ze5400 Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 da kan folk begynne med dual os og slikt på s60 telefoner da? Vi får vente å se hva som skjer. Som sagt, en telefon er ikke en datamaskin, men dersom Nokia er greie med å lisensere ut drivere under åpne lisenser er det ihvertfall trolig at vi vil bli i stand til å 'aldri' kjøpe ny mobil, men bare kunnet oppdatere OSet. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Vi for vel starte en egen engelsk facebook gruppe "we who want's nokia to make theirs hardware drivers to be open source" :!: Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Lurer på om det ville fått noen medlemmer Jeg hadde definitivt meldt meg på ^_^ Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Er det virkelig slik at selve operativsystemet Symbian er blitt åpnet, MEN IKKE driverne til den enkelte telefon? Trenger en mobiltelefon drivere til grafikkort, lydkort, blåtann, 3g, osv? Bruker ikke Nokia standardkomponenter som også kunne vært i en PC? Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Operativsystemet er åpent ja, men produsentene kan (og vil) velge å hemmeligholde driverne. Komponentene som brukes i en mobil er spesiallaget for elektronikk, og det er ikke bare å sette de i en PC. Mobiler trenger drivere for ting som LCD, 3G, WLAN, Blåtann (de tre sistnevnte går gjerne på samme chip og driver), tastatur, batteri og lading, etc, etc. I det hele tatt er det ikke en enkel og grei affære. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Er det noen produsenter som er mer åpne enn andre? Vil Nokia heretter gå etter de delene som er åpnest? Får man tak i drivere som er lukket, og som kan funke i en modifisert distro? >En ting jeg ikke liker er folk som argumenterer med at en telefon ikke er en PC. Jeg er uenig, og jo før skillet viskes ut, jo bedre. Ja til Slackware på telefonen. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Det er nok ikke så mange deler som er mindre åpne enn andre, men produsenten av delene lager skjeden drivere til de. Nokia prøver å standardisere på å bruke flest mulig av de samme komponentene for de samme tingene, så det ikke sitter 10 forskjellige 3G-brikker i 10 forskjellige telefoner, så om man får skrevet drivere er det ikke usannsynlig at de kan brukes i svært mange forskjellige telefoner. Telefoner er fortsatt ikke PCer, og det å viske ut det skillet er neppe helt lett, da det ikke er noen standard for hvordan delene skal kobles sammen inni telefonen (afaik). Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Apple er først og fremst et SW-firma, Nokia er først og fremst HW - så de er ikke direkte sammenlignbare. Det er vel ikke korrekt. Apple utvikler programvare for å fremme salg av deres hardware. Man finner ikke Mac OS på noen andre datamaskiner enn Apple sine. Finner heller ikke Iphone sin programvare i bruk på noen annen plattform en Iphone. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Jeg vil likevel hevde at Apple er ett SW-firma, da programvaren neppe ville blitt mindre populær om de tillot den å kjøre på andre maskiner. Hardwaren derimot, uten operativsystemet - tror det hadde blitt triste greier. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Min høyst subjektive oppfatning er motsatt. Jeg synes iPhone kunne vært bra, men alle begrensningene er jo softwaremessige. Jeg hadde uten tvil kjøpt iPhone hvis ikke Apple hadde laget begrensninger med vilje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg