Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]Stortingets instruksjonsmyndighet over regjeringen - trenger hjelp!

annemarie89

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med en innleveringsoppgave i statsrett. Oppgaven går ut på at Regjeringen på vegne av Norge har inngått en traktat med USA som går ut på at amerikanske grensemyndigheter kan søke i registre hos flyselskapene for å sjekke opp opplysninger om de som skal reise, og sjekke de opplysningene opp mot strafferegistre i USA og sjekke om de som skal reise er terrormistenkte eller lignende.

Oppgaven går i store deler ut på hva regjeringen har hatt adgang til i forhold til Grl. § 26 (2). Datatilsynet er imot denne traktaten, og det samme er Stortinget, som pålegger Regjeringen å reforhandle avtalen med USA. Et av spørsmålene på oppgaven er da om Stortinget kan pålegge Regjeringen dette. Jeg har lett i læreboka, men har ikke funnet noe, jeg har spurt foreleseren (som sa lite om det temaet), og det eneste han sa var at Stortinget nok hadde større adgang til det når det gjaldt særlig viktige saker. Og det er jo ikke akkurat nok til å kunne besvare det spørsmålet godt nok syns jeg.

Er det noen statsrettgenier her som vil hjelpe meg?

Håper på svar innen ikke så altfor lenge siden jeg har planer om å levere den i dag (selv om fristen er i morgen).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant litt om kongelige prerogativer. Det som er kgl. preg. kan ikke Stortinget blande seg inn i, men at det naturligvis har mulighet til å debattere utøvelsen av de kgl.preg., spesielt hvis de angår forsvars- og utenrikspolitikk. Sto også at i et parlamentarisk system må regjeringen legge vekt på klare meningsytringer fra stortingsflertallet.

Det var i hovedsak det som sto i boka som var av relevanse.

Vil det si at jeg da må finne ut om traktaten går under forsvars- eller utenrikspolitikk da?

Lenke til kommentar

Situasjonen er altså at Stortinget vil pålegge Regjeringen å reforhandle traktaten.

Her må du først finne ut om Stortinget har noen rett til å instruere Regjeringen. Du må finne et rettslig grunnlag.

Når du har funnet dette, blir spørsmålet om det finnes hjemmel for å gjøre unntak fra instruksjonsretten. Dette er et spørsmål om instruksjon i dette tilfelle er avskåret fordi det å reforhandle (og inngå) traktater er et kongelig prerogativ.

Nå vet ikke jeg hvilken bok du har, men vi hadde Andenæs (v. Fliflet). Den omhandler spørsmål om instruksjonsrett og prerogativer.

Siden jeg er så snill, har jeg funnet en nyttig pdf.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Har skrevet at utgangspunktet er at Stortinget har instruksjonsmyndighet, men at det her er snakk om kgl. preg. som det ikke har noen særlig mulighet til å gripe inn i.

Holder på med argumenter for og mot nå, og har bla. nevnt demokratihensynet (som taler for at stortinget kan instruere).

Mange som har sagt at det står mye bra i Andenæs sin bok, men jeg har Smith, så det hjelper lite...:p Det står jo noe i den boka og, men det er skrevet så tilfeldig syns jeg, får ikke ordentlig tak i hva det er han prøver å skrive og syns aldri han klarer å si konkret hjemmel, unntak, hvorfor unntak og sånn... :S

Skal ta en titt på pdf-filen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...