Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

+ Feil Med USB-porter +

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har nylig fått bygd meg en PC til 10.000 NOK på Komplett. Etter en måned begynner jeg nå finne flere og flere feil med PCen. Et av dem er at alle USB-portene bortsett fra 2 på baksiden av PCen fungerer ikke. Så jeg håper at dette kan fikses, helst uten å måtte begynne å grave inni selve PCen.

Jeg har brukt en ekstern HDD en stund, plugget inn i en av de to portene som faktisk fungerer. Men da jeg prøvde å bytte port, oppdaget PCen den ikke. Så jeg gikk inn på Enhetsbehandling, i Kontrollpanelet. Der fikk jeg opp noen enheter som var koblet til (skjermen, musa, tastaturet og Eirik-PC, noe jeg antar er selve PCen). Eirik-PC hadde en liten gul trekant på seg, som pleier å bety at noe er feil. Da jeg klikket meg inn på enheten, fikk jeg opp en laaaaang liste av ting. Opperst stod "USB Controller/Hub : Intel® 5 Series/3400 Series Chipset Family USB Enhanced Host Controller - 3B3C" og at Windows hadde slått den av fordi den ikke fungerte slik den skulle.

Jeg antar at dette er grunnen til at USB-portene ikke fungerer skikkelig. Derfor håper jeg noen av dere vet hva jeg skal gjøre. Som sagt vil jeg helst slippe å måtte åpne PCen, dette har jeg veldig lite erfaring med. Og ja, driveren til USB kontrolleren ER oppdatert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du m finne ut om filen skyldes softwar (drivere) eller hardware. En metode som pleier å fungere bra er å laste ned en linux distro live-cd som du brenner ut og booter maskinen opp med. Det fine med disse live-cd'ene er at de støtter omtrent alt som finnes av usb-kontrollere uten at du trenger spesielle drivere. Så når du kjører din live-cd men en ekstern disk eller usb minnepenn tilkoblet, så vil det enten virke eller ikke virke. Dersom det virker på de samme usb-portene som ikke fungerte under windows så tyder dette sterkt på drivertrøbbel. Motsatt hvis de ikke fungerer under linux heller - da tyder det sterkt på hardware feil, og dertil retur av hovedkort.

Lenke til kommentar

En mulighet kan være å gå inn i Enhetsbehandling-> USB-kontrollere og avinstallere alle enhetene som heter "USB Root Hub" og deretter restarte maskina. Når Windows starter opp igjen, skal den automatisk installere dem igjen.

Det har fungert for meg to ganger ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...