H09I6AN Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Er det noen som kort fortalt kan gi meg et innblikk i hva fresing faktisk er? Og hvordan man bruker en fres? Føler meg litt grønn, men det får gå... Lenke til kommentar
War Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 (endret) Du må si sammenhengen, fresing i et materiale? Eller på huset ditt? Isåfall er det en roterende gjenstand som man flytter i alle akser for å endre figurens form. Evt motsatt, fast fres og man flytter bordet gjenstanden ligger på. En fres på et verksted ser ofte sånn ut: Endret 4. februar 2010 av War Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 Tenker på fres man har i verksted. Er det slik at man fester arbeidsstykket en plass, og rett og slett skjærer i det med fresen? Lenke til kommentar
War Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 (endret) Ja, fresen roterer og du senker den/hever bordet så du skjærer ut der du vil. Jeg gikk finmekaniker, men klarer ikke å forklare^^ Merk at man bare freser på "små" verksteder /små jobber. Ellers bruker man CNC maskiner der man tegner alt på data, trykker på en knapp så lager maskinen alt selv.Men prinsippet er det samme. Endret 4. februar 2010 av War Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 Kjempeflott! Tusen hjertelig Nå forstår jeg litt bedre i alle fall Lenke til kommentar
War Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Det er fres (milling) og dreibenk som er hovedmaskinene. På dreibenken blir det motsatt, objekter snurrer, mens man bare styrer kniven. Da blir alt man jobber med rundt ,der man skjærer. Skal du søke mekken eller noe i den duren? Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 (endret) Går VG1 TIP, og skal ha et lite prosjekt om fresing, noe som jeg aldri har vært borti, pga. jeg har stått i dreiebenken siden skolestart. Endret 4. februar 2010 av The Idanator Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå