Gå til innhold

NAS eller bygge sjølv?

Tj-nome

Anbefalte innlegg

Hei, trenger litt hjelp her.

Gamle servern min er no nede for telling og eg treng ein ny. Eg har sett ein del på NAS bokser no nettop pga. strømbruket som er imponerende forhold til gamle servern min som sluker strøm.

Eg skal kjøre backupløsning, ftp, mysql, bitorrent, ventrilo srv, og skal streame ein del data over nettverket. Tenkte eg sette 2TB som minium space på NAS eller servern.

Servern skal heller ikkje vere alt for kostbar og bygge og strømforbruket må vere lavt. (Når man skal flytte til hybel og må betale for strømen vill man helst den skal vere lavest mulig)

Har dere nokon forslag, på NAS sitt eg fast mellom Qnap (Intel) og Synology (ARM). Angånde ventrilo skal det vere mulig på ARM med i386 Emulator. Kor stor effekt vill det synke ytelsen på boksen veit eg ikkje.

Budsjettet er 5000kr. Kan strekke meg utenfor budsjettet med kjøp av hardisker men hardware skal vere under 5000kr. Takker for all hjelp!

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv en Ubuntu server som har noen av de lignende oppgavene. Det var meget lett og sette opp :-)

Vsftpd (FTP)

mysql (databse)

Apache (web server)

-Gallery2

-Ampache (lekker media streamer)

-eyeOS (web-os , just for fun)

-web-ftp grennsesnitt

Torrentflux (web torrent klient som kan bruke en rekke kjente torrent klienter som base)

Serveren og alle disse tjenesten ble satt opp illøpet av en helg.

Lenke til kommentar

Har brukt lenge linux og windows server og skal klare og sette opp servern uten store problem. Det som er bra med Qnap og Synology er og sette opp servern er kjapt pga instilingene er der allerede.

Vsftpd har eg aldrig brukt, er det like enkelt som FileZilla? Ampache såg ganske bra ut, må få testet dette.

Men vist eg skal bygge den sjølv må eg klare og holde strømforbruket lågt, ca 30 watt idle? Kan eg klare det? Sjølv med 4 x HDD?

Lenke til kommentar

Sett ein del no på programene som vart anbefalt ovenfor og eg må si eg likte spesielt godt Ampache. Angånde OS får eg sjå etter kva spec eg får inni pc-en. Blir trulig Ubuntu, FreeNAS eller Windows home server.

Angånde servern sliter eg med valg av hardware til denne strømgjerrige. Sett ein del på hovudkort med Intel Atom prossesor men dei har kun 2 x SATA som gjer det litt bortkastet.

Angånde Kabinett leiter eg etter kabinett med hot-swap. Vill det skal vere enkelt og bytte hardisker samme som det er på ein NAS boks.

Angånde NAS boks har eg bestemt meg for Synology sine pga. Pris og grei ytelse. Eg vill få problem med Ventrilo server pga ARM prossesor men ser ikkje dette som eit stort problem. Men vist eg kan lage meg ein bedre server med utvidelse kapasitet vill eg heller det en ein ferdig løsning som Synology sine NAS bokser.

Håper på bra tilbake respons

Lenke til kommentar
Vsftpd har eg aldrig brukt, er det like enkelt som FileZilla? Ampache såg ganske bra ut, må få testet dette.

Hehe Filezilla er vell bare en FTP-klient, mens vsftpd er backend daemon(Server). Å sette den opp skulle gå ganske grieit, kort om hvordan jeg gjorde det.

apt-get install vsftpd

mkdir /ftp

Der du kan montere opp filene, evt symlinke.

nano /etc/vsftpd.conf

Sett in de valgene du ønsker :-)

Lag en FTP gruppe.

Lag en FTP-admin konto med eierskap over /ftp og FTP gruppen.

Lag brukere, vsftpd bruker legacy brukere og plaser de i gruppen.

start serveren på nytt og tada , oppe å kjøre :-)

Lykke til.

Lenke til kommentar

Sett litt på den Acer Easystore. Klare seg bra med lese og skrive hastighet med store filer men sliter litt med små filer. Litt skuffet over at Acer ikkje har meir funksjonalitet ferdig instalert på boksen.

Easystore er eit bra valg, men vist eg kjøper ein NAS boks vill eg helst at funksjonalitet er allerede på plass i boksen for stabiliteten. Andre minuset er at boksen selgest med ferdig hardisker instalert.

Lenke til kommentar

Det finnest server for Filezilla, men ser ut som vsftpd er nesten enklere og kjøre. Skal teste løsningen før eg bestemme meg 100% vilken FTP server eg skal bruke.

Angånde servern ser det ut som og bygge servern vill ein oppdatering av server vill vere billigere og eg får velge spec som passer servern bedre. Men angånde kva spec eg skal velge er eg litt blank på siden eg vill den skal vere strømgjerrig men hovudkortene eg har sett med Intel atom gir meg for liten muligheter for mangen hardisker. Treng forslag her.

Lenke til kommentar

Likte veldig godt vsftpd. Stabilt sjølv med overføring av store filer via FTP.

Angånde hardware ser det ut som eg "gir blangt opp" på Intel Atom pga hovudkortene har kun 2 x SATA. Er det nokon norske nettbutikker som selger Norco rack kabinett? RPC-4220 eller RPC-3216?

Lenke til kommentar

Har klart og skaffe meg SUPERMICRO X7SPA-HF. Men dette tar desverre lang tid pga leverings problemer fra Supermicro...

Jeg bruker en MB-455SPF. Kjøpt hos Amentio, men akkurat nå er sidene dere nede.

Ikkje dom. Koste desverre litt meir en planlagt men vertfall eit bra alternativ tilfelle eg ikkje klare og ordne biligere fra utlandet.

Kabinettet har eg fått anbefaling av ein venn av meg og sjå på:

Chenbro ES34069

Her har eg 4 x HOT-SWAP HDD + 2,5 intern HDD plass. Eg tenkte meg og kjøpe eit vanlig midi-kabinettet men eit lite ITX-kabinette ser konge ut. Veldig greit når eg ikkje vill servern skal ta får stor plass. Uansett blir prisen omtrent det samme når eg skal ha HOT-SWAP på Medi-kabinettet

Veit dere andre aktører eg kan bestille atom hovudkort med minium 5 x SATA vill eg gjerne høre det!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har forsatt problem med Supermicro og levering. Fekk bedsjed at eg måtte vente til ut i april før dem sender hovudkortet.

Så sitt forsatt leting etter hovudkort med 5 x Sata minium. Har skaffet meg Chenbro ES34069 og må si meg veldig fornøyd med kabintett. Men uten hovudkort kjem eg ikkje langt.

Zotac hadde mangen Atom hovudkort men kun med 4 x SATA. Kunne gå over til 55-chipset men det ødelege heile greia med low power server.

Helst Norske aktører eg kan bestille fra, har ikkje problem med utlandet men liker og beholde mine norske forbruker rettigheter.

EDIT: Ordnet med 4 x 1.5 Terabyte hardisker, SSD for OS og kabinettet kom på total pris har kommet på 5200kr. No mangler eg kun hovudkort.

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Fant du et passende hovedkort? Ser etter akkurat det samme selv, la inn en bestilling hos Dustin i går. Gigabyte sitt NM10 kort har mulighet for 6 enheter, men da som 4 sata enheter på to sata kontrollerer i to på en vanlig pata kontroller. Pga. de to kontrollerne er det ikke mulig å bruke "hardware" raid-kontrolleren på dette kortet, men det vil vel være mulig å bruke software.

Ellers så har Zotac nettopp kommet med et mini-dtx kort som støtter 6 sata enheter, med raid 0,1 eller 5. Vet du om Chenbro kabinettet kan ha plass for et slikt dtx kort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...