Gå til innhold

NAS eller bygge sjølv?

Tj-nome

Anbefalte innlegg

Har selv sett på flere løsninger og klarer ikke å bestemme meg helt.

Alternativ 1:

Gjenbruke mitt gamle Shuttle XPC SB51G kabinett, ved å modifisere fronten slik at jeg får inn f.eks en 3 bay hot-swap eller en 4 bay hot-swap, bruke et Zotac X55 chipset hovedkort. Det som muligens vil bli et problem her er dybden på kabinettet og bredden, slik at hot-swap trayen kanskje vil støte borti hovedkortet. Kan gjenbruke en Shuttle PSU på 240w

http://www.shuttle.eu/_archive/older/en/sb51g.htm

Alternativ 2:

Gå for et Fractal Design Array med 6 innebygde diskplasser, bruke et Zotac X55 chipset hovedkort, mister hotswap muligheten her, med mindre jeg modifiserer og kytter hele kabinettet i fronten. Medfølger 300w PSU.

http://www.fractal-design.com/?view=product&prod=39

Alternativ 3:

Kjøpe Chenbro ES34069 Mini ITX with 4 x Hotswap caddy - 180 Watt A/C Adapter, alt er klappet og klart.Bruke et Zotac X55 chipset hovedkort.

http://www.xcase.co.uk/Chenbro-ES34069-Mini-ITX-p/case-chenbro-es34069.htm

Checnbro fremstår som et greit kabinett, dog litt dyrt totalt sett rett over 2000kr her i landet. Om jeg velger å gå for alternativ 1 så blir det å kjøpe inn hot-swap tray, som jeg har klart å finne fram til vil komme på mellom 6-1300kr (sånn ca). Det samme gjelder for alternativ 2. Har også lest at Fractaø Design Array har tynne plater slik at vibrasjon og støy forplanter seg raskt gjennom kabinettet, litt dumt for dette fremstår som er rimelig alternativ syntes jeg.

Shuttle er det desidert billigste alternativet, det som fremstår som et problem her er plassen jeg kan bruke, pga av kabinettets konstruksjon så har jeg begrenset med plass jeg kan bruke, ideelt så har jeg lyst til å få til en 4 bay hot-swap løsning her.

Frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liten update her.

Tråden har desverre komt litt i glømmeboken min. Det har litt med at oppdateringen av forumet har gjort slik at tråden forsvant fra min side.

Hovudkortet eg bestilte av Supermicro var desverre ødelagt under transport. Eg fekk pengene tilbake men sitter desverre uten løsning på hovudkortet. Eg har selgt Chenbro kabinettet mit til min onkel siden han hadde hovudkort og ikkje eg.

Men tenkt og kjøpe eit nytt Chenbro Kabinett, eg likte det svært godt! probleme er hovudkortet...

Lenke til kommentar

@ Tj-nome: Siden du allerede har brukt Chenbro kabinettet, hvor fornøyd er/var du med dette? Jeg syntes den ser veldig interessant ut, prisen på rundt 2000kr er litt i stiveste laget, pluss en AC-strømforsyning på 180, holder dette til 4 disker, samt en i3 530 CPU?

Frank

Lenke til kommentar

Har ikkje fått brukt Kabinettet pga. Hovudkortet var ødelagt under transport. Men onkel min har no oppsette Gigabyte GA-6KIEH-RH der cpu er Intel Core 2 Duo T8300 2.4 GHz processor som kjøre heilt fint med 4 HDD.

Men korleis det blir med ein I3 prossesor er eg litt spent på.

Fant denne review av Core i5-750 Med Zotac hovudkort

Der load er under 180w. i3-530 bruke mindre strøm forhold til i5-750 så vill si det skal gå greit.

Lenke til kommentar

@ Tj-nome: Jupp jeg som skrev litt for fort i svingen (jeg overså at du ikke hadde brukt kabinettet, men bare din onkel). Anyway, lurer på en ting, om det viser seg med tid og stunder at 150w-bricken blir i minste laget, har du peiling på hvor mye plass som er inni dette kabinettet om man ønsker å installere en "standard" psu av liten størrelse?

Frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...