNS. Men, det fungerer ikke uten en velfungerende Default Gateway, skjønner du..

Da tester vi med steg 2 ved hjelp av kommandoen PING

Skriv nå

ping yahoo.com

og trykk på Enter

Om du har manuell kontroll i brannmur for utgående trafikk, vær rask på labben og trykk Akseptere (Accept) i dialog (spesiell for ZoneAlarm brannmuren eksempelvis), eller trykk Akseptere og huk av for alltid å akseptere at PING kommando kan kjøre trafikk ut gjennom brannmur. På windows brannmur slipper du dette styret med å akseptere utgående trafikk.

Om du ikke etter å ha kjørt "ping yahoo.com" får noen hurtige linjer som renner nærmest over skjermen så fungerer ikke DNS ordentlig og du kan glemme å surfe internett.

At DNS ikke fungerer hindrer likevel ikke all TCP/IP trafikk å kjøre, men du kan ikke besøke www.diskusjon.no eksempelvis uten ordentlig DNS.

Om du får repeterende linjer som gir hurtig respons og med få antall millisekunder så burde surfingen gå smertefritt heretter!!

Lenke til kommentar

Det går også an å legge DNS manuellt inn i din router for din spesifikke ISP (Canal Digital).

Da burde egentlig Windows XP klare seg uten manuelle DNS innstillinger, men det vet en aldri sikkert fordi som jeg sa tidligere. Windows XP er rusten, og Microsoft er rustne tvers igjennom.

Vær glad du har Windows XP og ikke Vista/Windows 7.

Jeg fikk bokstavelig talt lyst å ta en kniv å dryle igjennom den bærbare's harddisk mens jeg skrev disse innleggene, da Vista gnaget og gnaget på den i det (måtte forlate pulten heller). Da Vista som kjører på denne gikk i sirkel og Firefox hadde null respons i en 10 minutters tid. Ett operativssystem skal ikke designes med ett så herpet utgangspunkt. Det bør fikses.

Men Microsoft ruller ut og ruller ut det ene uferdige søppelet etter det andre. :wallbash:

Utrolig at folk aksepterer sånn kundebehandling.

Endret av G
Lenke til kommentar

Om ikke Win XP tuklingen skulle hjelpe så vil jeg fokusert på at routeren har feil innstillinger.

Det burde dersom routeren er riktig konfigurert kunne settes rett i mellom modem og PC fra nå av. Dersom det ikke går, kan du begynne med å sjekke kommunikasjonsprotokoll mysteriet som jeg beskrev tidligere, i neste omgang.

Om det er riktig så må du saumfare innstillingene for feil valgt oppsett nedover den lange listen og menyvalgene.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...