krismysen Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Hei, Jeg leter etter et kabinett som er stille ved surfing, programmering osv, og som er kaldt ved spilling. Jeg har lagt min elsk på Cooler Master CM 690 II Advanced men er usikker på hvor mye et såpass perforert kabinett faktisk bråker på idle. Ellers har jeg sett på Antec Performance P183, men jeg det er noe med designet som ikke tilfaller meg. Led lys er forresten ikke et kriterie Mitt budsjett er på _MAKS_ 1000kr. Har tenkt til å putte inn en intel i5 eller i7, og en 5850 gpu eller en av de nye nvidia GF100 kortene som kommer. Kommer til å ha maks 2-3 HDD, og bare en optisk enhet. Jeg er i utgangspunktet på utkikk etter midi tower, men tar gjerne i mot big tower forslag også. På forhånd takk for hjelpen. Lenke til kommentar
iRobot Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 (endret) ...er valg av type vifter og oppsett av disse, på gode kjøleenheter velså viktig som kabinettets egenskaper hva angår luftflyt ? Om man har et potte tett kabinett og temperaturstyrte vifter så er man jo like langt... Synes Antec Three Hundred er pent, gode specs, og billig, så kan du jo bruke resten av budsjettet på å evt. bytte ut vifter/kjøleenheter, noe som er velså avgjørende for støyutviklingen. ...hvaforslags komponenter har du ellers ? edit:typo (burde stått i sign., hehe) Endret 4. februar 2010 av flu Lenke til kommentar
krismysen Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 Har ingen komponenter for øyeblikket Prøver å skaffe meg overblikk over hva jeg skal kjøpe, men har nevnt ca hva jeg skal ha i første posten. Lenke til kommentar
iRobot Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 (endret) Har ingen komponenter for øyeblikket Prøver å skaffe meg overblikk over hva jeg skal kjøpe, men har nevnt ca hva jeg skal ha i første posten. jaggu har du det Mange gode tester på både skjermkort og prosessorkjølere og vifter som avdekker støynivå, å gjøre gode valg på dette er kanskje hakket viktigere for å ende opp med en stillgående løsning. edit: HDD kan også brumme endel om de sitter i brønner som ikke er støy/vibrasjonsdempet. mye å velge i her også. Jeg har førøvrig min HDD i en Scythe Quiet Drive, ikke et pip... Endret 4. februar 2010 av flu Lenke til kommentar
krismysen Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 Ok, takk for tipsene. Er det noen av kabinett produsentene som skiller seg ut ved at viftene som følger med er bra/stille? Lenke til kommentar
iRobot Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Ok, takk for tipsene. Er det noen av kabinett produsentene som skiller seg ut ved at viftene som følger med er bra/stille? se litt på denne: http://www.hardware.no/artikler/aatte_kabinetter/44234/4 Lenke til kommentar
krismysen Skrevet 5. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2010 Ok begynner å få litt overblikk nå. Et siste spørsmål som kanskje er forskjellig fra kabinett til kabinett, er det mulig å stille hastigheten til viftene som følger med? Kommer til å kjøpe det Cooler Master kabinettet som jeg har nevnt i første post. Har sett på speccen og den sier at front vifte gir 19 dba mens bak vifte gir 17 dba på 1200 rpm. Vil disse viftene alltid kjøre på 1200rpm? Lenke til kommentar
iRobot Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 (endret) Hvor mye en vifte yter i RPM er helt avhengig av hvor mye strøm den får og igjen hvor og hvordan den kobles til. Du kan koble viftene til uttak på hovedkort, som etter all sansynlighet har manuell eller automatisk(temperaturstyrt utfra en variabel man muligens selv kan velge), enten via bios, evt. prog i OS. Det finnes en haug av viftestyrings-dingser som kan settes i et kabinett, som da står mellom strømforsyning og vifter. Avhengig av modell har disse altfra manuell, til automatisk viftestyring (tmp.sensorer). HER skulle det være litt å velge i, med mindre du kobler viftene til hovedkort... EDIT: synes selv at "Scythe Kaze Master" 3.5/5,25 virker som et godt valg. Tror du kan slå viftene helt av med disse om du ønsker det. Endret 5. februar 2010 av flu Lenke til kommentar
krismysen Skrevet 5. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2010 Takk for raske svar flu Ser nå at HK som jeg har sett på har viftestyring til en viss grad så jeg kommer til å se hvordan dette fungerer med medfølgende vifter. Om det bråker for mye (blir for varmt), skal jeg se på innkjøp av noen noctua vifter og eventuelt viftestyring. PS: Scythe Kaze Master ser veldig bra ut så er fristet:) Lenke til kommentar
iRobot Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 (endret) Ta høyde for fremtidig overklokking og dertil økte temperaturer, det vil du neppe angre på. Uansett, om du kjører stock CPU kjøler og GPU kjøler så vil disse med stor sansynlighet overdøve det som er av kabinettvifter. Har selv ingen erfaring med 5850, men test på Toms Hardware forteller at støynivå på ATI Radeon 5850 HD 1GB på alt fra 39 til 44 decibel .... Jeg har søkt litt og fant en "aftermarket"-kjøler som visstnok skal passe på 5850, søk litt rundt på nett ang. dette før du går til innkjøp og evt. installerer. HER har du uansett en sikker og stillegående vinner for CPU. Medfølgende kabinettvifter er ofte skrudd fast, og da kan du muligens hente endel (redusere resonans i kabinettet) på å ettermontere silikon fester på viftene. Om viftene er OK i ytelse hva angår luftstrøm/KFM/m3 pr.t, så ville jeg ikke brydd meg med å skifte de ut, kun ettermontert silikonfester. Om du ettermonterer CPU/GPU- kjøler vil støynivået på disse ligge kun få decibel over kabinettviftene... Endret 5. februar 2010 av flu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå