NgZ Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Hei. Fant ingenting i FTUs akriv om forventet levetid på et skjermkort, men er det noen her som har lyst til å gjette? Grunnen til at jeg spør er at Amentio har brukt gudsjammerlig lang tid på avhjelp (ovr 2 måneder), og jeg varslet dem om at jeg ville heve kjøpet på bakgrunn av dette sist søndag, med mindre nytt skjermkort kom denne uken. I går fikk jeg imdlertid mail om at skjermkort vil bli sendt fra produsent/verksted i Tyskland i slutten av neste uke. Jeg vil jo selvfølgelig bli stilt best mulig, og spørsmålet er jo da: Hvor stort bruksvederlag kan de kreve for et skjermkort som ble reklamert på 1 år og 8 måneder etter kjøp, og som kostet 1420kr nytt? Rentene beløper seg til 283kr for perioden, men det aner meg at bruksvederlaget blir mer enn dette. Likevel e jeg fristet tilo å sitte igjen med litt mindre penger, og kjøpe skjermkortet mitt et annet sted. I hvert fall dersom ikke erstatningsproduktet er vesentlig bedre enn jeg kan kjøpe for pengene jeg får igjen. Hvilket ertsatningsprodukt ble ikke nevnt, har sendt mail for å spørre om det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Riktig vederlagsberegning fordrer riktig vurderingstema. Bruksvederlag regnes ut på bakgrunn av "gjennomsnittelig brukstid", ikke "forventet levetid". Spørsmålet om hvor lenge et skjermkort normalt brukes, kan jeg bare synse om. Imidlertid inngår skjermkort (i en eller annen form) i alle PC-er, så veileding kan finnes i utskiftningstaken for datamaskiner generelt: Utskiftningstakt av pc-er har de seneste årene gått ned til tre år fra rundt fem på begynnelsen av dette tiåret. Nå stiger den igjen, men ikke dramatisk. - Vår utskiftningstakt er normalt rundt tre år. Utskiftingen er avhengig av brukerens behov, men nå utsetter vi så mye som mulig, sier Geir Olav Nistad, administrerende direktør i Orkla Shared Services. For de mange som mer og mer foretrekker tynne klienter går levetiden av pc-ene opp. I slike tilfelle kan en pc vare i godt over fem år. - I IBM endret vi utskiftingstakten for pc-er fra tre til fire år i februar 2008, sier kommunikasjonsdirektør Ingvild Grimstad i IBM Norge. De ansatte i IBM velger enten Windows XP eller Redhat Linux der det er egnet. - Vi tror ikke at pc-levetiden har gått opp. I snitt anslår vi tre til fire år, påpeker Andersen i Microsoft. Om disse tallene gjelder PC-er generelt eller kun bedriftsmarkedet, vet jeg ikke, men en 3-4 år er kanskje ikke helt på jordet. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 5. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2010 Vel, de fleste jeg kjenner donerer et gammelt skjermkort til et familiemedlem med et dårligere når de kjøper nytt, og de familiemedlemmene er gjerne av typen som aldri bytter ut pc-en. Unlimited life, mao. Spøk til side, det er vel normalt at man beholder dem en tre-fem år? Ingn jeg kjenner som ikke er i nerde/pc-gamer-kategorien bytter ut sitt oftere i hvert fall, og det tror jeg ikke er normalt heller. Men så er det jo stort sett kun de som faktisk kjøper skjermkort i "løsvekt" også da. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Sjekker du ut FTU-2008-839 (Arkivsaknr: 08/839, (FR sak: tr/2008/289)) med henvisninger, legger FTU til grunn 5 års normal brukstid for en PC. Enkeltkomponenter kan prinsipelt tenkes å ha en annen brukstid, men det er sikkert forsøket verdt å protestere om butikken i ditt tilfelle anvender mindre enn fem år. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 5. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2010 Jeg la fire år til grunn i regnestykket jeg sendte dem, så jeg satser på at de ikke krangler for mye. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Jeg la fire år til grunn i regnestykket jeg sendte dem, så jeg satser på at de ikke krangler for mye. Det er jo småpenger det står om. Har de krevd nyttevederlag? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 5. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2010 De har ikke sagt noe enda. Da jeg nevnte heving var det plutselig aktuelt at de sendte meg et erstatningskort i stedet for å vente enda en drøy uke på at produsentens verksted skulle sende det (jeg sa at jeg ville kreve heving og kjøpe produktet et annet sted, som behandlet slike saker på kortere tid en 2mnd, men var villig til å finne en løsning hvis de gav meg en god deal), men da tilbød de meg et kort tiil under 1k som rett nok er bedre enn kortet det er snakk om, men ingen god deal. Ved heving skylder meg 1063kr, og da har jeg ikke finregnet på det, det er egentlig snakk om et par tiere til. Sendte svar tilbake i går med at det ikke var noe spesielt godt tilbud, la med regnestykke ved heving, forelso et akutelt esrtatningskort, og sa klart fra at jeg hevet kjøpet dersom det ikke var aktualt. Og gav dem frist til mandag. Ikke hørt noe i dag, så det blir spennende å se. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå